Gradupiiri 2015-2016
Tsemppiryhmä graduntekijöille. Saa liittyä, keksithän itsellesi nimimerkin jolla allekirjoitat! :)
Oliivi
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:46"]
Hei sori kun huutelen välistä, mutta onko gradulle joku tietty sivumäärä mikä pitää olla?
[/quote]
mitäs se tekisi... etusivu, sisällysluettelo, lyhennelmät suomeksi ja englanniksi, sitten tekstiä ainakin yksi sivu eli 5 sivua vähintään?
[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 10:25"]
Kokemuksesta voin sanoa, etta gradun venyttaminen on paskinta mita voit tehda itsellesi. Mita kauemmin se venyy, sita vastenmielisemmaksi koko touhu menee. Itsella ensimmaiseen kahteen vuoteen en saanut mitaan aikaiseksi. Olin rehellisesti sanottuna henkisesti ihan suossa. Sitten pelastavaksi enkeliksi tuli yllattava tyomahdollisuus, joka edellytti valmistumista. Kirjoitin gradun sitten kolmessa viikossa valmiiksi hyvalla arvosanalla. Jalkeenpain on vituttanut todella paljon hukkaan heitetyt vuodet. Alkaa toistako minun virhetta, vaan sopikaa ohjaajan kanssa selkea aikataulu tyon valmistumiselle, jotta venymisen todennakoisyys minimoidaan.
Nimimerkilla onnellisesti toissa oleva tuore maisteri.
[/quote]Kiitos tästä! Olet aivan oikeassa, ja itselläni ainakin suurin este on juuri henkiset esteet, ei niinkään itse työn vaikeudet. Kyllä tämä vaikuttaa jo itsetuntoonkin, tulevaisuuden hahmotan sen mukaan onko g valmis ja milloin.. Kamalaa kun pysähtyy ajattelemaan. Itseäni ainakin kannustaa tällaiset tarinat, tosin pieni suru on siitä, että olen monta kertaa yrittänyt tällaista nopeaa tahkomista, enkä ole saanut lähellekään valmiiksi. Mutta juu, tekemällä se valmistuu, ei tekemisen välttelyllä... :D
Oliivi
Yleisimmin tilanne taitaa olla tuo, että gradun "kirjoittaminen" (lainaukset, koska kirjoittaminen sisältää muutakin kuin että istuu alas ja alkaa vain naputella tekstiä) kestää. Aineisto on monella kasassa ennen kuin alkaa kirjoittaa.
Itselläni toinen tilanne. Teoriaosuus valmiina ja periaatteessa analyysi ja tulkintakin päässä, mutta aineiston keruu vie vaan aikaa. Tätä ei kukaan läheisistä tajua, vaan jatkuvasti kysellään, että koskas se gradu on valmis, montako sivua jo on? Suututtaa aivan oikeasti, kun se keruu on melko hidasta puuhaa enkä voi tehdä sitä kotoa käsin. Se vaan nyt vie sen ajan, minkä se vie, eikä kaikkina päivinä ole edes mahdollista päästä hankkimaan aineistoa. Ja sitten ajatellaan, että olen vain laiskamato kun en istu alas ja vain kirjoita gradua valmiiksi.
En ole aiemmin tähän ketjuun kirjoittanut, joten jatkon varalta olkoon nimimerkkini AK-47.
Hyvää maanantaita gradupiirille, ja tervetuloa uudet!
Viikonloppu meni että hurahti, gradua en ajatellutkaan. Tietysti on tärkeää että on muutakin tekemistä ja elämää kuin gradu, mutta tuntuu aina etten ole "ansainnut" näitä hetkiä, kun en ole tarpeeksi paahtanut g:a. :D
Vixaa kannustan, että ota ihmeessä yhteyttä siihen ohjaajaasi. Tulee itselle vähän voimaantunut olo, kun saa jotain tehtyä ja hommaa eteenpäin. Itselläni se kandi jumitti vuosikausia, enkä kehdannut laittaa ohjaajalle viestiä vaan häpesin itsekseni. Lopulta kun laitoin, niin sain siitä jotenkin voimaa tehdä homma loppuun. En usko että ne siellä laitoksilla ehtivät ajatella sen kummemmin kenenkään tilanteita, joten sinänsä ihan turha hävetä. Ihmismieli vaan on tällainen.. Uskon että haastattelut jännittävät, niin varmasti kaikkia. Itse valitsin aineistoksi valmiita tekstiaineistoja, juuri siksi että en halua kierrellä etsimässä haastateltavia. Ajattelin että pääsen helpommalla :D No, aineiston keräämisessä ehkä, mutta mutta, molemmissa on kyllä puolensa..
