Ovatko humanististen alojen opiskelijat yhteiskunnan vapaamatkustajia?
Seuraava Nokia tuskin tulee syntymään kaunokirjallisuutta tutkimalla tai kritisoimalla Kantin tarvehierarkiaa.
Mielestäni opiskelijatuki pois näiltä ja siirretään se kovien tieteiden opiskelijiolle!
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 19:55"]Ihan turhahan tämä minun äidinkielen ja kirjallisuuden ja suomi toisena kielenä opettajan ammatti onkin. Ylimääräinen sivuaine uskontotiedekään ei tietenkään ole ollut mitenkään hyödyksi maailman menoa ihmetellessä.
[/quote]Tulevana informaatio- ja kirjastoalan ammattilaisena (pääaineena kuitenkin umpihumanistinen kirjallisuustiede) saanen minäkin heittää tutkintoni romukoppaan, koska "onhan meillä Internet".
[/quote]Jos joku "kova tieteilijä" tulee pyytämään apua tiedonhaun ja kirjallisuuden suhteen, voit käskeä sitä katsomaan internetistä.
Kyse on arvoista. Kun olen ensin käynyt ns kovien arvojen töissä, haluan vapaa-ajalla nauttia kulttuurista, kirjallisuudesta, käsitöistä. Ne ovat parasta. Kuka vapaa-ajallaan esim. tekee fysikaalisia laskelmia tai kemiallisia kokeita. Kulttuuri ja taide ovat aivojen nautintoa ja ihmisyyden perusta.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 19:59"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 19:55"]Ihan turhahan tämä minun äidinkielen ja kirjallisuuden ja suomi toisena kielenä opettajan ammatti onkin. Ylimääräinen sivuaine uskontotiedekään ei tietenkään ole ollut mitenkään hyödyksi maailman menoa ihmetellessä. [/quote]Tulevana informaatio- ja kirjastoalan ammattilaisena (pääaineena kuitenkin umpihumanistinen kirjallisuustiede) saanen minäkin heittää tutkintoni romukoppaan, koska "onhan meillä Internet". [/quote]Jos joku "kova tieteilijä" tulee pyytämään apua tiedonhaun ja kirjallisuuden suhteen, voit käskeä sitä katsomaan internetistä.
[/quote]
Opiskelen niinkin kovaa tiedettä kun fysiikka, eikä ole koskaan tullut mieleenkään että humanistiti olisivat turhia. Päinvastoin! Minusta matematiikka ja fysiikka ovat selkeitä ja kaikessa loogisuudessaan kauniita, enkä ymmärrä vähääkään humanistisista tieteistä, ja juuri siksi kaikki humanistiti kuulostavat minun korvaani kauhean älykkäiltä. Keskustelevat luontevasti asioista joista minä en tajua mitään. Minä rakastan fysiikkaa, joku toinen historiaa, ja kumpikaan ei ole toista hyödyttömämpi. Tieto ja tiede on arvokasta ihan itsessäänkin.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:06"]
No eikun suurimmasta osasta humanisteja tulee opettajia: enkun, ruotsin, ranskan, äikän, historian...
[/quote]
Kielten opettajat: turhia, suurin osa oppii kielen tv-sarjoista, netistä, peleistä jne
Historia: mihin tarvitsemme historianopettajaa, kun kaikki kirjoitettu ihmiskunnan historia on yhden google haun päässä?
[/quote]
:D:D:D Voi sua! Ensimmäinen vastaus ja provosi kusahti jo siihen!! Olisit nyt jotain fiksumpaa yrittänyt keksiä niin olisi kantanut vähän pidemmälle.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 20:32"]
Kyse on arvoista. Kun olen ensin käynyt ns kovien arvojen töissä, haluan vapaa-ajalla nauttia kulttuurista, kirjallisuudesta, käsitöistä. Ne ovat parasta. Kuka vapaa-ajallaan esim. tekee fysikaalisia laskelmia tai kemiallisia kokeita. Kulttuuri ja taide ovat aivojen nautintoa ja ihmisyyden perusta.
[/quote]
Minä, tai no lasken matikkaa vapaa-ajalla huvikseni. Sitten kun kirjoista loppuu kivat tehtävät niin etaisin lisää netistä. Melkein joka päivä. En tosin ole mikään intellektuelli akateeminen vaan ihan vaan lukiolainen. Pointti oli että "kovista" kulttuurin haaroistakin voi nauttia.
Miks tää sama provo on täällä aina pienin variaatioin?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 21:08"]
[/quote]Joku ei päässyt lukemaan hum. alaa ja on ikuisesti katkera?
Tai yrittää vain provota ja osoittaa samalla puutteellisen yleis- ja akateemisen sivistyksensä sekä vähäisen ymmärryksen tieteenfilosofiasta.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 21:22"]
Tai yrittää vain provota ja osoittaa samalla puutteellisen yleis- ja akateemisen sivistyksensä sekä vähäisen ymmärryksen tieteenfilosofiasta.
