Ravintoloitsijan avautuminen Facebookissa, kallliit työntekijät
"hmiset kummastelee kun sunnuntaisin ei oikein löydy mitään lempiravintolaa mihin vois mennä syömään. Niin mistäköhän se johtuu? Sunnuntai ei ole viikon paras päivä pitää ravintolaa auki, ja vaikka sen haluisin pitää auki niin tämä meidän valtio on päättänyt, että kaikille on maksettava tuplaliksa vaikka työntekijä itse olisi halukas tekemään normiliksalla töitä että paikka olisi mahdollista pitää auki ja hän saisi pitkän päivän tehtyä töitä. Se on todellakin ymmärrettävää ja ei tunnu missään, että maksetaan sunnuntain tuplapalkka lauantaina 00:00-04:00 yökerhosta, mutta onhan se vähän liikaa keskellä päivää ruokaraflalle tai kahvilalle, siinä saa pikkasen myydä pullaa et saa noin 40€ tuntiliksat maksettua henksulle mitä se talolle maksaa kaikilla herkuilla ja 100% liksalla. Muualla euroopassa perheet käy syömässä nimenomaan sunnuntaisin joka on viikon ainut yhteinen vapaapäivä. Joku tässäkin mättää, mutta hienoa että halitus on miettinyt että leikataan sunnuntaikorvaukset niin, että liksaa tulee VAAN 75% ennemmän, joka ei auta kyllä asiaa yhtään, Eikä mulla muuta, me ei ainakaan pidetä sunnnuntaisin auki kuin kesäisin korkeintaan. Onneksi on hese"
Okei.... siis tällä hetkellä on liian kallista pitää auki sunnuntaina. Ei taida sit kovin suosittu ravintola olla, jos tulijoita ei olisi tulossa niin paljin että olisi kannattavaa....?
Ja Suomesahan tosiaan löytyy aika paljon vuorotyöntekijöitä, ei ole mikään itsestäänselvyys että koko perhe on vapaalla sunnuntaina.
JA ne hänen työntekijät? Pitäisi luopua omasta perheajastaan palvellakseen muita, jotta ravintoloitsija tienaisi enemmän?
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:54"]Kiittäkää tästä hintatasosta muun muassa eviraa, valviraa, hymynaamatarroja ja muita paskainstansseja.
Pelkkä pakollinen hymynaamatarra maksaa joka vuosi ravintolalle useita satoja euroja, siihen saa tehdä töitä että edes se meno on maksettu.
Lisäksi naurettavat säädökset rajoittavat ravintoloita. Koskee toki muitakin palvelu- ja myynti-aloja.
Holhous- ja sääntösuomi ne hinnat pitää korkealla, ei ahne ravintoloitsija.
[/quote] hymynaamaa ei saa huonolla palvelulla ja hygienilla. Hyvä niitä valvoa, ei ole holhousta vaan laatua...
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 11:53"]
Laskisivat kiskurihintojaan niin voisi käydäkkin.Ei kiinnosta maksaa 15 euroa hutiloiden tehdystä ruuasta.
[/quote]
En tiedä missä huoltsikalla syöt, mutta minulla menee ateriaan 25-30 euroa kerta.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 14:52"]Ravintolaruoan hintaa pystyisi laskemaan jos työntekijän kustannukset olisivat pienemmät eli su lisät pois kokonaan. Enään ihmiset ei käy sunnuntaisin kirkossa vaan elää tavallista elämää. Eli lisiä ei tarvita! Jos ihminen tekee vkossa 7pv töitä niin ylityökorvaus tietenkin pitää maksaa mutta miksi tietystä päivästä jotkut saa tuplapalkkaa? En ymmärrä...
T: ma-pe klo 8-16 työskentelevä suuhygienisti
[/quote] työskentelisitkö la-pe klo 14-22 normipalkalla? Kotihoidon lähihoitaja
Mäki haluan tarjoilijaksi ravintolaan jossa tuntipalkka on 20e!!
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:17"]Mäki haluan tarjoilijaksi ravintolaan jossa tuntipalkka on 20e!!
[/quote] siinähän sanottiin että kaikkine herkkuineen... eli ei mitä työbtekijä saa, vaan työnantajan kulut työntekijästä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:54"]Kiittäkää tästä hintatasosta muun muassa eviraa, valviraa, hymynaamatarroja ja muita paskainstansseja. Pelkkä pakollinen hymynaamatarra maksaa joka vuosi ravintolalle useita satoja euroja, siihen saa tehdä töitä että edes se meno on maksettu. Lisäksi naurettavat säädökset rajoittavat ravintoloita. Koskee toki muitakin palvelu- ja myynti-aloja. Holhous- ja sääntösuomi ne hinnat pitää korkealla, ei ahne ravintoloitsija. [/quote]tarkoitatko hymynaamatarralla oivaa? Sitähän ei voi Jumalan kiitos ostaa :D
[/quote]
Oivaapa hyvinkin. Se maksaa jotain luokkaa päälle 500 euroa vuodessa ravintolalle.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:54"]Kiittäkää tästä hintatasosta muun muassa eviraa, valviraa, hymynaamatarroja ja muita paskainstansseja. Pelkkä pakollinen hymynaamatarra maksaa joka vuosi ravintolalle useita satoja euroja, siihen saa tehdä töitä että edes se meno on maksettu. Lisäksi naurettavat säädökset rajoittavat ravintoloita. Koskee toki muitakin palvelu- ja myynti-aloja. Holhous- ja sääntösuomi ne hinnat pitää korkealla, ei ahne ravintoloitsija. [/quote] hymynaamaa ei saa huonolla palvelulla ja hygienilla. Hyvä niitä valvoa, ei ole holhousta vaan laatua...
