Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidättekö kalapuikkoja hyvänä ruokavaihtoehtona?

Vierailija
10.09.2015 |

Kalaahan pitäisi syödä mutta kalapuikot ovat kalavaihtoehtona ehkä hieman kyseenalainen. Kuinka usein syötte/syöttekö ollenkaan? Mitä niiden kanssa syötte? 

Rupesin vaan miettimään, kun yritän pitää yllä mahdollisimman terveellisiä ruokailutapoja ja äsken lounaani koostui viidestä kalapuikosta, tomaatista, kurkusta, hernemaissipaprikasta ja kesäkurpitsasta. Lisukkeet olivat siis mielestäni ok. 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kalapuikkoja syöty kymmeneen vuoteen.

Vierailija
2/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, tosin ehkä oisit voinu perunoitakin laittaa sekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tällöin syödään, jos ei ole viitsimistä tehdä sen kummempaa ruokaa. Perunoita, kermaviilikastiketta ja salaattia on yleensä kalapuikkojen kanssa. Joskus on ranskalaisia ja kalapuikkoja, jos tekee mieli "roskaruokaa". Mä ainakin tykkään.

Olisikohan reilu kuukausi aikaa kun viimeksi kalapuikkoja söimme.

Vierailija
4/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko parempi syödä kalapuikkoja vai olla syömättä kalaa ollenkaan? T. toinen. En tykkää kalasta, mutta puikot menee. En oo viitsinyt ostaa kun en oo perehtynyt niiden terveellisyyteen

Vierailija
5/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan ruokahysteerikoiden mielestähän kalapeikot ovat itse saatanasta (aineesta lukemattomia ketjuja aiemmin).

Minusta ne ovat ihan hyviä, laitan niitä kerran-pari kuukaudessa. Ja kyllä, meillä syödään tosi paljon myös tuoretta kalaa!

Vierailija
6/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että kala ja kasvikset on niin tärkeitä, että on ihan sama miten niitä syö, kunhan syö. Ja kun molemmat nyt vaan on melko mauttomia ruokia, jos niitä ei laita oikein, niin niitten kohdalla kaikenlainen kuorruttaminen ja rasvan ja mausteiden lisääminen on ok. Pääasia että siitä ateriasta nauttii, eikä siitä tule sellaista pakkopullaa, että tätä on pakko syödä kun tää on terveellistä.

Vierailija
7/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapeikot :D

Vierailija
8/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään niistä ihan kauheesti, ei väliä onko terveellistä vai ei, joskus on pakko saada. Epäterveelliseksi ne tekee kai se panerointi. Mikä siinä sitten on se epäterveellinen osuus, ehkä rasva ja vehnäjauho, vai miten ne onkaan paneroitu. Itse se kala siellä sisällä on tietysti terveellistä ja rasvatontakin.

Vierailija
9/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 12:43"]

Onko parempi syödä kalapuikkoja vai olla syömättä kalaa ollenkaan? T. toinen. En tykkää kalasta, mutta puikot menee. En oo viitsinyt ostaa kun en oo perehtynyt niiden terveellisyyteen

[/quote]

Eihän niissä kalaa ole nimeksikään.

Vierailija
10/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 12:49"]

Minä olen sitä mieltä, että kala ja kasvikset on niin tärkeitä, että on ihan sama miten niitä syö, kunhan syö. Ja kun molemmat nyt vaan on melko mauttomia ruokia, jos niitä ei laita oikein, niin niitten kohdalla kaikenlainen kuorruttaminen ja rasvan ja mausteiden lisääminen on ok. Pääasia että siitä ateriasta nauttii, eikä siitä tule sellaista pakkopullaa, että tätä on pakko syödä kun tää on terveellistä.

[/quote]

Voihan sen noinkin ajatella, jos on kädetön kokki eikä piittaa terveydestä.

Vierailija
11/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapuikoissa on monen laatuisia. Osassa ei kauheasti kalaa edes ole, vaan lähinnä akryyliamidia, rasvaa ja suolaa sisältävää kuorrutetta. Mieluummin voisi tehdä vaikka uuniseitiä tai -lohta, ovat erittäin helppoja ruokalajeja, halpojakin.

Mutta osa on ihan suht ok:kin. Ja joka tapauksessa KOKONAISUUS ratkaisee, välillä voi syödä vähän vähemmänkin terveellisesti, jos mieli tekee.

Vierailija
12/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä. Oliskohan meillä syöty viimeksi vuonna 98? Kala kalana ilman teollista kuorrutetta. Jos joskus tekee mieli kuorrutettua kalaa teen sen itse, kuten kananugetitkin

Vierailija
13/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositelkaapa hyviä kalapuikkoja! Itse tykkään yllätys yllätys rainbowsta. Kokeilin niitä apetit tms. kullankeltaisia fileitä, tooodella pahoja vaikka kalliita.

Vierailija
14/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 muuten tarkisti asian... itse asiassa olin väärässä. Kalapuikoissa - toisin kuin vaikkapa eineslihapyöryköissä - on raaka-ainetta eli kalaa ihan hyvin! 59-70 prosenttia tämän testin mukaan:

http://www.makuja.fi/artikkelit/4901256/ajankohtaista/positiivinen-yllatys-nain-paljon-suomessa-myytavat-kalapuikot-sisaltavat-oikeasti-kalaa/

Itse suosisin vaikkapa lohikalapuikkoja, koska seiti on vähärasvaista, ja siitä ei välttämättä osu puikkoihin kauheasti niitä hyväätekeviä omega-rasvoja.

Löytyy ainakin Findukselta:

http://www.findus.fi/tuotteet/tuote?product_id=124

Vierailija
15/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko oli aikoinaan kalatehtaalla töissä ja valisti koko suvulle ja kaveripiirille ettei kenenkään pidä ikinä syödä kalapuikkoja. Syitä en enää muista mutta ei meillä sitten olla kalapuikkoja syöty viiteentoista vuoteen, muuten kala kyllä maistuu - siskolleni myös joka on intohimoinen kalastaja, mutta ne kalapuikot nyt kuulema ei ole ihmisten ravintoa.

Vierailija
16/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filekalapuikkoja kyllä syödään, ehkä kerran kahdessa viikossa. Perunamuussin ja vihersalaatin kanssa. Ihan ok ruoka mielestäni.

-kolmen äiti

Vierailija
17/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein ymmärrä, että kalasta ja kanasta tulee myrkkyä, kun sen paneroi ja jogurtista tulee myrkkyä, kun siihen lisätään sokeria. Joo, terveellisten ainesosien pitoisuuden pienenevät ja tilalle tulee jotain muuta, mutta onhan kalapuikoissa kuitenkin kalaa eikä muovikorviketta.

Vierailija
18/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 14:03"]

Minä en oikein ymmärrä, että kalasta ja kanasta tulee myrkkyä, kun sen paneroi ja jogurtista tulee myrkkyä, kun siihen lisätään sokeria. Joo, terveellisten ainesosien pitoisuuden pienenevät ja tilalle tulee jotain muuta, mutta onhan kalapuikoissa kuitenkin kalaa eikä muovikorviketta.

[/quote]

Ei nyt myrkkyä jos sen itse tekee mutta se kuorrute on hiilareitaa ja rasvaa joita on turha syödä ylettömästi. Ne kalorit on siinä kuorrutteessa 

Vierailija
19/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 14:03"]

[/quote]

Ei nyt myrkkyä jos sen itse tekee mutta se kuorrute on hiilareitaa ja rasvaa joita on turha syödä ylettömästi. Ne kalorit on siinä kuorrutteessa 

[/quote]Mutta minä tarkoitin, että näissä keskusteluissa se tervellinen kala/jogurtti/mikälie menettää kaiken terveellisyytensä, kun siihen lisätään jotain. Terveellinen kala + epäterveellinen kuorrute = äärettömän epäterveellinen puikko. Terveellinen jogurtti + sokeri = äärettömän epäterveellinen jogurtti. Ihan kuin se kala pilaantuisi jotenkin kun se kuorrutetaan.

Vierailija
20/30 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään kalapuikkoja. Harvakseltaan, mutta syödään. Lisukkeeksi perunaa, kananmunakastike ja salaatti. Nam nam!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän