Tää Helsingin rautatieasemalla asuva Sari, 53v, on varmaan monille palstalaisille tuttu tapaus
Kuulostaa ainakin mielenkiintoiselta persoonalta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2cfe43b9-049a-4873-8bdd-7ace2eb1d365
Kommentit (414)
Kaikki ei vaan ole niin ihanaa tässäkään maassa vaikka jotkut niin luulee..Asemalla näkee sen miten hyvinvointi yhteiskunta huolehtii omistaan..Joillakin on esim: se käsitys että asunnoton vain menee sossuun ja saa asunnon-Heh niinpä sinne vaan kokeilemaan miten se onnistuu.
Näin yleisesti ottaen rautatieasemat (kaupungista riippumatta) ovat aina olleet minulle todella pelottavia paikkoja. Nyt vanhemmalla iällä ymmärrän kodittomuutta paremmin tietenkin, mutta vieläkin ihmetyttää miksi joku haluaa ns. "hengata" yleisillä paikoilla tolla tavalla. Varsinkin nuoret ihmiset.
Helsingin metroasema on todella, todella karu. Jopa Nykissä on turvallisempi olo suoraan sanoen.
Vierailija kirjoitti:
Koskettava tarina. Hirveän turvatontahan asunnottomana oleminen varsinkin naiselle on, mitähän hän tekee silloin kun asema on kiinni sen muutaman tunnin yöllä?
En tiedä miten häntä voisi auttaa, voisiko tosiaan saada jostain hostellista pidempiaikaisen majapaikan, olisi turvallisempaa ja tavarat, jotka ilmeisesti ovat hänelle hyvin tärkeitä, pysyisivät paremmassa tallessa.
Apua, siis hoitoa hän tarvitsee. On kai mahdollisuus saada asunto, mutta ei ilmeisesti sellaista edes halua. Luulen, että johtuu juurikin pään sisäisistä ongelmista tuo, ettei edes tahdo asua yksin neljän seinän sisällä saatika apua. Kuten moni veikkaili, ehkä skitsofrenia ja sen aiheuttamat harhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskettava tarina. Hirveän turvatontahan asunnottomana oleminen varsinkin naiselle on, mitähän hän tekee silloin kun asema on kiinni sen muutaman tunnin yöllä?
En tiedä miten häntä voisi auttaa, voisiko tosiaan saada jostain hostellista pidempiaikaisen majapaikan, olisi turvallisempaa ja tavarat, jotka ilmeisesti ovat hänelle hyvin tärkeitä, pysyisivät paremmassa tallessa.
Apua, siis hoitoa hän tarvitsee. On kai mahdollisuus saada asunto, mutta ei ilmeisesti sellaista edes halua. Luulen, että johtuu juurikin pään sisäisistä ongelmista tuo, ettei edes tahdo asua yksin neljän seinän sisällä saatika apua. Kuten moni veikkaili, ehkä skitsofrenia ja sen aiheuttamat harhat.
Apua itsellesi! Mikä hänen elämässään sinua risoo? Onko se jotenkin sinulta pois? Luultavasti hän pitää sinua ihan yhtä pipipäänä aivopestyine maailmoinesi kuin sinä häntä - enkä ole ollenkaan varma että hän on väärässä.
Vierailija kirjoitti:
veikkaan, että skitsofreenikko
🤦🏻😂 Vauva-palstan ”tee-se-itse-psykiatrit” taas vauhdissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Juuri kaltaistesi vuoksi Sari _ei_ hae apua tai halua asuntoa. Ihan voit itse mennä syömään neuroleptisi, jospa vaikka
valautuisit vähän soratuheroisen jäykästä maalimankuvastasi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi varttunut rouva kerjäsi usein rahaa ja kerjää vieläkin Helsingin aseman edessä penkillä. Hän asuu Martinlaaksossa. Hänellä on oma asunto ja kaikkea, mitä elämiseen tarvitaan. Annoin hänelle kerran 2 euroa, niin hän sanoi, että anna 20. Mikään ei tunnu riittävän.
No onpa törkeä tuo pummi. Tuohan ei ole enää kerjäämistä kun aletaan esittämään vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Juuri kaltaistesi vuoksi Sari _ei_ hae apua tai halua asuntoa. Ihan voit itse mennä syömään neuroleptisi, jospa vaikka
Skitsofreenikko on mielisairas ja jos Sarilla on tuo sairaus pitäisi käyttää pakkohoitoa. Kertoman mukaan hän höpöttää aseman vessoissa aivan puuta heinää ja kuvittelee itseään kuvattavan jatkuvasti. Mielisairauden aiheuttamia oikkuja ymmärretään nykyään liikaakin. Osin kyse on myös hoitoon annettavien rahojen puutteesta niin ei ole varaa laittaa potilaita sairaalahoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Yksi varttunut rouva kerjäsi usein rahaa ja kerjää vieläkin Helsingin aseman edessä penkillä. Hän asuu Martinlaaksossa. Hänellä on oma asunto ja kaikkea, mitä elämiseen tarvitaan. Annoin hänelle kerran 2 euroa, niin hän sanoi, että anna 20. Mikään ei tunnu riittävän.
