Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingissä asuntopula ja asuntoja pidetään tyhjillään. Eikö voisi verotuksella kannustaa toisin?

Vierailija
26.03.2022 |

Rikkaat ostelee Helsingistä kakkosasuntoja, jotka pääosin tyhjillään. Eikö voisi tehdä jotenkin niin, että kasvukeskuksissa oleville asunnoille, jotka eivät ole henkilön ykköskoti, tulisi asettaa jokin omaisuusvero. Veron tuotot voitaisiin kohdentaa vähentämään esim. kiinteistöveron määrää, jolloin kaikkien yhtiövastike pienenisi. Kyllä verotuksella pitäisi ohjata tällaisessa tapauksessa siihen, että asuntojen käyttöaste suuren kysynnän alueilla olisi mahdollisimman suuri.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä veroja maksetaan nyt jo ihan tarpeeksi kaikesta omaisuudesta. Kerrostaloasunnon omistaja maksaa myös yhtiövastiketta joka kuukausi. Jos joku hankkii esim. opiskelemaan tuleville lapsilleen asunnon etukäteen, siitä pitäisi rangaista lisäverotuksella sen takia että kateelliset vähätuloisemmat eivät nyt muka pääsekään asumaan keskustaan?

Vierailija
2/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä logiikka tuossa nyt on? Ei taloyhtiötä kiinnosta maksaako yhtiövastikkeen omistaja vai vuokralainen, pääasia että joku sen maksaa. Ja noista verokuvoista: Asuntohan voi olla vaikka koko perheen nimissä jaetulla omistuksella jolloin se voi olla jonkun perheenjäsenen "ykköskoti". Vai halutaanko tässä Suomesta joku poliisivaltio jossa ihmisten asumisjärjestelyjä kyylätään verotuksen varjolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuollainen asunto ollut jo yli 30 vuotta eli arvoasunto merinäköalalla kakkosasuntona eli varsinainen asunto on muualla. Myös naapurilla sama juttu eli asuu toisessa maassa ja käyttää asuntoa kesäasuntona. Ei se ole tyhjillään ja tarpeeton, vaan samanlainen kakkoskoti kuin kesämökki.

Arvoasuntojen maanvuokrat ovat jo nyt varsin kalliit eli yhtiövastikkeet ovat noissa asunnoissa varsin korkeat. Kiinteistöveroa ei makseta kerrostaloasunnoista, muutenhan minun puolestani voitaisiin soveltaa vapaa-ajan asunnon korkeampaa kiinteistöveroprosenttia. Olen pääasiassa iloinen veronmaksaja.

Vierailija
4/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veron tulisi siinä tapauksessa olla aika iso. Jos halutaan estää asuntojen tyhjillään pito, niin sehän pitää sitten kieltää niin kuin poliisivaltiossa ikään. 

Omituista keskustelua tällainen.

Vierailija
5/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanhan nytkin kiinteistöveroa, joten miten tämä olisi enemmän poliisivaltiota. Ja kyllä kerostaloistakin maksetaan kiinteistövero, joka sitten laskutetaan asukkailta yhtiövastikkeessa.

Jotta saataisiin suurimman osan normaaleja asumiskuluja pienennettyä ja kakkosasunnon kustannuksia nostettua, niin se toimisi tosiaan alentamalla kiinteistöveroa joka kohdistuu kaikkiin, ja sitten verottamalla vastaavasti enemmän kasvukeskusten kakkosasuntoja. Ihmisillä on jo nyt ilmoitettu maistraattiin pääasiallinen kotiosoite, joten ei tässä mitään lisäkyttäämistä tulisi.

Vierailija
6/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lukisit aloituksessa uudestaan. Ja mieti

Jos asunto on tyhjillään, tietenkin omistaja joutuu maksamaan normaalin hoitovastikkeen ja vesimaksun, vaikka kukaan ei siinä asu, eikä aiheuta taloyhtiölle kuluja ja hänen maksamallaan hoitovastikkeella taloyhtiö maksaa esim. kiinteistöveron. Mikä ongelma?

