Lääkärin syyllistävä asenne kun potilas on ylipainoinen,aivan sama liittykö tulosyy
Mitenkään siihen ettå lääkäriin on hakeutunut.
Esim migreeni,psorias,silmätulehdus.. miten nämä liittyvät painoon?
Kommentit (14)
Hyvä lääkäri hoitaa potilasta kokonaisvaltaisesti, eikä tarkastele häntä vain silmänä tai päänsärkynä.
onhan se lääkärillekin iljettävää katsella sellaista potilasta
Kyllä ne liittyy: ylipaino voi aiheuttaa tai pahentaa esimerkiksi juuri migreeniä tai psoria.
Mielestäni on asiatonta käskyttää päänsärkyinen vaa'alle tai kirjoittaa epikriisiin " Tukevahko naishenkilö,silmä punottaa ja vuotaa".
Ap
Ihmisen habitus saattaa usein paljastaa asioita hänen elämänhallinnastaan ja oikeustoimikelpoisuudestaan.
Mä kerroin terveydenhoitajalle puoli vuotta jatkuneesta tauottomasta yskästä ja flunssasta sekä, että selkääni on kasvanut jättimäisiä finnejä. Hän sanoi alkoholin juomisen lopettamisen olevan ratkaisu.
Myöhemmin ostin uuden sohvan jossa nukun ja vietän iltaisin paljon aikaa niin ongelmani ratkesi kertaheitolla.
Minulla oli hirveä yskä ja voimat pois,lääkäri käski laihduttaa ja lopettaa polttamisen,ei uskonut kun sanoin etten polta.
Lopulta löytyi mykoplasma.
Ylipainoinen haluaisi ettei hänen painoonsa kiinnitettäisi mitään huomiota.
Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Ylipaino on ihmisen suurin terveysongelma.
Hyvä lääkäri ei jätä sellaista tietoa pois epikriisistä.
Ylipaino vaikuttaa kyllä moneen asiaan niin tottakai lääkäri kiinnittää asiaan huomiota. Pieni ylipaino ei haittaa jos harrastaa liikuntaa ja pitää muuten itsestään huolta (nukkuu ja lepää riittävästi ja pitää stressin kurissa). Lääkärin pitää ottaa paino huomioon ja miettiä vaikuttaako paino siihen terveysongelmaan, jonka takia potilas tuli vastaanotolle. On tärkeää kartoittaa kaikki mahdolliset syyt oireiden taustalla. Ylipaino ei välttämättä ole oireiden syy, mutta se on otettava huomioon ja rajata sitten tarvittaessa pois, jos vaiva johtuukin täysin muista asioista.
Minulle ei ole yksikään lääkäri painosta koskaan huomauttanut, vaikka 100 kg ylittyi vuosi sitten. Itse pyysin apua ja tutkimuksia 10v ajan jatkuvaan painonnousuun, korkeaan verenpaineeseen, saamatta koskaan muuta kuin "tee pieniä muutoksia" ja "onhan se vaikeaa". Tein isoja muutoksia ilman tuloksia. 7 vuoden jälkeen sain viimein verenpainelääkkeen, kun yläpaine oli yli 200 ja alapaine yli 100. Meni vielä vuooosia ennen kuin sain lähetteen verikokeisiin ja tulos oli selkeästi kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkäri edelleen väitti ettei ole mutta riitelemällä sain lääkkeet kokeiluun. Siitä alkoi pitkä parantumisen tie. Voi mennä 10v ennen kuin tunnen itseni terveeksi. Että näinkin voi käydä kun lääkäri ei tee työtään kunnolla.
Muistan kun mä kaaduin mun käteni päälle ja ranne oli hirmu kipeä, ensin odotin 2h hoitajalle pääsyä ja sitten toiset 2h lääkäriä, koko aikana en saanut mitään kipulääkettä. Ja kun lääkäri lopulta kutsui niin eka kysymys oli töykeään sävyyn "Paljonko sinä painat?", luulin että on kutsunut väärän potilaan sisään mutta ei. Koin ihan puhtaaksi sadismiksi pistää kiipeämään puntarille kun nyyhkin kivusta enkä saanut edes kenkiä jalasta! Vasta tämän jälkeen hoitaja toi minulle Buranan tms ja pääsin röngeniin.
Tilastollisesti iso osa vaivoista nyt vaan liittyy ylipainoon. Kokeile laihduttaa ja ylläty kuinka monet vaivat häviää.
Tietenkin lääkäri ensin epäilee sitä yleisintä syytä eli ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisesti iso osa vaivoista nyt vaan liittyy ylipainoon. Kokeile laihduttaa ja ylläty kuinka monet vaivat häviää.
Tietenkin lääkäri ensin epäilee sitä yleisintä syytä eli ylipainoa.
Umpisuoli puhkeaa tai silmästä irtoaa lasiainen niin ylipainon vika?
En ole ikinä saanut mitään tuollaista kohtelua. Olen paljon urheileva (juoksen maratoneja) mutta ylipainoinen, bmi28 ja koskaan ei ole kukaan lääkäri natkuttanut painosta.
Olisko tuo sitten enemmän niillä joilla bmi 40 tai yli?