Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eri rahat avioliitossa, mutta mies maksaa tililleni extra korvausta, onko muita?

Vierailija
27.03.2022 |

Eli molempien tililtä menee 1000 euroa lasku tilille suoraan, josta mies maksaa laskut. Lisäksi vuorokuukausina maksetaan ruoat. Lisäksi on matkatili jonne laitetaan molemmat 200 euroa kuukaudessa. Miehen palkka on isompi, niin maksaa minulle 500 euroa ns. korvausta kun saan vöhemmän. En tiedä onko hyvä juttu aina, koska mulle jää 1500 kuukaudessa omaa rahaa, miehelle 3400 eli tuoko tulevaisuudessa riidan aiheita. Lapsia yksi 8kk.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni on naimisissa miehen kanssa, jolla on tuon tapainen taloudenpito, eli yhteiselle tilille molemmat laittavat saman summan rahaa kuukausittain. Tämä tyyli oli myös silloin, kun sisko oli kotona lasten kanssa kotihoidontuella. Heidän lapset ovat jo isoja, mutta vähän ihmetyttää tuo tyyli, kun meillä miehen kanssa on koko ajan ollut yhteiset rahat. Omat tilit, mutta esim. kaupassa maksaa se, jolla on lompakko lähempänä ja laskuja maksetaan vähän vuoroin molempien tililtä.

Kuulostaa kauhean hankalalta, että laskuja maksellaan milloin miltäkin tililtä. Helpompi niin että kummatkin laittaa sovitun summan yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki yhteiset menot. Omat rahat voi kumpikin sitten käyttää kuten haluaa.

Mikä tuossa on yhtään hankalampaa? Kun tulee lasku - hoidatko sinä vai hoidanko minä? Ihan helppoa. Yhtä paljon joutuu kommunikoimaan kun maksetaan yhteiseltä tililtäkin, ettei makseta kahteen kertaan samoja asioita.

Ohis

Ei joudu, koska yhteinen tili näkyy molemmilla. Oma vain itsellä.

No entistä enemmänhän tuosta on vaivaa alkaa kahlaamaan tilitietoja läpi...

Miten niin? Voithan sinä kysyä jos ette osaa merkata mikä on maksettu, tai teillä ei niitä ole nettipankkilaskuina. Yhteisen talotilin hyvä puoli on siinä että sieltä maksetaan vain taloon liittyvät kulut, joten mitään kahlaamista ei tarvitse suorittaa kun katsoo mitä on maksettu ja milloin, sillä siellä on vain sähkö, vesi, talovakuutus jne laskut. Nettipankissa on myös kätevä hakutoiminto, oletko kokeillut?

Kannattaa perehtyä käyttämiinsä palveluihin.

Etkö osaa lukea miten mihinkin on vastattu. Kysymisestähän tuolla jo aiemmin puhuttiin. Kyse oli siitä, mikä tekee laskujen maksamisen omalta tililtä niin hirveän hankalaksi verrattuna yhteiseen tiliin. Minun mielestäni ei ole hankalampaa.

Ei tarvitse raivostua, kun itse kirjoitit että Yhtä paljon joutuu kommunikoimaan kun maksetaan yhteiseltä tililtäkin, ettei makseta kahteen kertaan samoja asioita. Minä vain huomautin että ei tarvitse yhtä paljon kommunikoida, koska molemmat näkevät saman tilin ja sieltä näkyy kyllä mitä on maksettu. Ja tämä on fakta, eikä mielipide tai mututieto.

En ole raivostunut, en tiedä mistä niin päättelit.

Kun osoitin, että kommunikointi on helpompaa kun alkaa tarkastelemaan, niin palasit askeleen taaksepäin: ainahan voi kysyä. No niin. Siitähän juuri oli kyse.

Mutta joo, jokainen tekee tavallaan. En edelleen itse pidä yhtään monimutkaisempana sitä tapaa, että maksetaan vuorotellen/sopien omilta tileiltä.

Se ei paljon vaadi: Maksatko sinä tuon x harrastusmaksun? Minä voin maksaa z tilauksen.

