Ryhdyn tekemään lastensujeluilmoituksen lapsista, joille ei lueta kotona
Tuntuu, että lastensuojeluilmoitus on ainoa keino herätellä vanhempia lukemisen ja lukutaidon tärkeyteen. Puutteelliset lukutaidot syrjäyttävät siinä missä köyhyyskin, mutta ne olisi helppo saada kuntoon, jos vanhemmat hoitaisivat velvollisuutensa edes puolittain.
Siispä: iltasadut kehiin, viikoittaiset kirjastokäynnit pienestä pitäen, kirjojen antaminen lahjaksi, yhdessä lukeminen, kirjoista keskustelu... Suhtautuminen kirjoihin ja lukemiseen opitaan kotoa. Jos sinulla itselläsi ei ole elävää kirjallisuussuhdetta, katkaise kierre nyt!
t. äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja
Kommentit (32)
No tehokeinosi vaikuttaa mielestäni kyllä hölmöltä, vaikken tiedäkään mikä se sujeluilmoitus on.
Kahden ahkeran pikku lukijan äiti täältä hurraa aloitukselle. Olen lukenut kirjoja lapsilleni ääneen ihan synnäriltä saakka ja uskallan väittää, että sen kyllä heistä huomaa. He oppivat hyvin aikaisin paitsi puhumaan, myös lukemaan itse. Koulusta tulee suitsutusta, eikä pelkästään luku- ja kirjoitustaitoon liittyen. Lapsilla on ikäisikseen myös ihan huikea yleistieto, jota on kertynyt kaikenlaisia kirjoja ja lehtiä lukiessa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:25"]
Kahden ahkeran pikku lukijan äiti täältä hurraa aloitukselle. Olen lukenut kirjoja lapsilleni ääneen ihan synnäriltä saakka ja uskallan väittää, että sen kyllä heistä huomaa. He oppivat hyvin aikaisin paitsi puhumaan, myös lukemaan itse. Koulusta tulee suitsutusta, eikä pelkästään luku- ja kirjoitustaitoon liittyen. Lapsilla on ikäisikseen myös ihan huikea yleistieto, jota on kertynyt kaikenlaisia kirjoja ja lehtiä lukiessa.
[/quote]Mahtavaa kuulla. Havaintosi ovat varmasti aivan oikeita. Lukutaito on tärkeimpiä taitoja, joita lapsen täytyy oppia. Lapsesi ovat saanet etumatkaa elämässä, ja se on sinun ansiotasi. -ap
Satujen lukeminen on tärkeää myös muun älyllisen kehityksen kannalta, ja tutkimusten mukaan sillä on valtava merkitys. Lukutilanteet kehittävät jaetun tarkkaavuuden taitoja, sosiaalisuutta, huomion jakamista ja kohdistamista, päättelykykyä, empatiaa... You name it! Televisio-ohjelmat eivät pysty samaan, joten nyt kaikki vanhemmat: HERÄTYS! Te luotte pohjan lapsenne tulevaisuudelle.
Kas, joku vanhempi tunsi piston sydämessään ja lisäsi heti enemmän alapeukkuja kuin ketjulla on katselukertoja. Ymmärrän puolustusreaktiosi, mutta toivottavasti otat tästä opiksesi. -ap
No tjaa. Itse olin intohimoinen kirjojen lukija, melkeinpä nörttityttö. Siirryin nopeasti aikuisten osastolle kun olin tyhjentänyt nuorten osaston luettavasta materiaalista. Kirjasto oli yksi lempipaikkojani. Ennätykseni oli lukea reilu 100 sivua tunnissa. Ja varmistin että minulla on ainakin yksi kirja menossa koko ajan. Silti olen nyt syrjäytynyt ja muutenkin kurassa elämäni kanssa. Erinäisistä syistä. Että ei nyt tuohon ainakaan kannata takertua.
Mä teen rikosilmoituksen susta ap pelkän ton otsikon perusteella (tekstiä en vaivautunut edes lukemaan) kun viet resurssit hoitaa oikeita tapauksia.
