Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eri rahat avioliitossa, mutta mies maksaa tililleni extra korvausta, onko muita?

Vierailija
27.03.2022 |

Eli molempien tililtä menee 1000 euroa lasku tilille suoraan, josta mies maksaa laskut. Lisäksi vuorokuukausina maksetaan ruoat. Lisäksi on matkatili jonne laitetaan molemmat 200 euroa kuukaudessa. Miehen palkka on isompi, niin maksaa minulle 500 euroa ns. korvausta kun saan vöhemmän. En tiedä onko hyvä juttu aina, koska mulle jää 1500 kuukaudessa omaa rahaa, miehelle 3400 eli tuoko tulevaisuudessa riidan aiheita. Lapsia yksi 8kk.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta viidestäsadasta eurosta tulee lahjaverokertymä alle vuodessa täyteen.

Eikö kannattaisi sun laittaa vaan 500€ sinne yhteiselle tilille laskuihin, niin ei olisi pelkoa lahjaverosta?

Vierailija
22/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tahdotko ottaa loiseksesi, anteeksi vaimoksesi, tämän .........  ja elättää häntä niin myötä kuin vastamäessä"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni on naimisissa miehen kanssa, jolla on tuon tapainen taloudenpito, eli yhteiselle tilille molemmat laittavat saman summan rahaa kuukausittain. Tämä tyyli oli myös silloin, kun sisko oli kotona lasten kanssa kotihoidontuella. Heidän lapset ovat jo isoja, mutta vähän ihmetyttää tuo tyyli, kun meillä miehen kanssa on koko ajan ollut yhteiset rahat. Omat tilit, mutta esim. kaupassa maksaa se, jolla on lompakko lähempänä ja laskuja maksetaan vähän vuoroin molempien tililtä.

Kuulostaa kauhean hankalalta, että laskuja maksellaan milloin miltäkin tililtä. Helpompi niin että kummatkin laittaa sovitun summan yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki yhteiset menot. Omat rahat voi kumpikin sitten käyttää kuten haluaa.

Mikä tuossa on yhtään hankalampaa? Kun tulee lasku - hoidatko sinä vai hoidanko minä? Ihan helppoa. Yhtä paljon joutuu kommunikoimaan kun maksetaan yhteiseltä tililtäkin, ettei makseta kahteen kertaan samoja asioita.

Ohis

Vierailija
24/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta viidestäsadasta eurosta tulee lahjaverokertymä alle vuodessa täyteen.

Eikö kannattaisi sun laittaa vaan 500€ sinne yhteiselle tilille laskuihin, niin ei olisi pelkoa lahjaverosta?

Tätä harva hoksaa avioliitossa. Omaisuus ei ole yhteistä ellei sitä ole yhdessä hankittu ja palkkaa maksetaan aika harvoin pariskunnalle eikä yksilölle.

Vierailija
25/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei mies maksa sitten suoraan laskutilille 1500 ja sinä 500. Sinä maksat ensin tonnin ja saat 500 takaisin. Outo systeemi.

Se on keskusteluissa hirveen kätevää kun voi argumentoida aina sen mukaan mitä ideologiaa milloinkin kannattaa. Esim.

- Meillä ainakin maksetaan tasan yhtä paljon yhteiselle tilille, josta maksetaan yhdessä laskut.

Tai

- ONPA SUN MIES AHNE ITSEKÄS SIKA! Meillä ainakin mies kompensoi mulle mun p-skaa palkkaa, ku sillä on paremmat tulot!!!

Vierailija
26/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siskoni on naimisissa miehen kanssa, jolla on tuon tapainen taloudenpito, eli yhteiselle tilille molemmat laittavat saman summan rahaa kuukausittain. Tämä tyyli oli myös silloin, kun sisko oli kotona lasten kanssa kotihoidontuella. Heidän lapset ovat jo isoja, mutta vähän ihmetyttää tuo tyyli, kun meillä miehen kanssa on koko ajan ollut yhteiset rahat. Omat tilit, mutta esim. kaupassa maksaa se, jolla on lompakko lähempänä ja laskuja maksetaan vähän vuoroin molempien tililtä.

Kuulostaa kauhean hankalalta, että laskuja maksellaan milloin miltäkin tililtä. Helpompi niin että kummatkin laittaa sovitun summan yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki yhteiset menot. Omat rahat voi kumpikin sitten käyttää kuten haluaa.

Mikä tuossa on yhtään hankalampaa? Kun tulee lasku - hoidatko sinä vai hoidanko minä? Ihan helppoa. Yhtä paljon joutuu kommunikoimaan kun maksetaan yhteiseltä tililtäkin, ettei makseta kahteen kertaan samoja asioita.