[/quote]
Mulla on yks sukulaismies, joka vois ihan hyvin olla näistä provoaja. Lievästi alkoholisoitunut pätkätöitä tekevä raksamies, jonka mielestä kaikki "humanistiset filosofit" on ihan pellejä ja yhteiskunnalle kustannus. Fraaseihin kuuluvat myös että humanistit jää työttömäksi ja tienaavat paskasti. Kerran näytin lehdestä tilaston jossa perus korkeakoulutetun humanistin työttömyysaste oli pienempi kuin lähes kaikkien ammattikoulualojen käyneen ihmisen, niin ei puhunut mulle useaan kuukauteen vaikka tavattiin monissa tilanteissa tuolloin. Noh, tästä kirjoituksesta varmasti nyt paistaa että olen tosiaan humanisti (pääaine historia, sivuaineet aika erikoiset joten jätän mainitsematta). Tienaan tosiaan reilut 4000e/kk tällä hetkellä, ja tämä on tosissaan ollut kova pala tälle raksamiehelle myös. On selvästi pettynyt myös siitä, jos mainitsen että lähes kaikki valmistuneet kurssitoverini ovat työllistyneet hyvin. Toki pari alanvaihtajaa mukana ja työtöntä, mutta pääsääntäisesti kaverit toimittajia, erityisasiantuntijoita, projektisuunnittelijoita ja -päällikköjä. Hirveän paljon vaikuttanut mitä töitä on tehnyt uran alkuvaiheessa ja mitä sivuaineita lukenut.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:29"]
Mihin niitä koviakaan tieteitä enää tarvitaan, kun tietokoneet voi laittaa hoitamaan kaiken?
[/quote]
Tsippa dippa.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 10:46"]
[/quote]
Mulla on yks sukulaismies, joka vois ihan hyvin olla näistä provoaja. Lievästi alkoholisoitunut pätkätöitä tekevä raksamies, jonka mielestä kaikki "humanistiset filosofit" on ihan pellejä ja yhteiskunnalle kustannus. Fraaseihin kuuluvat myös että humanistit jää työttömäksi ja tienaavat paskasti. Kerran näytin lehdestä tilaston jossa perus korkeakoulutetun humanistin työttömyysaste oli pienempi kuin lähes kaikkien ammattikoulualojen käyneen ihmisen, niin ei puhunut mulle useaan kuukauteen vaikka tavattiin monissa tilanteissa tuolloin. Noh, tästä kirjoituksesta varmasti nyt paistaa että olen tosiaan humanisti (pääaine historia, sivuaineet aika erikoiset joten jätän mainitsematta). Tienaan tosiaan reilut 4000e/kk tällä hetkellä, ja tämä on tosissaan ollut kova pala tälle raksamiehelle myös. On selvästi pettynyt myös siitä, jos mainitsen että lähes kaikki valmistuneet kurssitoverini ovat työllistyneet hyvin. Toki pari alanvaihtajaa mukana ja työtöntä, mutta pääsääntäisesti kaverit toimittajia, erityisasiantuntijoita, projektisuunnittelijoita ja -päällikköjä. Hirveän paljon vaikuttanut mitä töitä on tehnyt uran alkuvaiheessa ja mitä sivuaineita lukenut.
[/quote]
Haukutaan sukulaisia pelleiksi, nokitellaan tilastoilla, kehuskellaan toista paremmalla palkalla... Sano nyt, että tämä oli provo. En halua uskoa, että noin lapsellisia aikuisia ihmisiä on olemassa.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:10"]
[/quote]
[/quote]
Haukutaan sukulaisia pelleiksi, nokitellaan tilastoilla, kehuskellaan toista paremmalla palkalla... Sano nyt, että tämä oli provo. En halua uskoa, että noin lapsellisia aikuisia ihmisiä on olemassa.
[/quote]
Voi sulla ei ole hajuakaan monista suomalaisista suvuista. Saati sitten miten viina voi joillain pehmentää pään ja viedä käytöstavat mukanaan. Ja todellakin puolustan itseäni ja uravalintojani, jos joku haukkuu alani päin kasvoja ja vihjailee että minä olen turha yhteiskunnalle. Vaikka sitten ihan tilastoja näyttämällä.
31
Ja mitään en ole kehuskellut palkallani, vaan ks. ihminen on sen ihan suoraan kysynyt termein "No mitä se sinun palkkasikin muka on, ei taida paljoa rahoihin päästä tuollaisella alalla", kun kerroin uudesta työpaikasta muulle suvulle.
31&34
Joo, minä olen täydellinen vapaamatkustaja, otin Suomesta opintotuen ja opiskelin ulkomailla humanistista alaa. Jäin sille tielle ja maksan palkastani verot asuinmaassani. Ottaako päähän, kun olet rahoittanut opintoni, enkä maksa veroja Suomeen?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 20:11"]
PS. kirjoitin aloituspostaukseen tahallani "Kantin tarvehierarkia" vaikka sellaista ei ole olemassakaan (se on Maslowin tarvehierarkia) todistaakseni, kuinka turhia humanistit ovat, kun eivät huomaa edes tuollaista isoa virhettä.
