Tää Helsingin rautatieasemalla asuva Sari, 53v, on varmaan monille palstalaisille tuttu tapaus
Kuulostaa ainakin mielenkiintoiselta persoonalta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2cfe43b9-049a-4873-8bdd-7ace2eb1d365
Kommentit (414)
Asuin Helsingissä kolme vuotta ja rautatieasema oli paikka, josta tuli usein kuljettua, mutta koskaan en ko. naista siellä nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kenenkään tarvitse olla asunnoton ellei halua ja jos haluaa asunnotonta leikkiä niin miksei leikkisi sitä toisaalla euroopassa missä on lämpimämpää, halvempaa ja eurooppalaisella sairaanhoitokortilla saa samat terveyspalvelut kuin täälläkin, pankkiautomaatista saa nostettua kaikki tuet, suomalaisen lääkärin kirjoittamat reseptit käyvät euroopassa jne.
Eurooppalaisella sairaanhoitokortilla saa vain lääketieteellisesti välttämätöntä hoitoa. Tosin en tiedä, minkä verran nämä laitapuolen kulkijat ylipäätään terveyspalveluita käyttää. Ehkä juurikin vain välttämätöntä.
No minkä vuoksi ylipäätään sairaanhoitopalveluita tarvitaan kuin välttämättömyyden?
Tiedätkö ketään joka käy lämpimikseen terveyskeskuksessa, minä en, mutta minä tiedän miten sairaanhoitokorttia täällä euroopassa käytetään ja sinulla ei näköjään ole mitään tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika härskiä touhua kyllä lääkäreiltä. Kyllähän tuo Saxpi on mieleltään vinksahtanut mutta lääkärit jostain syystä värittävät touhua lisää eivätkä edes tiedä mistä puhuvat.
Nuo "sairaudentunnoton ja hoitokielteinen/lääkekielteinen" ovat pelottavia havaintoja, joita voitaisiin tehdä kenestä vain, jolle ensin saatu mielenterveysleima.
Siis oikeasti: täysin terve, itsevaltainen ja toimintakykyinen ihminen voidaan määritellä sairaaksi, jos hänellä on ennestään joku siihen viittava terveydenhoitokontakti.
Minulle kävi näin, kun pitkäaikainen aviopuolisoni täysin yllättäin lähti. Hän oli hankkinut asunnon ja muuttanut kirjoille sinne kertomatta minulle mitään.
Tämä oli minulle sellainen järkytys, että sain akuutin hermoromahduksen. Hakeuduin itse psyk polille, ja pyysin päästä lepäämään/toipumaan akuuttiosastolle. En siellä monta päivää viipynyt, kun totesin että on väärä paikka minulle.
Kuitenkin tätä asiaa käytettiin myöhemmin hyväksi juuri niin, että poliisit tulivat ovelle etsimään minua.
No, se asia on jo historiaa, ja pääsin ei-toivotusta "avusta" eroon lopulta melko helposti.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt häntä, mutta käyn aika harvoin rautatieasemalla, kun en enää ole keskustassa töissä.
Mitähän kuuluu Rautatientorin rappusten vieressä vuosia kerjänneelle vanhemmalle naiselle? "Anna kaks euroo!" En ole moneen vuoteen nähnyt häntä.
Minäkin kaipaan sitä muijaa. Oli jännä katsoa miten hän pummatessaan liikutteli kerjuukätensä jäykkiä sormia eri suuntiin. Kerran tapasin hänet harjoittamassa ammattiaan Tehtaankadulla, ja taisin kysyä miksi hän ei ollut vakiopaikallaan steissillä. Hän pahastui kovasti. Hän kun ei pitänyt siitä, että häntä sinuteltiin!
Wannabe-koditon. Heitä riittää näinkin lämpimässä maassa, hohhoijaa.
Rautatieasemalla pummaa tai kerää jo tyhjiä pulloja päivässä sen verran että pääsee junalla lentoasemalle ja etelän lämpöön, mutta eiköhän tähänkin joku selitys löydy miksi kannattaa ennemmin leikkiä koditonta täällä pakkasessa, odotellaan.
