Minkä verran pienituloisen kannattaisi laittaa rahastoihin?
Nettopalkkani on n. 1700 euroa (muut tulot elatusmaksu 200 ja lapsilisä sen 100, yht. 2000 e). Asumiskuluni tällä hetkellä n 800. Muut säännölliset menot (ruoka, uusi tietokone osamaksulla, bussikortit, puhelinlaskut yms.) n. 700 euroa. Tästä jää n. 500 euroa, josta menee nyt 50 euroa maltillisen ja 30 euroa rohkean säästäjän rahastoon.
Tuntuuko tämä järkevältä? Tuntuu, että aika paljon varoja on sidottu tuonne säästämiseen, joka toki pitkällä tähtäimellä on (toivottavasti) kannattavaa, mutta sitten ihan käytössä olevia säästöjä on vain vajaa tuhat euroa, jos nyt jotain äkillistä sattuisi.
Tiedän että voisin noista juoksevista kuluistakin vielä säästää, mutta miten näitä rahoja sitten olisi järkevää säästää?
Olisin todella kiitollinen kaikista asiantuntevista neuvoista, vierasta alaa mulle, kun kotonakin oltu aina köyhiä eikä minua opetettu säästämään, tässä vasta opettelen...
Kommentit (30)
Ei ollenkaan, koska rahastossa kulut syö tuoton eli suoraan osakkeisiin.
Suoraan osakkeisiin mun mielestä. Onko pankin myymä rahasto? Seligsonilla ja Nordnetilla on hyviä ja kuluystävällisempiä rahastoja.
Yhyy, no tämä just kun en ymmärrä noista mitään. Menin vaan pankin neuvojan suositusten mukaan, en totta puhuen edes tiedä mitä eroa on rahastolla ja osakkeilla. Mistä näitä voi maallikko opetella?! Taidan pistää takaisin sukan varteen vaan...
No oikeammin ottaisin vastaan jonkun "säästäminen for dummies" -kurssin, jos jollakin olisi jotain linkkiä, tai mielenkiintoa itse selittää...
Ap
Nimistä päätellen nuo taitavat olla OP:n rahastoja, joissa on kyllä kohtuullisen suuret kulut:
OP-Maltillinen
Vuosittainen hallinnointipalkkio 1,25 %
Merkintäpalkkio 0 %
Lunastuspalkkio 0,50 %
OP-Rohkea
Vuosittainen hallinnointipalkkio 1,45 %
Merkintäpalkkio 0 %
Lunastuspalkkio 0,50 %
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:29"]
Yhyy, no tämä just kun en ymmärrä noista mitään. Menin vaan pankin neuvojan suositusten mukaan, en totta puhuen edes tiedä mitä eroa on rahastolla ja osakkeilla. Mistä näitä voi maallikko opetella?! Taidan pistää takaisin sukan varteen vaan...
No oikeammin ottaisin vastaan jonkun "säästäminen for dummies" -kurssin, jos jollakin olisi jotain linkkiä, tai mielenkiintoa itse selittää...
Ap
[/quote]
Sukanvarressa olevat rahat vielä huonompi vaihtoehto mitä rahastot. Tuossa olisi Nordnetin hyviä webinaareja esim. Rahastosäästämisen ABC ja Osakekaupankäynnin alkeet. Muuallakin netissä varmasti hyvää materiaalia.
Myy pois nuo ja laita ilmaisiin rahastoihin (esim. Nordnetin Supereihin). Sitten opiskelet ajan kanssa osakejutuista ja kun olet edes hiukan kärryillä niin keskityt niihin.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:37"]
Ap
[/quote]
Sukanvarressa olevat rahat vielä huonompi vaihtoehto mitä rahastot. Tuossa olisi Nordnetin hyviä webinaareja esim. Rahastosäästämisen ABC ja Osakekaupankäynnin alkeet. Muuallakin netissä varmasti hyvää materiaalia.
[/quote]
linkki unohtui https://www.nordnet.fi/tapahtumat/nordnet-koulu.html
1700 netto ja satasen kuussa olen laittanut jo reilut kolme vuotta. Hyvin tuottaa ja yli tonnin olen voitolla nytkin, mitä nyt joskus vähän heilahtelee.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:35"]
Nimistä päätellen nuo taitavat olla OP:n rahastoja, joissa on kyllä kohtuullisen suuret kulut:
OP-Maltillinen
Vuosittainen hallinnointipalkkio 1,25 %
Merkintäpalkkio 0 %
Lunastuspalkkio 0,50 %
OP-Rohkea
Vuosittainen hallinnointipalkkio 1,45 %
Merkintäpalkkio 0 %
Lunastuspalkkio 0,50 %
[/quote]
Juuri nuo ovat.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:37"]
Ap
[/quote]
[/quote]
linkki unohtui https://www.nordnet.fi/tapahtumat/nordnet-koulu.html
[/quote]
Kiitos, tutustun viikonloppuna!
Ap
Meidän perheellä on myös nordnetin superrahastoissa ja ETF rahastoissa, yhteensä 300e/kk menee niihin. Suoria osakkeita varten säästetään isompaa pottia, sitten kun on pari tonnia ylimääräistä kasassa niin ne sijoitetaan arvo-osakkeisiin. Niin ja nää parin tonnin säästöt on nyt nordnetin talletustilillä joka vähän korkoa kasvaa. Nettotulot yht. 2000e/kk lisineen koska minä olen vielä hoitovapaalla.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:21"]
[/quote]
Tässä tapauksessa tuossa ei ole mitään järkeä koska välityspalkkiot ovat niin iso osa kustannuksia. Vaikka säästäisi vuoden ja ostaisi vain yhtä osaketta niin siinä tulisi kuitenkin noin prosentin kustannukset (Nordnet, 9EUR minimi) jo ostamisesta. Hajautuskin jäisi aika onnettomaksi tuolla yhdellä kaupalla vuodessa.
