Suomen syntyvyys kääntyi taas laskuun – ”Huolestuttavaa”
Väestöliiton tutkimusjohtaja Anna Rotkirch sanoo, että kahden kuukauden perusteella on aivan liian aikaista tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
– Edes vuositason muutokset eivät kerro syntyvyyden trendistä kovin hyvin, Rotkirch kommentoi Iltalehdelle.
Hän myöntää, että syntyvyyden toipuminen on ainakin hetkellisesti ohi.
– Se on huolestuttavaa tilanteessa, jossa olemme edelleen varsin alhaisen syntyvyyden maa, ja monen lapsilukutoive jää toteutumatta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/40615623-0c49-48ac-a4d4-5f6106531…
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan Vanhanpiian vero, eli 25-40vuotiaille 5% lisävero jos ei ole lapsia tehnyt. Lisänä koiravero. Koiran pito maksaa saman verran kuin ihmisen. E-pillereihin myös kunnon vero.
Vaikka olisin maksanut viimeiset 20 vuotta 5% lisää veroa, se ei ole mitään verrattuna siihen paljonko aikaa ja rahaa on mennyt kahden kakaram kasvattamiseen.
Miksi yhteiskunta ei ole tässä asiassa muuttunut?
Miksi yhteiskunta ei tarjoa ilmaista hoitopaikkaa lapsille niin kenenkään ei tarvitse hoitaa lapsia?
Oma ratkaisu olisi tähän se että kun nainen synnyttää vauvan niin se vauva vietäisiin heti johonkin hoitopaikkaan missä sitä vauvaa hoitaa ammattilaiset 24/7 ellei äiti halua sitä vauvaa hoitaa. Sitä omaa vauvaa voisi sitten välillä käydä katsomassa jos haluaa.
Miksi tämä olisi huono idea teistä?
Itse miehenä en lapsia halua juuri siksi kun yhteiskunta painostaa minua hoitamaan myös lapsia, tekisin kyllä lapsia jos saisin olla isä enkä äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantisnaiset saavat keskimäärin enää yhden lapsen, joten suomalaisten määrä jatkossa puolittuu jokaisen sukupolven kohdalla.
Niin, "kantisnaiset", kuten heitä kutsut, huolehtivat omasta puolikkaastaan.
Naisten odotetaan maksavan puolet kaikesta ja työpäivät ovat yhtä pitkiä kuin miehilläkin. Kyllähän siihen se yksi lapsi mahtuu oheen, ihan hyvin. Homma alkaa tökkiä vasta, kun ensimmäinen lapsi on vähän varttuneempi, ja nainen alkaa penätä mieheltä vastuunkantoa, jos tämä haluaa sen toisen lapsen. Yksi nyt menee kaiken muun ohessa. Jos löytyy edes perusasiat hyvin hoitava mies, niin hän tekee osansa, ja lapsia voi tehdä toisenkin.
Mutta eikö tämä tasa-arvo kaikessa ole juurikin feministinen unelma? Toki miehenkin kuuluu osallistua kodin- ja lastenhoitoon tottakai.
Keskimääräinen perhekoko on ollut vuosia 2,7 (tilastokeskus) eli kuvaamasi kaltainen tilanne ei ole mitenkään yleinen.
Kuka hullu näin tunnekylmään maahan nimeltään SUO MI hankkisi mitään lasta? Mulle pitäs kyllä siitä maksaa, ja paljon!
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunta ei tarjoa ilmaista hoitopaikkaa lapsille niin kenenkään ei tarvitse hoitaa lapsia?
Oma ratkaisu olisi tähän se että kun nainen synnyttää vauvan niin se vauva vietäisiin heti johonkin hoitopaikkaan missä sitä vauvaa hoitaa ammattilaiset 24/7 ellei äiti halua sitä vauvaa hoitaa. Sitä omaa vauvaa voisi sitten välillä käydä katsomassa jos haluaa.
