Olen tehnyt tänään viisi lastensuojeluilmoitusta.
Tässäpä kohteet:
1) Puolituttu yh, joka käyttää alkoholia lastensa (3 ja 5v) läsnä ollessa usein, ei mitään räkäkännejä ja lapset tulevat hoidetuksi mutta selkeästi huppelissa on, ja tämä on toistuvaa.
2)Sukulaisäiti, joka tukistaa 6-vuotiasta erityislastaan, ihan vieraidenkin läsnä ollessa. Samaa tekee perheen isä.
3) Naapurin nuori äiti, joka huutaa uhmailevalle taaperolleen usein että "nyt jos et oo hiljaa niin äiti soittaa poliisit hakemaan sut pois!"
4) Kaveriperhe, jossa molemmilla vanhemmilla jonkin sortin mt-ongelmaa. Heillä konttausikäinen vauva, ja koti on aivan siivottomassa kunnossa, kun kumpikaan ei jaksa siivota (olen tarjoutunut avuksi joskus, mutta "ei kannettu vesi kaivossa pysy"). Lattialla kaikkea vaarallista lapsen saada käsiin.
5) Tuttu yh, joka ei käytännössä jaksa kuin nukkua. Heillä käy kunnan maksama perhetyöntekijä 2 x vko, jolle äiti esittää reippaampaa kuin oikeasti onkaan. Ei siivoa, ei laita ruokaa, ei leiki, ei lue, ei vie lasta ulos. Lapsi 2v katsoo piirrettyjä aamusta iltaan ja syö jäätelöä/sipsejä ne päivät, kun kotiapu ei käy.
Jatkoin listaa pidemmälle lähipiiristä, ja huomisellekin riittäisi vielä soitettavaa. Toivottvasti kaikki perheet saavat apua!
Huomatkaa tekin lasten hätä ympärillänne!!
Kommentit (85)
Siis voiko tuollaisia kyyliä olla oikeesti?
Sehän on hullu!
Taitaa olla Porvoolaisia liikkeellä.
Ap on hakenut sossutädiksi muttei päässyt edes haastateluun.
Pakko kysyä et mistä sä tiedät ap mitä ihmiset aina tekee päivittäin kotonaan?Ja mitä syövät.asutko samassa taloudessa vai mistä faktat oikein keksit?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:41"]No toi ykkönen ei nyt ehkä ollut lastensuojelun ilmoituksen aihe.
[/quote]
Oli yksi pahimmista noista.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:39"]
Pakko kysyä et mistä sä tiedät ap mitä ihmiset aina tekee päivittäin kotonaan?Ja mitä syövät.asutko samassa taloudessa vai mistä faktat oikein keksit?
[/quote]
Näiden ihmisten omista puheista (tai, valituksista) 90%. Loput 10% itse havainnoimalla. ap
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:55"]Olen opettaja, ja viime viikolla tein kolme ilmoitusta. Kaikki eri syistä. [/quote]Anna kun arvaan. Yhdellä oli kirjat kotona, toisella läksyt tekemättä ja kolmas myöhästyi tunnilta. [/quote] Jos noin vähästä tekisin, pitäisi tehdä joka päivä noin 20 kpl. Monet lapset voivat ihan järkyttävän huonosti.
[/quote]
Ja vielä puollustetaan näitä ongalaisia vanhempia! Lasten eduksi luulisi ottavan kaiken mahdollisen avun ja ammattilaisen neuvon vastaan, mutta ei. Lapsista viis! Hyvä ap, että välität.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:51"]Kiitos kyysmästä, ehdin minä toki paljon muutakin tehdä, ei se soitto vie kuin muutaman minuutin päivästä :) Ehdin harrastaa ja tehdä vapaaehtoistyötä, mutta nyt tämä päätös ottaa lasten asiat oikein sydämen asiaksi, tuntuu oikealta, joten priorisoin sitä. Kaikki ilmoitukset tutkitaan, joten ei haittaa - sehän on vain hyvä! - jos joku huolistani todetaan aiheettomaksi. Mutta parempi näin, kuin olla ilmoittamatta. Eikö totta. ap
[/quote]
Mietitkö kuinka kauan työntekijöiltä vie aikaa selvittää nämä? Toivottavasti osa selviää ihan puhelinsoitolla.
Kaikki perheet ei ole niin täydellisiä, etkä sinäkään niitä voi muuttaa. Vanhempia on hyviä ja huonoja. Välillä väsyneitä, joskus tekevät väärin ja joskus on aihetta tehdä lasu. Ei kaikista epäkohdista kuitenkaan. Ei toi oikeesti muuta yhtään mitään. Ajan ja rahan tuhlausta.
[/quote]
Kerro tuo pikku-Erikalle.
[/quote]
Mille ihmeen pikku-Erikalle?
Varmasti Eerika on kyseessä, eiköhän kaikki ymmärtäneet.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:58"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:55"]Olen opettaja, ja viime viikolla tein kolme ilmoitusta. Kaikki eri syistä. [/quote]Anna kun arvaan. Yhdellä oli kirjat kotona, toisella läksyt tekemättä ja kolmas myöhästyi tunnilta. [/quote] Jos noin vähästä tekisin, pitäisi tehdä joka päivä noin 20 kpl. Monet lapset voivat ihan järkyttävän huonosti.
[/quote]
Ja vielä puollustetaan näitä ongalaisia vanhempia! Lasten eduksi luulisi ottavan kaiken mahdollisen avun ja ammattilaisen neuvon vastaan, mutta ei. Lapsista viis! Hyvä ap, että välität.
[/quote]Mitähän nyt tarkoitat ongalaisilla vanhemmilla? Onko joku sanonut että apua ei oteta vastaan?
Hyvä, että lastensuojeluun uskalletaan ottaa yhteyttä, jos joku tilanne lähipiirissä tai vaikka naapurin perheessä herättää huolta, mutta aloituksesta tuli enemmän kiusanteko mieleen joistakin kohdista. Miksi ilmoitit lastensuojeluun tuostakin perheestä, jossa jo perhetyöntekijä käy? Jos he tällaista apua saavat, tarkoittaa se myös, että lastensuojelun kartoitus avun tarpeesta ja luonteesta on määritelty. Toisenkin perheen kohdalla mainitsit kotiavusta, sitäkin saa vasta lastensuojelun tekemän kartoituksen pohjalta. Lastensuojelussa on muutenkin kamala ruuhka ja sosiaalityöntekijät ja -ohjaajat saavat vääntyä mutkille selvityksiä tehdessään. Joten, ei kiitos kiusalla tai omaa sädekehää kiillottaakseen ilmoituksen tekoa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:39"]
[/quote]
Näiden ihmisten omista puheista (tai, valituksista) 90%. Loput 10% itse havainnoimmalla. ahaa mutta kuinka moni äiti sinulle keksii väläyttää että "Minäkään en muuta tee kun nukun.Lapsi kattoo vaan tv:tä enkä kanna muuta ruokaa kaupasta kun sipsiä.Sitä sitten joka aterialla tv:n ääressä.Ja mä vaan nukun päivästä toiseen. huhhei VARMASTI NÄIN.......
Mitä me tehdään ton sun lasu-kiimaisuutesi kanssa? Jätänkö susta nettivinkin poliisille?
Mielestäni kaikki ilmoitukset ovat aiheellisia, mutta ihmettelen suuresti, miten ap tuntee noin paljon ongelmaperheitä. Kuulostaa keksityltä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:39"] Pakko kysyä et mistä sä tiedät ap mitä ihmiset aina tekee päivittäin kotonaan?Ja mitä syövät.asutko samassa taloudessa vai mistä faktat oikein keksit? [/quote] Näiden ihmisten omista puheista (tai, valituksista) 90%. Loput 10% itse havainnoimmalla. ahaa mutta kuinka moni äiti sinulle keksii väläyttää että "Minäkään en muuta tee kun nukun.Lapsi kattoo vaan tv:tä enkä kanna muuta ruokaa kaupasta kun sipsiä.Sitä sitten joka aterialla tv:n ääressä.Ja mä vaan nukun päivästä toiseen. huhhei VARMASTI NÄIN.......
[/quote]
No tämän äidin ollessa kyseessä tiedän siitä, että ihan itse olen ollut hänen lastaan hoitamassa ja viemässä ulos niinä päivinä, kun perhetyö ei käy. Oon tehnyt lapselle ruokaa siellä omaan laskuuni, kun tosiaan se jäätelö ja sipsit olleet ainoa tarjottava. ap
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:53"]
Hyvä, että lastensuojeluun uskalletaan ottaa yhteyttä, jos joku tilanne lähipiirissä tai vaikka naapurin perheessä herättää huolta, mutta aloituksesta tuli enemmän kiusanteko mieleen joistakin kohdista. Miksi ilmoitit lastensuojeluun tuostakin perheestä, jossa jo perhetyöntekijä käy? Jos he tällaista apua saavat, tarkoittaa se myös, että lastensuojelun kartoitus avun tarpeesta ja luonteesta on määritelty. Toisenkin perheen kohdalla mainitsit kotiavusta, sitäkin saa vasta lastensuojelun tekemän kartoituksen pohjalta. Lastensuojelussa on muutenkin kamala ruuhka ja sosiaalityöntekijät ja -ohjaajat saavat vääntyä mutkille selvityksiä tehdessään. Joten, ei kiitos kiusalla tai omaa sädekehää kiillottaakseen ilmoituksen tekoa.
[/quote]
Ilmoitus siksi, että äiti valhetelee perhetyöntekijälle omasta reippaudestaan ja siitä, mitä jaksaa tehdä. Väittää, että vie lasta ulos, tekee ruokaa, leikkii, siivoaa.. Kun ei mitään noista oikeasti, ja onkin pyytänyt minua avuksi, kun sanoi itse et jaksais vaan nukkua. Onhan se ilmoitus silloin myös sekä lapsen että äidin etu, jos perhetyötä vaikka lisätään ja jatketaan kauemmin. ap
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:44"]Huomisella listalla ekana on naapuriperhe, jossa äiti jättää liki päivittäin 6- ja 7-vuotiaat vahtimaan alle parivuotiasta pikkusisarta kerrostalon pihalle puistoon (ikkunasta ei ole edes näkyvyyttä sinne), pariksi tunniksikin kerrallaan.
Sitten soitan myös tutusta perheestä, jossa lemmikkejä (kissoja, koiria, kaneja) yhteensä liki 10, kämppä on kuin läävä kun ulosteita ei siivota tarpeeksi usein, ja kolmivuotias sekä 1-vuotias siellä kaiken suoraan sanottuna paskan keskellä.
Kaikki ilmoitukset teen omalla nimelläni. Olen päättänyt alkaa paremmaksi ihmiseksi ja välittäväksi lähimmäiseksi, ja listoja tehdessäni suorastaan järkytyin kuinka paljon pahoinvointia ja epämääräisiä oloja joissa lapset joutuu kasvamaan löytyy jo ihan minun tuttavapiiristäni :( ap
[/quote]
Kai teet ilmoituksen myös itsestäsi? Miten ehdit hoitaa omia lapsiasi kun et muuta tunnu tekevän kuin lastensuojeluilmoituksia? Et taida itsekään olla mikää maailman paras äiti, koska on niin kova tarve arvostella muiden perhe-elämää..
Kaikista oli oikein ilmoittaa paitsi kolmosesta.. Tais olla provo
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:51"]Kiitos kyysmästä, ehdin minä toki paljon muutakin tehdä, ei se soitto vie kuin muutaman minuutin päivästä :) Ehdin harrastaa ja tehdä vapaaehtoistyötä, mutta nyt tämä päätös ottaa lasten asiat oikein sydämen asiaksi, tuntuu oikealta, joten priorisoin sitä. Kaikki ilmoitukset tutkitaan, joten ei haittaa - sehän on vain hyvä! - jos joku huolistani todetaan aiheettomaksi. Mutta parempi näin, kuin olla ilmoittamatta. Eikö totta. ap
[/quote]
Mietitkö kuinka kauan työntekijöiltä vie aikaa selvittää nämä? Toivottavasti osa selviää ihan puhelinsoitolla.
Kaikki perheet ei ole niin täydellisiä, etkä sinäkään niitä voi muuttaa. Vanhempia on hyviä ja huonoja. Välillä väsyneitä, joskus tekevät väärin ja joskus on aihetta tehdä lasu. Ei kaikista epäkohdista kuitenkaan. Ei toi oikeesti muuta yhtään mitään. Ajan ja rahan tuhlausta.
[/quote]
Kerro tuo pikku-Erikalle.
[/quote]
Kertoisinkin. Ikävä kyllä lastensuojelu oli ylikuormitettu joten ei ollut resursseja puuttua asiaan. Siihen nämä turhat ilmoitukset johtaa. Joten kiitos jo etukäteen Ap, luultavasti veit aikaa muutamalta Erikan kaltaiselta lapselta.