[/quote]
Tarran perusteella valitset ravintolan?
Miten tultiin toimeen vuosikymmeniä , ilman lapsellista tarraa?
Terveystarkastaja kiertää edelleenkin, tuolla palkattiin taas kymmeniä turhia työntekijöitä paskavalvomoihin.
Ja hinnan maksat sinä asiakkaana ; )
Ihmettelen tätä pienyrittäjien ruikutusta. Jos tuote on huono ja liian kallis, kukaan ei sitä osta tai maksa siitä. Ihmettelen monen tutunkin yrittämistä. Perustetaan yritys ja luullaan, että rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Idea on huono ja kukaan ei osta. Yleensä ei edes työllistetä muita kuin itsensä. Sitten itketään, että työntekijöille pitää maksaa palkkaa ja yrittäminen ei kannata.
Minä olen se asiakas ja valitsen tarkkaan, mihin vähät rahani käytän. Minun velvollisuuteni ei ole elättää huonoa kampaajaa tai pimpelipom-tarvikkeiden myyjää tai maksaa ylihinnoiteltuja salikortteja. Jos tuote on hyvä, maksan siitä tai käytän sitä. Mutta koska rahat alkaa olla kaikilla vähissä, mietitään paljon tarkempaan, mihin sitä palkkaa käytetään. Ei ainakaan huonon pienyrittäjän tuotteisiin tai palveluihin
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:54"]Kiittäkää tästä hintatasosta muun muassa eviraa, valviraa, hymynaamatarroja ja muita paskainstansseja. Pelkkä pakollinen hymynaamatarra maksaa joka vuosi ravintolalle useita satoja euroja, siihen saa tehdä töitä että edes se meno on maksettu. Lisäksi naurettavat säädökset rajoittavat ravintoloita. Koskee toki muitakin palvelu- ja myynti-aloja. Holhous- ja sääntösuomi ne hinnat pitää korkealla, ei ahne ravintoloitsija. [/quote] hymynaamaa ei saa huonolla palvelulla ja hygienilla. Hyvä niitä valvoa, ei ole holhousta vaan laatua...
[/quote]
Terveystarkastaja kiertää edelleenkin, tuolla palkattiin taas kymmeniä turhia työntekijöitä paskavalvomoihin.
[/quote]
Täällä muuten yksi, jolle tuo "lapsellinen tarra" riittää kertomaan, ettei minun tarvitse pelätä ruokamyrkytystä. Ei sitä ihan kaikissa paikoissa tiedä, millaisissa oloissa koko ruoka valmistetaan, vaikka jokainen ravintoloitsija varmasti vannookin tekevänsä tarjottavansa mitä hygieenisimmin.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:33"]
[/quote]
[/quote]
Täällä muuten yksi, jolle tuo "lapsellinen tarra" riittää kertomaan, ettei minun tarvitse pelätä ruokamyrkytystä. Ei sitä ihan kaikissa paikoissa tiedä, millaisissa oloissa koko ruoka valmistetaan, vaikka jokainen ravintoloitsija varmasti vannookin tekevänsä tarjottavansa mitä hygieenisimmin.
[/quote]
Miten pärjäät sääntösuomen ulkopuolella matkustaessasi? Soitatko eviraan vai valviraan?
Terveystarkastaja kiertää tarrasta huolimatta, ja ruokamyrkytystapaus on viimeksi ollut "laaturavintola" loskat-suuhun-Farangissa.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:48"]
--
Miten pärjäät sääntösuomen ulkopuolella matkustaessasi? Soitatko eviraan vai valviraan?
Terveystarkastaja kiertää tarrasta huolimatta, ja ruokamyrkytystapaus on viimeksi ollut "laaturavintola" loskat-suuhun-Farangissa.
[/quote]
No jos sinua huolettaa minun matkusteluni, niin kyllä: katson aika tarkkaan, mitä tohtii syödä, ja varaudun siihen, että voin hyvin saadakin ruokamyrkytyksen maasta ja paikasta riippuen. Eikä se nyt edes ole mitenkään tavatonta.
