Gradupiiri 2015-2016
Tsemppiryhmä graduntekijöille. Saa liittyä, keksithän itsellesi nimimerkin jolla allekirjoitat! :)
Oliivi
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:52"]
Hmm, ymmärrän kyllä huolesi, mutta toisaalta taitava tieteellinen kysymyksenasettelu ja tieteellinen perustelu auttanee poissulkemaan tuota höpöhöpöä. En tiedä mitä haluat tarkalleen tutkia tai tiedekuntaasi, mutta yksi ajankohtainen aihe joka tulee mieleen olisi esimerkiksi diskurssianalyysia keskustelupalstojen maahanmuuttokeskustelusta näkökulmasta X, jolloin tieteellinen relevanssi on olemassa. Vaikka esimerkiksi AV:n höpöhöpötasot ovat välillä huipussaan, niin uskon että näiltä palstoilta saa varmasti myös oivaa aineistoa tieteelliseen tutkimukseen ja pohdintaan, vaikka aineisto ei itsessään olisikaan tieteellistä. :)
-Puuro
[/quote]
Hyviä pointteja. Aiheeni on kyllä verrattavissa tuohon maahanmuuttoesimerkkiin siltä osin, että on ajankohtainen ja monenlaisia mielipiteitä herättävä. Netissä anonymiteetti tuntuu mahdollistavan kaikenlaisten ajatusten esiin tuomisen, mikä ei ehkä kasvokkaishaastatteluissa toteudu. Mitä tulee tähän palstaan, niin onhan täällä tosiaan joskus järkevääkin keskustelua niiden "Mitä mieltä kissasi on turvapaikanhakijoista" -aloitusten lisäksi.
Menkää nyt oikeesti pitämään sitä gradupiiriänne vaikka yliopistolle.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:52"]
Hmm, ymmärrän kyllä huolesi, mutta toisaalta taitava tieteellinen kysymyksenasettelu ja tieteellinen perustelu auttanee poissulkemaan tuota höpöhöpöä. En tiedä mitä haluat tarkalleen tutkia tai tiedekuntaasi, mutta yksi ajankohtainen aihe joka tulee mieleen olisi esimerkiksi diskurssianalyysia keskustelupalstojen maahanmuuttokeskustelusta näkökulmasta X, jolloin tieteellinen relevanssi on olemassa. Vaikka esimerkiksi AV:n höpöhöpötasot ovat välillä huipussaan, niin uskon että näiltä palstoilta saa varmasti myös oivaa aineistoa tieteelliseen tutkimukseen ja pohdintaan, vaikka aineisto ei itsessään olisikaan tieteellistä. :)
-Puuro
[/quote]
Hyviä pointteja. Aiheeni on kyllä verrattavissa tuohon maahanmuuttoesimerkkiin siltä osin, että on ajankohtainen ja monenlaisia mielipiteitä herättävä. Netissä anonymiteetti tuntuu mahdollistavan kaikenlaisten ajatusten esiin tuomisen, mikä ei ehkä kasvokkaishaastatteluissa toteudu. Mitä tulee tähän palstaan, niin onhan täällä tosiaan joskus järkevääkin keskustelua niiden "Mitä mieltä kissasi on turvapaikanhakijoista" -aloitusten lisäksi.
[/quote]
Kyllä sinulla tuntuu olevan jo hyviä ajatuksia gradun pohjalle. Minä ainakin kannustan jatkamaan valitsemallasi linjalla ja vaikka lähettelemään ideapaperia ohjaajalle. :) Tsemppiä vaan ja eikun eteenpäin! En tiedä onko tästä nyt apua, mutta jos tuntuu tökkivän niin etsi vaikka esimerkkikommentteja keskusteluista ja laita ne ylös, lueskele ja kirjoita mieleen tulleita ajatuksia. Tutkiskele kirjallisuutta, lueskele sitä, kysy ohjaajalta hyviä lähdevinkkejä jne.
-Puuro
[quote author="Vierailija" time="25.09.2015 klo 12:41"]
Tämä viikko on ollut yhtä jumitusta, hyviä lähteitä ei tunnu löytyvän ja muutenkin homma junnaa paikallaan. Onko muillakin tällaista että ensin yhtenä viikkona kaikki tuntuu menevän hyvin ja graduun tulevan tekstiä, mutta seuraavalla viikolla mikään määrä lukemista tai tiedoston tuijottamista ei vaan auta tai tuo edes mitään uusia ajatuksia? Ärsyttää kun tällaisina viikkoina alkaa epäillä koko touhua ja meinaa kiukuttaa koko gradu.
-Puuro
[/quote]Kyllä! Seminaarissa paljon ohjaajat hehkuttivat, että kun hommassa pääsee vauhtiin, se alkaa lentää ja valmistuu kuin itsestään. No, kyllä mulla joka ikinen lause on tuotettu suurella vaivalla, mikään ei lennä, paitsi välillä tekisi mieli lennättää kirjat seinään.. Ja välillä kun tuntuu että tietää mitä tekee, niin aina se johonkin tyssää ja siinä taas ihmetellään, kunnes vaivalla pääsee eteenpäin.
