Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liian hyvä hajuaisti riesana

Vierailija
26.03.2022 |

Olen noin nelikymppinen nainen ja riesana on lasten syntymän jälkeen alkanut ns. liian hyvä hajuaisti. Tuntuu, että haistan ihan kaiken todella tarkasti ja hyvin. Tunnen saman hajun erittäin voimakkaana, kun muut haistavat saman vain mietona tai lähes lainkaan.

Tämän vuoksi en pysty enää käyttämään hajusteellisia pyykinpesu ja huuhteluaineita enkä hajuvesiä, joita lotrasin parikymmentä vuotta ilman mitään ongelmia.
Kaikki kodin pesuaineetkin on pakko olla hajusteettomia.
Välillä testaan jotain hajusteellista ja totean, etten pysty olemaan siinä hajussa, minkä se aiheuttaa. Hajuaistini ei ikään kuin turru siihen hajuun (niinkuin kai pitäisi käydä), vaan haistan sen hajun koko ajan häiritsevyyteen asti.
Tästä syystä en voi käyttää enää mitään hajustettua kosmetiikkaa tai kasvovoiteita, sillä se haju ei katoa, vaan käy häiritsevästi koko ajan nenään.

Onko tähän vaivaan jotain apua? Haistan siis kaiken todella hyvin, oli kyse ruuan hajusta, roskista, tupakasta tai keinotekoisista tai luonnon hajuista.
Ainoastaan luonnonhajut luonnossa "kestän".

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö esim kaupassa haistamaan toisen naisen pimpin hajun?

No haloo...

Turha sinullekaan on mitään selittää.

Ja ethän tiedä, mitä se yliherkkyys on kun et sitä itse pysty kokemaan.

Vähän sama, jos oikeakätiselle yrittää selventää vasenkätisenä elämistä.

Vierailija
22/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajusteherkkyydestä on tehty tutkimuksia ja on todistettu, että kyse on sekä psyykkinen että hormonaalinen ongelma, joka on lähinnä keski-ikäsillä naisilla.

eli miehet ei oikeasti haise pierulle.

ihan turha ostaa mitään dubbelduscheja jos ongelma onkin neitojen nenussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
24/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko omaa hajuaistiaan testata jossain, että omaako poikkeuksellisen hyvän ja tarkan hajuaistin?

Kyllä sen huomaa.

Ja varsinkin, jos yrittää siitä asiallisesti kertoa...

Saa sellaista töksäyttelyä yms. osakseen ettei tosikaan.

Ja juuri esim. "Sä kuvittelet vaan, ei tuollaista voi olla...Koska MINÄKÄÄN en koe asiaa noin".

Tämän logiikan mukaan tosin ei sitten ole olemassa värisokeutta, huonokuuloisuutta tai mitään muutakaan ominaisuutta mitä ei kaikki muutkin koe.

Vierailija
25/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan turha ostaa mitään dubbelduscheja jos ongelma onkin neitojen nenussa.[/quote]

No jos et itse huomaa haisevasi ( yhtään)

niin ongelma on kyllä sinussa.

Vierailija
26/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli onko tämä ylihyvä hajuaistini siis psyykkistä? Haistan esimerkiksi suuressa asunnossa alle 15 sekunnissa, jos joku leikkaa keittiössä kurkkua. Se kurkun haju siis kantautuu nenääni kaukaa. 

Haistan pienetkin hajut ja vivahteet äärimmäisen hyvin, tuntuu, että minulla on joku koiran hajuaisti nykyään :D

Miten hyvä hajuaisti voi siis olla psyykkistä? Vai onko se tämä minun suhtautuminen keinotekoisiin hajuihin psyykkistä? Siis se, että se haju ei "katoa" tai en turru siihen hajuun, vaan se ikään kuin käy nenääni koko ajan todella häiritsevästi. Onko se psyykkistä siis? Mitä sille voi tehdä?

Eihän hyvä hajuaisti ole itsessään mikään ongelma, vaan se voi yhtä hyvin olla vahvuus ja vaikkapa esteettisten elämysten lähde.

Minä viittasin vastauksessani negatiivisena koettuun hajuyliherkkyyteen, jolle ei löydy (todennettuja allergioita lukuun ottamatta) fysiologista juurisyytä sen enempää kuin sähköyliherkkyydellekään.

Vierailija
27/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli myös hyvin herkkä hajuille. Samassa huoneessa olevalla ei saanut olla mitään hajustettua yllään tai lähtö tuli. Sitten hän sairastui alzhaimerin tautiin ja unohti kokonaan hajuherkkytensä.

Vierailija
28/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on täysin sama. Toisaalta taas nautin tuoksuista, mikäli ovat luonnollisia ja tarpeeksi mietoja. Mutta kaikki mitä iholleni laitan täytyy olla hajusteetonta ja vielä allergiavapaata. Hajusteetonkaan ei takaa välttämättä hajuttomuutta. Jokin teollinen haju voi jäädä. Uudet huonekalut ja matot haisee yleensä voimakkaalle. Sisustusostoksilla joutuu todella panostamaan laatuun. 

Vierailija
29/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miettii missä parfyymien sekamelskassa elämme, niin väkisinkin siinä jossain vaiheessa kuormittuu. Tarvitseeko esimerkiksi lääkevoiteen haista?

Vierailija
30/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasomotorinen nuha, reagoin voimakkaisiin hajusteisiin (älkää lotratko niillä jos aiotte kulkea julkisilla!), tupakansavuun, savuun ylipäätään (katupöly, siitepöly, tekstiilipölyt yms. myös), enkä kovin mielelläni haistelisi naapurin rakastamia rasvakäristeisiä ruokia ("painovoimalla toimiva ilmastointi" eli käytännössä ei toimi, liesituuletinten (jotka siis eivät vedä kunnolla) hormit yhdistyvät liian matalalla) jotka aiheuttaa itselleni yököttävän olon.

Tykkään tosin siitä että kesällä haistan kukat (paitsi jostain syystä kielot, luulin aina niiden olevan hajuttomia kunnes kaverini valitti niiden tuoksusta), järviveden, sateen, sateenjälkeisen tuoksun, mullan, talvella voin haistaa onko tulossa lumisade.

En haluaisi haistaa hometta niin hyvin enkä mätäneviä bioroskia kerrostalon keräysastiassa kun omani sinne vien, tai toisten ihmisten pieruja yms., mutta eipähän sitä voi muuttaa niin pitää vain pärjätä. En ole koskaan ollut raskaana, hajuaistini on aina ollut herkkä.

Kielojen lisäksi en haista myskiäkään, suunnilleen ainoa hajuvesiaine jota en haista.

N43

Vierailija
31/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on täysin sama. Toisaalta taas nautin tuoksuista, mikäli ovat luonnollisia ja tarpeeksi mietoja. Mutta kaikki mitä iholleni laitan täytyy olla hajusteetonta ja vielä allergiavapaata. Hajusteetonkaan ei takaa välttämättä hajuttomuutta. Jokin teollinen haju voi jäädä. Uudet huonekalut ja matot haisee yleensä voimakkaalle. Sisustusostoksilla joutuu todella panostamaan laatuun. 

Ja jotkut muovituotteet (halpis crocsit, renkaat yms.) haisevat niin voimakkaalle kaupassa, että koko kyseinen osasto haisee kymmenien metrien päähän sellaiselle pakokaasun ja muovin yhdistelmälle, aivan kuvottava haju.

Joskus tilasin netistä jonkin jumppatuotteen, joku rulla. Se muovi haisi niin kuvottavalle viikkoja, että piti heittää roskiin

Vierailija
32/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnossa olevat tuoksut kestän, esim. metsäretkellä yms. 

Haistan sielläkin kaiken todella tarkasti, mutta se ei häiritse lainkaan.

ap

Vierailija
33/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko omaa hajuaistiaan testata jossain, että omaako poikkeuksellisen hyvän ja tarkan hajuaistin?

No voi sen testin itse tehdä, tarvitset 10 ilmatiivistä astiaa mieluiten lasia, joko itse tai pyydät jonkun hajustamaan mahdollisimman miedosti 10 eri hajuaineella (esim käsivoide, jokin mauste, marja, jokin vihannes, yms) 10 vanulappua ja sinä side silmillä haistat yhtä purkkia kerrallaan ja yrität tunnistaa hajut.

Laboranttiopinnoissa nuo testit tuli käytyä, tosin meillä oli 20 hajua ja 18 piti saada oikein. Jotkut meidän luokasta joutui yrittämään monta kertaa.

Vierailija
34/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity hajuaistiin, vaan aistiyliherkkyyteen.

Keskushermostosta puuttuu aistien turtumismekanismi, jolla pitkään jatkunut aistimus kytketään pois päältä.

Vierailija
35/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskushermostosta puuttuu aistien turtumismekanismi, jolla pitkään jatkunut aistimus kytketään pois päältä.

Voiko tätä vikaa keskushermostossa korjata mitenkään? Miksi minulla on tämä vika?

ap

Vierailija
36/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä yritinkin kuvailla, eli se haju ei katoa mihinkään, kuten näköjään pitäisi.

Tuoksulliset kasvorasvat ja aurinkorasvat ovat ehdoton ei, en pysty olemaan siinä jatkuvassa kemikaalisessa tuoksussa, mikä ei katoa mihinkään, ellen vedellä pese pois.

ap

Vierailija
37/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mulla on todella tarkka ja herkkä haju- ja kuuloaisti, mulle on ehdotettu uraa tullin huumekoirana, ja kun vuodet tulee siellä täyteen, voisin jatkaa sukellusveneessä pinguna.

Vierailija
38/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikainen homealtistus voi aiheuttaa myös hajuaistin muuttumisen ylitarkaksi.

Minulle kävi näin ja kyllä tämän kanssa on ollut opettelemista.

Välttelen ihmisiä usein koska ärsyttävän suuri osa ihmisistä haisee jollekin.

Ylihajustetut ihmiset ovat ympäristöhaitta mutta jotkut nuoret naiset tuoksuvat aivan ihastuttavilta.

En kuitenkaan saa erityisiä fyysisiä oireita hajuista hometta lukuunottamatta.

Voin käyttää itsekin mietoa hajuvettä ja meikkaan päivittäin.

Tässä talossa on koneellinen ilmastointi mutta tiedän rappukäytävässä kuka naapuri on kulkenut siellä ennen minua. Kurkun tuoksu tulee oven läpi.

Luonto tuoksuu hyvälle paitsi juuri lumien lähdettyä.

Jos on lapsesta asti herkkä hajuaisti, se varmaan heikkenee vasta vanhana.

Homealtistuksen aiheuttama hajuaistin herkistyminen helpottuu hieman ajan kanssa. Pitää asua tilassa jossa on mahd puhdas sisäilma.

Vierailija
39/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli onko tämä ylihyvä hajuaistini siis psyykkistä? Haistan esimerkiksi suuressa asunnossa alle 15 sekunnissa, jos joku leikkaa keittiössä kurkkua. Se kurkun haju siis kantautuu nenääni kaukaa. 

Haistan pienetkin hajut ja vivahteet äärimmäisen hyvin, tuntuu, että minulla on joku koiran hajuaisti nykyään :D

Miten hyvä hajuaisti voi siis olla psyykkistä? Vai onko se tämä minun suhtautuminen keinotekoisiin hajuihin psyykkistä? Siis se, että se haju ei "katoa" tai en turru siihen hajuun, vaan se ikään kuin käy nenääni koko ajan todella häiritsevästi. Onko se psyykkistä siis? Mitä sille voi tehdä?

Mulla on sama, eikä todellakaan ole psyykkistä.

Voin lenkillä kertoa jos lähistöllä joku keittää kahvia tai käyttää tiettyä maustetta. Haistan ihmisten hajut kaukaa, voin kertoa kuka on käynyt missäkin huoneessa.

Jos tulen kotiin, tiedän kuka meillä on käynyt, vaikka olisi lähtenyt jp hetki sitten.

Ei ole kivaa ei.

Onneksi on tuoksuja joita kestän, esim. Body shopin ja Victorias Secretin vartalosuihkeet. Samoin nyt pesuaineista Lumme pioni on siedettävä ja jopa miellyttävä. Yleensä vain hajusteettomat käy.

Vierailija
40/70 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä yritinkin kuvailla, eli se haju ei katoa mihinkään, kuten näköjään pitäisi.

Tuoksulliset kasvorasvat ja aurinkorasvat ovat ehdoton ei, en pysty olemaan siinä jatkuvassa kemikaalisessa tuoksussa, mikä ei katoa mihinkään, ellen vedellä pese pois.

ap

Kokeile Biosolis aurinkovoiteita.