Minkä verran pienituloisen kannattaisi laittaa rahastoihin?
Nettopalkkani on n. 1700 euroa (muut tulot elatusmaksu 200 ja lapsilisä sen 100, yht. 2000 e). Asumiskuluni tällä hetkellä n 800. Muut säännölliset menot (ruoka, uusi tietokone osamaksulla, bussikortit, puhelinlaskut yms.) n. 700 euroa. Tästä jää n. 500 euroa, josta menee nyt 50 euroa maltillisen ja 30 euroa rohkean säästäjän rahastoon.
Tuntuuko tämä järkevältä? Tuntuu, että aika paljon varoja on sidottu tuonne säästämiseen, joka toki pitkällä tähtäimellä on (toivottavasti) kannattavaa, mutta sitten ihan käytössä olevia säästöjä on vain vajaa tuhat euroa, jos nyt jotain äkillistä sattuisi.
Tiedän että voisin noista juoksevista kuluistakin vielä säästää, mutta miten näitä rahoja sitten olisi järkevää säästää?
Olisin todella kiitollinen kaikista asiantuntevista neuvoista, vierasta alaa mulle, kun kotonakin oltu aina köyhiä eikä minua opetettu säästämään, tässä vasta opettelen...
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:36"]
Nettopalkkani on n. 1700 euroa (muut tulot elatusmaksu 200 ja lapsilisä sen 100, yht. 2000 e). Asumiskuluni tällä hetkellä n 800. Muut säännölliset menot (ruoka, uusi tietokone osamaksulla, bussikortit, puhelinlaskut yms.) n. 700 euroa. Tästä jää n. 500 euroa, josta menee nyt 50 euroa maltillisen ja 30 euroa rohkean säästäjän rahastoon.
Tuntuuko tämä järkevältä? Tuntuu, että aika paljon varoja on sidottu tuonne säästämiseen, joka toki pitkällä tähtäimellä on (toivottavasti) kannattavaa, mutta sitten ihan käytössä olevia säästöjä on vain vajaa tuhat euroa, jos nyt jotain äkillistä sattuisi.
Tiedän että voisin noista juoksevista kuluistakin vielä säästää, mutta miten näitä rahoja sitten olisi järkevää säästää?
Olisin todella kiitollinen kaikista asiantuntevista neuvoista, vierasta alaa mulle, kun kotonakin oltu aina köyhiä eikä minua opetettu säästämään, tässä vasta opettelen...
[/quote]
Jos 500 jää yli kuukaudessa niin itse laittaisin vähintään 150 säästöihin. Siitä vielä erikseen säästämään jokunen tonni hätävaraksi jos ei ole jo, vaikka joku säästötili missä ei nostorajoitukset/lunastuspalkkiot häiritse. Kun se on tehty niin puolet ylimääräisistä rahoista osakkeisiin tai rahastoihin.
Ei penniäkään. Osta jotain mitä sinulta ei voida varastaa. Esim. metsää.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:29"]
Yhyy, no tämä just kun en ymmärrä noista mitään. Menin vaan pankin neuvojan suositusten mukaan, en totta puhuen edes tiedä mitä eroa on rahastolla ja osakkeilla. Mistä näitä voi maallikko opetella?! Taidan pistää takaisin sukan varteen vaan...
No oikeammin ottaisin vastaan jonkun "säästäminen for dummies" -kurssin, jos jollakin olisi jotain linkkiä, tai mielenkiintoa itse selittää...
Ap
[/quote]
Pankin täti muu pankin rahastoa, kustannuksista viis. Jos kulut ovat vaikka 2% vuodessa, 10 vuodessa menee jo noin viidennes pääomasta pelkästään kuluihin.
Passiivinen rahasto on sellainen, joka seuraa jotakin indeksiä mahdollisimman halvalla (esim. USA:n 500 suurinta yritystä). Aktiivisessa rahastossa salkunhoitaja valitsee itse kohteet ja yrittää päästä passiivista rahastoa parempiin tuottoihin. Koska kulut ovat suuremmat, tämä ei useimmiten onnistu. Tästä on täysin musertavaa tutkimusnäyttöä.
Siis sijoita joko suoraan osakkeisiin tai halpoihin passiivisiin indeksirahastoihin. Tee se säännöllisesti, niin ajallinen hajautus pienentää riskejä.
Lue sellainen kirja kuin paras sijoitus. Saanee kirjastoista. Helposti maallikolle avattu tätä rahastomaailmaa.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:55"]
Ei penniäkään. Osta jotain mitä sinulta ei voida varastaa. Esim. metsää.
[/quote]
Valtiolla on suunnitelmissa alkaa verottaa metsätiloja.....
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:29"]
Yhyy, no tämä just kun en ymmärrä noista mitään. Menin vaan pankin neuvojan suositusten mukaan, en totta puhuen edes tiedä mitä eroa on rahastolla ja osakkeilla. Mistä näitä voi maallikko opetella?! Taidan pistää takaisin sukan varteen vaan...