Itse miehenä en lapsia halua juuri siksi kun yhteiskunta painostaa minua hoitamaan myös lapsia, tekisin kyllä lapsia jos saisin olla isä enkä äiti.
"Yhteiskunta painostaa hoitamaan mun omia lapsia! :("
No voi ei, onpa kamala tilanne. Joutuisit ihan ottamaan vastuuta omista teoistasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun naisille kelpaa vain työlliset suomalaiset miehet, niin laitetaan mieskiintiöt työpaikoille.
Ei tämäkään riitä. Kaveri ollut töissä viimeiset 20 vuotta ja etsinyt viimeiset 10 vuotta naista perheenperustamismielessä, mutta ei ole kellekään kelvannut. Vaikeaa on.
Kaverisi on ihan liian myöhässä. Hänen olisi pitänyt etsiä tyttöystävää alle parikymppisenä. Hänellä nuoruus taisi mennä bilettäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse miehenä en lapsia halua juuri siksi kun yhteiskunta painostaa minua hoitamaan myös lapsia, tekisin kyllä lapsia jos saisin olla isä enkä äiti."Yhteiskunta painostaa hoitamaan mun omia lapsia! :("
No voi ei, onpa kamala tilanne. Joutuisit ihan ottamaan vastuuta omista teoistasi?Miksi yhteiskunta painostaa miehiä äideiksi? Lasten hoitaminen kuitenkin naisten tehtävä eikä miesten.
Sinulla näyttäisi olevan niin pieni äo, että hyvä vaan, jos sinusta ei koskaan tule vanhempaa
Väestöliitot saavat olla kuinka huolissaan tahansa, lapsia en tee, enkä tule koskaan tekemäänkään. Menkää Lidliin katsomaan, niin siellä näkyy muualta tulleiden kymmenlapsisia perheitä. Ai miksi eivät riitä?
M32
Teen lapsen jos saan miehen jolla on sellaiseen varaa. Minulla ei ole kun töitä ei saa ja kaikki vain kallistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset on opetettu aika hyvin siihen, että työt lähtee alta heti, kun uuden sukupolven tuottaminen alkaa kiinnostaa. Jokaisessa ystäväpiirissä (työt, harrastukset, lapsuudenystävät) on yksi tai useampi nainen, joka on rohkeasti hankkinut lapsen - ja kärsinyt siitä nahoissaan. Ihan kuin uuden elämän luominen ei olisi riittävän suuri kriisi itsessään. Nähtävästi ei ole, kun samaan elämänvaiheeseen halutaan kasata kaikki muutkin kriisit työttömyyksineen ja eroineen. Kiva, että jotkut naiset jaksavat moisen.
Mjoo. Muutin töiden perässä uudelle työpaikkakunnalle. Olen 27-vuotias ja pätkäni loppui juuri. Työnantaja kysyi, olenko kotiutunut hyvin uudelle paikkakunnalle. Rivien välistä kuulin, kuinka hän kysyi parisuhdestatustani. Keskustelun lopuksi hän totesi, että eiköhän minulle löydy töitä taas noin vuoden kuluttua.
No eihän kukaan kahta useammalla aivosolulla varustettu ihminen ala lisääntymään tässä tilanteessa, vaan alkaa hakea töitä! Minä muutan 2 kk kuluttua 400 km päähän taas uuteen työpaikkaan! Tekemään pätkää! Mies ei osaa sanoa, muuttaako perässäni! Ja sitten ihmetellään, kun suomalaiset eivät lisäänny, työttömyyspäivärahallako ne vaipat pitäisi ostaa?!
Kyllä, Suomen valtion mielestä nainen tuntee elävänsä vasta, kun elää köyhyysrajan alapuolella, alapää tikattuna ja vatsalihakset revenneinä, koliikkivauva rääkyy sylissä 24/7 ja "tukiverkko" tarkoittaa jotain chattibottia verkossa.