Olin itse kerran kämppää vailla, täysin terve ja työssä käyvä henkilö, menin sosiaalihuoltoon ja sanoin että nyt alkaa riittää ystävien lattialla nukkuminen alkaa työnteko kärsiä, sanoivat että heillä on tarjota heti huone soliasunnosta johon minä että ei kiitos minä haluan kaupungin vuokra-asunnon johon voisitte kirjoittaa puollon, juu se käy kyllä mutta voit joutua hieman odottamaan asuntoa, sain puollon ja muutin kolmen viikon kuluttua uuteen kaupungin kämppään.
Ja nyt vastauksia että minulla kävi tuuri ja minä ole poikkeustapaus ja muuta huttua, paskat, minä olen suomalainen ja täällä ei yhdenkään tarvitse asua kadulla ellei halua.
Toiset valittavat ikänsä eivätkä saa mitään aikaiseksi, minä en kuulu heihin minä tiedän mitkä ovat oikeuteni suomen kansalaisena ja käytän niitä myös hyväkseni enkä tingi niistä.
On turha valittaa jos asialle voi jotain tehdä.
Sari ei ole päässyt käyttämään potentiaaliaan. Hänhän on älykäs, analyyttinen, havainnoiva, kiinnostunut asioista. Sari olisi ihan tutkija-ainesta.
En päässyt lukemaan juttua, mutta jossain vilahti, että on käynyt vain kauppakoulun.
Ilmeisesti kotoa Mikkelistä ei ainakaan kannustettu kehittämään kapasiteettiaan.
Sari on tehnyt elämästään sellaisen, mihin on pystynyt, pitäen kiinni itsemääräämisoikeudestaan.
Ehkä taustalla on sellaista, mikä estää säännöllisen työnteon. En tarkoita asunnottomuutta.
Psykiatrialle ja sossulle riittää, että
-ihmisellä on erikoisia kiinnostuksenkohteita, robotit tässä tapauksessa (v. 2006 ne olivat vielä hyvn harvinaisia Suomessa, eli Sari on ollut uranuurtaja!)
-ihminen on introvertti tai viihtyy muuten hyvin keskenään, eikä kaipaa jatkuvaa sosiaalisuutta (tutkimusten mukaan älykkäät ihmiset viihtyvät hyvin ilman seuraa)
-ihminen on analyyttinen ja hyvin asiaorientoitunut, eikä pelaa sosiaalisia pelejä omaksi parhaakseen. Vrt. robottikyselyihin Sari olisi voinut viitata kintaalla ja vähätellä harrastuksen merkitystä, sen sijaan hän _niistä kysyttäessä_ innostuu selittämään enemmänkin. (tyypillistä asperger-ihmisille, joita usein pidetäänkin vinksahtaneina heiltä puuttuvan höpöhöpön takia...)
-näihin päälle yksikin akuutti mt-hoitokontakti mistä tahansa syystä, niin LEIMA on valmis ja pysyvä.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse kerran kämppää vailla, täysin terve ja työssä käyvä henkilö, menin sosiaalihuoltoon ja sanoin että nyt alkaa riittää ystävien lattialla nukkuminen alkaa työnteko kärsiä, sanoivat että heillä on tarjota heti huone soliasunnosta johon minä että ei kiitos minä haluan kaupungin vuokra-asunnon johon voisitte kirjoittaa puollon, juu se käy kyllä mutta voit joutua hieman odottamaan asuntoa, sain puollon ja muutin kolmen viikon kuluttua uuteen kaupungin kämppään.
Ja nyt vastauksia että minulla kävi tuuri ja minä ole poikkeustapaus ja muuta huttua, paskat, minä olen suomalainen ja täällä ei yhdenkään tarvitse asua kadulla ellei halua.
Toiset valittavat ikänsä eivätkä saa mitään aikaiseksi, minä en kuulu heihin minä tiedän mitkä ovat oikeuteni suomen kansalaisena ja käytän niitä myös hyväkseni enkä tingi niistä.
On turha valittaa jos asialle voi jotain tehdä.
Nuo asiat hoituvat pärstäkertoimen mukaan. Sinun kohdallasi päättivät tehdä mitä pyysit. Aina näin ei tapahdu. Kysyn vielä, mikä oli koulutustaustasi ja ammattisi? Näillä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kenenkään tarvitse olla asunnoton ellei halua ja jos haluaa asunnotonta leikkiä niin miksei leikkisi sitä toisaalla euroopassa missä on lämpimämpää, halvempaa ja eurooppalaisella sairaanhoitokortilla saa samat terveyspalvelut kuin täälläkin, pankkiautomaatista saa nostettua kaikki tuet, suomalaisen lääkärin kirjoittamat reseptit käyvät euroopassa jne.
Eurooppalaisella sairaanhoitokortilla saa vain lääketieteellisesti välttämätöntä hoitoa. Tosin en tiedä, minkä verran nämä laitapuolen kulkijat ylipäätään terveyspalveluita käyttää. Ehkä juurikin vain välttämätöntä.
No minkä vuoksi ylipäätään sairaanhoitopalveluita tarvitaan kuin välttämättömyyden?
Tiedätkö ketään joka käy lämpimikseen terveyskeskuksessa, minä en, mutta minä tiedän miten sairaanhoitokorttia täällä euroopassa käytetään ja sinulla ei näköjään ole mitään tietoa.
No et saa vaikka tekoniveltä sillä sairaanhoitokortilla Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kommentoida asiaan mitään, kun artikkelia ei pääse lukemaan.
Lähiaikoina on luotu paljon ketjuja nimenomaan Iltalehden maksullisista artikkeleista ilman, että edes yritetään avata aihetta. Sattumaako vai markkinointiyritys?
Käyn nykyisin Iltalehden sivuilla harvemmin, kun joka toinen artikkeli tuntuu olevan Plus-juttu. Sitä ennen osa jutuista oli rekisteröinnin takana, vaikka itse juttu oli ilmainen. En ole tuohon lähtenyt. Jotenkinhan heidän on rahaa haalittava kun irtonumeromyynti on nykyisin niin pientä ja mainostuloja syö adblockerit.
Tähän maksullisuuteen lähdettiin aivan liian myöhään. Kukaan ei halua enää maksaa kun niin pitkään saatiin ilmaiseksi.
En ole ko. naista koskaan nähnyt vaikka jonkun verran Helsingin rautatieasemalla liikunkin.
Iltalehden toimittaja yrittää ovelasti ujuttaa Sanomien sivuille ilmaista mainosta omaan maksulliseen sisältöönsä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt häntä, mutta käyn aika harvoin rautatieasemalla, kun en enää ole keskustassa töissä.
Mitähän kuuluu Rautatientorin rappusten vieressä vuosia kerjänneelle vanhemmalle naiselle? "Anna kaks euroo!" En ole moneen vuoteen nähnyt häntä.
Ai se joka huusi ohikulkijoille "Hei! Hei! HEI!"?
Eipä ole aikoihin näkynyt”Hei rouva! Onks teillä antaa kaks euroo?” Hän on tosiaan kadonnut maisemista!
Sarin näen usein nukkumassa leopardikuvioisissa leggingseissä. Hereillä en ole nähnyt häntä koskaan.
Oliko se euromummo sellainen tummahiuksinen polkkatukkainen?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sattunut tämän kanssa samaan aikaan steissin vessaan. Vain kärryt olivat näkyvissä. Hihitteli kopissa itsekseen ja sanoi jotain että katsokaa nyt kun hän pissaa kun pitää jokainen liike taltioida.
Aivan antakaa olla rauhassa ja tuskin hän pitää siitä että täällä kirjoitellaan hänen yksityisasioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kommentoida asiaan mitään, kun artikkelia ei pääse lukemaan.
Lähiaikoina on luotu paljon ketjuja nimenomaan Iltalehden maksullisista artikkeleista ilman, että edes yritetään avata aihetta. Sattumaako vai markkinointiyritys?
