Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tottuuko ihmisen kosketukseen. Lähihoitajaopinnot

Vierailija
28.03.2022 |

Oon menossa hoitoalalle, jännitän totunko koskettamaan ja pesemään ihmisiä. Minua ei ole lapsena kosketettu ja olen opetellut turvallista kosketusta perheeni myötä. Siltikään se ei ihan selkärangasta tule, en osaa kuvitella miltä tuntuu pestä esim vanhuksia. Tarvii heitä varmasti koskettaa, eikä esim laittaa suihkun painetta isommalle.. Kokemuksia kaivataan, pliis asiallisia.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kait sosiaali ja terveysalalla muitakin työnkuvia kuin vanhusten vaipan vaihtaja tai pesijä. Ei sitä tarvitse päivittäin tehdä kun valitsee jonkun muun työnkuvan.

Vierailija
42/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi hajumaski ei ole yleinen käytäntö. Itse sairaalan asiakkaanakin ollessa joutuu jännittämään haisenko, mitä jos pääsee pieru jne. On aina helpottavaa jos lääkärillä on maski niinkuin hammaslääkärilläkin. Korona-aika on ollut parasta maskien vuoksi.

Miksi hoitoalan ihmisiltä vaaditaan kaiken muun sietämisen lisäksi vielä hajuille siedättymistä kun olisi paljon erilaisia ratkaisuja siihen. Ei saa ilme paljastaa mitään vaikka olisit juuri haistanut vuosisadan mädän.

Hoitoalalle ei hakeudu ihmisiä, joille hajut ovat ongelma. Itse en edes huomaa pissan tai kakan hajua. Niihin on niin tottunut. Täytyy olla todella paha paise, josta niin haisevaa mätää tulee, että pahaa tekisi. Maskihan ei hajuilta suojaa. Se vain estää hengityksestäni bakteerien pääsyn haavoihin yms. 

Hajuun tottuminen on myös mietityttänyt. Olen kuullut ennenkin että siihen tottuu, siksi uskalsin hakea. Nyt jos esim vessaan menen jonkun kakkosella käynnin jälkeen, lakkaan hengittämästä. Joku suojaus menee heti päälle ja pitää oikeen muistuttaa itseä että hengitä, vaikka suun kautta jos ei nenän kautta pysty. Pitääkö tässä alkaa treenaamaan kunnolla haistella toisten jätöksiä ennen kouluun menoa. Ap

No et sinä hoitajana voi yökkiä vaippoja vaihdellessa. Ja siellähän paskat eivät välttämättä ole tuoreena, vaan ovat voineet muhia jo pitkäänkin. Jos tämä jo yököttää, ala ei sovi sinulle. 

Miten se voisi olla yököttämättä?? Hakeutuuko hoitoalalle vain pervopenat jotka oikeen tykkää kakan hajusta? Luulisin että voimakkaat hajut aiheuttaa joka ikiselle reaktion. Kunnes siihen tottuu. Turhan jyrkkiä mielipiteitä monella. "Jos et ole sitä tai tätä, älä tule." Antakaa nyt mahdollisuus ihmiselle te kyynistyneet.

Miksi pitäisi kaunistella? Hyvähän se on jo ennen opiskeluja tiedostaa, mitä tuleman pitää. Ei sitten turhaan edes aloita opintoja, jos tuntuu, ettei kakkojen kanssa pysty toimimaan tms. Siinähän ei mitään pervoa ole, jos sietää hajuja. Sietäminen kun on täysin eri asia kuin tykkääminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi hajumaski ei ole yleinen käytäntö. Itse sairaalan asiakkaanakin ollessa joutuu jännittämään haisenko, mitä jos pääsee pieru jne. On aina helpottavaa jos lääkärillä on maski niinkuin hammaslääkärilläkin. Korona-aika on ollut parasta maskien vuoksi.

Miksi hoitoalan ihmisiltä vaaditaan kaiken muun sietämisen lisäksi vielä hajuille siedättymistä kun olisi paljon erilaisia ratkaisuja siihen. Ei saa ilme paljastaa mitään vaikka olisit juuri haistanut vuosisadan mädän.

Hoitoalalle ei hakeudu ihmisiä, joille hajut ovat ongelma. Itse en edes huomaa pissan tai kakan hajua. Niihin on niin tottunut. Täytyy olla todella paha paise, josta niin haisevaa mätää tulee, että pahaa tekisi. Maskihan ei hajuilta suojaa. Se vain estää hengityksestäni bakteerien pääsyn haavoihin yms. 

Hajuun tottuminen on myös mietityttänyt. Olen kuullut ennenkin että siihen tottuu, siksi uskalsin hakea. Nyt jos esim vessaan menen jonkun kakkosella käynnin jälkeen, lakkaan hengittämästä. Joku suojaus menee heti päälle ja pitää oikeen muistuttaa itseä että hengitä, vaikka suun kautta jos ei nenän kautta pysty. Pitääkö tässä alkaa treenaamaan kunnolla haistella toisten jätöksiä ennen kouluun menoa. Ap

No et sinä hoitajana voi yökkiä vaippoja vaihdellessa. Ja siellähän paskat eivät välttämättä ole tuoreena, vaan ovat voineet muhia jo pitkäänkin. Jos tämä jo yököttää, ala ei sovi sinulle. 