Syntyvyyden lasku on liberalismissa täysin väistämätöntä. Lisää ihmisiä tulee Suomeen konservatiivisista maista.
Vierailija kirjoitti:
Ai että minä veronmaksajana maksaisin sinun lapsesi hoidon? Ei kiinnosta. Hoida itse tai ole tekemättä, kuten muutkin aikuiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse miehenä en lapsia halua juuri siksi kun yhteiskunta painostaa minua hoitamaan myös lapsia, tekisin kyllä lapsia jos saisin olla isä enkä äiti.Ai että minä veronmaksajana maksaisin sinun lapsesi hoidon? Ei kiinnosta. Hoida itse tai ole tekemättä, kuten muutkin aikuiset ihmiset.
Etkö sinä tajua että nyt sinä maksat joka kuukausi vanhemmille rahaa koska he saavat vanhempainvapaata ja lapsilisiä? Maksat nyt jo veronmaksajana muiden lapsien hoidon senkin hölmö.
No minä en tälläiseen maahan lapsia tee ja ei minua kiinnosta lapsien hoitaminen.
Siis kuka helvetti soikoon uskaltaa tähän maailmaan tuoda enää lisää lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailta tuodaan "valmiita" ihmisiä, mutta ei tajuta, mikä kustannuserä nuo ovat valtiolle ja veronmaksajille! Aivan eri kieliryhmän ihmisillä kestää pitkään, ennen kuin oppivat suomen kielen.
suomi on niin pieni kieli että olisi hyvä jos korvattaisiin vaikka arabialla.
Mainitse joku arabia nkielinen maa, jolla menee hyvin ilman öljyvaroja ja jolla on ihmisoikeudet kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Suominaiset eivät enää kanna yhteiskunta vastuuta lisääntymisestä ja kotiäidin roolia niinkuin ennen muinoin. Lisäksi suurin lisääntyjä porukka taitaa olla m a t u t. Ehkä tässä pyritään korvaamaan suomen sairas ja sisösiittoinen väki tuoreemmalla lihalla.
Ja saamaan halpatyövoimaa m a t u i s t a kokoomuksen edustajien pussiin pelaamaan.
Suominaiset ovat nykyään liiankin itsenäisiä ja itsekkäitä sekä mies vihaisia, ettei lisääntyminen kiinnosta. Myös ovat top-miesten n u s s i m i a niin ei ketään semmoinen muutenkaan kiinnosta, enää.
Ennen muinoin suominainenkin oli kunnollisesti kasvatettu eloveena tyttö joka sopi hyvin kotiäidiksi, eikä omannut feministisiä piirteitä eikä kilpailkut miestäön vastaan yhteiskunnassa.
Ennen mies toi leivän pöytään eikä kitissyt, että naisen pitää maksaa puolet kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tulevaisuus on ruskea.
Näin ovat naiset päättäneet.
Suomalaiset miehetpäs, koska eivät suostuneet tasa-arvoiseen kodin- ja lastenhoitoon.
Oliko tuo huumoria? Suomi on kuitenkin aivan virallisestikin yksi maailman parhaita paikkoja olla nainen.
Kauan ulkomailla asunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tulevaisuus on ruskea.
Suomalaiset miehetpäs, koska eivät suostuneet tasa-arvoiseen kodin- ja lastenhoitoon.
Oliko tuo huumoria? Suomi on kuitenkin aivan virallisestikin yksi maailman parhaita paikkoja olla nainen.
Mutta yksi maailman surkein paikka olla mies.
Vierailija kirjoitti:
Kauan ulkomailla asunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tulevaisuus on ruskea.
Mutta yksi maailman surkein paikka olla mies.
Miten niin? Eniten Suomessa tienaavat henkilöt ovat miehiä
Kivuton synnytys ja valtion/kunnan maksamat huolelliset jälkihoidot.