Meillä luetaan. Kirjoja on omasta takaa niin paljon, että riittää, kun käymme kirjastossa kerran kuukaudessa. Miten opettaja saa lapset kuuntelemaan lukemista? Meillä kävi lapsivieras, joka napautti, että ei hänelle koskaan kotonakaan lueta ja hän ei tahdo, että mekään luetaan. Hän heittäytyi melkeinpä väkivaltaiseksi, kun ei hyväksynyt sitä, että aikuinen istuutui sohvalle lukeakseen lastenkirjan ja kehotti istumaan viereen. Ymmärsimme, että hänelle olisi ollut liian läheinen kontakti istua kaverin vanhemman vieressä, joten poistuimme huoneesta ja kehoitimme vain leikkimään.
Jospa opettelisit ensin itse sitä kielitaitoa, vrt. tökerö ja virheellinen otsikko.
Nro 8, sinun poikkeava kokemuksesi ei tee tyhjäksi tieteellisiä tutkimuksia, jotka osoittavat toista. Täältä tulee päinvastainen esimerkki: Opin lukemaan 4-vuotiaana, ala-asteella olin aina vähintään vuoden edellä ikätasoani ja "menestysputki" on kantanut siitä eteenpäinkin. Kirjoitin lukiostakin E:n paperit lukematta juuri lainkaan -todennäköisesti vuosien aikana keräämieni taitojen ja tietojen ansiosta. Tällä hetkellä opiskelen yliopistossa alaa, jolle on vaikea päästä ja jonka työllisyystilanne on erinomainen. Uskon vakaasti, että lapsuuden lukutottumuksillani on ollut tässä kaikessa suuri merkitys. -6
Pari päivää sitten mm. Yle uutisoi 15-vuotiaista, joilla heikko lukutaito. Ja kuten arvata saattaa...
"Lukutaidon taso on heikentynyt eniten nimenomaan sellaisten nuorten parissa, jotka tulevat kaikkein huono-osaisimmista perheistä. Hyväosaisissa perheissä lukutaidon taso sen sijaan on pysynyt yleensä erinomaisena, selittää Arffman."
http://yle.fi/uutiset/suomessa_on_tuhansia_kehnosti_lukevia_15-vuotiaita/8285307
On meillä nykyään vähän alhaisella tasolla opettajienkin älykkyys. Etkö tosiaan ymmärrä vai halua ymmärtää tuollaisten tointen laajempia vaikutuksia lastensuojelun resursseissa ja koko lastensuojelussa? Suoraan sanottuna siis pilaat kaiken ja tuhoat koko systeemin jolloin on vielä vaikeampaa hakea oikeaa apua oikeisiin avunhuutoihin mutta ablodeja sulle, on se nyt hienoa osata lukea kun samaan aikaan naapurin Eerika saa joka päivä turpaansa ja/tai kokee henkistä väkivaltaa mutta koska "äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja" on sitä mieltä että meillä Suomessa NYT JUURI on varaa ja resursseja ties mihin niin eihän nyt lisääntyvät Eerikat mitään haittaa ei, niitä syntyy onneksi aina lisää! :)
Jaa a, meillä lapsi ei ole koskaan tykännyt että hänelle luetaan. Rimpuili aina pois sylistä/vierestä tai lätkäisi kädet korvilleen (varmaan vihasi ääntäni :D). Kirjoja on aina ollut kasapäin, osa omasta lapsuudestani. En nyt tosiaan viitsinyt väkisin lukea joten annoin olla. Lapsi itse sitten otti kirjan käteen ja meni omaan rauhaan selailemaan kirjoja (yleensä tietojakirjoja, ei ole koskaan tykännyt satukirjoista).
Oppi ihan normaalisti lukemaan ja on intohimoinen lukija nykyään. Juuri eilen ostin taas uuden kirjan, kertoo kaikista Suomen kaloista. Tuolla poika sitä nytkin lukee vaikka pitäisi matikanläksyjä tehdä.
Sinä muka äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Ethän osaa itsekään kirjoittaa. #facepalm! Nykyajan nuoretkin osaa paljon paremmin.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:45"]
Pari päivää sitten mm. Yle uutisoi 15-vuotiaista, joilla heikko lukutaito. Ja kuten arvata saattaa...