-AP
[/quote]
Jaa. Minä kun jo kysyin Kant-tutkijalta tuossa vieressä, onko hänellä kenties ollut jotain Maslow-tyyppisiä pohdintoja jo. Sain vastauksen, ettei hän vaan tiedä, mutta että olisi hyvin voinut ollakin, kun hän kerran on psykologiastakin kirjoittanut.
Kas kun se humanistinen sivistys auttaa ymmärtämään senkin, että maailmasta voisi aina tietää enemmän kuin tietää, ja että useampia asioita on mietitty jo ennen kuin ne on virallisesti keksitty. Sinä sen sijaan kuulut siihen sakkiin, joka tietää mielestään enemmän kuin tarpeeksi, kun on kerran pitkin hampain koulussa joutunut Maslowin nimeä tavaamaan.
Oikeastihan asia on päinvastoin kuin sinä sanot. Yhteiskunta on humanismin vapaamatkustaja keskittyessään turhuuteen ja elintason nostamiseen liian ylös. Remutaan kakaroina koko ikä, koska alemmuudentuntoa on kivointa hoitaa julistamalla, että itseä viisaammat ovat naurettavia.
Jostain webbiartikkelista luin tänään, että humanistisista tiedekunnista valmistutaan kolmen vuoden opiskeluiden jälkeen sosialistikandidaateiksi ja kuuden vuoden jälkeen kommunistimaistereiksi, mikä oikeuttaa vaatimaan yhteiskuntaa järkkäämään julkiselta sektorilta hyväpalkkaisen duunin.
Täytyy sanoa, että näin kakarasta asti "kovan linjan" kannattajana/duunarina aamutee meinasi pyrskähtää nenästä :)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:06"]
No eikun suurimmasta osasta humanisteja tulee opettajia: enkun, ruotsin, ranskan, äikän, historian...
[/quote]
Kielten opettajat: turhia, suurin osa oppii kielen tv-sarjoista, netistä, peleistä jne
Historia: mihin tarvitsemme historianopettajaa, kun kaikki kirjoitettu ihmiskunnan historia on yhden google haun päässä?
[/quote]
Kukas ne sun tv-sarjat ja pelit käsikirjoittaa? Taloustieteilijä, kemisti, sähköinsinööri...? Eikun?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voi sulla ei ole hajuakaan monista suomalaisista suvuista. Saati sitten miten viina voi joillain pehmentää pään ja viedä käytöstavat mukanaan. Ja todellakin puolustan itseäni ja uravalintojani, jos joku haukkuu alani päin kasvoja ja vihjailee että minä olen turha yhteiskunnalle. Vaikka sitten ihan tilastoja näyttämällä.
31
[/quote]
Ok, ilmeisesti elän kuplassa, jonka täyttää sivistyneet ihmiset. Sinä ja sukusi voitte mieluusti pysytellä kuplani ulkopuolella vastedeskin.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 13:14"]
Jostain webbiartikkelista luin tänään, että humanistisista tiedekunnista valmistutaan kolmen vuoden opiskeluiden jälkeen sosialistikandidaateiksi ja kuuden vuoden jälkeen kommunistimaistereiksi, mikä oikeuttaa vaatimaan yhteiskuntaa järkkäämään julkiselta sektorilta hyväpalkkaisen duunin.
Täytyy sanoa, että näin kakarasta asti "kovan linjan" kannattajana/duunarina aamutee meinasi pyrskähtää nenästä :)
[/quote]Mikä v...n "kova linja"/duunari? En tajua? Että kun sä oot työltäsi automekaanikko, niin kaikki ei-teknisen alan ihmiset on kommunisteja? Otetaanpa tähän vaikka fonetiikan opinnot Tampereen yliopiston tuoreesta opinto-oppaasta:
Fonetiikan perusopinnot 25 op
FONEP1 Fonetiikan teoriaa, 5 op
FONEP2 Deskriptiivisen ja kontrastiivisen fonetiikan perusteet, 5 op
FONEP3 Fonetiikan tutkimusmenetelmät, 5 op
FONEP4 Fonetiikan perusopintojen harjoitustyö, 5 op
FONEP5 Fonetiikan perusopintojen erikoistava opintojakso, 5 op
Fonetiikan aineopinnot 35 op
FONEA1 Fonetiikan ja fonologian historiaa ja teoriaa, 5 op
FONEA2 Puheen prosodia ja koartikulaatio, 5 op
FONEA3 Puheen analyysi ja synteesi, 5 op
FONEA4 Fonetiikan tilastomenetelmät, 5 op
FONEA5 Fonetiikan aineopintojen harjoitustyö, 5 op
FONEA6 Tutkimusseminaari, 5 op
FONEA7 Fonetiikan aineopintojen erikoistava opintojakso, 5 op
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 20:11"]
PS. kirjoitin aloituspostaukseen tahallani "Kantin tarvehierarkia" vaikka sellaista ei ole olemassakaan (se on Maslowin tarvehierarkia) todistaakseni, kuinka turhia humanistit ovat, kun eivät huomaa edes tuollaista isoa virhettä.
-AP
[/quote]
Vai olisiko kyse siitä, että porukka haluaa keskustella itse asiasta eikä nillittää yksityiskohdista?