Liian hyvä hajuaisti riesana
Olen noin nelikymppinen nainen ja riesana on lasten syntymän jälkeen alkanut ns. liian hyvä hajuaisti. Tuntuu, että haistan ihan kaiken todella tarkasti ja hyvin. Tunnen saman hajun erittäin voimakkaana, kun muut haistavat saman vain mietona tai lähes lainkaan.
Tämän vuoksi en pysty enää käyttämään hajusteellisia pyykinpesu ja huuhteluaineita enkä hajuvesiä, joita lotrasin parikymmentä vuotta ilman mitään ongelmia.
Kaikki kodin pesuaineetkin on pakko olla hajusteettomia.
Välillä testaan jotain hajusteellista ja totean, etten pysty olemaan siinä hajussa, minkä se aiheuttaa. Hajuaistini ei ikään kuin turru siihen hajuun (niinkuin kai pitäisi käydä), vaan haistan sen hajun koko ajan häiritsevyyteen asti.
Tästä syystä en voi käyttää enää mitään hajustettua kosmetiikkaa tai kasvovoiteita, sillä se haju ei katoa, vaan käy häiritsevästi koko ajan nenään.
Onko tähän vaivaan jotain apua? Haistan siis kaiken todella hyvin, oli kyse ruuan hajusta, roskista, tupakasta tai keinotekoisista tai luonnon hajuista.
Ainoastaan luonnonhajut luonnossa "kestän".
Kommentit (70)
Hajusteherkkyydestä on tehty tutkimuksia ja on todistettu, että kyse on sekä psyykkinen että hormonaalinen ongelma, joka on lähinnä keski-ikäsillä naisilla.
Olisin vain kiitollinen noin tarkasta hajuaistista. Keräilen hajuvesiä (n. 150 pulloa), ja olisi hienoa kyetä poimimaan ja erittelemään koostumuksen aineosat ja nyanssit vieläkin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteherkkyydestä on tehty tutkimuksia ja on todistettu, että kyse on sekä psyykkinen että hormonaalinen ongelma, joka on lähinnä keski-ikäsillä naisilla.
Kyllä. Todennetut allergiat toki erikseen, mutta niissä kyse onkin tietyistä allergisoivista ainesosista, ei geneerisestä "hajusteyliherkkyydestä" joka tosiaan on psyykkisperäistä.
Saat nauttia yllinkyllin pieruista, onnekas pirulainen.
Ottaisko tulli töihin koirien kaveriksi?
Eli onko tämä ylihyvä hajuaistini siis psyykkistä? Haistan esimerkiksi suuressa asunnossa alle 15 sekunnissa, jos joku leikkaa keittiössä kurkkua. Se kurkun haju siis kantautuu nenääni kaukaa.
Haistan pienetkin hajut ja vivahteet äärimmäisen hyvin, tuntuu, että minulla on joku koiran hajuaisti nykyään :D
Miten hyvä hajuaisti voi siis olla psyykkistä? Vai onko se tämä minun suhtautuminen keinotekoisiin hajuihin psyykkistä? Siis se, että se haju ei "katoa" tai en turru siihen hajuun, vaan se ikään kuin käy nenääni koko ajan todella häiritsevästi. Onko se psyykkistä siis? Mitä sille voi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo haju herkyys on nimen omaan eläkeläisnaisilla ,joilla ei puolisoa ei suhdetta. Katelisena katsovat nuorempia joilla elämä ja tuoksuvat hyvältä niin miehet kuin naiset ! On nimen omaan korvien välissä haju herkyys kun ollaan lähelle 70v.
Hajusteherkkyys yleensä pahenee iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
No äläpä yleistä ( vaikka turha sitä on sinulle sanoa, valitettavasti...).
Kyse voi nimittäin olla ihan synnynnäisestä ominaisuudesta eli aistiyliherkkyydestä.
Ja nimenomaan ominaisuudesta, kuten esim. vasenkätisyydestä eikä mistään viasta.
Minulla näin.
Miksi sinun pitäisi niitä hajuja käyttää? Muiden hajuherkkien kiusaksiko?
Minulla on siis aina ollut hyvä hajuaisti, mutta nykyään se on vielä parempi ja ongelman tekee siitä sen, että en kestä keinotekoisia hajuja, sillä en "turru" niihin.
Pystytkö esim kaupassa haistamaan toisen naisen pimpin hajun?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi niitä hajuja käyttää? Muiden hajuherkkien kiusaksiko?
Ei minun pidäkään niitä itse käyttää, mutta haluaisin voida sopeutua näihin keinotekoisiin hajuihin tai turruttaa hajuaistini, sillä on tilanteita, joissa niitä on pakko kestää (muut ihmiset).
Tuntuu esim. että äitini ei haista yhtään mitään, kun tulee puhetta tästä ja kun ollaan erihajuisissa tilanteissa. Minun nenääni haju on äärimmäisen voimakas ja äitini ei taas haista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo haju herkyys on nimen omaan eläkeläisnaisilla ,joilla ei puolisoa ei suhdetta. Katelisena katsovat nuorempia joilla elämä ja tuoksuvat hyvältä niin miehet kuin naiset ! On nimen omaan korvien välissä haju herkyys kun ollaan lähelle 70v.
No sulla on tyhmyys eli ts. ei mitään korvien välissä.
Ja sekään ei parane vaan pahenee...
Vierailija kirjoitti:
eli miehet ei oikeasti haise pierulle.
Olen aina ollut tuoksuyliherkkä, ihan lapsesta asti.
Joskus oksensin ihan spontaanisti kun tunsin jonkin voimakkaan hajun. Nyt vanhempana se on hieman lievittynyt, mutta edelleen tunnen hajut joita toiset eivät huomaa.
Ikävää se on silloin kun joutuu olemaan samassa suljetussa tilassa esim. bussissa jonkun "tuoksahtavan" ihmisen kanssa. Samoin parfymoidut pesuaineet ja saippuat yms. aiheuttaa heti reaktion.
Saisko jotain järkevämpiä kommenttejakin välillä tai oisko jollain tästä tietoa.
Täällä myös kärsitään hajuherkkyydestä. Häiritsee jopa seksielämää, kun doggystylessä naisen pepan tuokse pistää nenään.
Voiko omaa hajuaistiaan testata jossain, että omaako poikkeuksellisen hyvän ja tarkan hajuaistin?
Ikävää mutta tuolle ei voi tehdä paljoakaan, oikeasti. Koeta kestää.