Mitä tarkoittaa käytännössä nuo palkattomat vapaapäivät?
Kommentit (31)
Jos olet töissä helatorstain tai loppiaisen, saat normaalin palkan. Ei makseta mitään pyhäkorvauksia enää jatkossa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:43"]Jos olet töissä helatorstain tai loppiaisen, saat normaalin palkan. Ei makseta mitään pyhäkorvauksia enää jatkossa.
[/quote]
Loogisempaa, kiitos.
Entä tosiaan, jos loppiainen osuu viikonlopulle? Onko tammikuun palkka silti alennettu kuukausipalkkaisilla?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:31"]
Ai pyhäkorvaukset saa edelleen?? Millähän arpapelillä se valitaan kuka saa työskennellä loppiaisena ja helatorstaina ja kuka joutuu pakolliselle palkattomalle vapaalle? Vaihtoehtoina palkka tuplana tai ei ollenkaan. Ei oikein toimi.
[/quote]Miks siitä palkka tuplana maksettais?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:33"]Entä jos olet ihan normaalisti kuukausipalkalla? [/quote] No palkka jaetaan päivää kohti ja vähennetään se yhden päivän palkka. Sama jos olisit yhden päivän palkattomalla vapaalla. Käytännössä tämä vaikuttaakin vain kuukausipalkkalaisiin, tuntipalkkaiset kun saavat palkan vain tehdyiltä tunneilta päivästä riippumatta. [/quote] Voiko sitten mennä helatorstaina töihin ja saa normaalin palkan? [/quote] Jos sinut käsketään töihin niin menet ja saat palkan ja pyhäkorvaukset. Itse et voi päättää että menet ja saat palkan, se kuuluu työnantajan päätettäväksi.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Juuri sanottiin, että päivän voi työntekijä halutessaan korvata esim. lauantaitöillä, pidemmillä päivillä viikolla yms. Ei pidä paikkaansa siis, että vain työnantaja päättäisi siitä. Työnantaja nimenomaan ei voi pakottaa työntekijää töihin noina päivinä, ei edes korvaamaan.
Mä käsitin niin että arkipyhät muuttuu periaatteessa normaaleiksi työpäiviksi, mutta ketään ei kuitenkaan pakoteta silloin töihin, vaan kaikilla halukkailla on mahdollisuus pitää kys. päivä palkattomana vapaana ja tehdä korvaava päivä esim. lauantaina. Eli palkka ei alene, muttei myöskään pyhälisiä makseta enää.
Vamrastin on kova hinku päästä monellakin arkipyhänä töihin ilman pyhäkorvausta.
Hieno uudistus, pääsiäisen voisi vielä lisätä noihin arkipyhiin. Pitäkööt ne palkatonta vapaata, jotka uskonnon vuoksi sitä haluavat viettää. Toivon, että arkipyhät poistuisi myös korkeakouluista.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:55"]
Mä käsitin niin että arkipyhät muuttuu periaatteessa normaaleiksi työpäiviksi, mutta ketään ei kuitenkaan pakoteta silloin töihin, vaan kaikilla halukkailla on mahdollisuus pitää kys. päivä palkattomana vapaana ja tehdä korvaava päivä esim. lauantaina. Eli palkka ei alene, muttei myöskään pyhälisiä makseta enää.
[/quote]
Just noin se menee käytännössä. Palkka alenee niillä jotka pitää sen palkattoman ilman korvaavaa päivää. Meidän firmassa ei edes voi korvata viikonloppuna, mutta vaikuttaa siltä, että moni on unohtanut tässä kiimassaan, että helatorstai ja loppiainen on vain kahdesti vuodessa yhteensä ei joka kuukausi. =)
Mä olen opettaja. Tarkoittaa varmaan sitä, että oppilaita ei ole ja menetän päivän palkan?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:38"]
Onko päiväkodit siis jatkossa auki arkipyhäpäivisin?
[/quote]
Saattaa olla, että moni onkin. Ehkäpä jopa työllistävää vaikutusta.