Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen todella poikki enkä jaksa enää

Vierailija
10.09.2015 |

Olen niin poikki, etten jaksa hakeutua edes mielenterveyspaleluiden pariin, jonot kun ovat pitkät eikä se myöskään näitä ongelmiani ratkaise että käyn jonkun kanssa juttelemassa. Todella moni asia lähipiirissä on mennyt siis suoraan sanottuna ihan pieleen, suurinpaan osaan asioista minulla ei ole ollut mitään vaikutusvaltaa vaan kyseessä on ollut puhtaasti huono tuuri tai muiden mokailut joihin en ole voinut vaikuttaa.

Sen lisäksi omassa elämässä on isoja asioita pielessä, olen niihin yrittänyt saada apua mutta huonolla menestyksellä. Olen myös sosiaalityöntekijältä yrittänyt saada apua, ei hyödyttänyt mitenkään. Varsinkin taloudellinen tilanteeni on täysin surkea eikä mitään parannusta näkyvillä, valmistumiseeni menee vielä vuosikausia vaikka opiskelisin niska limassa aamusta iltaan, opiskelemaani alaa kun ei voi tenttiä vaan tähän kuuluu harjoittelut, pakollinen läsnäolo jne. Ja onhan se fakta, ettei sukupolvestani vaan kuin harvat valitut saa enää vakityötä, muut joutuvat elämään pätkätöillä tai työttömyystuilla. Opintovelkaa on jo vaikka muille jakaa. Olen sairastanut vakavan masennuksen jo kerran enkä haluaisi enää tipahtaa niin syvälle, ei minulla ole varaa psykoterapiaankaan enää toista kertaa.

Mitä teen kun en enää jaksa? En voi puhua tästä kenellekään.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap toivotan sinulle voimaa kestää nämä hetket, ja samalla kerron, että jossakin vaiheessa alkaa helpottaa ja elämäsi muuttuu parempaan. Itselläni vuosi 2012 oli todella vaikea, pyysin täällä jopa rukouksia puolestani vaikken edes ole uskonnollinen. Silloin tuntui siltä, että negatiiviset asiat vain kasautuvat eikä valoa näy.

Mutta valoa näkyy. Päivä ja viikko kerrallaan, ja yllättäen alkaa helpottaa. Näin se menee, elämä on ylös-alas- aaltoliikettä useimmille meistä. Et siis ole yksin.

Vaikka juuri nyt ei näy valoa tunnelin päässä, niin muista että se valo alkaa kajastaa sieltä joku päivä. Hae apua, soita vaikka johonkin ilmaiseen kriisipuhelimeen. Ja ennen kaikkea muista yrittää vaalia edes pientä toivon rippusta omissa ajatuksissasi, nähdä se valoisampi tulevaisuus edessä päin. Koska se on siellä.

Selviät kyllä! Hali ja tsemppiä.

Vierailija
42/49 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:44"]

Pitkäaikainen terapiajakso ja siihen päälle vielä kunnon repäisy & elämänmuutos. Eiköhän se polla tule niillä kuntoon! :)

[/quote]

Ei enää pitkiä terapiajaksoja, jo edellinen terapia oli viedä minut täysin vararikkoon!

Ap
[/quote]

Eli keskusteluapu ei auttanut, kokeile toiminnallista lähestymistä. Mitä haluat enemmän elämääsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö YTHS:lta saa apua?

Vierailija
44/49 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla siis mitään lääkitystä? Esim. Ecsitalopram auttaa mulla jaksamista, en ole ahdistunut kuten ennen. En edes käy terapiassa

Vierailija
45/49 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:16"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:03"]

Olet masentunut, jos kaikki näyttää toivottomalta. Masennukseen on olemassa hoitoa ja lääkkeet. Mutta siitä huolimatta kannattaa tarkistuttaa veriarvot labrassa ja edes yrittää ulkoilla ja syödä hyvin sekä levätä paljon. Apua saa ja kannattaa pyytää. Eikö asuinpaikkakunnallasi ole sellaista matalan kynnyksen juttelupaikkaa, jonne voi mennä vaikka samana päivänä? Tampereella on sellainen kuin kriisikeskus Osviitta, ja se on hemmetin hyvä paikka. Ei kysytä sukunimeä tai hetua, voit esittäytyä vaikka Pirjo-Riitaksi jos huvittaa. Siellä on toinen ihminen vapaasta tahdostaan kuuntelemassa ja auttamassa. Etsi sellainen paikka ja mene sinne. Sinulla on oikeus saada apua ja tukea.

[/quote]

Ei siis ole varaa käydä uutta psykoterapiaa. Olen myöskin joutunut syömisestä lähtien tinkimään kaikeasta tuon sairasloman vuoksi. Kun olin sairaslomalla, niin en saanut täyttä toimeentulotukea liian korkean vuokran vuoksi, eli siitä perusosastakin piti laittaa osa vuokraan. En ihmettele vaikka kaikki veriarvoni olisivat päin honkia, olen syönyt miten sattuu, välillä pelkkää kaurapuuroa. Pitäis varmaan selvittää missä on lähin ruoka-apu.

Tietenkin voisin myös kokeilla jos löytyisi edes joku paikka missä käydä juttelemassa, ilman että tarvitsee maksaa siitäkin jotain.

Ap

[/quote]Normi toimeentulotukilaskelmassa - jos olet hakenut tukea perustoimeentuloon - huomioidaan vuokra siten kuin heidän sisäisessä kaupunkikohtaisessa ohjeessaan määrätään (toki vuokra täytyy ainakin kolmen kuukauden ajan huomioida kuluna täysimääräisesti, koska kukaan ei voi löytää halvempaa kämppää heti). Mutta toisaalta et voi saada harkinnanvaraista tukea, ellet erikseen ja nimenomaisesti hae sitä. Miksi et tilanteeseesi vedoten ano harkintaa vuokrakulujen huomioimisesta täydestä summastaan? Suosittelen, että pahasta olostasi huolimatta kirjoitat selvityksen tilanteestasi sosiaalitoimeen - sairaudestasi ja työkeikoistasi ja väsymyksestäsi ja terapian loppumisesta. Sitten heillä on paperi, johon kykenevät päätöksensä (=apunsa) perustamaan. Eivät he voi omasta päästään sinulle enempää myöntää, jos olet normitukea vain hakenut.

Vierailija
46/49 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä ei kannata pelätä.

Vierailija
47/49 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:44"] Pitkäaikainen terapiajakso ja siihen päälle vielä kunnon repäisy & elämänmuutos. Eiköhän se polla tule niillä kuntoon! :) [/quote] Ei enää pitkiä terapiajaksoja, jo edellinen terapia oli viedä minut täysin vararikkoon! Ap [/quote] Eli keskusteluapu ei auttanut, kokeile toiminnallista lähestymistä. Mitä haluat enemmän elämääsi?

[/quote]

Kyllä se terapia toimi, mutta maksoi myös aivan pirusti... Ei varaa samaan uudelleen.

Haluaisin enemmän elämääni tasaisuutta ja rauhallisuutta, ennustettavuutta. En haluaisi haudata ketään vähään aikaan. Tarvitsisin enemmän rahaa. Haluaisin palata rakkaan harrastukseni pariin, mutta tämä ei välttämättä ole mahdollista ennen kuin opiskelut ovat ohi, sillä harrastukseni on kuitenkin maksullinen. Haluaisin jotain varmuutta ja pysyvyyttä myöskin oman terveyteni suhteen, ettei tarvitse pelätä että joudun (fyysisen) sairauteni vuoksi uudelleen sairaslomalle, talous ei sitä kestä. Haluaisin myös löytää uuden rakkauden, mutta aika epätodennäköistä, nyt olen kaiket päivät joko koulussa tai töissä, ei aikaa tapailla yhtään ketään...

En tiedä onko unelmani jotenkin naiiveja ja typeriä (rakkautta, rahaa jne). Raha on kuitenkin kaiken elämän perusta, ilman rahaa ei ole mitään. Ilman rakkauttakin voi varmasti elää oikein hyvän elämän.

Ap

Vierailija
48/49 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:34"]

[/quote]

Miksi lääkkeitä tyrkytetään joka välissä?

Vierailija
49/49 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:34"]

[/quote]

Miksi lääkkeitä tyrkytetään joka välissä?

[/quote]

Lääkeyhtiöt hyvin hoitaneet markkinointinsa...