tämä Martinlaaksossa asunut mutta entisen M-radan varrella ja keskustassa vaikuttanut mummo on siirtynyt jo aikaa sitten vihreämmille niityille kerjäämään. Muutin v. 1999 Vantaalle EvTekiin opiskelemaan ja juuri Martinlaakson asemalla törmäsin kerjääjämummon. Järkytyin kovasti, että köyhä mummo joutuu henkensä pitimiksi kerjäämään ja annoin hänelle 100 markkaa, mikä oli opiskelijalle iso summa. Siihen mummo vastasi "anna kaksataa" ja jäi sitä jankkaamaan. Oli muuten viimeinen kerta kun annoin. Sittemmin tajusin, että kerjääjämummo oli naapurini Martinlaakson Laajaniityntiellä (ihan niitä Martsarin ekoja valmistuneita asuntoja vuode 1969 kieppeillä), hänellä oli ihan oma omistusosake siellä. Kerjääminen oli joku elämäntapa.
Sen sijaan tuo rautatieaseman kerjääjätäti on itselleni ihan vieras. Harvoin tulee ydinkeskustassa enää pyörittyä.
[
quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skitsofreenikko on mielisairas ja jos Sarilla on tuo sairaus pitäisi käyttää pakkohoitoa. Kertoman mukaan hän höpöttää aseman vessoissa aivan puuta heinää ja kuvittelee itseään kuvattavan jatkuvasti. Mielisairauden aiheuttamia oikkuja ymmärretään nykyään liikaakin. Osin kyse on myös hoitoon annettavien rahojen puutteesta niin ei ole varaa laittaa potilaita sairaalahoitoon.
Haastattelun perusteella hän on erittäin vahvasti realiteeteissa. Se, että tällä alapääpalstalla joku on kuvitellut hänet ”höpöttämään aseman vessaan itsekseen”, on yhtä uskottavaa kuin yksisarvisterapia.
Vierailija kirjoitti:
Netin kautta on tuttu. Saxpi nimellä kirjoitteli ja teki ne pakkohoitovideot.
Ai se on se! 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netin kautta on tuttu. Saxpi nimellä kirjoitteli ja teki ne pakkohoitovideot.
Ai se on se! 😳
Jep. Minä tunsin joskus Tukarilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko miestä jolla toinen puoli naamasta on musta/mädäntynyt? Ainakin Myyrmäessä ja Helsingissä liikkuu. Onkohan hänestä jo aika jättänyt?
Reksi kuoli n. vuosi sitten.
Mihin kuoli? Millainen tyyppi oli, jos joku tietää hänet paremmin?
Sari olis halunnut johonkin hostellin asumaan, olisi tullut aika edulliseksikin, Helsingin kaupunki ei suostunut tähän. Sarihan oli hyvin kriittinen terveydenhuoltoa ja viranomaisia kohtaan, ei ole käynyt lääkärissä 15 vuoteen, kertomansa mukaan. Tyypillistä pahoista mt-ongelmista kärsivän elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sattunut tämän kanssa samaan aikaan steissin vessaan. Vain kärryt olivat näkyvissä. Hihitteli kopissa itsekseen ja sanoi jotain että katsokaa nyt kun hän pissaa kun pitää jokainen liike taltioida.
Aivan antakaa olla rauhassa ja tuskin hän pitää siitä että täällä kirjoitellaan hänen yksityisasioitaan.
Ihan tietoisesti ja vapaaehtoisesti on suostunut haastateltavaksi ja jutun aiheeksi.
Ehkä jopa toivonut, että saa lisää näkyvyyttä ja kuuluvuutta itselleen ja asialleen.
En minäkään tästä henkilöstä tiennyt mitään, mutta nyt olen lukenut blogipostauksiaan ja katsonut videoitaan. Hän on itse tuonut yksityisasiansa julkisiksi, totta kai ne herättävät keskustelua.
Sitä en tiedä, onko hän todellisuudessa sillä tavalla sairas ja suojeltava, ettei lehtijuttuja pitäisi julkaista, vrt. Johanna Tukiainen.ei hän ole tälle palstalle antanut mitään lupaa levitellä yksityisasioitaan. ei kenestäkään voi mitä tahansa kirjoittaa. juoruämmät..
Mistäs nyt tuulee? Kyllä tällä palstalla saa keskustella lehtijutusta ja henkilön omien postausten esiintuomista asioista. Hän itse on levitellyt yksityisasioitaan julkisuuden ja huomion toivossa. 🤔
Kommentoijien silminnäkijähavainnot eivät tietysti ole 100% luotettavia, mutta niin kauan kuin ei suoranaista herjausta tapahdu, en näe niitä vaarallisina.
Sari on huumorintajuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt Sarin useamman vuoden asemalla..ja välillä laivoilla. Ei vaikuta mitenkään sairaalta eikä käytä alkoholia muita päihteitä.
Valitettava tosiasia on että tässä maassa kun tippuu kaikkien turvaverkkojen läpi niin ainoa vaihtoehto alkaa olemaan asema-itselläni se on juuri ja juuri siinä etten sinne joudu asumaan. Raitis ,lapseton(ei alle 18 v lapsia)nainen ei juuri saa mitään järkevää apua esim: sossusta. Olen ollut useamma kaupungin asuntojonossa sossun lausunnolla että kiirellinen asunnon tarve- ei ole tullut asuntoa. Ei raitista ihmistä voida laittaa samaan majaan alkoholistejen kanssa -se on fakta.Luottotietojen menetys ajaa ihmisiä ulos asumaan jne aikamoista psyykettä vaatii myös se että asioit työkkärin,kelan ,sossun kanssa -saat lähinnä sellaisia neuvoja jotka olisi pitänyt antaa jo 10 vuotiaana.
Tämä on kyllä totta, asunnon menettämisen tapauksessa palveluita on lähinnä päihdeongelmaisille ja on ihan ymmärrettävää, että ei raitis normaalisti elävä ihminen halua mihinkään asuntolaan rappioalkoholistien ja narkkarien kanssa, ennemmin sitä asuu vaikka metsässä. Minäkin kuvittelin ennen, että Suomessa voi joutua asunnottomaksi vain siksi, ettei päihteiden käytön vuoksi kykene elämään järjestäytyneessä yhteiskunnassa, mutta nyt tajuan, ettei asia ole ihan näin. Tämä tietoisuus on omiaan luomaan turvattomuuden tunnetta kaltaiselleni keski-ikäiselle matalasti koulutetulle matalapalkkatyöläiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt, mutta anna euro mummon näin aina. Markka- aikaan oli pyytämässä markkoja samalla tyylillä. Nyt ei ole enää vuosiin näkynyt.
Jos tarkoitat pummia jolla oli vähän nököhampaat.
Kun oli vielä pahviliput ratikassa hän väänsi silloin vanhan hauraan mummon rannetta pahasti, kun halusi 10-kerran lipun tuon kädestä. Siitä on aikaa, pummi oli vielä pulska ja vahva. Karmea tyyppi.
Tuo Sari vaikuttaa skitsofreenikolta.
Minä oikeasti inhosin sitä "anna markka" mummoa. Kiersin kaukaa, jos vain bongasin ajoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä näen hänet kun työmatkat Rautatieaseman kautta. Voisiko joku kertoa mitä hänestä kerrotaan artikkelissa? Olen muutaman kerran nähnyt kun ihmiset on kyselleet hänen vointiaan ja ilmeisesti halunneet auttaa, mutta on kuulostanut kuin hän ei apua olisi halunnut.
Joku sanoi toisessa ketjussa, että hänelle ollaan tarjottu asuntoa, mutta ei halua kykkiä yksinään asunnolla ja että kaverit ovat assalla.
Missä hän viettää yönsä?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei vaan ole niin ihanaa tässäkään maassa vaikka jotkut niin luulee..Asemalla näkee sen miten hyvinvointi yhteiskunta huolehtii omistaan..Joillakin on esim: se käsitys että asunnoton vain menee sossuun ja saa asunnon-Heh niinpä sinne vaan kokeilemaan miten se onnistuu.
Lässyn. lässyn. Varin monella ihan oma syy se asunnottomuus. Rahat menee muuhun. Semmoista systeemiä ei ole missään, ettei osa omien valintojensa vuoksi päätyisi asunnottomiksi.
Tärkeintä olisi kuitenkin se, että työssä käyvillä on asunto, jottei asunnottomuuden vuoksi joudu mihinkään kierteeseen. Ja niitä asuntoja saataisiin enemmän, kun pudotettaisiin tasoa, rakennetaan halvemmille aluielle ja pysytellään kerrosteluasunnoissa. Primetimepaikat, rivarit jne olkoon sitten niille, joilla on itsellä varaa niihin.
Olen nähnyt Sarin useamman vuoden asemalla..ja välillä laivoilla. Ei vaikuta mitenkään sairaalta eikä käytä alkoholia muita päihteitä.
Valitettava tosiasia on että tässä maassa kun tippuu kaikkien turvaverkkojen läpi niin ainoa vaihtoehto alkaa olemaan asema-itselläni se on juuri ja juuri siinä etten sinne joudu asumaan. Raitis ,lapseton(ei alle 18 v lapsia)nainen ei juuri saa mitään järkevää apua esim: sossusta. Olen ollut useamma kaupungin asuntojonossa sossun lausunnolla että kiirellinen asunnon tarve- ei ole tullut asuntoa. Ei raitista ihmistä voida laittaa samaan majaan alkoholistejen kanssa -se on fakta.Luottotietojen menetys ajaa ihmisiä ulos asumaan jne aikamoista psyykettä vaatii myös se että asioit työkkärin,kelan ,sossun kanssa -saat lähinnä sellaisia neuvoja jotka olisi pitänyt antaa jo 10 vuotiaana.