Jos kohta syön verrattain enemmän ihan koto-Suomessa, joten kyllä minulle merkitsee, että voin luottaa suomalaisen ruokaravintolan hygieniatasoon. Se Oiva-naama nyt vain näyttää konkreettisesti asiakkaallekin, miten tässä puljussa hommat skulaa.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:35"]40e tuntiliksa?
[/quote]
Tuntiliksa kympin luokkaa, sunnuntaina tuplana. Siihen muut työnantajan maksut päälle.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:48"]
--
[/quote]
No jos sinua huolettaa minun matkusteluni, niin kyllä: katson aika tarkkaan, mitä tohtii syödä, ja varaudun siihen, että voin hyvin saadakin ruokamyrkytyksen maasta ja paikasta riippuen. Eikä se nyt edes ole mitenkään tavatonta.
Jos kohta syön verrattain enemmän ihan koto-Suomessa, joten kyllä minulle merkitsee, että voin luottaa suomalaisen ruokaravintolan hygieniatasoon. Se Oiva-naama nyt vain näyttää konkreettisesti asiakkaallekin, miten tässä puljussa hommat skulaa.
[/quote]
Taidat olla valviralla tai eviralla töissä?
Itse menen ravintolaan suositusten ja kokemusten perusteella, en kiertele kaupungilla katsellen ravintoloiden ovenpielä hymynaamaa etsien.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 11:53"]
Laskisivat kiskurihintojaan niin voisi käydäkkin.Ei kiinnosta maksaa 15 euroa hutiloiden tehdystä ruuasta.
[/quote]
Missä ravintolassa noin halpaa ruokaa saa? Nyt ei varmaan puhuttu kuitenkaan Hesestä.
Mä oon varmaan poikkeus kun työntekijänä ymmärrän fb viestin. Ärtyneenä se on joo sanottu, mutta asioista pitäis voida puhua. Mä oon mieluummin toisella töissä ja meen 8 tunnin työpäivän jälkeen kotiin kuin tekisin pitkää päivää jatkuvasti huolesta maha ripulilla ( niin kun mun pomolla ). En mäkään haluu palkkaa alentaa, mut jos tää lafka kaatuu, mulla ei oo kauheeta uusia työpaikkoja näköpiirissä. Kyllä mua huolettaa nää jutut.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:00"]
--
Taidat olla valviralla tai eviralla töissä?
Itse menen ravintolaan suositusten ja kokemusten perusteella, en kiertele kaupungilla katsellen ravintoloiden ovenpielä hymynaamaa etsien.
[/quote]
Joo, ihan varmasti olen. :--)
Okei, nyt tosissaan: olen kyllästynyt niin hemmetisti tähän jatkuvaan marinaan! Sen työntekijänkin pitäisi elää palkallaan, ja saada riittävä vastine sille, että hän hinaa ahterinsa töihin, tekee työnsä ja sen päälle jopa ylityöt ja uhraa sen aikansa, jona hänen muu perheensä ainoana viikonpäivänä on yhdessä koossa. KAIKKI pitää olla ilmaista, KAIKKI säännöt ovat turhaa byrokratiaa... eikä kukaan edes pysähdy pohtimaan, MIKSI tiettynä ajankohtana työ on kalliimpaa kuin muulloin, MIKSI se Oiva-raportti on ylipäätään kehitetty, tai MIKSI ja MILLÄ tavoin yhteiskunnan on tuettava kannattamatonta yrittämistä!
Ah, kylläpä helpotti.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:05"]
Mä törmäsin kojuun Suomessa, joita on lähinnä ulkomailla ja niissä myydään syötävää HALVALLA. No tässäpä myytiin tikkulettuja ja hinta oli jotain 5-6,70 välillä. Kuka ostaa tuohon hintaan lettuja??? Oikeasti? Ulkomailla koko perhe syö jälkiruokineen samaan hintaan kuin täällä 2 aikuista. Ravintoloitsijan kannattaisi tosiaan mennä itseensä.
[/quote]
Suomessa vaan on niin törkeä kustannustaso verotuksen ja muiden veroluonteisten sivukulujen vuoksi. Itse pikemminkin ihmettelen, että miten mikään ravintola pysyy pystyssä. Esim. törkeä alkoholipolitiikka pitää huolen siitä, että ruokajuomat maksavat yleensä melkein saman kuin itse ruoka. Käsittääkseni ravintolat eivät yleisesti ottaen mitään kultakaivoksia omistajilleen olekaan.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:54"]Kiittäkää tästä hintatasosta muun muassa eviraa, valviraa, hymynaamatarroja ja muita paskainstansseja.
Pelkkä pakollinen hymynaamatarra maksaa joka vuosi ravintolalle useita satoja euroja, siihen saa tehdä töitä että edes se meno on maksettu.
Lisäksi naurettavat säädökset rajoittavat ravintoloita. Koskee toki muitakin palvelu- ja myynti-aloja.
Holhous- ja sääntösuomi ne hinnat pitää korkealla, ei ahne ravintoloitsija.
[/quote]tarkoitatko hymynaamatarralla oivaa? Sitähän ei voi Jumalan kiitos ostaa :D