Miten se voisi olla yököttämättä?? Hakeutuuko hoitoalalle vain pervopenat jotka oikeen tykkää kakan hajusta? Luulisin että voimakkaat hajut aiheuttaa joka ikiselle reaktion. Kunnes siihen tottuu. Turhan jyrkkiä mielipiteitä monella. "Jos et ole sitä tai tätä, älä tule." Antakaa nyt mahdollisuus ihmiselle te kyynistyneet.

Ei varmaan kukaan esim. ulosteen hajusta pidä, mutta monelle meistä se ei ole myös mikään sellainen mikä saa väkisin kakomaan. Itse olen vaan aina voinut päättää että teen tämän homman vaikka haisee, eikä mitään ongelmia hoitaa hajusta huolimatta. Osalta ei onnistu sitten millään.

Vierailija
44/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kait sosiaali ja terveysalalla muitakin työnkuvia kuin vanhusten vaipan vaihtaja tai pesijä. Ei sitä tarvitse päivittäin tehdä kun valitsee jonkun muun työnkuvan.

Lähihoitajan koulutuksella suurin osa hommista sisältää eritteitä. Päiväkodissa, vanhustentaloissa, vammaispuolella jne. Toki, jos erikoistuu toimistohommiin, silloin voi välttyä eritteiltä. 

Vierailija
45/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voin kokeilematta tietää mitä siedän? Olen kuullut monelta, että juuri pesut ja vaipat on pidätellyt menoa alalle. Sitten on jälkeenpäin naurettu että kuvitelmat oli pahemmat kuin todellisuus. Entä jos niistä tulee minun lempparit. Tuskin on mahdollista käydä kokeilemassa vanhainkodilla, jos ei ole edes koulussa. "tulin vain testaamaan kestänkö teidän paskan hajua, hyi kamala, kiitos hei." Ap

Vierailija
46/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat erilaisia. Yksi oksentaa jo siitä kun näkee kakkaa, toinen voi työskennellä täysin ongelmitta vaikka likaviemärissä. Tämä on pakko huomioida alavalinnassa, koska siitä ei nyt yksinkertaisesti tule mitään, jos hoitajan pitää juosta vessaan kakomaan vaipan avatessaan tms. Realiteettisen huomioiminen ei liity mitenkään kyynisyyteen. 

Vierailija
47/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluat hoitoalalle, jos ihmisten koskeminen on sinulle ongelma?

Moni muu asia siinä tuntuu oikealta. Haluan tehdä tärkeää työtä, ja mielestäni oikeasti apua kaipaavan ihmisen auttamista tärkeämpää työtä ei ole. Tai en ole ainakaan löytänyt.

Auttaa voi muutenkin kuin hoitoalalla. Mutta jos koet, että pystyt koskemaan ihmisiin ongelmitta (ihan kaikkiin osiin ihmistä) niin sittenhän tässä ei ole mitään ongelmaa. 

Saako suojahanskat aina olla kädessä. Tai maski naamalla jos esim joutuu haisevia juttuja pesemään.

Maski ei suojaa hajuilta, mutta se naamalla voi hengittää suun kautta ilman että näyttää tyhmältä.

Suojahanskoja pidetään aina kun ollaan eritteiden kanssa tekemisissä.

Vierailija
48/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voin kokeilematta tietää mitä siedän? Olen kuullut monelta, että juuri pesut ja vaipat on pidätellyt menoa alalle. Sitten on jälkeenpäin naurettu että kuvitelmat oli pahemmat kuin todellisuus. Entä jos niistä tulee minun lempparit. Tuskin on mahdollista käydä kokeilemassa vanhainkodilla, jos ei ole edes koulussa. "tulin vain testaamaan kestänkö teidän paskan hajua, hyi kamala, kiitos hei." Ap

No etpä mitenkään. Sitä varten siellä koulussa on ne harjoittelujaksot, että pääsee kokeilemaan. Mutta jos jo lähtökohtaisesti olet ihminen, joka oksentaa vähän tuoksahtavampaa ulostetta haistaessaan, sitten kannattaa harkita, muuttuko se tilanne kokeilemalla alan töitä. Yleensä ei muutu. Toki siinä olet oikeassa, että liikaa ei pidä lietsoa mitään kauhukuvia. Ihoa se on persnahkakin eikä kukaan ole vielä paskanhajuun kuollut. 

Vierailija
49/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluat hoitoalalle, jos ihmisten koskeminen on sinulle ongelma?

Moni muu asia siinä tuntuu oikealta. Haluan tehdä tärkeää työtä, ja mielestäni oikeasti apua kaipaavan ihmisen auttamista tärkeämpää työtä ei ole. Tai en ole ainakaan löytänyt.

