Helsingissä asuntopula ja asuntoja pidetään tyhjillään. Eikö voisi verotuksella kannustaa toisin?
Rikkaat ostelee Helsingistä kakkosasuntoja, jotka pääosin tyhjillään. Eikö voisi tehdä jotenkin niin, että kasvukeskuksissa oleville asunnoille, jotka eivät ole henkilön ykköskoti, tulisi asettaa jokin omaisuusvero. Veron tuotot voitaisiin kohdentaa vähentämään esim. kiinteistöveron määrää, jolloin kaikkien yhtiövastike pienenisi. Kyllä verotuksella pitäisi ohjata tällaisessa tapauksessa siihen, että asuntojen käyttöaste suuren kysynnän alueilla olisi mahdollisimman suuri.
Kommentit (45)
Jokaisesta lisäkiinteistöstä pitäisi maksaa 5% lisää veroa. Kakkoskiinteistöstä 5% lisää veroa, kolmoskiinteistöstä 10% ja jne.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen asunto ollut jo yli 30 vuotta eli arvoasunto merinäköalalla kakkosasuntona eli varsinainen asunto on muualla. Myös naapurilla sama juttu eli asuu toisessa maassa ja käyttää asuntoa kesäasuntona. Ei se ole tyhjillään ja tarpeeton, vaan samanlainen kakkoskoti kuin kesämökki.
Arvoasuntojen maanvuokrat ovat jo nyt varsin kalliit eli yhtiövastikkeet ovat noissa asunnoissa varsin korkeat. Kiinteistöveroa ei makseta kerrostaloasunnoista, muutenhan minun puolestani voitaisiin soveltaa vapaa-ajan asunnon korkeampaa kiinteistöveroprosenttia. Olen pääasiassa iloinen veronmaksaja.
Kerrostaloissa maksetaan kiinteistöveroa, joka sisältyy yhtiövastikkeeseen.
Mulla on helpompi ratkaisu. Siirretään pääkaupunki vaikka jonnekin Hämeenlinnaan, niin alkaa taas asunnot Helsingissä riittämään.
Ei Helsingissä ole asuntopulaa, niin kuin ap. Kertoo. Kyllä asuntoja on, mutta hinnat ovat korkeita. Minäkin ostaisin heti Ullanlinnasta asunnon, mutta puuttuu vain yksi miljoona. Siksi asun tasokkaasti rivitalossa Vantaalla. Vähän kuitenkin lohduttaa, kun parilla maalaisserkullani on asunto Helsingin keskustassa. Yleensä näitä kakkosasuntoja käyttää koko suku. Tämä on osoitus kaikille maalaisille, että Helsinki on niin hyvä mesta, että maalaistenkin on asuttava täällä ainakin osan ajasta.
Olet täysin epälooginen. Sinusta kaikilla on vapaus ostaa Helsingistä oma asunto, mutta mielestäsi lisävero kakkosasunnolle Helsingin keskustassa tarkoittaisi sitä, että se kakkosasunto kielletään ihmisiltä kokonaan.