Tässä tapauksessa minulle ei tule mieleen mitään parempaa vaihtoehtoa kuin rahastot.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:21"]
[/quote]
Tässä tapauksessa tuossa ei ole mitään järkeä koska välityspalkkiot ovat niin iso osa kustannuksia. Vaikka säästäisi vuoden ja ostaisi vain yhtä osaketta niin siinä tulisi kuitenkin noin prosentin kustannukset (Nordnet, 9EUR minimi) jo ostamisesta. Hajautuskin jäisi aika onnettomaksi tuolla yhdellä kaupalla vuodessa.
Tässä tapauksessa minulle ei tule mieleen mitään parempaa vaihtoehtoa kuin rahastot.
[/quote]
No ap maksaa rahastoistaan nyt reilusti yli prosentin hallintapalkkioita ja kannattaisi sijoittaa pitkäjänteisesti useita vuosia niin prosentin kulu oston yhteydessä pieni kulu siihen nähden, että osakkeilla on paljon paremmat tuotot mitä rahastoilla. Nordnetissä uusi asiakas saa kuukauden ajan ilmaiset osakkeiden ostot eli säästää rahaa ja ostaa tuon kuukauden aikana useampaa osaketta. Jos ei osta osakkeita siirtää rahastot nordnettiin, missä paljon pienemmät kulut kuin missään kivijalkapankissa. Osakkeisiin sijoittaminen on ainoa järkevä osoite ylimääräiselle rahalle.
Täällä ei jotkut ilemeisesti tosiaan käsitä mitä tarkoittaa kun sanoo ettei ymmärrä rahastoista tai osakkeista..... en minäkään ymmärrä ja nämä kaksi asiantuntijaa ei ainakaan auta asiaa menee vaan pää enemmän sekaisin. Olisi tosiaan hyvä joku ihan aloittelijan abc jossa oppisi minne laittaa rahaa vaikka nyt seuraavat 5 v eikä ainakaan häviäisi kaikkia rahoja tuona aikana muttaei tarvitsisi myöskään tehdä mitään päätöksiä tai muutoksia vaan ne rahat vaan kasvaisi tuottoa tuona aikana murehtimatta.
Minusta ap tekee ihan fiksusti. Jos ei tiedä noista mitään, niin rahastot ovat hyvä paikka laittaa rahaa säästöön. Toki niistä on kuluja, mutta ne ovat helpompia ja turvallisempia kuin osakkeet ja niistä saa paremmat tuotot kuin tilillä makuuttamisesta. Sitten jos on kiinnostusta ja jaksamista, niin voi opiskella lisää. AP:n kannattaa nyt aluksi lähinnä vähän katsoa noita kuluja ja miettiä, että millaisia sijoituksia on valmis tekemään niin, että saa yöllä nukuttua hyvin.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:14"]
Täällä ei jotkut ilemeisesti tosiaan käsitä mitä tarkoittaa kun sanoo ettei ymmärrä rahastoista tai osakkeista..... en minäkään ymmärrä ja nämä kaksi asiantuntijaa ei ainakaan auta asiaa menee vaan pää enemmän sekaisin. Olisi tosiaan hyvä joku ihan aloittelijan abc jossa oppisi minne laittaa rahaa vaikka nyt seuraavat 5 v eikä ainakaan häviäisi kaikkia rahoja tuona aikana muttaei tarvitsisi myöskään tehdä mitään päätöksiä tai muutoksia vaan ne rahat vaan kasvaisi tuottoa tuona aikana murehtimatta.
[/quote]
Suosittelen sinulle myös näitä Nordnetin ilmaisia web-koulutuksia osakkeista ja rahastoista.
https://www.nordnet.fi/tapahtumat/nordnet-koulu.html
No jos sinulla on tuollaiset sijoitustavoitteet, voisit ostaa vaikka Koneen, Wärtsilän, Sampon, Fortumin ja Storan osakkeita ja uskallan luvata 70% varmuudella, että sinulla on enemmän rahaa, mitä 5 vuotta sitten. Nuo osakkeet oli vain esimerkkejä ja muitakin hyviä on olemassa. Vaikka mainostan Nordnettiä ei minulla ole siihen mitään yhteyksiä, olen vielä opiskelija. Se on vain halvin sijoituspankki Suomessa, maailmalta kyllä löytyisi halvempia, mutta et voi omistaa Suomalaisia osakkeita ulkomaalla suomen kansalaisena.
Lähde väitteelle, että osakkeet tuottavat rahastoja paremmin?
Kannattaa laittaa rahat johonkin lippaasee ja säilyttää kotona. Näin ollen olet täysin persaukinen julkisissa asiakirjoissa, josta on hyötyä mm. jos jäät työttömäksi ja tarvitset sossusta rahaa. Mikäli sinulla on varallisuutta niin et saa mitään.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:38"]
Lähde väitteelle, että osakkeet tuottavat rahastoja paremmin?
[/quote]
Vaikka kuinka paljon on tietoa, mutta pikaisesti löytyi yksi missä lukuja.
http://www.joshuakennon.com/stocks-vs-bonds-vs-gold-returns-for-the-past-200-years/
Tässä on pitkä 200-vuoden ajanjakso, mutta osakkeiden ylivoimaisuus kiistaton.
Varmasti löytyy muitakin laskelmia.
Apuva...