Eli teille tulee aina sopivasti pari samansuuruista laskua maksettavaksi? No meillä tuo menisi niin, että jompikumpi maksaa vaikka lapsen harrastuksen kausimaksun (500 eur) ja sen jälkeen se toinen alkaa pitää kirjaa siitä, että tulee maksaneeksi suurinpiirtein saman verran tulevia laskuja. Miten tämä on muka kätevämpää kuin se, että on yhteinen tili, minne nuo kaikki menee, eikä kenenkään tarvitse seurata mitään. Eipä ole vielä koskaan jäänyt lasku sen takia maksamatta, ettei kukaan ole sitä nettipankissa hyväksynyt (kumpi tahansa voi hyväksyä yhteiseltä tililtä menevät laskut, joten siellä kyllä käydään riittävän usein). Noissa "se maksaa joka ehtii" jutuissa käy helposti niin, että se toinen tulee maksaneeksi enemmän ellei sitten oikeasti tasata menoja vaikka kuukausittain, mutta se on kyllä hirveä homma.

Vierailija
62/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni on naimisissa miehen kanssa, jolla on tuon tapainen taloudenpito, eli yhteiselle tilille molemmat laittavat saman summan rahaa kuukausittain. Tämä tyyli oli myös silloin, kun sisko oli kotona lasten kanssa kotihoidontuella. Heidän lapset ovat jo isoja, mutta vähän ihmetyttää tuo tyyli, kun meillä miehen kanssa on koko ajan ollut yhteiset rahat. Omat tilit, mutta esim. kaupassa maksaa se, jolla on lompakko lähempänä ja laskuja maksetaan vähän vuoroin molempien tililtä.

Kuulostaa kauhean hankalalta, että laskuja maksellaan milloin miltäkin tililtä. Helpompi niin että kummatkin laittaa sovitun summan yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki yhteiset menot. Omat rahat voi kumpikin sitten käyttää kuten haluaa.

Mikä tuossa on yhtään hankalampaa? Kun tulee lasku - hoidatko sinä vai hoidanko minä? Ihan helppoa. Yhtä paljon joutuu kommunikoimaan kun maksetaan yhteiseltä tililtäkin, ettei makseta kahteen kertaan samoja asioita.

Ohis

Miten niin? Voithan sinä kysyä jos ette osaa merkata mikä on maksettu, tai teillä ei niitä ole nettipankkilaskuina. Yhteisen talotilin hyvä puoli on siinä että sieltä maksetaan vain taloon liittyvät kulut, joten mitään kahlaamista ei tarvitse suorittaa kun katsoo mitä on maksettu ja milloin, sillä siellä on vain sähkö, vesi, talovakuutus jne laskut. Nettipankissa on myös kätevä hakutoiminto, oletko kokeillut?

Etkö osaa lukea miten mihinkin on vastattu. Kysymisestähän tuolla jo aiemmin puhuttiin. Kyse oli siitä, mikä tekee laskujen maksamisen omalta tililtä niin hirveän hankalaksi verrattuna yhteiseen tiliin. Minun mielestäni ei ole hankalampaa.

Ei tarvitse raivostua, kun itse kirjoitit että Yhtä paljon joutuu kommunikoimaan kun maksetaan yhteiseltä tililtäkin, ettei makseta kahteen kertaan samoja asioita. Minä vain huomautin että ei tarvitse yhtä paljon kommunikoida, koska molemmat näkevät saman tilin ja sieltä näkyy kyllä mitä on maksettu. Ja tämä on fakta, eikä mielipide tai mututieto.

Meillä on myös yhteinen tili ja kyllä se lasku sieltä verkkopankista katoaa kun se on maksettu eli ei tarvitse arpoa. Paperilaskuna ei tule nykyään enää mitään ja jos tulee, siinä lukee kyllä kenelle se on osoitettu ja siitä tietää kumpi sen maksaa. 

Joka tapauksessa jos et puolisosi kanssa yhtään kommunikoi, joudut tarkistelemaan onko lasku siellä vai ei. Joka tapauksessa joutuu jollain tavalla kontrolloimaan ja valvomaan sitä, että onko joku nyt jo noteerannut maksun vai ei. Se voi olla kysymys, tai katsaus verkkopankkiin. Yhtä kaikki se vaatii jotain toimintaa.

Se onko helpompaa kysyä, vai katsoa, jokainen ratkaisee itse.

Heh, tässä on kohta kymmenen vuotta asuttu yhdessä, enkä kyllä muista koskaan keskustelleeni laskujen maksamisesta. Tehtiin yhteinen tili, sinne kaikki yhteiset lasku ja siellä se nyt pyörii ilman mitään tarkastelua tai keskustelua. Ihan viikottain täytyy käydä muutenkin verkkopankissa hoitamassa omia asioita ja siinä samalla ne yhteisetkin laskut tulee hyväksyttyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummona olen kyllä huolissani nykynainen ajattelusta perheen tasa-arvosta ja millaisen esimerkin ja asenteen he antavat tyttärelleen ja pojilleen.

Voi pyhä Sylvi, ap. kertoi miehensä antavan oikein extraa 500€/kk kun tulot ovat tippuneet 1500€/kk kun oletettavissa on äitiyslomalla hoitamassa 8kk lasta.

Eikö näitä asioita edes neuvolassa kerrota? Jos ei ole perheessä yhteiset rahat ja omaisuus, tietenkin kuuluu lapsen isän maksaa puolet ap. ansion menetyksestä ja eläketurvaa ja niillä lastenhoidolla ja kotitöille voi laskea myös rahallisen arvon.

Hyvä, ettet kerro käyttäväsi säästöjäsi tai ottavasi lainaa, jotta voit kunniallisesti maksaa puolet kuluista, niin kuin täällä on kerrottu.

Vierailija
64/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä erilliset tilit, mies tienaa nettona 2x sen mitä minä. Kumpikin maksaa itse omat laskunsa ja minä yhden yhteisen lapsemme maksut (ainakin vielä, lapsi päivähoitoikäinen). Mies maksaa kaiken asumiseen liittyvän itse; maksan "vuokraa" 500e kuussa miehelle. Tämä laskettu ja sovittu sovitellen, niin että ottaa huomioon miehen osuuden lapsen päivähoitomaksusta (mutta ei sinänsä muita kuluja, ei niillä meille merkitystä kun kummallakin hyvä palkka sinänsä). Lisäksi me asutaan miehen valitsemassa paikassa (talossa) hänen vuoroviikkolastensa takia, joten en koe haluavani ostaa tästä talosta mitään osuutta enkä oikeastaan muutoin edes tällä seudulla asuisi, ilman miestä ja hänen näitä velvollisuuksiaan muille. Minulla on oma talo muualla mutta en saa siitä tuloja. En tiedä miehen lainoista eikä hän minun, siis tarkalleen niitä summia. Tiedän toki mitä hän omistaa ja hän vastaavasti minun omistukseni mutta esim. mökin ostin äskettäin itsekseni. Mies taas osti pihaan ulkosaunan. Järjestely sopii tällaisenaan meille kummallekin tällä hetkellä. 

Kaupassa käydään vuoroviikoin. Minä ostan yksin kaiken taloustavaran (esim. siivoustarvikkeita, koristeita, verhoja, tyynyjä jne). Mitään yhteisiä laskuja eikä tilien tasaamisia kuluista meillä ei ole. Jos jotain isompaa hankintaan, se vähän riippuu tilanteen mukaan kumpi maksaa (mitään puoliksi-maksamisia emme harrasta). Mies nyt on ostanut jo ennen minua tähän taloon jo kaikenlaista kallista irtaimistoa (kodinkoneet, sohvat, sängyt jne) mutta esim. nyt kun tiskikone hajosi, ostin itse mieleiseni uuden jne. Maksoin ilmalämpöpumpun itse koska minä olin se, joka sen halusi. 

Emme säästä mitään millekään yhteiselle tilille (kumpainenkin säästää mitä haluaa minne haluaa, jos säästää). Mies maksaa omasta tahdostaan suuremman osan kuluista jos ollaan reissuilla ja haluaa tarjota minulle kalliita illallisia jne. Tosin jos mennään jonnekin miehen isompien lasten takia (esim. joku huvipuistoreissu), mies maksaa kaiken. Minä vastaavasti hoidan käytännössä yksin yhteistä lastamme, sillä mies lähti reissutyöhön ja mahdollistin hänelle tämän urakehityksen suostumalla järjestelyyn. Kaikenlainen kodin kunnossapito kaatui samalla yksin minulle.  

Emme ole naimisissa emmekä aio mennä eikä yhteistä tiliä tule ikinä. 

Vierailija
65/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä erilliset tilit, mies tienaa nettona 2x sen mitä minä. Kumpikin maksaa itse omat laskunsa ja minä yhden yhteisen lapsemme maksut (ainakin vielä, lapsi päivähoitoikäinen). Mies maksaa kaiken asumiseen liittyvän itse; maksan "vuokraa" 500e kuussa miehelle. Tämä laskettu ja sovittu sovitellen, niin että ottaa huomioon miehen osuuden lapsen päivähoitomaksusta (mutta ei sinänsä muita kuluja, ei niillä meille merkitystä kun kummallakin hyvä palkka sinänsä). Lisäksi me asutaan miehen valitsemassa paikassa (talossa) hänen vuoroviikkolastensa takia, joten en koe haluavani ostaa tästä talosta mitään osuutta enkä oikeastaan muutoin edes tällä seudulla asuisi, ilman miestä ja hänen näitä velvollisuuksiaan muille. Minulla on oma talo muualla mutta en saa siitä tuloja. En tiedä miehen lainoista eikä hän minun, siis tarkalleen niitä summia. Tiedän toki mitä hän omistaa ja hän vastaavasti minun omistukseni mutta esim. mökin ostin äskettäin itsekseni. Mies taas osti pihaan ulkosaunan. Järjestely sopii tällaisenaan meille kummallekin tällä hetkellä. 

Kaupassa käydään vuoroviikoin. Minä ostan yksin kaiken taloustavaran (esim. siivoustarvikkeita, koristeita, verhoja, tyynyjä jne). Mitään yhteisiä laskuja eikä tilien tasaamisia kuluista meillä ei ole. Jos jotain isompaa hankintaan, se vähän riippuu tilanteen mukaan kumpi maksaa (mitään puoliksi-maksamisia emme harrasta). Mies nyt on ostanut jo ennen minua tähän taloon jo kaikenlaista kallista irtaimistoa (kodinkoneet, sohvat, sängyt jne) mutta esim. nyt kun tiskikone hajosi, ostin itse mieleiseni uuden jne. Maksoin ilmalämpöpumpun itse koska minä olin se, joka sen halusi. 

Emme säästä mitään millekään yhteiselle tilille (kumpainenkin säästää mitä haluaa minne haluaa, jos säästää). Mies maksaa omasta tahdostaan suuremman osan kuluista jos ollaan reissuilla ja haluaa tarjota minulle kalliita illallisia jne. Tosin jos mennään jonnekin miehen isompien lasten takia (esim. joku huvipuistoreissu), mies maksaa kaiken. Minä vastaavasti hoidan käytännössä yksin yhteistä lastamme, sillä mies lähti reissutyöhön ja mahdollistin hänelle tämän urakehityksen suostumalla järjestelyyn. Kaikenlainen kodin kunnossapito kaatui samalla yksin minulle.  

Emme ole naimisissa emmekä aio mennä eikä yhteistä tiliä tule ikinä. 

Eli maksat miehelle vuokraa ja sen lisäksi kalliita kiinteitä hankintoja? (Kuten se ilmalämpöpumppu ja astianpesukone). Ilmeisesti maksat myös päivähoitomaksun kokonaan ja nyt kun mies on reissutyössä niin hoidat hänen lapsensakin vuoroviikoin?? Mahtavan diilin olet tehnyt...

Vierailija
66/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä noin monimutkainen systeemi? Miksi mies ei vain maksa aina ruokia tai kaikki lomamatkat?

Vierailija
67/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen taloustilit ja lisäksi omat tilit, jonne palkka tulee. Ihan hyvin toimii näin. 

Vierailija
68/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siirtelette rahoja ees taas. Siirrä vähemmän sinne yhteiselle tilille. 

Vierailija
69/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyseessä lahja, jos toinen maksaa lyhentää asuntovelkaa (puolisot):

"Ostetun asunnon omistussuhteen pitää vastata rahoitussuhdetta eli sitä, kuinka suuren osan asunnosta kumpikin puoliso on maksanut.

Jos omistus tulee yhteiseksi (asunto ostetaan esimerkiksi puoliksi) mutta vain toinen puolisoista rahoittaa hankinnan ja maksaa asuntolainan, osuus asunnosta on toiselle puolisolle verotettava lahja."

Laittaisitko linkin tälle ? En löytänyt vaikka etsin .

Kysymys ei ehkä ole sanantarkka, en muista muotoa, mutta vastaus on lainattu täysin.

Lainattu mistä siis? Linkki.

Vierailija
70/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Siis kenelle nykyään tulee paperilaskuja? En muista koska olisin viimeksi saanut jonkun paperilaskun. Kaikki on suoraveloituksena ja juurikien sieltä yhteiseltä tililtä.

Kysyisit mieluummin että ketkä laskuttajat käyttävät edelleen ainoastaan paperilaskuja? Vastaan, vesilaitos ja kaupungin tonttivuokra, sekä kiinteistövero nyt ainakin.

Vierailija
71/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

En ole raivostunut, en tiedä mistä niin päättelit.

Kun osoitin, että kommunikointi on helpompaa kun alkaa tarkastelemaan, niin palasit askeleen taaksepäin: ainahan voi kysyä. No niin. Siitähän juuri oli kyse.

Mutta joo, jokainen tekee tavallaan. En edelleen itse pidä yhtään monimutkaisempana sitä tapaa, että maksetaan vuorotellen/sopien omilta tileiltä.

Se ei paljon vaadi: Maksatko sinä tuon x harrastusmaksun? Minä voin maksaa z tilauksen.

Eli teille tulee aina sopivasti pari samansuuruista laskua maksettavaksi? No meillä tuo menisi niin, että jompikumpi maksaa vaikka lapsen harrastuksen kausimaksun (500 eur) ja sen jälkeen se toinen alkaa pitää kirjaa siitä, että tulee maksaneeksi suurinpiirtein saman verran tulevia laskuja. Miten tämä on muka kätevämpää kuin se, että on yhteinen tili, minne nuo kaikki menee, eikä kenenkään tarvitse seurata mitään. Eipä ole vielä koskaan jäänyt lasku sen takia maksamatta, ettei kukaan ole sitä nettipankissa hyväksynyt (kumpi tahansa voi hyväksyä yhteiseltä tililtä menevät laskut, joten siellä kyllä käydään riittävän usein). Noissa "se maksaa joka ehtii" jutuissa käy helposti niin, että se toinen tulee maksaneeksi enemmän ellei sitten oikeasti tasata menoja vaikka kuukausittain, mutta se on kyllä hirveä homma.

Meillä on laskettu vuoden menot jotka menevät taloon. Sitten on se summa jaettu per kuu, ja jyvitetty sopivaksi molempien tuloihin. Tuolta yhteiseltä tililtä menee laina, sähkö, vesi, jätemaksut, kaivon tyhjennys, nuohooja kiinteistövero jne, eli kaikki mikä kuuluu talon hoitoon. Tämän lisäksi meillä on vain omia laskuja jotka maksamme itse. Kaupassa käydään vuorotellen.

Vierailija
72/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen tili johon laitamme rahaa suhteessa tuloihimme. Mä tienaan vähemmän joten mä laitan vähemmän. Jos tienaisin enemmän kuin mies, niin sitten mä maksaisin enemmän. Tuolta tililtä maksetaan asumisen kulut.

Omilta tileiltä maksetaan omat laskut. Mä maksan isomman osan ruokakuluista ja paljon bongailen lihoja alennuksista. Jos mulla rahat loppu, niin sitten mies käy kaupassa tai siirtää mun tilille rahaa. Yhteisiä lapsia ei ole. Meidän kanssa asuu mun 18v. lapsi. Miehen lapset asuvat omillaan, mutta nuorin välillä yöpyy meillä. Sitä ei lasketa kuka syö kenenkin ostamia ruokia.

Mitäs sieltä yhteiseltä tililtä menee kun ruoat maksat kuitenkin?

ASUMISKULUT. Onko oikeasti noin vaikea lukea. Vaikka mä maksan suurimman osan ruoasta, niin mies maksaa silti enemmän tämän talouden menoja. Tuohon yhteiseen tiliin ei ole korttia joten vaikea sieltä on maksaa kaupassa.

Vierailija
73/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80% tuloista maksetaan yhteiselle tilille eli yhteensä 4000 euroa. Sillä pyöritetään perheen arkea. Se 20%, mikä jää omalle tilille, menee melkein kokonaan sijoitusrahastoon.

Vierailija
74/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Siis kenelle nykyään tulee paperilaskuja? En muista koska olisin viimeksi saanut jonkun paperilaskun. Kaikki on suoraveloituksena ja juurikien sieltä yhteiseltä tililtä.

Kysyisit mieluummin että ketkä laskuttajat käyttävät edelleen ainoastaan paperilaskuja? Vastaan, vesilaitos ja kaupungin tonttivuokra, sekä kiinteistövero nyt ainakin.

Mun kiinteistövero tulee kyllä suoraan nettipankkiin samoin vesilasku. Tontti on oma, joten siitä en tiedä.

Vierailija
75/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Mun kiinteistövero tulee kyllä suoraan nettipankkiin samoin vesilasku. Tontti on oma, joten siitä en tiedä.

Onko sulla käynyt mielessä, että kunnat laskuttelevat eri tavalla? Ei joka puolella Suomea ole samat käytännöt :D

Vierailija
76/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla hyvä systeemi mikäli tuo ekstrakorvaus tulee esim. tulon-ja eläkkeen menetyksestä kun hoitaa kotona lasta tai lapsia eikä käy töissä, yhteisellä päätöksellä. Samaa tulen vaatimaan omalta mieheltä mikäli lapsia saamme eivätkä perhevapaat yms lapsiin liittyvät vapaat mene täysin tasan. En muista onko niin laissa että naisen "on oltava" enemmän kotona.