Mutta eteenpäin vain pelkoja kohti kaikki, tekemällähän nämä gradut valmistuu, eikä välttelemällä ja pelkäämällä! Vielä kun itse tajuaisin tän vielä..
Oliivi
Vielä lisään, että kiitos hienosta esimerkistä Anni! Hieno suoritus. Itse yritin samaa viime keväänä, mutta en onnistunut saamaan lähellekään valmiiksi. Tää oli jotenkin tosi kova isku itsetunnolle, itkin kovasti silloin. Noh, tänä syksynä sitten pamahtaa!
Oliivi
Hei, liityn tähän joukkoon! Graduryhmässä aloitin jo viime syksynä, mutten yksinkertaisesti osannut päättää aihetta ja vaihdoin sitä miljoona kertaa. Stressasin koko gradua ihan hulluna, mutten saanut mitään aikaan. Nyt olen vihdoin päättänyt aihepiirin, vaikka tarkka tutkimuskysymys onkin vielä hieman epäselvä (mikä lienee enemmän kuin normaalia gradun alkuvaiheessa). Ohjaajani kysyi, haluanko mennä uuteen ryhmään vai jatkaa graduntekoa hänen ohjauksessaan itsenäisesti. Valitsin jälkimmäisen. Saa nähdä, josko tänä syksynä lähtisi homma käyntiin... Eipä ainakaan tarvitse stressata mistään semmaesityksistä, kuten viime vuonna.
- Minävain
Meikä istuu just kirjastossa pää tyhjänä... Koitan siis gradua vääntää. Olen 3kk opintovapaalla tehdäkseni gradun.. Teoriaosuuden kirjoittaminen tökkii ja ahdistaa haastattelutkin. Olen kauppasurkeasta Helsingistä...
Onko muilla haastattelututkimusta? Montako haastattelua aiotte tehdä?
t.Mimi
Niin ja kaikki muut opinnot suoritettuina jo kauan. Tää gradu vaan on NIIN AHDISTAVA.. Mä en oo koskaan ollut lukutyyppi vaan enemmän laskutyyppi ;)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:09"]
Meikä istuu just kirjastossa pää tyhjänä... Koitan siis gradua vääntää. Olen 3kk opintovapaalla tehdäkseni gradun.. Teoriaosuuden kirjoittaminen tökkii ja ahdistaa haastattelutkin. Olen kauppasurkeasta Helsingistä...
t.Mimi
[/quote]
Mukana ollaan! Gradu nyt ohjaajalla tarkistettavana ja saan reilun viikon päästä kommentit. Yhen kerran tuli jo bumerangina takasin, koska oli liian pitkä ja sekava ja paska... marraskuussa palautan. Toivottavasti.
T.Kerpele
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:09"]Meikä istuu just kirjastossa pää tyhjänä... Koitan siis gradua vääntää. Olen 3kk opintovapaalla tehdäkseni gradun.. Teoriaosuuden kirjoittaminen tökkii ja ahdistaa haastattelutkin. Olen kauppasurkeasta Helsingistä...
t.Mimi
[/quote]Mulla! Tein siis pitkiä haastatteluja ja yhteensä 10. Oli todella työlästä. Ei niinkään se haastattelu, mutta se litterointi.
Kerpele
Mä ajattelin pärjätä 7 haastatelulla ;) Jos vaan proffa antaa siihen siunauksen....