Oliivi
Mulla tuo totaalijumitus oli tuossa vähän joulun jälkeen. Sitä kesti aikansa ja nyt tämän kevään ja kesän aikana on tuo gradu leivottu kasaan enemmän ja vähemmän hampaita kiristellen.
Nyt on vähän uutisiakin. Mulla oli tapaaminen sekä ohjaajan että sen gradun tilaajan kanssa. Sain ihan hyvää palautetta, vaikka pelkäsinkin, että sen on ihan sysipaska. Ei ollut syspaska, mutta parit viilausehdotukset sain ja ne pitää tässä toteuttaa ja palauttaa sitten marraskuussa. Iiiik. Itseasiassa näin helpottunut olo ei ole ollut vielä kertaakaan tämän projektin aikana.
Kerpele
Hyvää tiistaita gradupiirillemme! Mites muilla sujuu, eteneekö vai jumittaako? Puuro, hahhaa, tuttua tuo netissä jumittaminen!
Itselläni jumittaa pahasti, mutta olen nyt tutustunut tuohon aiemmin tekemääni analyysiin, joka on minusta ihan hyvä. Vielä olisi ohje ohjaajalta hankkia lisää aineistoa ja analysoida lisää. Tämä on Iso homma, jota olen lykännyt, ja yrittänyt puuhastella gradun kanssa muilta osin.
Joku kyseli työtilanteesta. Minulla pitäisi tällä hetkellä olla asiat ok, mutta tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa ei kyllä tiedä yhtään, mitä tulevaisuus tuo. Siksi olisi hyvä valmistua äkkiä..
Muistutan vielä kaikkia, että käyttäisitte nimimerkkiä, niin erotamme kuka kirjoittaa mitä.
Hyvää gradutuulta!
Oliivi
Tämä viikko on ollut yhtä jumitusta, hyviä lähteitä ei tunnu löytyvän ja muutenkin homma junnaa paikallaan. Onko muillakin tällaista että ensin yhtenä viikkona kaikki tuntuu menevän hyvin ja graduun tulevan tekstiä, mutta seuraavalla viikolla mikään määrä lukemista tai tiedoston tuijottamista ei vaan auta tai tuo edes mitään uusia ajatuksia? Ärsyttää kun tällaisina viikkoina alkaa epäillä koko touhua ja meinaa kiukuttaa koko gradu.
-Puuro
Löytyihän tämä ketju vihdoin, palstauudistuksen jälkeen ei kirjanmerkeissä oleva linkki toimi? Haulla löytyi.
Olin ohjaajaan yhteydessä ja tuntuu taas ettei hommat ole edenneet tippaakaan. Olen lisäksi jotenkin pihalla tän näkökulmani ja viitekehykseni kanssa.. VOI P****! Tuntuu että mä olen kaikkein typerin yksilö, joka on koskaan gradua yrittänyt kasaan vääntää!
Oliivi
Hoi gradupiiriläiset, mitä kuuluu?
Itse olen asettanut deadlinen ennen joulua, ja hommaa on hirvittävästi! Tuntuu että vasta nyt olen ymmärtänyt viitekehykseni, tai siis osannut pukea sen kirjoitukseksi. Tai no, ohjaajan tapaaminen on tulossa, yleensä siinä käy niin että huomaan että kirjoittamani onkin täyttä paskaa..
Ilmoitelkaa itsestänne!
Oliivi
Mites täällä hommat etenee? Olen oman graduni kanssa tällä hetkellä hieman umpikujassa, ja kaipaan vertaistukea :D Tiedän, ettei graduprosessi todellisuudessa useinkaan etene suoraviivaisesti tutkimuskysymyksen määrittelystä aineiston keruun kautta tuloksiin ja johtopäätöksiin, vaikka lopputulos voi siltä näyttääkin. Esim. tutkimuskysymystä muokataan tarpeen mukaan gradun edetessä. Olen nyt siinä tilanteessa, että sitä tutkimuskysymystä tai osaongelmia olisi syystä ja toisesta tosiaan muotoiltava hieman uusiksi.... Miten teillä on tutkimuskysymykset muuttuneet matkan varrella? Radikaaleja suunnanmuutoksia?
Lisäys: Hmm... vai ovatko kaikki jo saaneet gradunsa valmiiksi paitsi minä :D Terveisin nimimerkki säälittävä.
Tykkään tosi paljon opinnäytetöiden ohjauksesta! Itsellä takana mm. kaksi gradua ja väitöskirja. Olen ohjannut entisissä työpaikoissani useita opinnäytetöitä ja ystävä- ja tuttavapiirissä olen tunnettu siitä, että autan mielelläni opinnäytetöissä!
Ehkä on vähän liikaa alkaa auttaa ilmaiseksi jokaisen AV:läisen gradussa, mutta mitä jos tulisin tällaiseksi "virtuaaligraduohjaajaksi" tänne palstalle?
Ja oma kokemus siis lähinnä ihmistieteelliseltä puolelta. Menetelmiä ja tieteen periaatteita hallitsen tietenkin laajemminkin, mutta luonnontieteellisissä graduissa en osaa varmaan juurikaan auttaa.