"Lukutaidon taso on heikentynyt eniten nimenomaan sellaisten nuorten parissa, jotka tulevat kaikkein huono-osaisimmista perheistä. Hyväosaisissa perheissä lukutaidon taso sen sijaan on pysynyt yleensä erinomaisena, selittää Arffman."
http://yle.fi/uutiset/suomessa_on_tuhansia_kehnosti_lukevia_15-vuotiaita/8285307
[/quote]
Köyhyys, tyhmyys ja laiskuus käyvät käsi kädessä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:42"]
Nro 8, sinun poikkeava kokemuksesi ei tee tyhjäksi tieteellisiä tutkimuksia, jotka osoittavat toista. Täältä tulee päinvastainen esimerkki: Opin lukemaan 4-vuotiaana, ala-asteella olin aina vähintään vuoden edellä ikätasoani ja "menestysputki" on kantanut siitä eteenpäinkin. Kirjoitin lukiostakin E:n paperit lukematta juuri lainkaan -todennäköisesti vuosien aikana keräämieni taitojen ja tietojen ansiosta. Tällä hetkellä opiskelen yliopistossa alaa, jolle on vaikea päästä ja jonka työllisyystilanne on erinomainen. Uskon vakaasti, että lapsuuden lukutottumuksillani on ollut tässä kaikessa suuri merkitys. -6
[/quote]
Minä taas kerroin kokemukseni, koska kohta aletaan mennä jo liian pitkälle näiden erinäisten vaatimusten kanssa mitä vanhempien pitää tehdä ja olla tekemättä. Uskon että suurinosa vanhemmista yrittää aina parhaana lastensa vuoksi. Tällaiset "vaatimukset" vain lisäävät stressiä. En siis ole itse vanhempi, jos sitä tässä mietitään. Mutta minun järkeni sanoo että aloitus on naurettava, vaikka "tieteelliseltä pohjalta" katsottuna ehkä faktuaalinen. Kannattaa myös miettiä syy ja seuraus suhteita.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:45"]
On meillä nykyään vähän alhaisella tasolla opettajienkin älykkyys. Etkö tosiaan ymmärrä vai halua ymmärtää tuollaisten tointen laajempia vaikutuksia lastensuojelun resursseissa ja koko lastensuojelussa? Suoraan sanottuna siis pilaat kaiken ja tuhoat koko systeemin jolloin on vielä vaikeampaa hakea oikeaa apua oikeisiin avunhuutoihin mutta ablodeja sulle, on se nyt hienoa osata lukea kun samaan aikaan naapurin Eerika saa joka päivä turpaansa ja/tai kokee henkistä väkivaltaa mutta koska "äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja" on sitä mieltä että meillä Suomessa NYT JUURI on varaa ja resursseja ties mihin niin eihän nyt lisääntyvät Eerikat mitään haittaa ei, niitä syntyy onneksi aina lisää! :)
[/quote]
Minä ymmärsin että tuo nyt oli siis tehokeino, jollaisia oppii tekstiin lisäämään lukemalla kirjoja. Sivistynyt ja monipuolisesti tekstejä lukeva tuskin nyt oikeasti tekisi tuollaisesta ilmoituksia.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:17"]PS. Aloituksessa käytetään liioittelua ja kärjistämistä. Se on tehokeino, jonka oppii tunnistamaan ja ymmärtämään lukemalla monipuolisesti erilaisia tekstejä. -ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:45"]On meillä nykyään vähän alhaisella tasolla opettajienkin älykkyys. Etkö tosiaan ymmärrä vai halua ymmärtää tuollaisten tointen laajempia vaikutuksia lastensuojelun resursseissa ja koko lastensuojelussa? Suoraan sanottuna siis pilaat kaiken ja tuhoat koko systeemin jolloin on vielä vaikeampaa hakea oikeaa apua oikeisiin avunhuutoihin mutta ablodeja sulle, on se nyt hienoa osata lukea kun samaan aikaan naapurin Eerika saa joka päivä turpaansa ja/tai kokee henkistä väkivaltaa mutta koska "äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja" on sitä mieltä että meillä Suomessa NYT JUURI on varaa ja resursseja ties mihin niin eihän nyt lisääntyvät Eerikat mitään haittaa ei, niitä syntyy onneksi aina lisää! :)
[/quote]
Teillä ei ole paljon taidettu lapsuudessa lukea?
Ok. Sossut voi tulla hakemaan ja kiireellisesti sijoittamaan lapseni. En ole lukenut hänelle enkä lue.
PS. Aloituksessa käytetään liioittelua ja kärjistämistä. Se on tehokeino, jonka oppii tunnistamaan ja ymmärtämään lukemalla monipuolisesti erilaisia tekstejä. -ap