lapsen mahakipu, mikä avuksi?
Eli 5 vuotias lapsi ja vatsa todella kipeä :/
Mikähän avuksi?
Kuumetta ei oikeastaan ole mutta on ihan sen oloinen että olisi.
Kiemurtelee kivusta :(
Kakalla on tänään käynyt ja ihan normaali kakka.
Navan kohdalla on särky. Ei kuulemma okseta eikä ole kakkahätä.
Olen ihan noviisi näissä vatsakipuasioissa!
Vanhin lapsi jo 11 vuotias mutta jostain syystä ollaan aina kaikki vatsataudit ym vältetty!
Kommentit (29)
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen! :(
AP
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 17:30"]Stressiä? Itselläni juuri tuon ikäisenä stressi aiheutti kovat vatsakivut, jotka kestivät useita viikkoja.
[/quote]
Ei kai.. Luulen että ihan kipeä on nyt.
Mikä muuten sulla auttoi kipuun?
Aina otetaan kipuun ensin kipulääke ja sitten mietitään muuta. Näin jo minun lapsuudessani ja aina auttoi.
Jos on niin kipeä, että vaikertaa niin lähde päivystykseen. Ei mahataudissa ole yleensä noin kipeä. Voi olla vaikka umppari.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 17:26"]Eli 5 vuotias lapsi ja vatsa todella kipeä :/
Mikähän avuksi?
Kuumetta ei oikeastaan ole mutta on ihan sen oloinen että olisi.
Kiemurtelee kivusta :(
Kakalla on tänään käynyt ja ihan normaali kakka.
Navan kohdalla on särky. Ei kuulemma okseta eikä ole kakkahätä.
Olen ihan noviisi näissä vatsakipuasioissa!
Vanhin lapsi jo 11 vuotias mutta jostain syystä ollaan aina kaikki vatsataudit ym vältetty!
[/quote] Onko kipu keskellä vai tuntuuko enemmän toisella puolen?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 17:34"]Jos on niin kipeä, että vaikertaa niin lähde päivystykseen. Ei mahataudissa ole yleensä noin kipeä. Voi olla vaikka umppari.
[/quote]
No se umppari tuli mieleen itselle jo..
Ei kuitenkaan itke kivusta.
Annan nyt särkylääkettä ja kokeillaan auttaako se. Jotenkin ei tullut särkylääke mieleen kun ajattelin jostain syystä ettei auta jos esim vatsatauti?!
Ap
Jos on umppari, niin kipulääke ei todellakaan vie sitä kipua pois (ei peitä niin voimakasta kipua) eli anna nyt se lääke, että voitte rauhoittua : )
Kokeile lämmintä siihen vatsalle. Jos ei muuta niin lämmitä pyyhe vaikka uunissa. Meillä lähes poikkeuksetta auttaa lämmin ja ollaan ostettu lämpötyyny lapselle just vatsakipua varten.
Vie lääkäriin äläkä täällä kysele.
Meille on kyllä aina neuvottu, ettei mahakipuun saisi ottaa särkylääkkeitä. :S Lapsella muuten moni kipu saattaa tuntua vatsassa vaikkei siellä olisi, ikään kuin heijastuu sinne. Lääkäriin menoa suosittelisin, varmuuden vuoksi.
Kipulääke annettu ja nyt odotellaan..
Vatsa tuntuu pehmeältä ja navan kohdalla siis kipu. Napakin jo ihan punainen kun on itse hieronut vatsaa.
Kipu ei ainakaan näyttäisi pahenevan liikkuessa kun kuitenkin pyörii tuossa koko ajan.
No, toivotaan että särkylääke auttaa ja on vaan joku vatsatauti tms.
Nyt alkoi itseäkin oksettaa kun asiaa ajattelin :D
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 17:46"]Kipulääke annettu ja nyt odotellaan..
Vatsa tuntuu pehmeältä ja navan kohdalla siis kipu. Napakin jo ihan punainen kun on itse hieronut vatsaa.
Kipu ei ainakaan näyttäisi pahenevan liikkuessa kun kuitenkin pyörii tuossa koko ajan.
No, toivotaan että särkylääke auttaa ja on vaan joku vatsatauti tms.
Nyt alkoi itseäkin oksettaa kun asiaa ajattelin :D
[/quote]
Ap siis edellinen ja kiitos neuvoista :)
Kerrohan heti, auttoiko kipulääke vai onko joku tosi kurja juttu? Monesti päivystykseen nimittäin tuodaan lapsia tai hakeudutaan silloin, kun olisi itse voinut ottaa särkylääkkeenkin ensin. Ei sinne jonoon kannata turhan takia mennä.
Jos kipu jatkuu, niin menkää päivystykseen vielä tänään. Usein sanotaan, että "kyllä sen huomaa jos on umpisuoli, se kipu on niin kamala ettei voi liikkua" jne, mutta ei se aina ole niin kova. Itselläni tulehtui umpisuoli ja odotin kotona kolme päivää kivuissa jotka välillä helpottivatkin, eikä edes ihan kamalasti sattunut, lähinnä sellaista häiritsevää jomotusta ja vihlomista. Sitten menin lääkäriin ja verikokeen kautta suoraan leikkaukseen.
Minun stressini silloin johtui uuteen kaupunkiin muuttamisesta ja uudesta pikkuveljestä. Kun stressi loppui, loppui myös vatsakipu. Muistan, että äitini käytti minua useampaan otteeseen lääkärillä, ja kun kipuun ei löytynyt mitään fyysistä syytä oli diagnoosi stressi. Näin vanhemmalla iälläkin huolet yms. elämässä oirelevat vatsakipuna.
Stressiä? Itselläni juuri tuon ikäisenä stressi aiheutti kovat vatsakivut, jotka kestivät useita viikkoja.