Ohis

Lähes kaikki laskut maksetaan suoraveloituksella. Mietin just, milloin on tullut muita laskuja kuin kiinteistöverot.

Vierailija
27/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 40 vuotta on meillä ollut yhteinen tili ja yhteiset rahat. Helppoa! Ei ole kertaakaan tarvinnut miettiä kuka maksaa mitäkin.

Tämä edellyttää, et molemmilla samanlaiset rahankäyttötavat ja käsitykset siitä, mihin on ok tuhlata. Veikkaan et ani harvassa parisuhteessa/perheessä on näin.

Vierailija
28/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit mutta kumpikin voi käyttää niitä.  Mies haluaa  antaa  minulle  aina lisä rahaa joka kuukausi.   Hän tuntee etten tuhlaa  koskaan turhaan. Näin on meille tullut isot  talletuset ja  sijoitukset. Hän antaa myös aikuisille  lapsillemme  aina rahaa, Minä annan vähän käteistä  lastenlapsille.   Asunnot on maksettu  ja autot.  Minä sitten sijoitan  rahan kun mies  ei ehdi  seurata markkinoita. Meillä on kuulema huikean suuret  tulot  , ainakin muitten mielestä. Hoidan  siis  arjen  ostokset  ja  hankinnat. Yhdessä päätetään  isommista. Varmaan käytäntö on ajalta  kun olin kotona nuorimman kanssa.

Vierailija
29/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman idea tuo on ollut?

Vierailija
30/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aviopuolisot  maksa  lahjaveroa toisilleen. Eri asia jos  myy kiinteistön  toiselle.  Rahaa voi antaa  perheen sisällä  vapaasti käyttöön. Lain muaan kumpikin osallistuu  voimiensa mukaan.... ja elatusvelvollisuus . Muualla maailmassa  melkein  kaikki äidit ovat  kotona töissä. Vain pohjois-maissa äidit  ovat kokopäivätöissä.

Vierailija
31/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa monimutkaiselta. En ymmärrä ollenkaan tuota yhteistiliä. Meillä on kummallakin oma käyttötili. Yhteiset ostot maksetaan puoliksi. Menoista pidetään kirjaa ja kuukauden lopussa tasataan ostot.

Eikö se olisi yksinkertaisempaa jos olisi yhteiset rahat? Onhan tuo teidän systeemi aika outo, että tasailette ostoja. Ostin yhden suklaapatukan enemmän kuin sinä, tasataan ostot...

Vierailija
32/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eri rahat, mutta yhteinen talotili johon molemmat laittavat summan x kuussa rahaa. Ruuat ja muut hankinnat maksaa kuitnekin pääasiassa mies, koska hän tienaa paljon enemmän kuin minä. 

Taloa maksamme molemmat saman verran, koska en halua että missään näkyisi että minä olen maksanut siitä vain murto-osan mieheen nähden, jos vaikak satumme eroamaan tai tulee jotain muuta riitaa siitä että kenen talo on.

Vierailija
33/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Ei joudu, koska yhteinen tili näkyy molemmilla. Oma vain itsellä.

Vierailija
34/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

No entistä enemmänhän tuosta on vaivaa alkaa kahlaamaan tilitietoja läpi...

Vierailija
35/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aviopuolisot  maksa  lahjaveroa toisilleen. Eri asia jos  myy kiinteistön  toiselle.  Rahaa voi antaa  perheen sisällä  vapaasti käyttöön. Lain muaan kumpikin osallistuu  voimiensa mukaan.... ja elatusvelvollisuus . Muualla maailmassa  melkein  kaikki äidit ovat  kotona töissä. Vain pohjois-maissa äidit  ovat kokopäivätöissä.

Verottaja on toista mieltä (vero.fi):

Aviopuolisoiden välisiä lahjoituksia käsitellään samoin kuin muitakin lahjoja. Lahjoista pitää maksaa lahjaveroa, jos niiden arvo on 5 000 euroa tai enemmän kolmen vuoden aikana. Vaikka kyseessä ovat aviopuolisot, se ei tee omaisuuden siirtämisestä verotonta.

Vierailija
36/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä lahja, jos toinen maksaa lyhentää asuntovelkaa (puolisot):

"Ostetun asunnon omistussuhteen pitää vastata rahoitussuhdetta eli sitä, kuinka suuren osan asunnosta kumpikin puoliso on maksanut.