Auttaa voi muutenkin kuin hoitoalalla. Mutta jos koet, että pystyt koskemaan ihmisiin ongelmitta (ihan kaikkiin osiin ihmistä) niin sittenhän tässä ei ole mitään ongelmaa. 

Saako suojahanskat aina olla kädessä. Tai maski naamalla jos esim joutuu haisevia juttuja pesemään.

No tottakai! JA maskit nyt korona-aikana.

Ite en myöskään tykännyt aluksi kosketuksesta,mutta kuten tuolla joku sanoi niin "ammatillisuus", Ei omien tunteitten kautta.

Olin lastenhoitajana, jatkoin siitä lto hommiin, siellä ei tarvitse kosketella niin paljoa, tai siis eri tavalla.

Mites jos haet sairaanhoitajaksi ja siitä terveydenhoitajaksi, tarvii kosketella vaan vähän? JA harvemmin eritteitten kanssa tarvii olla.

Vierailija
50/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan hoitoalalla monia työtehtäviä, joissa ei tarvitse koskettaa tai olla eritteiden kanssa tekemisissä. Mutta muuten ihmettelen motiiveja, jos on odotettavissa että työtehtävät aiheuttavat jonkinmoista tuskaa, koska ihmistyöhön liittyy ihmisten koskettaminen, kanssakäyminen kaikkine vivahteineen. Voihan olla että asiakas on myös päihtynyt tai väkivaltainen,ei voi aina tietää. Miten suhtaudut sellaiseen?

Vierailija
51/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eritteet ja fyysinen kosketus ovat kokoaikainen osa lähihoitajan työtä. Se on hyvä tiedostaa jo opiskeluvaiheessa. 

Opiskeluaikana kyllä mutta ei välttämättä työssä enää. Riippuu ihan työpaikasta.

Vierailija
52/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aikuisena alalle kouluttautunut ja en pidä koskettamisesta erityisemmin. Sitä on vain siedettävä. En ole mikään halaileva hoitaja, teen työni, mutta muuten pidän tiettyä etäisyyttä. Hyvin olen näinkin pärjännyt.

Vierailija
53/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta luulen että harjoittelut ei mene läpi jos tavallisetkin työtehtävät tuntuvat vaikeilta..heti ei voi tehtäviään valita, pitää käydä kaikki osa-alueet läpi.

Vierailija
54/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuko esimerkiksi ensihoitaja pesemään tai vaihtamaan vaippoja?

Vierailija
55/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eritteet ja fyysinen kosketus ovat kokoaikainen osa lähihoitajan työtä. Se on hyvä tiedostaa jo opiskeluvaiheessa. 

Opiskeluaikana kyllä mutta ei välttämättä työssä enää. Riippuu ihan työpaikasta.

Nimenomaan päinvastoin. Opiskeluaikanahan istutaan koulunpenkillä. Ei siellä eritteitä ole. Mutta käytännön työssä hyvin harvassa paikassa pystyy välttymään eritteiltä. Lähihoitajan työ kun on käytännöntason suorittavaa työtä, jossa pesut ja pisut ovat ihan perushommia ja osa päivittäistä työtä. 

Vierailija
56/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin totuin niin kosketukseen kuin eritteisiin. Aluksi arkailin koskea, mutta ekan harjoittelun loppuvaiheessa jo siivosin sujuvasti ulosteräjähdystä ilman että teki tiukkaa.

Vierailija
57/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta joutuu tekemään huomattavasti pahempia asioita. Vaipanvaihto ei ole mitään verrattuna esim. oksennuksissaan kylpevän juopon tutkimiseen. 

Vierailija
58/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta joutuu tekemään huomattavasti pahempia asioita. Vaipanvaihto ei ole mitään verrattuna esim. oksennuksissaan kylpevän juopon tutkimiseen. 

Puhumattakaan onnettomuustilanteista, voi olla että joudut etsimään päätä ja sormenpätkiä pusikosta.

Vierailija
59/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei siinä mitkään vaipat ole mielessä, jos menet esim. onnettomuuspaikalle, jossa yhdeltä on jalka irti ja toiselta suolet pursuaa mahasta jne. Ensihoitajan työ on PALJON pahempaa ja eritteisempää kuin lähihoitajan työ missään. Jos mietityttää pelkkä vaipanvaihto, ei ensihoitoa voi edes harkita. 

Vierailija
60/99 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan päinvastoin. Opiskeluaikanahan istutaan koulunpenkillä. Ei siellä eritteitä ole. Mutta käytännön työssä hyvin harvassa paikassa pystyy välttymään eritteiltä. Lähihoitajan työ kun on käytännöntason suorittavaa työtä, jossa pesut ja pisut ovat ihan perushommia ja osa päivittäistä työtä. 

Opiskeluaikana on monta jaksoa käytännön työtä ja osassa niistä varmasti joutuu eritteiden kanssa tekemisiin. Ne asiat kuuluvat opiskeluun ja ne opetellaan käytännössä. Työ voi olla sellainen, jossa ei näy eritteitä eikä paljon kosketella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi