Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gradupiiri 2015-2016

Vierailija
09.09.2015 |

Tsemppiryhmä graduntekijöille. Saa liittyä, keksithän itsellesi nimimerkin jolla allekirjoitat! :)

Oliivi

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudun mukaan! Gradun teko alkaa nyt syksyllä, aihekin vielä hiukan hakusessa. Minkäs alan väkeä tässä ryhmässä pyörii? Itsellä yhteiskuntatieteet.

Emmi

Vierailija
22/72 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläki yks gradun kanssa tuskaileva ilmoittautuu mukaan! Tähän mennessä gradu on ollut jo kohta pari vuotta työn alla. Tai no varsinaisesti aiheen sain päätettyä vasta vähän päälle vuosi sitten, mutta mahdollista olis ollut aloittaa jo aikasemmin jos vaan olisi ottanut itseään niskasta kiinni.. Ärsyttää kun valmistuminen vaan venyy ja venyy. Oli ihan vakaasti tarkoitus valmistua keväällä, mutta sitä vaan oli niin laiska tekemään mitään gradun eteen. Hävettää ihan jos joku kyselee, että mites se gradu (varsinki anoppi kysyy tyyliin joka kerta kun nähdään..) ja aina vaan joutuu vastamaan, että ei ole vielä valmis. Onhan tämä jo taloudellinenki kysymys, kun opintotukia ei enää ole aikoihin herunut ja sitten vaan tulee oltua kotona sen varjolla, että "pitää tehdä gradua". Tarvis kyllä jotain huimaa tsemppiä, että tuon gradun nyt saisi jotenkin pakettiin tämän syksyn aikana!

Bambu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Emmi! Itsellänkin yhteiskuntatieteet. :)

Laitan nyt pari vinkkiä, jotka ovat itseäni auttaneet. Monille varmaankin täysin tuttua tavaraa, mutta laitanpa kuitenkin.

Eli ei kannata yrittää aloittaa alusta ja kirjoittaa loppuun asti, vaan tehdä tekstinpätkiä, jotka ovat "valmiita" - siis tietysti niitä voi vielä muokata myöhemmin, mutta kuitenkin, että on pieniä kappaleita joista sitä gradua rakentaa. Kuin rakennuspalikoita, voi niitä laittaa eri järjestykseen ja lisätä tekstiä sinne tänne. 

Heti alusta kannattaa laittaa lähdeviitteet tarkasti oikein, tulee olemaan todella vaikeaa näitä yrittää jälkeenpäin saada selviteltyä. Lähdeluettelo kannattaa myös rakentaa samantien samalla kun kirjoittaa, aina kun viitteen laittaa, laittaa samalla heti teoksen lähdeluetteloon.

Ja hei, muistakaahan aina varmuuskopiointi! Ystäväni menetti 15 sivua kirjoitustaan, kun tietokone hajosi. Itse juuri käytin liikkeessä oman vanhan koneeni, jolta pelastettiin valokuvat, ja sehän on kallista, hidasta ja epävarmaa. Yritän muistaa lähettää vaikka sähköpostiin aina viimeisimmän version. 

Oliivi

Vierailija
24/72 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon varmuuskopiointiin vinkkinä, että kannattaa käyttää esim. Dropboxia. Itsellä se käytössä ja aina kun tallentaa tiedoston johonkin dropparin kansioon, niin on se samalla sekä tietokoneella että pilvessä tallessa. Sitten varalta välillä tallennan tikulle, ulkoiselle kovalevylle tms. En kyllä omaan koneeseeni luota, että siinä pelkästään pysyisi tallessa :D

Millä keinoilla saatte itsenne aloitettua gradun kirjoittamisen aina joka päivä uudelleen? Yleensähän se aloittaminen on aina vaikeinta, mutta kunhan vauhtiin pääsee, niin saa jotain tulostakin aikaan..

Bambu

Vierailija
25/72 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä gradua aloitteleva. Ala tieteidenvälinen.
- Umbrella

Vierailija
26/72 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tänään ensimmäinen gradusemmatapaaminen ja ajatukset yhtä sekaisin kuin ennen sitä. Olin tulostanut keskeneräisen kandini semmatapaamista varten ja iltapäivän luennolla sitten tein siihen muistiinpanoja ja kirjoittelin ajatuksia. Nyt pitäisi vain laittaa ajatukset ihan kirjoitusmuotoon siihen kanditiedostoon.

Mulla hakee vähän gradun muoto sitä lähestymistapaa ja teoriaa vielä. Toivottavasti tästä tämä selkiytyisi. Joulukuussa joudun esittelemään tutkimussuunnitelmani.

Ja minä olen humanisti.

27/72 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh elikkäs nyt viikonloppuna tuskin tulee suuria tehtyä, tultiin miehen kanssa anoppilaan pitkälle viikonlopulle. Kovin oli tarkoitus ottaa yks kirja mukaan ja sitä selata täälläkin, mutta: muistin autossa että ainiin, se prkl kirja...Noh, onneks on gradu tallessa koneella ja kone mukana, voin vaikka lueskella ja muokkailla tota ajatusoksennelmaani.

Niin ja tutulta kuulostaa nuo "hävettää ja tympäisee ihmisten kyselyt gradusta". Itse olen siinä pisteessä että kukaan ei enää ees kysy :D Jee! Eli jos...siis KUN tämän saan joskus valmiiksi, se on lähinnä sellainen "oho, vau, aijaa niin!" -juttu. Tosin mulla tässä vuosien aikana ollut melkoisen vaikea masennus+terapiat yms. mutkaa matkassa (mutkaisen gradun lisäksi) niin senkin takia lähimmäiset varmaan nykyään varoen kyselee koko aiheesta :P

Tsemppiä kaikille kovasti, ja uudemmille tervetuloa kyytiin. Mää ihan oikeesti koitan jossakin vaiheessa lukea tota mun gradu_kakuli.docx -tiedostoa tässä vkonlopun aikana. Niin ja luonnontieteilijä oon :)

Vierailija
28/72 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Mulla opinnot olleet kesken n. 10 vuotta, jonkin puuttuvan kielikurssin olen tehnyt. Nyt olen viimeiset vuodet ollut viralllisesti saikulla, nyt pitäisi kuntoutustuen turvin tehdä gradua. Minua ahdistaa eniten tehdä haastatteluja(sairastan ahdistuneisuushäiriötä) ja ottaa yhteyttä graduohjaajaan. Mietin mitä sekin minusta ajattelee kun minua ei ole 10 vuoteen näkynyt.

Ahdistushäiriö aiheuttaa myös sen että kun alan tekemään jotakin, se vie minulta kaiken henkisen energian 24/7 ja yöunet menee enkä osaa rauhoittua mihinkään muuhun, en salli itseni edes tehdä ruokaa itselleni. Aamulla kun herään alan hommiin kahvin jälkeen ja sitten teen niin pitkään kunnes kaadun sänkyyn pidän pienen tauon vain jos on kamala nälkä. En osaa säännöstellä tekemisiäni. Ihailen ystävääni joka saattaa opiskeluun laittaa esim. 2 tuntia päivässä jos on muutakin hommaa. Itse kokisin valtavaa syyllisyyttä siitä että laittaisin hommaan vain 2 tuntia, joten minulla jää tekemättä se 2kin tuntia. Se on sitten 0 tuntia viikossa kun ystävälläni on 14 tuntia mikä sekin on parempi kuin ei mitään. Lisäksi kun aloitan jonkin homman niin menen ylikierroksille(vauhti päälle) moneksi päiväksi, eli en sitten pysty nukkumaankaan. Sitäkin pelkään enkä aloita siksi. Höh.

Mulla on aihe valmiina, ja hieman jo seminaarin myötä tehtynä 2003 vuonna, mutta en oikein tiedä mistä aloittaa. 

Olen muuttanut ja nyt laitan työhuonetta, toivottavasti saan sen tehtyä viikonloppuna.

Terkuin Vixa

Vierailija
29/72 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea hinku päästä kirjoittamaan, mutta kun tämä aiheen valinta!! Jo kandin aikoihin minulle oli vaikea miettiä mistä ihmeestä haluaisin kirjoittaa...

Lainasin kirjastosta inspiraatioksi jo Gradutakuu-kirjan. Josko tällä aloittaisi ja ensimmäiseen semmaan innolla niin kyllä se tästä :) Tavoite saada gradu valmiiksi helmi-maaliskuussa mitä pidän realistisena, sillä en ole töissä ja perheettömänä sinkkuna on aikaa kirjoitella kun ei ole enää kurssejakaan kuin pari tässä syksyllä.

Vierailija
30/72 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Täällä yksi gradun tekijä lisää. Aloitin prosessin vuosi sitten ja nyt on noin viitisenkymmentä sivua kasassa. Mulle oli vaikeinta saada aineiston analyysi ja viitekehykset kasaan, mutta sitten kun ne oli kutakuinkin valmiita ja sain alkaa oikeasti käyttämään päätäni ja tekemään päätelmiä niin alkoi luistaa!

Itsellä toimii parhaiten muuten se, että lähden pois kotoa tekemään gradua: kirjastoon, yliopistolle, jonnekin rauhalliseen paikkaan. Kotona on liikaa ärsykkeitä!

-Puuro

Vierailija
31/72 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki!

Toivottavasti esimerkkini tsemppaa teitä. Lähdin kolme vuotta sitten opiskelemaan toista yliopistotutkintoa, jostakin kummallisesta päähänpistosta. Sain tehtyä kahdessa vuodessa kaiken, paitsi gradu jäi roikkumaan. Kun palasin töihin, gradu vaan jäi. Ei kiinnostanut yhtään, varsinkin kun kyse on jo ylimääräisestä tutkinnosta, enkä jotenkin osaa tehdä tiedettä. Asia kuitenkin painoi koko ajan, en ole koskaan jättänyt mitään isoa kesken.

Nyt kesällä sitten otin itseäni niskasta kiinni ja käytin osan kesälomastani graduun. Tein sen väkisin loppuun. Tein vain jotain. Nyt gradu pitäisi enää palauttaa lopullisesti, maturiteetissakin olen jo käynyt. Lopputulos hävettää, mutta mitä oikeastaan sitten. Suurin osa graduista on keskinkertaisia. Tärkeintä on, että viette asian loppuun. Sitä työmarkkinoillakin arvostetaan: asioiden hoitamista loppuun asti.

Joku tuossa aiemmin kysyi gradun pituudesta. Minun tekeleestä tuli vajaa 70-sivuinen. Siihen sitten lähteet ja liitteet päälle. Tieteellisiä lähteitä on noin 40 ja muita about saman verran. Alana kauppatiede.

t. Anni

Vierailija
32/72 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo on kuin istuisi tulisilla hiilillä, kun odotan ohjaajan vastausta sähköpostiin! :D Onko muilla keskittymisvaikeuksia ja itsehillinnän vaikeuksia, "pikaisia" av:n ja facen vilkaisuja, jotka venyvät? Menetelmäselostusta naputan nyt uudestaan. Ja minä teen laadullista sisällönanalyysiä valmiista tekstiaineistosta, joku sitä kyseli. 

Oliivi

Vierailija
33/72 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradu on kyllä ollut onnistuneesti unohduksissa viime päivät. Mulla myös ala on yhteiskuntatieteellinen. Tein haastatteluja, mutta mulla on vähän ongelmana se, että mikä se mun metodi nyt sitten loppujen lopuksi onkaan. Varmaan se on tapaustutkimus virallisesti. Tuntuu niin tyhmältä tuo metodin selostaminen, kun se on aika lailla sama kaikissa graduissa... Siis jotka samalla metodilla on tehty. 

Ahdistaa, kun päivät vaan kuluu, enkä saa mitään tehdyksi :( tosiaan olisi parempi tehdä edes vähän kuin ei ollenkaan, mutta jotain kummaa vastustusta tässä on. Muullakin on tuo Gradutakuu-kirja, ja siitä inspiroituneena aloin syyskuun alussa sen gradukuukauden ja suunnittelin saavani sen tässä kuussa valmiiksi, mutta eipä nyt taida onnistua.

Vierailija
34/72 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 14:06"]

Olo on kuin istuisi tulisilla hiilillä, kun odotan ohjaajan vastausta sähköpostiin! :D Onko muilla keskittymisvaikeuksia ja itsehillinnän vaikeuksia, "pikaisia" av:n ja facen vilkaisuja, jotka venyvät? Menetelmäselostusta naputan nyt uudestaan. Ja minä teen laadullista sisällönanalyysiä valmiista tekstiaineistosta, joku sitä kyseli. 

Oliivi

[/quote]

Minulla jää joskus nuo nopeat facebook-käynnit ym. koko päiväksi päälle ja gradutiedosto on vaan taustalla avoinna... Erityisesti kotona saatan koko päivän puuhailla koneen ääressä kaikenlaista PAITSI gradua. Esimerkiksi kirjastossa en kehtaa niin avoimesti selailla typeriä nettisivuja. :D On kyllä turhauttavaa!

-Puuro

Vierailija
35/72 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys ahdistaa. Onko teillä muilla gradulaisilla työpaikka tiedossa kun gradu on valmis? Mä voin jatkaa osa-aikaisessa hommassani, joka sentään on omaa alaa, mutta vähän alemman tason hommaa (tutkimusavustaja). Palkka siitä 1000e/kk, jes. Kokoaikaista paikkaa en voi tuolta saada, mutta mistään muualtakaan ei löydy mitään. Kaikki viimeaikoina valmistuneet kaverit on valmistuneet kortistoon. Vituttaa. Ahdistaa. Olen biologian alalla.

Vierailija
36/72 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 12:03"]

32: Sori, just tuollainen "rupesin vain tekemään ja sain tutkinnon tehtyä supernopeasti ja gradustani tuli pitkä ja hyvä" ei todellakaan kannusta, vaan pelkästään masentaa.

[/quote]

Ööö. Olin kaksivuotisessa maisteriohjelmassa. Jos valmistun vähän yli kolmessa vuodessa, niin ei tainnut tulla tutkinto tehtyä "supernopeasti". Kirjoitinko tosiaan, että gradustani tuli "pitkä ja hyvä"? Siitä taisi tulla kaikinpuolin keskinkertainen. Ei meillä 70-sivuinen ole mikään pitkä vaan aika tavallinen. Ei kannata lukea niin, miten ei ole kirjoitettu. T. Anni

Vierailija
37/72 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 10:58"]

Yleisimmin tilanne taitaa olla tuo, että gradun "kirjoittaminen" (lainaukset, koska kirjoittaminen sisältää muutakin kuin että istuu alas ja alkaa vain naputella tekstiä) kestää. Aineisto on monella kasassa ennen kuin alkaa kirjoittaa.

Itselläni toinen tilanne. Teoriaosuus valmiina ja periaatteessa analyysi ja tulkintakin päässä, mutta aineiston keruu vie vaan aikaa. Tätä ei kukaan läheisistä tajua, vaan jatkuvasti kysellään, että koskas se gradu on valmis, montako sivua jo on? Suututtaa aivan oikeasti, kun se keruu on melko hidasta puuhaa enkä voi tehdä sitä kotoa käsin. Se vaan nyt vie sen ajan, minkä se vie, eikä kaikkina päivinä ole edes mahdollista päästä hankkimaan aineistoa. Ja sitten ajatellaan, että olen vain laiskamato kun en istu alas ja vain kirjoita gradua valmiiksi.

En ole aiemmin tähän ketjuun kirjoittanut, joten jatkon varalta olkoon nimimerkkini AK-47.

[/quote]

Tuo sukulaisten ja kavereiden kysely korpesi myös ihan älyttömästi, varsinkin kun siihen aineiston keräämiseen meni niin kauan aikaa. Haastattelu ja litterointi vei hulluna aikaa. Teoriaosuuden sain kirjoitettua melko nopeasti ja analyysin myös, vaikka siinä olikin vähän enemmän pyörittelyä. Hieno nimimerkki btw :)

Ja Oliivi. Kiitos kiitos. Olihan tämä nyt helpottavinta ikinä ja vaikka vielä vähän on työtä jäljellä, niin pikku viilausta vaan. Vähän tarkkuutta tulososion esitystapaan ja pari kohtaa voi vielä surutta poistaa tai lyhentää. Ohjaaja arvioi, että parissa viikossa saan kasaan, jos teen töitä kunnolla. Sovittiin kuitenkin palautuspäiväksi se marraskuu. Helpottavaa oli huomata myös se, että ei nämä mitään raktettitiede-töitä ole, vaan ne esteet on ihan siellä omien korvien välissä. Tämäkin työ on oman arvioni mukaan ihan kökkö ja kakka, vaikka molemmilta tahoilta tuli ihan hyvä palaute. Se on vaan se, että ei se taso vielä mikään mahdottoman korkea ole näissä graduissa. Sitä on vaan ihan liian itsekriittinen ja rakentelee ihmeellisiä kauhuskenaarioita. Tsemppiä kaikille. Perseet penkkiin ja naputtamaan :D

Kerpele

Vierailija
38/72 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 08:40"]

Kauhea hinku päästä kirjoittamaan, mutta kun tämä aiheen valinta!! Jo kandin aikoihin minulle oli vaikea miettiä mistä ihmeestä haluaisin kirjoittaa...

Lainasin kirjastosta inspiraatioksi jo Gradutakuu-kirjan. Josko tällä aloittaisi ja ensimmäiseen semmaan innolla niin kyllä se tästä :) Tavoite saada gradu valmiiksi helmi-maaliskuussa mitä pidän realistisena, sillä en ole töissä ja perheettömänä sinkkuna on aikaa kirjoitella kun ei ole enää kurssejakaan kuin pari tässä syksyllä.

[/quote]

Kuka päivänsäde ärsyyntyi kommentistani kun alapeukku... :---D

Mutta tosiaan jatkoa tullut. Aihe alustavasti valittu, alustavaa sisällysluetteloa tehty (tykkään nähdä konkreettisesti sen mitä kirjoitan), aiheen tarkempi rajaaminen menossa kun tutustun kirjallisuuteen, kirjastosta haettu kirjoja, olen saanut hyödynnettyä kandiani käsitteiden määrittelemiseen, olen päättänyt millainen empiirinen aineisto tulee olemaan ja suunnilleen myös tutkimusmenetelmän + oma gradutiedosto tehty: kasassa jo n. 13 sivua.

Tästä vaan eteenpäin innolla! :) Tsemppiä kaikille!!

Vierailija
39/72 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:53"]

Mulla tuo totaalijumitus oli tuossa vähän joulun jälkeen. Sitä kesti aikansa ja nyt tämän kevään ja kesän aikana on tuo gradu leivottu kasaan enemmän ja vähemmän hampaita kiristellen.

Nyt on vähän uutisiakin. Mulla oli tapaaminen sekä ohjaajan että sen gradun tilaajan kanssa. Sain ihan hyvää palautetta, vaikka pelkäsinkin, että sen on ihan sysipaska. Ei ollut syspaska, mutta parit viilausehdotukset sain ja ne pitää tässä toteuttaa ja palauttaa  sitten marraskuussa. Iiiik. Itseasiassa näin helpottunut olo ei ole ollut vielä kertaakaan tämän projektin aikana.

Kerpele

[/quote]Jee, hyvä Kerpele! Varmaan ihana tunne, vaikka onhan siinä vieläkin työtä. :) Toivottavasti itsekin pian pääsen tuohon vaiheeseen..

Vierailija
40/72 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 09:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.09.2015 klo 14:53"]

Mulla tuo totaalijumitus oli tuossa vähän joulun jälkeen. Sitä kesti aikansa ja nyt tämän kevään ja kesän aikana on tuo gradu leivottu kasaan enemmän ja vähemmän hampaita kiristellen.

Nyt on vähän uutisiakin. Mulla oli tapaaminen sekä ohjaajan että sen gradun tilaajan kanssa. Sain ihan hyvää palautetta, vaikka pelkäsinkin, että sen on ihan sysipaska. Ei ollut syspaska, mutta parit viilausehdotukset sain ja ne pitää tässä toteuttaa ja palauttaa  sitten marraskuussa. Iiiik. Itseasiassa näin helpottunut olo ei ole ollut vielä kertaakaan tämän projektin aikana.

Kerpele

[/quote]Jee, hyvä Kerpele! Varmaan ihana tunne, vaikka onhan siinä vieläkin työtä. :) Toivottavasti itsekin pian pääsen tuohon vaiheeseen..

[/quote]Oliivi (unohtui)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän