Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ryhdyn tekemään lastensujeluilmoituksen lapsista, joille ei lueta kotona

Vierailija
09.09.2015 |

Tuntuu, että lastensuojeluilmoitus on ainoa keino herätellä vanhempia lukemisen ja lukutaidon tärkeyteen. Puutteelliset lukutaidot syrjäyttävät siinä missä köyhyyskin, mutta ne olisi helppo saada kuntoon, jos vanhemmat hoitaisivat velvollisuutensa edes puolittain.

Siispä: iltasadut kehiin, viikoittaiset kirjastokäynnit pienestä pitäen, kirjojen antaminen lahjaksi, yhdessä lukeminen, kirjoista keskustelu... Suhtautuminen kirjoihin ja lukemiseen opitaan kotoa. Jos sinulla itselläsi ei ole elävää kirjallisuussuhdetta, katkaise kierre nyt!

t. äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:42"]

Nro 8, sinun poikkeava kokemuksesi ei tee tyhjäksi tieteellisiä tutkimuksia, jotka osoittavat toista. Täältä tulee päinvastainen esimerkki: Opin lukemaan 4-vuotiaana, ala-asteella olin aina vähintään vuoden edellä ikätasoani ja "menestysputki" on kantanut siitä eteenpäinkin. Kirjoitin lukiostakin E:n paperit lukematta juuri lainkaan -todennäköisesti vuosien aikana keräämieni taitojen ja tietojen ansiosta. Tällä hetkellä opiskelen yliopistossa alaa, jolle on vaikea päästä ja jonka työllisyystilanne on erinomainen. Uskon vakaasti, että lapsuuden lukutottumuksillani on ollut tässä kaikessa suuri merkitys. -6

[/quote]

Minä taas kerroin kokemukseni, koska kohta aletaan mennä jo liian pitkälle näiden erinäisten vaatimusten kanssa mitä vanhempien pitää tehdä ja olla tekemättä. Uskon että suurinosa vanhemmista yrittää aina parhaana lastensa vuoksi. Tällaiset "vaatimukset" vain lisäävät stressiä. En siis ole itse vanhempi, jos sitä tässä mietitään. Mutta minun järkeni sanoo että aloitus on naurettava, vaikka "tieteelliseltä pohjalta" katsottuna ehkä faktuaalinen. Kannattaa myös miettiä syy ja seuraus suhteita.
[/quote]

Lapselle lukeminen ei ole sen kummempi vaatimus, kuin muutkaan turvalliseen kiintymyssuhteen luomiseen kuuluvat asiat. Jos lapsi itse vastustaa lukemista, fine, mutta yrittää kuitenkin pitäisi jokaisen vanhemman. Se vie päivästä puoli tuntia -onko se liikaa lapsen tulevaisuuden pohjan luomisesta?

Vierailija
22/32 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:39"]

Mä teen rikosilmoituksen susta ap pelkän ton otsikon perusteella (tekstiä en vaivautunut edes lukemaan) kun viet resurssit hoitaa oikeita tapauksia.

[/quote]Opettajalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos hänellä on huoli lapsen hyvinvoinnista. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:42"]

Nro 8, sinun poikkeava kokemuksesi ei tee tyhjäksi tieteellisiä tutkimuksia, jotka osoittavat toista. Täältä tulee päinvastainen esimerkki: Opin lukemaan 4-vuotiaana, ala-asteella olin aina vähintään vuoden edellä ikätasoani ja "menestysputki" on kantanut siitä eteenpäinkin. Kirjoitin lukiostakin E:n paperit lukematta juuri lainkaan -todennäköisesti vuosien aikana keräämieni taitojen ja tietojen ansiosta. Tällä hetkellä opiskelen yliopistossa alaa, jolle on vaikea päästä ja jonka työllisyystilanne on erinomainen. Uskon vakaasti, että lapsuuden lukutottumuksillani on ollut tässä kaikessa suuri merkitys. -6

[/quote]

Minä taas kerroin kokemukseni, koska kohta aletaan mennä jo liian pitkälle näiden erinäisten vaatimusten kanssa mitä vanhempien pitää tehdä ja olla tekemättä. Uskon että suurinosa vanhemmista yrittää aina parhaana lastensa vuoksi. Tällaiset "vaatimukset" vain lisäävät stressiä. En siis ole itse vanhempi, jos sitä tässä mietitään. Mutta minun järkeni sanoo että aloitus on naurettava, vaikka "tieteelliseltä pohjalta" katsottuna ehkä faktuaalinen. Kannattaa myös miettiä syy ja seuraus suhteita.

[/quote]

Kannattaa jättää vaikka yksi ohjattu harrastuskerta viikossa väliin ja käydä sen sijaan kirjastossa. Lukeminen on tapa, joka opitaan kotoa, ei koulusta. -ap

Vierailija
24/32 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin luin otsikosta "lauleta" ja sitten "laueta", kolmas silmäys vasta avasi hieman tuota lastensuojelun tarvetta.

Vierailija
25/32 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:56"]

Mä teen rikosilmoituksen susta ap pelkän ton otsikon perusteella (tekstiä en vaivautunut edes lukemaan) kun viet resurssit hoitaa oikeita tapauksia.

[/quote]Opettajalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos hänellä on huoli lapsen hyvinvoinnista. -ap

[/quote]

Kyllä sillä tarkoitetaan ihan jotakin muuta kuin sitä, ettei kirjoja lueta. 

Välillä kyllä pelottaa, kuinka urpoja ihmiset voivatkaan olla.

Vierailija
26/32 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:00"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:56"]

[/quote]

Kyllä sillä tarkoitetaan ihan jotakin muuta kuin sitä, ettei kirjoja lueta. 

Välillä kyllä pelottaa, kuinka urpoja ihmiset voivatkaan olla.

[/quote]Siitä, ettei lapselle lueta, on yhtälailla haittaa kuin siitä, ettei hänelle pueta puhtaita vaatteita kouluun. Todistusaineisto lukutaidon tärkeydestä on laaja ja kiistaton, vaikka se ei sinun arkikokemukseesi sopisikaan. Lukutaito on lastensuojelukysymys. -ap

Vierailija
27/32 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:42"] Nro 8, sinun poikkeava kokemuksesi ei tee tyhjäksi tieteellisiä tutkimuksia, jotka osoittavat toista. Täältä tulee päinvastainen esimerkki: Opin lukemaan 4-vuotiaana, ala-asteella olin aina vähintään vuoden edellä ikätasoani ja "menestysputki" on kantanut siitä eteenpäinkin. Kirjoitin lukiostakin E:n paperit lukematta juuri lainkaan -todennäköisesti vuosien aikana keräämieni taitojen ja tietojen ansiosta. Tällä hetkellä opiskelen yliopistossa alaa, jolle on vaikea päästä ja jonka työllisyystilanne on erinomainen. Uskon vakaasti, että lapsuuden lukutottumuksillani on ollut tässä kaikessa suuri merkitys. -6 [/quote] Minä taas kerroin kokemukseni, koska kohta aletaan mennä jo liian pitkälle näiden erinäisten vaatimusten kanssa mitä vanhempien pitää tehdä ja olla tekemättä. Uskon että suurinosa vanhemmista yrittää aina parhaana lastensa vuoksi. Tällaiset "vaatimukset" vain lisäävät stressiä. En siis ole itse vanhempi, jos sitä tässä mietitään. Mutta minun järkeni sanoo että aloitus on naurettava, vaikka "tieteelliseltä pohjalta" katsottuna ehkä faktuaalinen. Kannattaa myös miettiä syy ja seuraus suhteita. [/quote] Lapselle lukeminen ei ole sen kummempi vaatimus, kuin muutkaan turvalliseen kiintymyssuhteen luomiseen kuuluvat asiat. Jos lapsi itse vastustaa lukemista, fine, mutta yrittää kuitenkin pitäisi jokaisen vanhemman. Se vie päivästä puoli tuntia -onko se liikaa lapsen tulevaisuuden pohjan luomisesta?

[/quote]

Kyllä, lapsuudessa nimenomaan kylvetään tulevan hyvinvointikuilun siemenet, ja lapselle lukeminen on yksi niistä. Jokainen vanhempi voi tykönään miettiä, kumpaan ryhmään toivoo lapsensa päätyvän; pärjääviin vai niihin toisiin. Lapsilleen lukemattomat vanhemmat ovat niitä, jotka tulevaisuudessa kitisevät kuinka hyväosaiset sitä ja tätä. Mutta turhahan tällaisella palstalla on ihmisiä yrittää herätellä. Poistun.

Vierailija
28/32 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:37"]No tjaa. Itse olin intohimoinen kirjojen lukija, melkeinpä nörttityttö. Siirryin nopeasti aikuisten osastolle kun olin tyhjentänyt nuorten osaston luettavasta materiaalista. Kirjasto oli yksi lempipaikkojani. Ennätykseni oli lukea reilu 100 sivua tunnissa. Ja varmistin että minulla on ainakin yksi kirja menossa koko ajan. Silti olen nyt syrjäytynyt ja muutenkin kurassa elämäni kanssa. Erinäisistä syistä. Että ei nyt tuohon ainakaan kannata takertua.
[/quote]
Kuulostaa omalta tarinaltani.
Liiankin sanasta sanaan.

Vierailija
29/32 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä luen lapselle ja tiedostan sen tärkeyden, mutta tuo on jo liioittelua.

Vierailija
30/32 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin minäkin tehdä lasun näistä sankareista jotka eivät osaa ensimmäisen asteen yhtälöä ratkaista lukioon tullessaan, vaan enpä tee, sen sijaan teen työni ja opetan asiat alusta pitäen jos on pakko. 

Vierailija
31/32 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemisen arvostus on vähentynyt pitkien tekstien lukemisessa, kuten romaanit mutta lyhyttekstejä, kuten nettitekstejä nuoret lukevat mielellään. On naurettavaa tehdä tuollainen aloitus muuten tärkeästä asiasta! Lukea voi mitä tahansa ja tärkeää on se, että keskustellaan lukemastaan asiasta nuoren kanssa. Nuorelle ja lapselle voi antaa houkuttelevia kirjavinkkejä mutta tuputtaminen on myrkkyä. Itse olen aina lukenut lapselleni ja ostanut sekä lainannut lukuisia lastenkirjoja. Nyt hänen mielilukemistaan on Akkarit. Pitkät kirjat eivät kiinnosta. On alakoululainen. Olen kyllä tyytyväinen, että lukee mielellään ja luemme vieläkin yhdessä tai minä luen ääneen illalla nukkumaan käydessä. En halua tuomita ketään lukemattomuudesta mutta pienikin lukeminen yhdessä kannattaa. t. Toinen äikän ope

Vierailija
32/32 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:46"]

Lukemisen arvostus on vähentynyt pitkien tekstien lukemisessa, kuten romaanit mutta lyhyttekstejä, kuten nettitekstejä nuoret lukevat mielellään. On naurettavaa tehdä tuollainen aloitus muuten tärkeästä asiasta! Lukea voi mitä tahansa ja tärkeää on se, että keskustellaan lukemastaan asiasta nuoren kanssa. Nuorelle ja lapselle voi antaa houkuttelevia kirjavinkkejä mutta tuputtaminen on myrkkyä. Itse olen aina lukenut lapselleni ja ostanut sekä lainannut lukuisia lastenkirjoja. Nyt hänen mielilukemistaan on Akkarit. Pitkät kirjat eivät kiinnosta. On alakoululainen. Olen kyllä tyytyväinen, että lukee mielellään ja luemme vieläkin yhdessä tai minä luen ääneen illalla nukkumaan käydessä. En halua tuomita ketään lukemattomuudesta mutta pienikin lukeminen yhdessä kannattaa. t. Toinen äikän ope

[/quote]Kaikki yhdessä lukeminen kannattaa, se on selvä. Kuitenkin myös pitkien tekstien kuten romaanien lukeminen on tärkeää. Laajojen kokonaisuuksien hallinta, pitkäjänteinen keskittyminen, sisällön pitäminen mielessä tai tiivistämisen ja referoinnin taidot eivät kehity riittävästi pelkästään silpputekstejä lukemalla.

Surullisimpia tapauksia ovat seiskaluokkalaiset, jotka eivät osaa lukea kaunokirjallisuutta ollekaan. Heille pitää kädestä pitäen selittää, että ideana on lukea kirjasta tapahtumia ja sitten kuvitella ne mielessään. Jos on kasvanut laiminlyöntiperheessä, tämä on ihan outo ajatus.  -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä