Mitä tekisit jos sinut lomautettaisiin puoleksi vuodeksi?
Ekaa kertaa elämässäni joudun lomautetuksi ja mietin, miten saan aikani kulumaan. Onko muita lomautettuja/lomautuksen uhan alla olevia?
Kommentit (31)
Ottaisin rennosti
Mökille syyskuuksi, sieneen
Siivoaisin kaapit
Lukisin
Kokkailisin ja leipoisimme lasten kanssa
Ompelisin
Säästäisin tarhamaksut
Nukkuisin pitkään
Olen joka vuosi lomauttetuna (en ole asfalttimies) 5-7kk vähän vuodesta riippuen. Vaikka en ole asfalttimies, niin teen urakkapalkalla työtä 12-14h päiviä, joten tienaan vuoden duunaripalkan (35-40 tuhatta) puolessa vuodessa ja ansiosidonainen tulee sitten lomautettuna. Harrastuksia ja ystäviä löytyy joten mitään ongelmaa ei ole vapaa-ajan suhteen, ja olen ihan tyytyväinen tähän tilanteeseen. Välillä on mielessä vaihtaa ihan tavalliseen 7-16 töihin, mutta nautin tuosta vapaasta niin paljon, että ei ole vielä tullut vaihdettua.
Ottaisin jonkun tavoitteen itselleni, johon aikaa olisi se puoli vuotta. Esim. laihdutus, puolimaraton/maraton ym. Ei olisi työt häiritsemässä vaan voisi täysin keskittyä itseensä ja tavoitteen saavuttamiseen.
25: Suorittaja ilmoittautunut paikalle :)
Jos lomautus tulisi näin syksyllä eteen, niin vuokraisin asunnon Kanarialta ja nauttisin elämästä. Sapatti tulisi tarpeeseen.
Oon niin stressaantunut töihini, että ottaisin puolen vuoden "loman" huojentuneena vastaan. Lepäisin paljon, lukisin kirjoja, jaksaisin toivottavasti harrastaa liikuntaa enemmän kuin nyt. Hankkisin museokortin ja kävisin enemmän museoissa. Tapaisin kavereita yms.
Jos taas työn jatkosta ei olisi varmuutta sen puolen vuoden jälkeen niin olisin varmaan vaan entistä ahdistuneempi ja stressaisin työnhausta.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:09"]Oon niin stressaantunut töihini, että ottaisin puolen vuoden "loman" huojentuneena vastaan. Lepäisin paljon, lukisin kirjoja, jaksaisin toivottavasti harrastaa liikuntaa enemmän kuin nyt. Hankkisin museokortin ja kävisin enemmän museoissa. Tapaisin kavereita yms.
Jos taas työn jatkosta ei olisi varmuutta sen puolen vuoden jälkeen niin olisin varmaan vaan entistä ahdistuneempi ja stressaisin työnhausta.
[/quote]
Todella hyviä ideoita! Museokortti, lista lukemattomista kirjoista, uuden kielen opiskelu, ehkä uuden työpaikan hakeminen, tekemistä riittää kyllä.
Matkustelu ei taida ansiosidonnaisella oikein onnistua, kun on lapsiakin.
Keep it coming!
Nauttisin. Kävisin aamuisin salilla, tekisin ruokaa pitkän kaavan mukaan, vierailisin sukulaisilla joita nyt tulee nähtyä liian harvoin, liikkuisin, opiskelisin jotain..
.
Haaveilen salaa edes muutaman kuukauden lomautuksesta. Sitä ei näillä näkymin tulee toteutumaan, joten jatketaan ylipitkiä päiviä töissä..
Panostaisin itseeni. Liikuntaa, retkeilyä, ulkoilua, lukemista, ehkä jotain opiskelua. Lasten- ja kodinhoitoa. Ruuanlaittoa. Uusi harrastus. Sen verran suorittaja olen, että todennäköisesti remontoisin, rakentaisin yläkertavarauksesta huoneet valmiiksi, maalaisin talon, laittaisin pihan kuntoon. Todennäköisesti kuitenkin hommaisin uuden työpaikan ja vaihtaisin parempaan. Jaksa missään lomauttelevassa p*skapaikassa olla muutenkaan
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:13"]
Saako silloin palkkaaa? Vai ansiosidonnaista?
[/quote]
Ansiodidonnaista. Yksi syy lomautuksiin on ettei kauppa käy ja työnantajalla ei ole rahaa maksaa palkkaa.