Käyn nykyisin Iltalehden sivuilla harvemmin, kun joka toinen artikkeli tuntuu olevan Plus-juttu. Sitä ennen osa jutuista oli rekisteröinnin takana, vaikka itse juttu oli ilmainen. En ole tuohon lähtenyt. Jotenkinhan heidän on rahaa haalittava kun irtonumeromyynti on nykyisin niin pientä ja mainostuloja syö adblockerit.
Tähän maksullisuuteen lähdettiin aivan liian myöhään. Kukaan ei halua enää maksaa kun niin pitkään saatiin ilmaiseksi.
En ole ko. naista koskaan nähnyt vaikka jonkun verran Helsingin rautatieasemalla liikunkin.
Kun huomaan kiinnostavan otsikon ja juttu osoittautuu maksulliseksi, siirryn kommenttiosioon. Sieltä selviää usein yllättävän paljon myös itse jutun sisällöstä.
Ja asioita paljastuu rivien välistä, kun kommentteja ja vastakommentteja lukee.
En aio maksaa nettilehtien lukemisesta, koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sattunut tämän kanssa samaan aikaan steissin vessaan. Vain kärryt olivat näkyvissä. Hihitteli kopissa itsekseen ja sanoi jotain että katsokaa nyt kun hän pissaa kun pitää jokainen liike taltioida.
Aivan antakaa olla rauhassa ja tuskin hän pitää siitä että täällä kirjoitellaan hänen yksityisasioitaan.
Ihan tietoisesti ja vapaaehtoisesti on suostunut haastateltavaksi ja jutun aiheeksi.
Ehkä jopa toivonut, että saa lisää näkyvyyttä ja kuuluvuutta itselleen ja asialleen.
En minäkään tästä henkilöstä tiennyt mitään, mutta nyt olen lukenut blogipostauksiaan ja katsonut videoitaan. Hän on itse tuonut yksityisasiansa julkisiksi, totta kai ne herättävät keskustelua.
Sitä en tiedä, onko hän todellisuudessa sillä tavalla sairas ja suojeltava, ettei lehtijuttuja pitäisi julkaista, vrt. Johanna Tukiainen.
yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen on rikos. pitäkäähän näppinne kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tietoisesti ja vapaaehtoisesti on suostunut haastateltavaksi ja jutun aiheeksi.
Ehkä jopa toivonut, että saa lisää näkyvyyttä ja kuuluvuutta itselleen ja asialleen.
En minäkään tästä henkilöstä tiennyt mitään, mutta nyt olen lukenut blogipostauksiaan ja katsonut videoitaan. Hän on itse tuonut yksityisasiansa julkisiksi, totta kai ne herättävät keskustelua.
Sitä en tiedä, onko hän todellisuudessa sillä tavalla sairas ja suojeltava, ettei lehtijuttuja pitäisi julkaista, vrt. Johanna Tukiainen.
ei hän ole tälle palstalle antanut mitään lupaa levitellä yksityisasioitaan. ei kenestäkään voi mitä tahansa kirjoittaa. juoruämmät..
Sympaattisen oloinen jutun perusteella. Kaikki eivät mahdu samoihin muotteihin, eikä pidäkään.
Rohkenen epäillä. Mitä olen lukenut näistä tapauksista niin siinä on ollut joku toinen syy.
"Olen asunut koko elämäni Helsingissä ja kaikki tuttuni ovat täällä. Nyt minulle tarjottiin asuntoa Keravalta. Miksi minä sinne lähtisin?"
"Minulle tarjottiin asuntoa, se olisi kimppakämppä 3 tuntemattoman parantuvan alkoholistin kanssa."
Asuin jossain vaiheessa yhden Helsingin yömajan vieressä. Sinne piti mennä aika aikaisin sisään, ei saanut olla alkoholia mukana (kaikki vedettiin ovella kurkusta alas), tavaroita varastettiin, jne. Ei ihme ettei mielenkiinto ollut suurta.