Liian hyvä hajuaisti riesana
Olen noin nelikymppinen nainen ja riesana on lasten syntymän jälkeen alkanut ns. liian hyvä hajuaisti. Tuntuu, että haistan ihan kaiken todella tarkasti ja hyvin. Tunnen saman hajun erittäin voimakkaana, kun muut haistavat saman vain mietona tai lähes lainkaan.
Tämän vuoksi en pysty enää käyttämään hajusteellisia pyykinpesu ja huuhteluaineita enkä hajuvesiä, joita lotrasin parikymmentä vuotta ilman mitään ongelmia.
Kaikki kodin pesuaineetkin on pakko olla hajusteettomia.
Välillä testaan jotain hajusteellista ja totean, etten pysty olemaan siinä hajussa, minkä se aiheuttaa. Hajuaistini ei ikään kuin turru siihen hajuun (niinkuin kai pitäisi käydä), vaan haistan sen hajun koko ajan häiritsevyyteen asti.
Tästä syystä en voi käyttää enää mitään hajustettua kosmetiikkaa tai kasvovoiteita, sillä se haju ei katoa, vaan käy häiritsevästi koko ajan nenään.
Onko tähän vaivaan jotain apua? Haistan siis kaiken todella hyvin, oli kyse ruuan hajusta, roskista, tupakasta tai keinotekoisista tai luonnon hajuista.
Ainoastaan luonnonhajut luonnossa "kestän".
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Hajusteherkkyydestä on tehty tutkimuksia ja on todistettu, että kyse on sekä psyykkinen että hormonaalinen ongelma, joka on lähinnä keski-ikäsillä naisilla.
Siihen auttaa se kun muistisairaus puhkeaa. Silloin ei muista tuollaista vaivaa olevankaan. Näin kävi äidille ja mummulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteherkkyydestä on tehty tutkimuksia ja on todistettu, että kyse on sekä psyykkinen että hormonaalinen ongelma, joka on lähinnä keski-ikäsillä naisilla.
Siihen auttaa se kun muistisairaus puhkeaa. Silloin ei muista tuollaista vaivaa olevankaan. Näin kävi äidille ja mummulle.
Ei pidä paikkaansa, vaan heillä oikeasti lähtee hajuaisti. Muistisairauden ensimmäisiä oireita onkin usein se, että hajuaisti katoaa tai menee miltei kokonaan. Ei todellakaan kyse ole siitä, että kun heiltä lähtee muisti, että eivät muista haistaa. Tuo on ihan absurdi väite! Äitisi ja mummosi eivät oikeasti enää haistaneet mitään!
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen homealtistus voi aiheuttaa myös hajuaistin muuttumisen ylitarkaksi.
Minulle kävi näin ja kyllä tämän kanssa on ollut opettelemista.
Välttelen ihmisiä usein koska ärsyttävän suuri osa ihmisistä haisee jollekin.
Ylihajustetut ihmiset ovat ympäristöhaitta mutta jotkut nuoret naiset tuoksuvat aivan ihastuttavilta.En kuitenkaan saa erityisiä fyysisiä oireita hajuista hometta lukuunottamatta.
Voin käyttää itsekin mietoa hajuvettä ja meikkaan päivittäin.Tässä talossa on koneellinen ilmastointi mutta tiedän rappukäytävässä kuka naapuri on kulkenut siellä ennen minua. Kurkun tuoksu tulee oven läpi.
Luonto tuoksuu hyvälle paitsi juuri lumien lähdettyä.Jos on lapsesta asti herkkä hajuaisti, se varmaan heikkenee vasta vanhana.
Homealtistuksen aiheuttama hajuaistin herkistyminen helpottuu hieman ajan kanssa. Pitää asua tilassa jossa on mahd puhdas sisäilma.
Kävin koko ala-asteeni ja yläasteeni ja lukioni hometaloissa, jotka todettiin heti lukiosta valmistuttuani niin pahasti homeisiksi, että ne purettiin. Olin muuttanut pois paikkakunnalta, että sain tietää asiasta vasta muutamia vuosia sitten, että olen käynyt lapsuuteni ja nuoruuteni 12 vuotta homekouluissa. Eli en ole voinut psyykata itselleni tätä, että hajuaistini on herkkä eikä turru ja mene pois päältä vedoten siihen, että kävin homekouluissa, sillä sain homekouluista tietää vasta sen jälkeen, kun tämä vaivani alkoi lasten syntymän jälkeen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity hajuaistiin, vaan aistiyliherkkyyteen.
Keskushermostosta puuttuu aistien turtumismekanismi, jolla pitkään jatkunut aistimus kytketään pois päältä.
Juuri tätä yritinkin kuvailla, eli se haju ei katoa mihinkään, kuten näköjään pitäisi.
Tuoksulliset kasvorasvat ja aurinkorasvat ovat ehdoton ei, en pysty olemaan siinä jatkuvassa kemikaalisessa tuoksussa, mikä ei katoa mihinkään, ellen vedellä pese pois.
ap
Kokeile Biosolis aurinkovoiteita.
Mulle käy Acon hajusteeton.
Minulla on myös mutten kärsi siitä mitenkään valtavasti. Normaalit tuoksut kestän mutta ihmisten suun hajut ja jotkin ominaistuoksut välillä on liikaa. En siis saa ”oireita” hajuista mutta hajuaisti on tarkka. Olen kaikenlisäksi vielä tupakoitsija ja pelottaa että hajuaisti tarkentuu vielä entisestään jos/kun lopetan.
Perhe jaksaa aina vaan ihmetellä tätä kykyä. Haistan kotiin tullessa jos joku on jättänyt lampun päälle. Joistain hajuista saan helposti päänsäryn mutta onneksi harvoin, monesti nämä on miesten hajuvesiä tai mitä nyt onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli onko tämä ylihyvä hajuaistini siis psyykkistä? Haistan esimerkiksi suuressa asunnossa alle 15 sekunnissa, jos joku leikkaa keittiössä kurkkua. Se kurkun haju siis kantautuu nenääni kaukaa.
Haistan pienetkin hajut ja vivahteet äärimmäisen hyvin, tuntuu, että minulla on joku koiran hajuaisti nykyään :D
Miten hyvä hajuaisti voi siis olla psyykkistä? Vai onko se tämä minun suhtautuminen keinotekoisiin hajuihin psyykkistä? Siis se, että se haju ei "katoa" tai en turru siihen hajuun, vaan se ikään kuin käy nenääni koko ajan todella häiritsevästi. Onko se psyykkistä siis? Mitä sille voi tehdä?
Mulla on sama, eikä todellakaan ole psyykkistä.
Voin lenkillä kertoa jos lähistöllä joku keittää kahvia tai käyttää tiettyä maustetta. Haistan ihmisten hajut kaukaa, voin kertoa kuka on käynyt missäkin huoneessa.Jos tulen kotiin, tiedän kuka meillä on käynyt, vaikka olisi lähtenyt jp hetki sitten.
Ei ole kivaa ei.
Onneksi on tuoksuja joita kestän, esim. Body shopin ja Victorias Secretin vartalosuihkeet. Samoin nyt pesuaineista Lumme pioni on siedettävä ja jopa miellyttävä. Yleensä vain hajusteettomat käy.
Ei minunkaan mielestäni vaivani ole psyykkistä, vaan oikeasti haistan kaiken koko ajan liian voimakkaasti. En pysty enää käyttämään Body Shopin tuotteita enkä Lumme Pioniakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös mutten kärsi siitä mitenkään valtavasti. Normaalit tuoksut kestän mutta ihmisten suun hajut ja jotkin ominaistuoksut välillä on liikaa. En siis saa ”oireita” hajuista mutta hajuaisti on tarkka. Olen kaikenlisäksi vielä tupakoitsija ja pelottaa että hajuaisti tarkentuu vielä entisestään jos/kun lopetan.
Perhe jaksaa aina vaan ihmetellä tätä kykyä. Haistan kotiin tullessa jos joku on jättänyt lampun päälle. Joistain hajuista saan helposti päänsäryn mutta onneksi harvoin, monesti nämä on miesten hajuvesiä tai mitä nyt onkaan.
Piti vielä sanoa että moni hajusteeton aine haisee niin pahalle etten voi käyttää. Monesti ihan jopa hajustettu mutta mieto on parempi.
Osaisiko joku sanoa, miksi siis joillakin ei se hajujen turtumismekanismi keskushermostossa ei toimi? Eli hajustettu kasvovoide haisee nenään jopa seuraavaan päivään asti, koko ajan häiritsevästi. Haju ei tunnu ikinä katoavan.
Miksi näin on? Kävin siis 12 vuotta homekouluja.
Sen jälkeen olen asunut terveissä taloissa, olen nelikymppinen, vaiva (liian hyvä hajuaisti ja hajut eivät katoa) alkoi noin kolmekymppisenä.
ap
Mulla sama vaiva. Kehittynyt hankalammaksi iän myötä, olen nyt 45v. Kaikki kosmetiikka ja pesuaineet oltava hajusteettomia, saan tuoksuista hetkessä kovan päänsäryn. Käytiin juuri lasten kanssa leffassa, ja oli aivan tuskaa istua salissa se puolitoista tuntia, kun jossain lähellä jollain oli hajuvettä. Rasittava ongelma!
Mulla oli sama ongelma ap, mutta koronan sairastaminen vei sen. Hajuaisti on nyt aika heikko edelleen puoli vuotta taudin jälkeen.
Välillä jopa toivon koronaa, jotta tämä liian hyvä hajuaisti katoaisi.
En tykkää tästä yhtään.
ap
Mulla sama vaiva. Ei niinkään noissa synteettisissä hajuissa haittaa mutta kaikki ruoka, ihmiset, tekniikka, päästöt, esineet. Ihmisten hajut pistää yökkimään! Haistan kuukautiset, virtsan, ulosteen, hien, pesemättömien vaatteiden ja ihmisten hajut. Vanhan ihmisen kalmahaju on kauhein.
Metsässä sienten haju tai kellarissa lämpökattilan haju oksettaa. Sairaalaan en halua mennä koskaan sen hajun takia. Rappukäytävässä haistan kun kotipalvelu käynyt rapussa, koiran haju järkyttävä märkäkarvakakkahaju.
En voi paistaa lihaa, joulukinkku varsinkin yököttävän hajuinen, kaikki etikkaan säilötyt pistää pyörryttämään hajusta.
Maskit haisevat liimaantuneille papereille ja/tai bensalle. Tulee sellainen öljyn makuinen kerros kitalakeen kun laitan maskin.
Suorastaan rikollista laittaa lasten vaatteisiin ja lakanoihin hajusteita.Allergia lisääntyy siten.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama vaiva. Ei niinkään noissa synteettisissä hajuissa haittaa mutta kaikki ruoka, ihmiset, tekniikka, päästöt, esineet. Ihmisten hajut pistää yökkimään! Haistan kuukautiset, virtsan, ulosteen, hien, pesemättömien vaatteiden ja ihmisten hajut. Vanhan ihmisen kalmahaju on kauhein.
Metsässä sienten haju tai kellarissa lämpökattilan haju oksettaa. Sairaalaan en halua mennä koskaan sen hajun takia. Rappukäytävässä haistan kun kotipalvelu käynyt rapussa, koiran haju järkyttävä märkäkarvakakkahaju.
En voi paistaa lihaa, joulukinkku varsinkin yököttävän hajuinen, kaikki etikkaan säilötyt pistää pyörryttämään hajusta.
Maskit haisevat liimaantuneille papereille ja/tai bensalle. Tulee sellainen öljyn makuinen kerros kitalakeen kun laitan maskin.
En halua olla epämiellyttävä mutta totean että sinulla on mennyt yli äyräitten tuo hajustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskit haisevat liimaantuneille papereille ja/tai bensalle. Tulee sellainen öljyn makuinen kerros kitalakeen kun laitan maskin.En halua olla epämiellyttävä mutta totean että sinulla on mennyt yli äyräitten tuo hajustelu.
Mites sen lopetat? Lääkkeitäkään ei taida hajuaistin poistamiseksi olla. Ai niin, lääkkeiden haju 🤢
Näin liian hyvällä hajuaistilla varustettuna mietin usein koiria. Kuinkakohan koirat kärsivät kotitalouksissa, jossa käytetään synteettisiä hajusteita (pyykinpesu, pesuaineet, kosmetiikka, rasvat, hajuvedet jne.)? Koirathan eivät voi puhua ja taatusti haistavat nämä vielä voimakkaammin kuin parhaimmankaan hajuaistin omaava ihminen.
Koiratalouksissa pitäisi pyykinpesuaine ja kodin pesuaineet vähintään olla hajusteettomia. Nimittäin ne vaatteet ja petivaatteet löyhkäävät kemikaaleille voimakkaasti 24/7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskit haisevat liimaantuneille papereille ja/tai bensalle. Tulee sellainen öljyn makuinen kerros kitalakeen kun laitan maskin.En halua olla epämiellyttävä mutta totean että sinulla on mennyt yli äyräitten tuo hajustelu.
Tarkoittanet, ettet halua olla epäkohtelias?
Ap, sama täällä! Olen tullut herkemmäksi mitä vanhemmaksi tulen. Haistan heti, jos tietty naapuri on kotona, koska koko porraskäytävän haju muuttuu. Haistan kaikki pienimmätkin vivahteet sisällä ja ulkona. En voi laittaa ruokaa, koska kaikki ruoanlaitosta tuleva haju aiheuttaa päänsäryn. Ostan valmiiksi tehtyjä ruokia tai syön kaikkea, mitä ei tarvitse kypsentää, tai kypsennys on mieto ja kestää vain hetken. Hirveintä on, kun naapuri kokkaa ja vieno tuoksu leviää asuntoon mm. ulko-oven kautta. Joudun tilkkimään sen kiinni.
Luonnollisesti en käytä oikeastaan mitään kosmetiikkaa, ja valitsen niitä tuotteita, joiden tuoksut tiedän jo ja siltikin on välillä päiviä, jolloin en kestä edes niitä.
Juuri kuivattelin pyykkiä ulkona hyvässä ilmassa pari päivää. Niihin tarttui niin vahva ulkoilman tuoksu, että ne piti pestä uudelleen, kun en kestänyt hajua.
Rakastan erilaisia tuoksuja ja harmittaa hirvittävästi, etten voi nauttia niistä enää entiseen tapaan. Varsinkin hyväntuoksuiset saippuat ovat aina olleet suuri iloni. Nyt on muutama palasaippua ja hajusteetonta saippuaa, mitä voin käyttää. Kaikki hajustamattomat tuotteet eivät tosiaankaan ole hajustamattomia, vaan niihin jää kemikaalien haju.
Haistan sään vaihtelut ja tulevat säänvaihtelut ympäri vuoden. Osaan arvioida ulkolämpötilan ihan pätevästi haistamalla ilmaa, koska eri lämpötilat eri vuodenaikoina saavat luonnon tuoksumaan erilaiselta.
Jos olen pitkään poissa kotoa, esim. 1kk, kotiin tultuani haistan kotini tuoksuympäristön (ja oman ominaistuoksuni) ja kestää muutaman päivän, että totun siihen enkä saa siitä päänsärkyä.
Laita joku kiva kuonokoppa tai naamari. Menee roolileikin piikkiin eikähän se nainen näe sun naamaas siitä asennosta muutenkaan (jos ette ole peilin edessä).