Sosiaalisten tilanteiden pelko - miten ilmenee sinulla?
Kommentit (3)
Välttelen ihmisiä, joita en tunne ennestään.
Välttelen kaikkea! Joskus en uskolla poistua kotoa koska pelkään etä jotain kamalaa tapahtuu, nolaan itseni tai ihmiset nauraa minulle tai muuta vastaavaa. Tiedän että tämä pääni sisällä mutta env oi näille tunteilla mitään. Ulkona kun kävelen niin kauhea Häpeän tunne, vaikka näytän normaalilta ja siistiltä. Se on todella henkisesti raskasta, kun pitää aina pelätä, hävetä ja ei voi elää rennosti ja nauttia. Minulle "siedätys hoito" ei ole juuri auttanut, tein tätä terapeuttini avulla ainakin 2 vuotta, kävimme kahviloissa ja paikoissa, silti aina pään sisällä nämä samat ajatukset kummittelee, ja mieluummin haluaisi vain jäädä kotiin jos joku sosiaalinen tapahtuma on. En tiedä miltä tuntuu "normaali olo" kun on ihmisten keskellä, ettei tuntisi häpeää, pelkoa, hermostumista. Ja tämähän sitten johtaa ylikuormittumiseen kun on koko ajan sellainen stressi päällä. Itse olen kärsinyt oudoista vatsakivuista vuosia mihin ei löydy selitystä. Uskon että se johtuu siitä kun stressaan ja hermoilen aina.
Välttämiskäyttäytymisenä. Vähitellen mennyt siihen, etten enää käy missään, en tapaa edes perhettä, en vastaa puhelimeen.