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:09"]Meikä istuu just kirjastossa pää tyhjänä... Koitan siis gradua vääntää. Olen 3kk opintovapaalla tehdäkseni gradun.. Teoriaosuuden kirjoittaminen tökkii ja ahdistaa haastattelutkin. Olen kauppasurkeasta Helsingistä... Onko muilla haastattelututkimusta? Montako haastattelua aiotte tehdä? t.Mimi [/quote]Mulla! Tein siis pitkiä haastatteluja ja yhteensä 10. Oli todella työlästä. Ei niinkään se haastattelu, mutta se litterointi. Kerpele
[/quote]
Voitko täsmentää? Millainen on pitkä/sekava/paska gradu? Mä oon niin ahdistunu tän kanssa ettei mitään rajaa... Turhaanko kirjotan jos tästä tulee pitkä, sekava = paska :D Mimi
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:17"]
Mukana ollaan! Gradu nyt ohjaajalla tarkistettavana ja saan reilun viikon päästä kommentit. Yhen kerran tuli jo bumerangina takasin, koska oli liian pitkä ja sekava ja paska... marraskuussa palautan. Toivottavasti. T.Kerpele
[/quote]
Onko kukaan aikeissa tehdä laadullista sisällönanalyysiä, aineistona esim. netin keskustelupalstat, blogit? EI, en ajatellut hyödyntää tätä sivustoa, mutta muuten kiinnostaisi tutkimusmenetelmänä perinteisen haastattelututkimuksen sijaan.
Minävain
Kivaa alkanutta viikkoa!
Mimille sanoisin muutaman kannustuksen sanasen, että kirjoita vaan. Kirjoita edes jotakin aiheeseen liitttyvää, vaikka se tuntuu sekavalta. Uskoisin että ahdistus hälvenee kun saat konkreettista tekstiä aikaan ja sitä myötä myös ajatukset selvenee ja on helpompi jatkaa. Tekstiä voi sitten aina jälkikäteen muokata, mutta pääasia että aloitat jostakin. Luulen että ahdistus helpottaa sitä mukaan kun tekstisivuja syntyy. :)
-Puuro
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:01"]
Onko kukaan aikeissa tehdä laadullista sisällönanalyysiä, aineistona esim. netin keskustelupalstat, blogit? EI, en ajatellut hyödyntää tätä sivustoa, mutta muuten kiinnostaisi tutkimusmenetelmänä perinteisen haastattelututkimuksen sijaan.
Minävain
[/quote]
En ole gradussani tätä menetelmää käyttänyt tai aineistona vastaavia käyttänyt, mutta muuten olen sisällönanalyysiin tutustunut. Kannattaa ensin tarkentaa aihe, mutta sanoisin että aineistona juurikin esimerkiksi keskustelupalstojen keskustelu on mielenkiintoinen ja ajankohtainenkin. Kannattaa ensin tosiaan miettiä aihe, jotta voit tietää mikä analyysimenetelmä juuri siihen sopii (esim. diskurssianalyysi, sisällönanalyysi tm.).
-Puuro
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:01"]
Minävain
[/quote]
En ole gradussani tätä menetelmää käyttänyt tai aineistona vastaavia käyttänyt, mutta muuten olen sisällönanalyysiin tutustunut. Kannattaa ensin tarkentaa aihe, mutta sanoisin että aineistona juurikin esimerkiksi keskustelupalstojen keskustelu on mielenkiintoinen ja ajankohtainenkin. Kannattaa ensin tosiaan miettiä aihe, jotta voit tietää mikä analyysimenetelmä juuri siihen sopii (esim. diskurssianalyysi, sisällönanalyysi tm.).
-Puuro
[/quote]
Juu ajatuksena on toki ensin päättää tutkimuskysymys ja sitten siihen sopiva menetelmä, ei toisinpäin. Tosin kvanttitutkimus on mun tapauksessa poissuljettu, ei vain ole mun juttu ja mun oppiaineessa laadullinen tutkimus muutenkin käytetympi. Itseä vain kiinnostaisi juurikin esim. keskustelupalstojen analysointi, mutta mietin, miten helposti sellaisesta tulee ihan höpöhöpögradu, jolla ei ole mitään tieteellistä merkitystä tai "luotettavuutta". Riippuu tottakai tekijästä, mutta voin vain kuvitella itseni keskellä yötä vetämässä jotain syvääluotaavia pohdintoja vauva.fi:ssä esiintyvistä kommenteista aiheesta x.
Hmm, ymmärrän kyllä huolesi, mutta toisaalta taitava tieteellinen kysymyksenasettelu ja tieteellinen perustelu auttanee poissulkemaan tuota höpöhöpöä. En tiedä mitä haluat tarkalleen tutkia tai tiedekuntaasi, mutta yksi ajankohtainen aihe joka tulee mieleen olisi esimerkiksi diskurssianalyysia keskustelupalstojen maahanmuuttokeskustelusta näkökulmasta X, jolloin tieteellinen relevanssi on olemassa. Vaikka esimerkiksi AV:n höpöhöpötasot ovat välillä huipussaan, niin uskon että näiltä palstoilta saa varmasti myös oivaa aineistoa tieteelliseen tutkimukseen ja pohdintaan, vaikka aineisto ei itsessään olisikaan tieteellistä. :)
-Puuro
32: Sori, just tuollainen "rupesin vain tekemään ja sain tutkinnon tehtyä supernopeasti ja gradustani tuli pitkä ja hyvä" ei todellakaan kannusta, vaan pelkästään masentaa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:27"]Mä ajattelin pärjätä 7 haastatelulla ;) Jos vaan proffa antaa siihen siunauksen....
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:09"]Meikä istuu just kirjastossa pää tyhjänä... Koitan siis gradua vääntää. Olen 3kk opintovapaalla tehdäkseni gradun.. Teoriaosuuden kirjoittaminen tökkii ja ahdistaa haastattelutkin. Olen kauppasurkeasta Helsingistä... Onko muilla haastattelututkimusta? Montako haastattelua aiotte tehdä? t.Mimi [/quote]Mulla! Tein siis pitkiä haastatteluja ja yhteensä 10. Oli todella työlästä. Ei niinkään se haastattelu, mutta se litterointi. Kerpele
[/quote]
[/quote][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:29"]Voitko täsmentää? Millainen on pitkä/sekava/paska gradu? Mä oon niin ahdistunu tän kanssa ettei mitään rajaa... Turhaanko kirjotan jos tästä tulee pitkä, sekava = paska :D Mimi
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:17"]
Mukana ollaan! Gradu nyt ohjaajalla tarkistettavana ja saan reilun viikon päästä kommentit. Yhen kerran tuli jo bumerangina takasin, koska oli liian pitkä ja sekava ja paska... marraskuussa palautan. Toivottavasti. T.Kerpele
[/quote]
[/quote]Voin yrittää :) mulla siis laadullinen gradu ja naputtelin siitä aluksi liian pitkän. Kesän homma oli poistaa yli 30 sivua. Liikaa epäoleellista teoriaa ja menetelmästä myös lyhemmin. Tulokset oli esitelty sekavassa järjestyksessä. Omasta mielestä analyysini oli myös pintapuolisesti tehty, mutta en saanut siitä palautetta. Ei kai gradussa sitten tarvii ollakaan niin hyvää ja syvällistä analyysia. Ongelmani on jankkaus ja asioiden esittäminen sekavasti.
Kerpele.
Kokemuksesta voin sanoa, etta gradun venyttaminen on paskinta mita voit tehda itsellesi. Mita kauemmin se venyy, sita vastenmielisemmaksi koko touhu menee. Itsella ensimmaiseen kahteen vuoteen en saanut mitaan aikaiseksi. Olin rehellisesti sanottuna henkisesti ihan suossa. Sitten pelastavaksi enkeliksi tuli yllattava tyomahdollisuus, joka edellytti valmistumista. Kirjoitin gradun sitten kolmessa viikossa valmiiksi hyvalla arvosanalla. Jalkeenpain on vituttanut todella paljon hukkaan heitetyt vuodet. Alkaa toistako minun virhetta, vaan sopikaa ohjaajan kanssa selkea aikataulu tyon valmistumiselle, jotta venymisen todennakoisyys minimoidaan.
Nimimerkilla onnellisesti toissa oleva tuore maisteri.