Jos omistus tulee yhteiseksi (asunto ostetaan esimerkiksi puoliksi) mutta vain toinen puolisoista rahoittaa hankinnan ja maksaa asuntolainan, osuus asunnosta on toiselle puolisolle verotettava lahja."

Vierailija
37/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo minun mielestäni kuulosta kumpaakaan kohtaan epäreilulta. Mutta tosiaan miksi miehen pitää siirtää tilillesi rahaa sen sijaan että sinä maksaisit vähemmän yhteistilille ja hän taas enemmän? Mutta mikä kenellekin sitten sopii.

Minä olen nyt kotona lapsen kanssa (vanhempi jo 6v joten käy eskarissa), ja tuloni on paljon pienemmät kuin miehen. Maksamme yhteiselle tilille eri summat per kuukausi. Minä tällä hetkellä 500€ ja mies 1500€. Hän siis maksaa huomattavasti enemmän, mutta toisaalta hänen henk koht tililleen jää kuitenkin myös joka kuukausi huomattavasti enemmän kuin minun. Niinpä jos tulee jokin yllättävä meno (tuolta tililtä siis maksetaan lähinnä lainan lyhennys, ruoka, vesilasku) niin hän kyllä yleensä mukisematta maksaa. Vaikka hän rahoittaa jo nyt elämäänne paljon enemmän kuin minä, niin toisaalta hänelle jää kuitenkin paljon enemmän per kk. Toimii hyvin, kun mieskin ymmärtää että nyt kotona ollessa tuloni ovat niin pienet että hän joutuu paitsi laittamaan enemmän yhteiselle tilille myös maksamaan satunnaisia menoja enemmän. Kun palaan töihin niin tilanne tasoittuu, silloin laitetaan suunnilleen sama summa per kk yhteiselle tilille ja mies enemmän tienaavana hoitaa isomman osan satunnaisista kuluista.

Vierailija
38/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

No entistä enemmänhän tuosta on vaivaa alkaa kahlaamaan tilitietoja läpi...

Miten niin? Voithan sinä kysyä jos ette osaa merkata mikä on maksettu, tai teillä ei niitä ole nettipankkilaskuina. Yhteisen talotilin hyvä puoli on siinä että sieltä maksetaan vain taloon liittyvät kulut, joten mitään kahlaamista ei tarvitse suorittaa kun katsoo mitä on maksettu ja milloin, sillä siellä on vain sähkö, vesi, talovakuutus jne laskut. Nettipankissa on myös kätevä hakutoiminto, oletko kokeillut?

Kannattaa perehtyä käyttämiinsä palveluihin.

Vierailija
39/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää verottajalta:

"Pelkkä yhteiselle tilille tallettaminen ei siirrä varoja toisen puolison omistukseen, eikä se siis ole lahjoittamista.

Lahjaverovelvollisuus alkaa siitä, jos yhden puolison varoja käytetään yhteiseltä tililtä toisen puolison hyväksi muuten kuin elatusvelvollisuuden perusteella. Tällainen tilanne on esimerkiksi se, jos puoliso nostaa varat omaan käyttöönsä ja hankkii niillä omaisuutta.

Puolisot voivat siis siirtää rahaa yhteiselle tilille ilman veroseuraamuksia, jos raha myös käytetään molempien hyväksi."

Vierailija
40/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimolla ja minulla on alusta asti ollut yhteiset tilit. Kaikki tulot on menneet tilille, siitä maksettu kaikki menot. Kummankin rahastoon laitettu sama summa joka kuukausi.

Lapsillamme on erilainen käytäntö. He laittavat puolisonsa kanssa yhteiselle tilille 80% tuloistaan. Siitä maksetaan lainat ,eläminen, vaatteet, huvit matkat, kaikki.

80 % tuntuu valtavan paljolta enkä ymmärrä, miksi yhteiseltä tililtä pitäisi maksaa vaatteet, huvit yms. Meillä taloustilille laitetaan euromääräisesti sama summa. Summa vaihtelee kuukausittain, koska kulutkin vaihtelevat, mutta laskin viime vuonna siirtäneeni yhteiselle tilille keskimäärin 25 % nettopalkastani. Tänä vuonna tuloni ovat hieman suuremmat, joten prosentuaalisesti todennäköisesti siirrän vähemmän.

Vaatteet, omat harrastukset, omat huvit, omat matkat, oman auton kustannukset, hygienia ja kosmetiikka jne maksetaan itse. En usko, että mies tykkäisi maksella minun vaatteitani (en osta paljon mutta laadukkaita) enkä minä tykkäisi maksella hänen hankintojaan.