Toisenlaiset äidit. Miksi ystävä ei ollut synnytyksessä mukana?
Aluksi ystävän ja työkaverin piti olla tukena, mutta synnytti kuitenkin yksin. Myöhemmin totesi vaan ystävällä olleen nyt kiirettä eivätkä ole ehtineet nähdä, mutta ehkä tilanne tulee muuttumaan. Jäi kyllä mielikuva, että jotain tapahtunut ja välitä poikki.
Kommentit (22)
Tosi surullinen tapaus, siis turvaverkon puute ja kaikki. Mutta ihan hyvältä äidiltä vaikuttaa, ja varmasti vielä aikuisuus itsessään kasvattaa elämän varrella paljon.
Minulla kyllä kävi ohjelmaa katsoessa mielessäni sekin, että äiti jotenkin alitajuntaisesti piti ystävää itsestäänselvyytenä ja isän korvikkeena automaattisesti. Vaikka on rankkaa ja tarvii ystävien tukea, niin aina pitää muistaa että se ystävä ei voi korvata puolisoa ja siten olla automaattisesta yhtä suuri tuki kuin puoliso raskauden aikana. Tämä on voinut oikeasti alkaa ahdistaa ystävää. Esim. yhdestä kohdasta kävi ilmi, että ystävä yksin hakisi vauvalle pinnasängyn jne. Todella mahtavaa että on ystäviä jotka auttaa, mutta kukaan ei voi ryhtyä täysin elämään toisen kanssa sitä vauva-arkea. Ystävä ei voi olla toinen vanhempi. Mielestäni äidillä oli selvät odotukset, että ystävä olisi tosi paljon jakamassa sitä arkea hänen kanssaan,
Itse olen ollut yhdelle ystävälleni liikaa puolison korvike, kun lapsen isä ei ollut kuviossa. Kun homma meni siihen, että hän ei edes kauppaan lähtenyt ennen kuin tulin avukseen, niin juttelimme ja saimme selvitettyä homman. Mutta pointti oli, että minua kyllä ahdisti tuolloin olla vastuussa lapsesta, joka ei ollut omani. Ystävä on ystävä, ei puoliso, ei terapeutti, ei synnytysvalmentaja, eikä lapsellesi toinen vanhempi (vaikka läheinen voi ollakin). Todella kurjaa, että synnytti yksin, mutta ihan hyvin tällä kaverilla saattoi olla työvuoro tai jokin oman perheen keskeinen asia meneillään tuolloin. Ei ihmistä voi varsinaisesti syyllistää siitä, että ei osallistu kummilapsensa syntymään, eikä tuon varjolla voi esim. työvuoroa muuttaa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:34"]
Tosi oudolta vaikuttaa. Eli tämä "luottoystävä" Sanna ei lopulta ollutkaan - lupauksiensa vastaisesti - mukana synnytyksessä, eikä - lupauksiensa vastaisesti - tullutkaan lapsen kummiksi...? Välithän heillä selvästi on katkenneet. Olisiko nuoren äidin siskosta tullut yksi kummi?
Voihan jakson tuore äitikin olla hieman "haasteellinen" ihmisenä, siis sellainen tyypillinen vaikea ihminen, joka riitautuu ja loukkaantuu helposti. Hylkäämiskokemuksia taustalla, tottunut tulemaan omillaan toimeen pienestä asti eikä osaa tukeutua tai luottaa muihin ihmisiin. Ei tarvitse ketään. Polttaa sillat heti takanaan, koska ei koe tarvitsevansa ketään tai mitään.
[/quote]
Sellaisen kuvan sain myös tästä äidistä. Ensiksi päätti, ettei halua lapsen isää kuvioihin ja myöhemmin muutti mielensä. Kun lapsen isä ei päässyt ristiäisiin, niin heti päätti katkaista välit tähän isään. Hyvin mustavalkoisesti ajatteleva nuori nainen, vaikka muuten vaikuttu ihan järkevältä.