Kahvin hamstraajat naurattaa - eivät tiedä että kahvi menettää aromejaan jo muutamassa kuukaudessa
Normaalisti kahvi ei kaupan hyllyllä viihdy kuin muutaman viikon sen jälkeen kun se paahtimolta tulee. Sen takia ihmiset eivät ole koskaan juoneet kovin vanhaa kahvia avatusta pakkauksesta.
Se että siinä on se "parasta ennen" päivä, ei todellakaan tarkoita että kahvissa olisi aromit tallella siihen mennessä.
Papukahvi tietysti säilyy hieman pidempään, mutta eivät hamstraajat sitä osta.
Kommentit (56)
Huutonaurua! Joku pohtii tuollaista ja tekee palstalle vielä aloituksen!
Suomessa moni on tottunut juomaan hirveän makuista "kahvia", joten heille ei maulla ole mitään väliä. Kunhan se on sitä kitkerää litkua kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kahvi säilyy pilaantumatta, mutta aromit eivät todellakaan säily. Niissä tapahtuu myös jatkuvaa muuttumista vakuumissa. Karvaat maut korostuvat.
No ei todellakaan säily. Kahvin sisältämä rasva härskiintyy ajan kanssa.
Härskiintyminenh eli rasvan hapettuminen vaatii happea.
Mikä tahansa kahvi on parempi, kuin ilman kahvia. Säilytys kylmässä. Maitojauhetta pitää myös varata.
Itse maustan kahvini, joten eipä haittaa aromien puute. Kardemummalla, inkiväärillä, kanelilla yms. mausteilla tulee todella hyvän makuista kahvia. Problem solved!
Jauhetaan pavuista aina tuoreet kahvit. Vain weetee porukka ostaa jotain juhlamokaa tai paskapressaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa moni on tottunut juomaan hirveän makuista "kahvia", joten heille ei maulla ole mitään väliä. Kunhan se on sitä kitkerää litkua kuin ennenkin.
Makuasioista voi kiistellä.
En pidä italialaisesta poltetusta kahvista. Hyvä raakaaine pilattu.
Etiopiassa olen saanut enemmän suomalaistyyppistä kahvia. Siellä, kahvin lähteillä, tiedetään.
Vessapaperikin menettää aromejaan ja silti sitä hamstrataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan vaan aamukofeiinit, ei se erityisen hyvänmakuista ole tuoreenakaan.
No osta apteekista kofeiinipillereitä jos tarvitset aamulla stimulanttia vieroitusoireisiin. Halvemmaksi ne tulevat kuin kahvi.
Ei mulla ole vieroitusoireita, ja haluan juoda nimenomaan sen kahvin kun siitä on vaan tullut tapa.
Minä juon hamstraamani kahvit muutamassa kuukaudessa . Tahti on vähintään 1,5 kg per viikko. Jos käy vieraita niin enemmänkin
Vierailija kirjoitti:
Jauhetaan pavuista aina tuoreet kahvit. Vain weetee porukka ostaa jotain juhlamokaa tai paskapressaa.
Etiopiassa kahvinteko alkaa paahtamisella. Olet amatööri ja juot vanhaa kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kahvi säilyy pilaantumatta, mutta aromit eivät todellakaan säily. Niissä tapahtuu myös jatkuvaa muuttumista vakuumissa. Karvaat maut korostuvat.
No ei todellakaan säily. Kahvin sisältämä rasva härskiintyy ajan kanssa.
Härskiintyminenh eli rasvan hapettuminen vaatii happea.
Jauhettu kahvihan on haukannut jo aimo annoksen happea siellä jauhautuessaan ja matkalla sinne pakettiin. Siellä se sitten paketissaan muhii sen jo saaneen happensa kanssa. Vain jauhamaton papu on hapeton.
Perus kaupan kahvissa mitään aromeja ole milloinkaan ollutkaan... hoh hoijaa
Hifistelijöille varmaan merkityksellistä, vaaleapaahtoisen suodatinkahvin ystävät eivät ole niin hienostuneiden aromien perään.
Vierailija kirjoitti:
Aina suomalainen kahvi ruotsalaiset karmeat kahvilaadut voittaa. Puhumattakaan muunmaalaisista kahvista . Kauheinta kahvia olen juonut Tanskassa.
Vierailija kirjoitti:
”Kahvipavut säilyttävät aromit hyvinä huomattavasti pidempään kuin jauhettu kahvi, joten kannattaa harkita kahvipapujen ja myllyn ostamista. Jauhettu kahvi säilyy hyvänä viikkoja, kun taas kahvipapujen säilyvyys on jopa kuukausia, kunhan kahvin säilytys tehdään oikein. Tämän jälkeen parhaat maut alkavat väkisinkin haihtua.”
Meillä mies on kahvihifisti, ostanut jo vuosia kahvin papuina ja jauhaa niistä kerrallaan tarvittavan määrän. Ilman kyläilijöitä juomme useimmiten vain mukillisen per naama ja papuja jauhetaan vain niihin tarvitun määrän verran eli meillä kyllä kahvi säilyy hyvin, monessakin mielessä.
Meillä ei kahvi kauaa vanhene. Siksi sitä aina tarjouksesta ostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina suomalainen kahvi ruotsalaiset karmeat kahvilaadut voittaa. Puhumattakaan muunmaalaisista kahvista . Kauheinta kahvia olen juonut Tanskassa.
En ymmärrä miksi ruotsinlaivoillakin pitää tarjota sitä ruotsalaisten kuraa eikä maailman parasta kahvia.
Kofeiinia saa tavallisesta teestäkin, jos sitä on vailla.
se, että ne kahvipaketit eivät kaupan hyllyssä kauan vanhene, ei tarkoita, että niistä siellä kotona heti keitettäisi kahvia. Kyllä siellä mummon hyllyssä saattaa hyvinkin olla useamman kuukauden tarpeiksi kahvia.
Itse juon kahvia vähän, mutta päivittäin. Kun niitä tuliaiskahvipaketteja välillä kertyy useampikin kaappiin, pitää olla tarkkana, että käytän vanhimmat ensin, ettei päiväykset mene vanhaksi. Olen juonut kahvia, joka on keitetty 'parasta ennen' -päiväyksen jälkeen. Ihan kahvilta se maistui, vaikkakaan ei niin hyvältä kuin tuore, hyvälaatuinen kahvi. Syyksi oli helppo laittaa se, että kyseessä ei ollut mikään premium kahvi lähtöjäänkään.