Liian hyvä hajuaisti riesana
Olen noin nelikymppinen nainen ja riesana on lasten syntymän jälkeen alkanut ns. liian hyvä hajuaisti. Tuntuu, että haistan ihan kaiken todella tarkasti ja hyvin. Tunnen saman hajun erittäin voimakkaana, kun muut haistavat saman vain mietona tai lähes lainkaan.
Tämän vuoksi en pysty enää käyttämään hajusteellisia pyykinpesu ja huuhteluaineita enkä hajuvesiä, joita lotrasin parikymmentä vuotta ilman mitään ongelmia.
Kaikki kodin pesuaineetkin on pakko olla hajusteettomia.
Välillä testaan jotain hajusteellista ja totean, etten pysty olemaan siinä hajussa, minkä se aiheuttaa. Hajuaistini ei ikään kuin turru siihen hajuun (niinkuin kai pitäisi käydä), vaan haistan sen hajun koko ajan häiritsevyyteen asti.
Tästä syystä en voi käyttää enää mitään hajustettua kosmetiikkaa tai kasvovoiteita, sillä se haju ei katoa, vaan käy häiritsevästi koko ajan nenään.
Onko tähän vaivaan jotain apua? Haistan siis kaiken todella hyvin, oli kyse ruuan hajusta, roskista, tupakasta tai keinotekoisista tai luonnon hajuista.
Ainoastaan luonnonhajut luonnossa "kestän".
Kommentit (70)
Itselläni myös koko peruskoulu ja lukio homekoulussa. Kävin ammattikoulun ja työelämässä. 35 Amk oli jälleen homeinen. Lapsesta saakka allerginen ja astmakin löytyy. Oon aina haistanut kaiken tosi hyvin. Oon joskus sanonutkin että joku vois tästä siheesra tehdä tutkimuksen. Onko yleensä allergiseen taipuvalla ihmisellä saada allergiat kun haistaa paremmin.. Oon nimittäin kuullut tätä usealta. Itse pystyn elämään hajujen kanssa. Tietyt hajut ottaa henkeen ja saan kohtauksen. Ponnekaasu pulloissa olevat dödöt on itselle pahimpia. Hajuvesiä taas siedän. Elämää tämä haittaa useinkin. Ja kyllä haistan ihmisten virtsankarkailut kaupassa. Samoin koiran, kissan. Kolikoihin jää jännä haju. Haistan eteiseen astuessa kaiken. Sen kurkunkin. Tai onko kaapissa ruista vai vehnää. Haistan pakkasen ja lumisateen. Näitä on paljon. Viime syksyn jälkeen oon ollut onnellisessa asemassa kun hajuaisti sai kolauksen koronasta.
Auttaisiko kahvipapujen haistaminen, sehän nollaa hajuaistia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama vaiva. Ei niinkään noissa synteettisissä hajuissa haittaa mutta kaikki ruoka, ihmiset, tekniikka, päästöt, esineet. Ihmisten hajut pistää yökkimään! Haistan kuukautiset, virtsan, ulosteen, hien, pesemättömien vaatteiden ja ihmisten hajut. Vanhan ihmisen kalmahaju on kauhein.
Metsässä sienten haju tai kellarissa lämpökattilan haju oksettaa. Sairaalaan en halua mennä koskaan sen hajun takia. Rappukäytävässä haistan kun kotipalvelu käynyt rapussa, koiran haju järkyttävä märkäkarvakakkahaju.
En voi paistaa lihaa, joulukinkku varsinkin yököttävän hajuinen, kaikki etikkaan säilötyt pistää pyörryttämään hajusta.
Maskit haisevat liimaantuneille papereille ja/tai bensalle. Tulee sellainen öljyn makuinen kerros kitalakeen kun laitan maskin.
Elämäsi on varmasti kamalaa. Ethän kuitenkaan kiusaa muita ihmisiä ongelmallasi. Muista, että vika on sinussa ei muissa ihmisissä.
Kyllä on todellista, havaittu että nyt lepän siitepölyaikana pahempi. Pesuaine piti olla hajusteeton, sain oireita. Olisin kysynyt mitä ainetta muut käyttävät, jos ei tuo ekologinen ole tarpeeksi tehokas?
Myös kun on samassa tilassa tuoksuvalla pestyjä, tulen pahoivoivaksi.
Koskee nimenomaan pesuaineita ei hiki tai muuta lemua.
Heikentynyt hajuaisti on yksi dementian oire.
Lukekaa netistä.
Sama! On vaan pahentunut, mitä vanhemmaksi tulen. Saan armottoman migreenin hajuista ja tuntuu, että nenä kärventyy. Hormonikierron mukaan tämä herkkyys pahenee. Voin vielä käyttää joitakin tuoksuvia juttuja, esim. shampoo ja saippua, mutta minulla on jokaista varmaan 15 eri versiota, koska aina ei voi käyttää samaa hajua, jonka sieti vaikka viime viikolla sen hiuspesun ajan. Siihen päälle vielä tuoksuttomat tuotteet päiville, jolloin en kestä mitään hajua vähäänkään. Deodorantti on ainoa, jonka joudun ostamaan hajullisena, koska lääkehoidoksi asennettu kierukka pahensi hikoilua ja hienhajua niin julmetusti, että yksikään hajustamaton dödö ei pahoina päivinä pidä.
Pyykinpesuaine on hajustamaton. Huuhteluaineena käytän yhtä ainutta tiettyä pyykkietikkaa (koska muut ovat liian vahvan hajuisia), sillä muuten vaatteisiin jää pesutuvan melko uudesta pesukoneesta "teollinen" haju, jota en siedä yhtään. Kuivaan pyykit kesäisin parvekkeella ja talvisin hyvin ilmastoidussa kylpyhuoneessa mahdollisimman äkkiä.
Jos tuuletan vaatteita liian pitkään, niihin jää ulkoilman haju (omituisesti selitetty). En kestä sitäkään.
Maailmassa on niin paljon ihania käsivoiteita ja muita tuoksuja, mutta kun ei niin ei :D Ironisesti on vielä rutikuiva iho! Olen siirtynyt hajustamattomaan vauvaöljyyn.
Pahinta on ruoan laitosta tuleva haju. En kestä käytönnössä sitä yhtään saamatta migreeniä, ihan sama mitä kattilassa tai pannulla tai uunissa on. Jotkut valmisruoatkin haisevat mikrossa liian vahvalle. Kahvi on karsea, onneksi en juo sitä. Riisin keittäminen ei onneksi haise kauheasti.
Koska asun yksin ja olen hyvin toimeentuleva lapseton ja pienisyömäinen (koska 150cm mahaan ei hemmetisti mahdu), ostan ruoan aina valmiina jostain, tai syön ruokia, joita ei tarvitse kypsentää, kuten salaatit, juustolautaset, jogurttikulhot eri lisukkein, leivät jne.
Tämä on todennäköisesti geneettistä, sillä siskoani vaivaa välillä sama. Ei niin pahana kuin minua, onneksi.
Tosin olen todennäköisesti lievästi autismin kirjoilla ja herkkyys tulee sieltä.
Nosto. Koen että tämä on sairaus. Eron jälkeen joudun asumaan kerrostalossa jossa aasialaisia ja venäläisiä ruuanlaittajia. Talossa ei ole koneellista ilmastointia. Tämä on kidutusta. Haluaisin kotini ja rappukäytävän olevan hajuton. Vaiva on ollut lapsesta saakka, ruuan haju saa minut yökkimään, olinkin nuorena tosi laiha. Olisikohan notain suodattimia nenäonteloon?
Olimmekohan samalla luokalla koska itsellä sama koulu-ura...