Vierailija
7/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä Sylvi näitä aivopieruja!

Kuka sen kiinteistöveron maksaa, kuin se tyhjänä pitävä huoneiston omistaja.

Vierailija
8/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollainen asunto ollut jo yli 30 vuotta eli arvoasunto merinäköalalla kakkosasuntona eli varsinainen asunto on muualla. Myös naapurilla sama juttu eli asuu toisessa maassa ja käyttää asuntoa kesäasuntona. Ei se ole tyhjillään ja tarpeeton, vaan samanlainen kakkoskoti kuin kesämökki.

Arvoasuntojen maanvuokrat ovat jo nyt varsin kalliit eli yhtiövastikkeet ovat noissa asunnoissa varsin korkeat. Kiinteistöveroa ei makseta kerrostaloasunnoista, muutenhan minun puolestani voitaisiin soveltaa vapaa-ajan asunnon korkeampaa kiinteistöveroprosenttia. Olen pääasiassa iloinen veronmaksaja.

Arvoasunnot ovat useimmiten omalla tontilla ja myös kerrostaloasunnoista maksetaan kiinteistöveroa.

Vierailija
9/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta tämä persaukisten ahneus, ei saisi edes rauhassa pitää omia asuntojaan miten haluaa.

Vierailija
10/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut oikein ymmärtää. Kiinteistöveron lasku kyllä osuu kaikkiin, mutta kakkosasunnon lisäverotus osuu vain kakkosasunnon omistajiin. Jälkimmäisiä on selvästi vähemmän, joten heidän korotuksensa kun jaetaan kaikille, niin heidän kustannuksensa nousisivat selvästi enemmän kuin mitä kiinteistövero per capita laskee.

Vierailija
11/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta tämä persaukisten ahneus, ei saisi edes rauhassa pitää omia asuntojaan miten haluaa.

Tottakai saisit, kieltoa en ehdota. Joutuisivat vain siitä maksamaan enemmän. Kaikesta tehokkuutta vähentävästä kannattaa joutua maksamaan lisää, kuten esimerkiksi siitä jos et palauta juomapulloa, niin et saa panttia.

Vierailija
12/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvoasunnot ovat useimmiten omalla tontilla ja myös kerrostaloasunnoista maksetaan kiinteistöveroa.

Ei ainakaan Stadissa, muista paikkakunnista en osaa sanoa. Asunto-osakeyhtiö maksaa kiinteistöveroa ja maanvuokraa, jotka sitten laskutetaan edelleen. Mitäpä merkitystä muutaman prosentin korotuksella olisi vai olisiko tarkoitus velkoa oikein kunnolla, raippavero?

Vierailija
13/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olisi hyvä myös siinä mielessä, kun ihmiset ostelee air bnb kämppiä keskustasta, jossa olisi ihan työssäkäyville ihmisille asunnontarvetta. Hinnat nousee keinotekoisen paljon tuon takia, ja kohtuuhintaisia asuntoja ei riitä niitä OIKEASTI tarvitseville.

Vierailija
14/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovastikkeessa maksetaan kiinteistövero, suhteessa osakkeiden määrään, asutaanko asunnossa vai ei.

Vierailija
15/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan Stadissa, muista paikkakunnista en osaa sanoa. Asunto-osakeyhtiö maksaa kiinteistöveroa ja maanvuokraa, jotka sitten laskutetaan edelleen. Mitäpä merkitystä muutaman prosentin korotuksella olisi vai olisiko tarkoitus velkoa oikein kunnolla, raippavero?

tässähän ehdotettiin kiinteistöveron laskua, ei nostoa. Nostoa tulisi kakkosasunnon verotukseen, ja sen verran että se tosiaan vaikuttaisi siihen kannattaako sitä pitää kovan kysynnän alueella, vai kannattaisiko ottaa jostakin syrjempää, jossa ko. veroa ei tulisi.

Vierailija
16/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi hyvä myös siinä mielessä, kun ihmiset ostelee air bnb kämppiä keskustasta, jossa olisi ihan työssäkäyville ihmisille asunnontarvetta. Hinnat nousee keinotekoisen paljon tuon takia, ja kohtuuhintaisia asuntoja ei riitä niitä OIKEASTI tarvitseville.

Rahalla saa, sen kun korotat tarkjoustasi, niin saat sen asunnon itsellesi. Ihan ihmelapsellista vinkunaa, että äää ää, Tiina tarjosi enemmän kuin minä ja sai ostaa asunnon.

Vierailija
17/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ylitarjontaa asunnoista, jopa Helsingissä.

Tälläkin hetkellä löytyy tyhjiä asuntoja, niin myynti- kuin vuokra-asuntoa pilvin pimein. Jo vuosia vuokralaisten markkinat. Ja asuntosijoittajan tuotto on vain 2-3%.

Vierailija
18/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä veroja maksetaan nyt jo ihan tarpeeksi kaikesta omaisuudesta. Kerrostaloasunnon omistaja maksaa myös yhtiövastiketta joka kuukausi. Jos joku hankkii esim. opiskelemaan tuleville lapsilleen asunnon etukäteen, siitä pitäisi rangaista lisäverotuksella sen takia että kateelliset vähätuloisemmat eivät nyt muka pääsekään asumaan keskustaan?

😂

Ai kun tämä on huvittavaa. Vuosia tässä on kuultu löpinöitä siitä, miten keskituloisilla ei ole varaa ostaa Helsingin keskustasta asuntoja, koska köyhät asuvat niissä halvalla valtion "avustamina". Se on paha. Mutta tänään on käynyt selville että keskituloiset eivät voi ostaa asuntoja Helsingin keskustasta, koska maamme isokenkäisethän sieltä ne asunnot omistavat kakkosasuntoinaan, mutta sehän itse asiassa onkin oikein hyvä! 🤣🤣

Kyllä, te olette tosi huvittavia. 😜

Vierailija
19/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut oikein ymmärtää. Kiinteistöveron lasku kyllä osuu kaikkiin, mutta kakkosasunnon lisäverotus osuu vain kakkosasunnon omistajiin. Jälkimmäisiä on selvästi vähemmän, joten heidän korotuksensa kun jaetaan kaikille, niin heidän kustannuksensa nousisivat selvästi enemmän kuin mitä kiinteistövero per capita laskee.

Kiinteisvero maksetaan kaikista kiinteistöstä ja sen maapohjasta.

Kiinteistön- ja maapohjan verotusarvon mukaan ja on saman tekevää, onko se ykkös- vai kakkoskoti tai teollisuushalli, vaan arvo ratkaisee ja paikkakunnan kunnallisverotus. Itse maksan mökki kunnalle pienempää verotus%, kuin vakiasunnosta.

Vierailija
20/45 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂

Ai kun tämä on huvittavaa. Vuosia tässä on kuultu löpinöitä siitä, miten keskituloisilla ei ole varaa ostaa Helsingin keskustasta asuntoja, koska köyhät asuvat niissä halvalla valtion "avustamina". Se on paha. Mutta tänään on käynyt selville että keskituloiset eivät voi ostaa asuntoja Helsingin keskustasta, koska maamme isokenkäisethän sieltä ne asunnot omistavat kakkosasuntoinaan, mutta sehän itse asiassa onkin oikein hyvä! 🤣🤣

Kyllä, te olette tosi huvittavia. 😜

Kiinteistöverolla ei ole mitään merkitystä As. Oy kuluissa, usein pienempi kuin esim. palovakuutus. Sama okt, kesämökissä, teollisuushalleissa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän