Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yazion mukaan saan syödä 1400kcal/pvä. Eipä siinä paljon ole ruokaa

Vierailija
28.03.2022 |

Olen tänään syönyt kaurapuuron mustikoilla, kuppi mustaa kahvia, sämpylä missä oli rasvatonta kinkkua ja polar juustoa pari siivua. Keitetty kananmuna ja siitäkin heitin lähes koko keltuaisen pois. Vihersalaattia ja paistoin kanafileepihvin. Jäljellä 300kcal tälle päivälle. Pyrin aina alittamaan max kalorit, eli iltapala seuraavaksi ja varmaan syön toisen lautasellisen kaurapuuroa. Pitäis lenkilläkin jaksaa vielä käydä

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä laitteella lääkäri mittaa perusaineenvaihdunnan? Käsittääkseni kaikki Inbodyt ynnä muut ei ole niin tarkkoja, että niitä kukaan lääkäri käyttäisi ja mittaukset pitäisi tehdä samalla laitteella, että ne olisivat vertailukelpoisia. 

Minä saan Mifflin-St. Jeor -kaavalla perusaineenvaihduntani on noin 1400kcal (olen noin 160 cm pitkä ja painan 75 kg). Tämä on siis se määrä, jonka kulutan ihan vain makaamalla sängyssä koko päivän. 1200 kcal peruskulutus kuulostaa kyllä siis ihan realistiselta, jos henkilö on esim minun pituiseni, mutta kevyempi. 

Kaava muuten on tämä: 

Naiset: 10 x paino (kg) + 6,25 x pituus (cm) – 5 x ikä (vuosi) -161

Tuo tuskin on perusaineenvaihdunnan kaava vaan normi päivittäistarpeen kaava, 1800 kcal lihon kilon viikossa vaikka tekisin mitä liikuntaa tai fyysistä työtä! Saman pituinen mutta 10 kg kevyempi

Äh, laskin väärin - eli tulos olikin 1179 kcal mikä on jopa mittauksia alempi. 

se jolla alle 1300kcal/pvä peruskulutus

Väärin laskettu.

10x65 + 6,25x160 - 5x62 - 161 = 1179

Tuon saan laskin miten päin vaan. Uskon että pitää hyvin lähelle paikkansa

Miinuspeukuttajalta jäi matikantunnit väliin?

Olisiko sun sitten kannattanut käydä niillä tunneilla?

Vierailija
142/159 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä laitteella lääkäri mittaa perusaineenvaihdunnan? Käsittääkseni kaikki Inbodyt ynnä muut ei ole niin tarkkoja, että niitä kukaan lääkäri käyttäisi ja mittaukset pitäisi tehdä samalla laitteella, että ne olisivat vertailukelpoisia. 

Minä saan Mifflin-St. Jeor -kaavalla perusaineenvaihduntani on noin 1400kcal (olen noin 160 cm pitkä ja painan 75 kg). Tämä on siis se määrä, jonka kulutan ihan vain makaamalla sängyssä koko päivän. 1200 kcal peruskulutus kuulostaa kyllä siis ihan realistiselta, jos henkilö on esim minun pituiseni, mutta kevyempi. 

Kaava muuten on tämä: 

Tuo tuskin on perusaineenvaihdunnan kaava vaan normi päivittäistarpeen kaava, 1800 kcal lihon kilon viikossa vaikka tekisin mitä liikuntaa tai fyysistä työtä! Saman pituinen mutta 10 kg kevyempi

Ei voi olla päivittäistarpeen kaava. Mulle tulee tuolla 1362kcal/vrk ja kituisin hengiltä tuolla määrällä. Kellon mukaan kulutus pyörii 2200-2400/vrk ja syön noin 1600-1800kcal/vrk ja paino laskusuunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on niin vaikea hyväksyä, että eri kokoiset ihmiset -> eri kokoinen tarve kaloreille? Eikö täällä ole yhtään insinööriä paikalla? On kai se selvä, että jos naisen pituus on 155 ja toisen on 185, niin vääjämättä näiden kahden naisen pinta-ala on eri, joten polttoaineen kulutuskin on eri, ihan samalla tavalla kuin kahdessa eri kokoisessa mekaanisessa laitteessakin. Juu, voidaan hifistellä aineenvaihdunnalla ja muilla seikoilla, mutta noi muut seikat on juuri sitä, hifistelyä, ei niillä voi pyyhkiä pois sitä tosiasiaa, ettei kaikki naiset mahdu saman kalorikulutuksen piiriin.

t. 1200-1400 kalorin nainen

BMI:hän ottaa huomioon sekä pituuden että painon ja BMI:ssä on suuntaviivat sille mikä on normaali paino tietyn mittaiselle ihmiselle (ei ali- eikä ylipaino). Tietysti se suhtautuu myös kehonkoostumukseen mustavalkoisesti ja toimii parhaiten kuvaamaan keskimittaisia ihmisiä.

Mutta jos tätä, että BMI 22 mietitään vaikka näiden 155 cm ja 185 cm pituisen ihmisen kohdalla niin se "normaali" paino on lyhyemmän kohdalla paljon pienempi kuin pitemmän kohdalla ja kaloritarve myös yleensä pienempi.

Ei, ei ja ei. Kun se kaloritarve ei ole pituudesta kiinni. Ei mikään ihme, miksi mammat ei laihdu kun uskomus on tuota luokkaa.

Totta kai se vaikuttaa asiaan. Se mahdollistaa enemmän pinta-alaa jo lähtökohtaisesta... Et vain halua ymmärtää.

Mulla pointti sanoa noin alunperin oli se, että ongelmanahan on, että monissa laihdutusohjeissa annetaan täysin järjenvastaisesti tismallaan SAMA kalorimäärä kaikille naisille koosta riippumatta. Se ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa, mutta toki se tekee ohjeiden laatijoiden elämän helpommaksi. Tämä on ongelma. Hirvittävä määrä ihmisiä ei laihdu ihmetellen miksi ei, kun kuitenkin syövät "vain" sen 1800 kcal päivässä.

Nykyään netistäkin löytää sellaisia hyviä, monimutkaisia laskukaavoja, jotka ottavat huomioon pituuden, iän ja paljon muita juttuja. Mutta eikö sekin jo sano, jopa sinulle, että pituus merkkaa? Muutenhan noissa kaavoissa ei tarvitsisi ottaa sitä huomioon.

Pituus ei vaikuta niin paljon kuin paino. Et vain halua ymmärtää.

Mä yritän, usko pois. Mutta jos sulla on hiiri ja norsu, niin joo.. kaipa sä voit silloinkin sanoa, että paino on tärkeä juttu, ei pituus. Totta tavallaan. Mutta tokihan se pituus sallii enemmän painoa, hiiri ja norsu jos mitkä sen kertovat.

Ja jos joku sanoo, että hei hiiri ja norsu, ei teidän koolla ole mitään merkitystä, te laihdutte, kunhan pidätte huolen, ettei teidän kalorinkulutus ole yli 1800 kcal päivässä. Niin eikö sullekin ole suht selvä, että noista vain toinen laihtuu? (en kerro, kumpi) Ja toinen itkee keskustelupalstoilla, että mitä mä teen väärin, kun mä en laihdu, vaikka syön ihan oikein.

ja sitten paikalle lehahtaakin lauma ravintotiteilijöitä kertomaan, että voi hiiri-mussukka, kun sä oot mennyt säästöliekille, syö enemmän, niin laihdut, laihtumisen pitää olla hauskaa, ja sä itket, sua jumittaa jo se!

Nauratti aiemmin ketjussa ollut, joka juurikin kertoi niistä 5 kertaa päivässä ruokaa mupeltavista säästöliekin pelkääjistä. Joo just sitä toi on, kun ei suostuta tajuamaan, ettei ole olemassa mitään standardikcal-määrää, joka käy kaikille.

Yrität kyllä, yrität levittää väärää tietoa oikeana. Ja tottakai pituus sallii enemmän painoa. Selvisikö tämä sinulle vasta nyt? Ja vielä kerran, pituus ei vaikuta MILLÄÄN tavalla kulutukseen. PAINO vaikuttaa.

Vierailija
144/159 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toi yksi hullu raivoaa? Miksi sille on niin kova juttu, että pituus vaikuttaa siihen, mikä on järkevä kcal-määrä? Onhan tuo ihan arkijärjellä tajuttava asia.

Vierailija
145/159 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks3i toi yksi hullu raivoaa? Miksi sille on niin kova juttu, että pituus vaikuttaa siihen, mikä on järkevä kcal-määrä? Onhan tuo ihan arkijärjellä tajuttava asia.

Arkijärki, mikä sinulta ja monelta muultakin puuttuu. :D

Vierailija
146/159 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaava muuten on tämä: 

Teoreettisesti lihoakseen kilon viikossa, pitää plussakaloreita olla 1000/vrk. Eli syöt 800kcal/vrk pysyäksesi nykyisessä painossa?

Plussakaloreita tarvitaan todellisuudessa paljon vähemmän lihomiseen.

Miten muuten esim jouluna 3 päivässä voisi lihoa 2kg? Eikä ole nestettä kun vieläkin on 700g pudotettavaa 3kk jälkeen

Vierailija
147/159 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaava muuten on tämä: 

Väärin laskettu.

Idiootti.

10x65 = 650

6,25x160= 1000

5x62=310

650+1000-310-161 = 1179

Vierailija
148/159 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaava muuten on tämä: 

Teoreettisesti lihoakseen kilon viikossa, pitää plussakaloreita olla 1000/vrk. Eli syöt 800kcal/vrk pysyäksesi nykyisessä painossa?

Miten muuten esim jouluna 3 päivässä voisi lihoa 2kg? Eikä ole nestettä kun vieläkin on 700g pudotettavaa 3kk jälkeen

Hiilareiden ja suolan vaikutuksen vuoksi. Oikeasti silloin tällöin voi syödä reilusti enemmän kuin kuluttaa, eikä se muutu läskiksi esim. ”cheat day”.

Vierailija
149/159 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaava muuten on tämä: 

Hiilareiden ja suolan vaikutuksen vuoksi. Oikeasti silloin tällöin voi syödä reilusti enemmän kuin kuluttaa, eikä se muutu läskiksi esim. ”cheat day”.

Kylläpä suola haihtuu hitaasti!

Vierailija
150/159 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuminen on helppoa, kun on ADD. Sitä vain jotenkin unohtaa syödä.

Vierailija
151/159 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykellot arvioivat kulutuksen ihan hullun lailla yläkanttiin - ei, tunnin lenkki ei polta 1000 kcal sitten millään

Ihmiset arvioivat kalorit aikalailla alakanttiin, näitä "sämpylä juustolla 100kcal" kommentteja on täälläkin todella paljon

Monella arviointi menee aikalailla metsään ilman vaakaa - 100g on aika pieni määrä

Nämä kun yhdistyvät ei ole ihmekään ettei paino laske

Vierailija
152/159 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaava muuten on tämä: 

Väärin laskettu.

Idiootti.

10x65 = 650

6,25x160= 1000

5x62=310

650+1000-310-161 = 1179

No johan. :D Paljastit juuri oman idioottimaisuutesi. :D Tää on ihan liian helppoa. :)

Vierailija
153/159 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykellot arvioivat kulutuksen ihan hullun lailla yläkanttiin - ei, tunnin lenkki ei polta 1000 kcal sitten millään

Ihmiset arvioivat kalorit aikalailla alakanttiin, näitä "sämpylä juustolla 100kcal" kommentteja on täälläkin todella paljon

Monella arviointi menee aikalailla metsään ilman vaakaa - 100g on aika pieni määrä

Mikä siinä on vaikeaa? Pakkauksessa lukee kcal/100g tai vaikka kcal/siivu. Jos ei niin vaa'alla punnitset kerran elämässäsi ja lasket kcal per ko painolle. Lautanen vaa'alle ja siihen ruoka - paino näkyy heti ja kalorit saa laskettua vaikka kuinka tarkasti.

On ihan oma vika jos tuohon ei pysty eikä paino putoa;)

Vierailija
154/159 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vier³ailija kirjoitti:

Mikä siinä on vaikeaa? Pakkauksessa lukee kcal/100g tai vaikka kcal/siivu. Jos ei niin vaa'alla punnitset kerran elämässäsi ja lasket kcal per ko painolle. Lautanen vaa'alle ja siihen ruoka - paino näkyy heti ja kalorit saa laskettua vaikka kuinka tarkasti.

On ihan oma vika jos tuohon ei pysty eikä paino putoa;)

Oma vika kun et ymmärrä. ;)

Vierailija
155/159 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laittaa niissäkin ne asetukset kuntoon. Sykeseuranta on tärkeämpi lenkillä, kuin aivan tarkan kulutuksen mittaaminen, mutta ei kai nyt kenenkään kello noin metsään heitä? Viimeisin lenkkini oli 45min ja muistaakseni hölkkäsin muutaman pätkän. 336kcal näytti kello sille lenkille. Paino tietenkin aiheuttaa vaihtelua, enkä usko, että kellot laskee sykettä ihan koko ajan, esim hien takia.

Vierailija
156/159 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan siitä aika paljon syödä, kun vaan muistaa syödä hyvin.

Nautaa, kanaa, kalaa, ja kyytipojaksi vihanneksia ja pari perunaa. Tietysti jos käy vielä pitkillä lenkeillä niin voi ja pitää syödä enemmän.

Ja muista, että proteinin kalorit on oikeasti vain 70% siitä määrästä, koska ihmiskeho kuluttaa 30% sen energiasta muuntamiseen sopivaksi.

Eli yksi ateria.

150g naudanlihaa n. 320 kcal

2 perunaa n. 150kcal

Vihanneksia ja salaatteja 50kcal on jo järkyttävä määrä

Yhteensä 670 kcal

Toinen ateria

Kana 200g n. 300 kcal

Riisi 1dl n. 120kcal

Taas vihanneksia 50kcal

Yhteenaä 470kcal

Eli tässä kaksi normaalia ateriaa, jotka pitää nälkää poissa kauan. Yhteensä näissä siis 1140kcal.

Verrataan

200g sipsejä n. 1120kcal

Täysjyväleipä 1 siivu 80 kcal

Oivariini 10g n. 50kcal

Kinkkusiivu n. 10kcal

Juusto siivu 40kcal

Yhteensä 180kcal ja näitä nyt yleensä tulee syötyä ainakin kaksi, ellei jopa kolme. Kolme vastaa tuollaista kana-ateriaa.

Ja näissä laskuissa ei ole huomioitu sitä, että proteinista ihmiskeholle jää se 70%, joka tekee aterioista vielä parempia.

Mutta nyrkkisääntönä proteinia ja kuituja, ne pitää nälän poissa parhaiten.

Vierailija
157/159 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laittaa niissäkin ne asetukset kuntoon. Sykeseuranta on tärkeämpi lenkillä, kuin aivan tarkan kulutuksen mittaaminen, mutta ei kai nyt kenenkään kello noin metsään heitä? Viimeisin lenkkini oli 45min ja muistaakseni hölkkäsin muutaman pätkän. 336kcal näytti kello sille lenkille. Paino tietenkin aiheuttaa vaihtelua, enkä usko, että kellot laskee sykettä ihan koko ajan, esim hien takia.

Jos oikeasti haluaa tarkkaa sykeseurantaa kannattaa ostaa se sykevyö, ranteesta mitattavat heittävät merkistä riippuen aika paljonkin. Esim Fitbitin sykemittaus on ihan saatanasta, leposyke on ilmeisesti vielä jotenkin ok, mutta lyöpä joku aktiviteetti päälle niin syke pomppaa saman tien yläkanttiin vaikka siitä sohvasta ei nousisi edes... Juostessa esim Garmin on tarkempi, ja suuntaa-antava tietenkin mutten silti menisi täysin luottamaan

Vierailija
158/159 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä ihan tarpeeksi.

Aamupalaksi puuroa, mustikoita ja raejuustoa.

Lounaaksi riisinuudelia, vuolukanaa, salaattia, fetaa ja oliiviöljykastiketta.

Päivälliseksi keitettyjä kasviksia, salaattia, muussia, naudan ulkofileepihvi ja pippurikastiketta.

Iltapalaksi saksanpähkinöitä, omena ja sekaleipä margariinilla ja juustolla.

1400kcal .

Vierailija
159/159 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupala:

kaurapuuro, mehukeitto, maito, kirsikkatomaatteja 315kcal

Lounas:

Broilerikasvislasagne, benecol juoma 302kcal

Päivällinen:

kaurapuikula, keiju, juusto, kurkku, mustikoita ja mansikoita 341kcal

Iltapala:

Näkkileipä ja jäätelö 226kcal

Yhden päivän esimerkki, 1184kcal

Lounas ei voi mitenkään olla 302. Tai olet syönyt tyyliin kaksi lusikallista lasagnea. Lasagne on todella kaloripitoista.

Toi on omatekemä, kevennetty versio, ja ihan tarkkaan kaikki kalorit laskettu. Annoskoko on 305g

Laitatko tänne reseptin, jos kerta omatekemä ja kalorit tarkkaan laskettu? Haluaisin nähdä millaisessa lasagnessa on alle 90 kaloria per 100g

Kyllä saa tehtyä alle 90kcal/100g. Nopealla haulla katsoin, että lasagnessa, jossa on käytetty mozzarellajuustoa ja normi vaaleita lasagnelevyjä eikä juurikaan  kasviksia, on 130kcal/100g (K-ruoka). Eli tuohon reseptiin pieniä muutoksia (kanaa enemmän, kasviksia reilusti ja lasagnelevyt täysjyvä+suhteessa vähemmän) niin jo alkaa kalorit tippumaan..