No oikeammin ottaisin vastaan jonkun "säästäminen for dummies" -kurssin, jos jollakin olisi jotain linkkiä, tai mielenkiintoa itse selittää...
Ap
[/quote]
Pankin täti muu pankin rahastoa, kustannuksista viis. Jos kulut ovat vaikka 2% vuodessa, 10 vuodessa menee jo noin viidennes pääomasta pelkästään kuluihin.
Passiivinen rahasto on sellainen, joka seuraa jotakin indeksiä mahdollisimman halvalla (esim. USA:n 500 suurinta yritystä). Aktiivisessa rahastossa salkunhoitaja valitsee itse kohteet ja yrittää päästä passiivista rahastoa parempiin tuottoihin. Koska kulut ovat suuremmat, tämä ei useimmiten onnistu. Tästä on täysin musertavaa tutkimusnäyttöä.
Siis sijoita joko suoraan osakkeisiin tai halpoihin passiivisiin indeksirahastoihin. Tee se säännöllisesti, niin ajallinen hajautus pienentää riskejä.
[/quote]
siis myy
Helppoa. Silloin kun on viivan alla, ostat ja odotat. Älä osta tapissaan olevia. Mulla menee kuussa kymppejä-satasia, ja olen netonnu ihan kivasti vuosikausia
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:38"]
Lähde väitteelle, että osakkeet tuottavat rahastoja paremmin?
[/quote]
Sellainen seikka tulee ainakin mieleen että välityskulut tahtovat olla pienempiä suorissa osakeostoissa kuin mitä ne ovat rahastoissa. Tänä päivänä on kuitenkin rahastoja joiden kulut ovat 0 ja siinä pitää olla jo onnea mukana jos meinaa suorilla osakeostoilla (joissa on yleensä välitysmaksu) pähittää tällaisen rahaston. Osingot uudelleen sijoittavat osakerahastot eivät myöskään maksa osingoista veroa (vero maksetaan vasta lunastettaessa rahasto-osuudet) ja siinä on jo aikamoinen etu jos säästää useamman vuoden.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:14"]
Täällä ei jotkut ilemeisesti tosiaan käsitä mitä tarkoittaa kun sanoo ettei ymmärrä rahastoista tai osakkeista..... en minäkään ymmärrä ja nämä kaksi asiantuntijaa ei ainakaan auta asiaa menee vaan pää enemmän sekaisin. Olisi tosiaan hyvä joku ihan aloittelijan abc jossa oppisi minne laittaa rahaa vaikka nyt seuraavat 5 v eikä ainakaan häviäisi kaikkia rahoja tuona aikana muttaei tarvitsisi myöskään tehdä mitään päätöksiä tai muutoksia vaan ne rahat vaan kasvaisi tuottoa tuona aikana murehtimatta.
[/quote]
Sijotukset eivät koskaan ole varmaa tuottoa. Jos et halua ottaa riskiä niin säästötilille sitten vain. Inflaatio napsii salaa, mutta illuusio "tuotosta" on taattu. Ihan pohjalta meistä monikin on aloittanut. Ja kuten tuolla aiemmin jo neuvoin niin Nordnetin ilmaiset Superrahastot ovat järkevin tapa aloitella ennen kuin on vähän paremmin perillä näistä jutuista. Siellä on myös oppeja aloittelijalle. Ennen kuin joku keksii miten tulevaa voidaan varmaksi ennustaa, ihmisten ei auta kuin koluta netin syöverit ja tehdä itse ne päätelmät, laskelmat ja arvailut. Sijoittamisessa on aina se riski, että menetät ihan kaiken.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:14"]
Täällä ei jotkut ilemeisesti tosiaan käsitä mitä tarkoittaa kun sanoo ettei ymmärrä rahastoista tai osakkeista..... en minäkään ymmärrä ja nämä kaksi asiantuntijaa ei ainakaan auta asiaa menee vaan pää enemmän sekaisin. Olisi tosiaan hyvä joku ihan aloittelijan abc jossa oppisi minne laittaa rahaa vaikka nyt seuraavat 5 v eikä ainakaan häviäisi kaikkia rahoja tuona aikana muttaei tarvitsisi myöskään tehdä mitään päätöksiä tai muutoksia vaan ne rahat vaan kasvaisi tuottoa tuona aikana murehtimatta.
[/quote]
Ei sellasta kristallipalloa olekaan joka tietää mitä markkinoilla seuraavat 5v tapahtuu.
Pienet kulut! -> seligson (kotimainen) tai nordnet (kuukausisäästäminen etf:iin).
Kaikki me muutkin ollaan opeteltu nämä hommat. Tässäkin ketjussa on jo monta hyvää sanaa joita googlettaa, niin pääsee eteenpäin. Saiturin ja tarkan markan blogejakin voi vilkaista, sieltä blogin alkupäästä.