Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani: Miten perustelet itsellesi lääkkeiden käytön?

Vierailija
08.09.2015 |

Jos et käytä lääkkeitä niin ei myöskään kannata vastata.

Viittaan tässä nyt toiseen ketjuun, jossa vegaani kirjoitti palkokasvi- ja pähkinäallergikolle näin: "En voisi edes sinun tilanteessasi syödä lihaa, vaan eläisin epäterveesti pelkillä vihanneksilla."

Lääkkeet on testattu eläimillä. Jotkut lääkkeet sisältävät eläinperäisiä raaka-aineita. (esim. sidosaineet, hormonit) Niitä syödään oman terveyden vuoksi, kuten tämä palkokasvi- ja pähkinäallergikko syö lihaa oman terveytensä vuoksi. Missä menee raja?

Toinen kysymys, joka liittyy nahkaan: Miksi nahka on ylipäätään niin huono asia. Minun mummolassa oli lampaita vielä 80-luvulla, ja kun niistä aika jätti (tai pistettiin lihoiksi) niin eläin nyljettiin ja siitä tehtiin jos jonkinmoisia käyttöesineitä. Minulla on jopa mummon tekemä ylijäämäpaloista tehty laukku tallessa!

Voiko villaa käyttää ja miten se eroaa nahkasta? 

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:35"] Koska johonkin on raja vedettävä, ja se raja minulla on oma henkiinjääminen, vaikka sitten joutuisi niitä lääkkeitä käyttämään :) Vielä en ole joutunut kertaakaan elämäni aikana *kop kop* [/quote] Jokainen vetää sen rajan henkilökohtaisesta, ja minusta on mautonta että sinä oikeutat oman toimintasi sanomalla että "raja on vedettävä johonkin" mutta samaan aikaan ihmiset jotka jakavat aatteesi (kuten mahdollisesti sinäkin!) tuomitset ihmiset jotka vetävät rajan johonkin muualle. Aloitetuksessa ihminen joka jakaa aatteesi tuomitsee ihmisen joka joutuu syömään lihaa ppitääkseen terveytensä.  Siihen aiempaan ketjuun vastauksena: tämä on se syy miksi en pidä aattellisista vegaaneista. [/quote] Miksi oletat että tuomitsen ketään? Minulle aivan sama mitä muut syövät tai käyttävät, tärkeintä on että itse välttelen eläinperäisiä tuotteita niin hyvin kuin mahdollista. Ihme oletuksia teillä :D Ps. Tein vegaanina jopa liharuokaa lapselleni kunnes hän muutti pois, sekä satunnaisesti ostan vieraille grillattavaa jos tulevat kylään. Että niin kovasti tuomitsen, minä ilkeä vegaani :((

[/quote]

Et taida saada kunnollisia rasvoja aivoillesi kun et näe mitä tuossa yllä lukee. Tummensin kohdan. Lue pari kertaa ja mieti mitä se tarkoittaa.

Vierailija
42/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:08"]

Aikamoista kiihkoilua. Sehän on vaan hyvä, jos osa elää ilman eläintuotteita. Eläin on kuitenkin eläin. Lääkkeiden kehittäjät yrittävät auttaa sekä ihmisiä että elämiä uusilla lääkkeillä. Ei niitä eläimiä huonosti kohdella, ei vaan inhimillistetä älyttömyyksiin asti. Eläimen turha rääkkäys on aina tuomittavaa, mutta sellaiset ihmiset ovatkin sekopäitä.

[/quote]

Ei tässä kukaan olekaan sanonut että vegaanius olisi huono valinta. En vain ymmärrä monien (siis monien, ei kaikkien) vegaanien tapaa tuomita lihansyöjät siksi että lihansyöjä vetää ne henkilökohtaiset rajansa eri kohtaan kuin vegaani. 

Aloituksen tarkoitus saada vegaanit kyseenalaistamaan myös omaa toimintaansa ja omaa moraaliaan - ehkä se lisäisi ymmärrystä myös muita ihmisiä kohtaan kun sisäistää omatkin "virheensä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä lihansyöjien mustavalkoista joko-tai ajattelua. Syyllistetään vegaaneja lääkkeiden käytöstä kun samalla ite vedetään määrättömästi jotain teurasjätepullia ja maitoa? Siis oikeesti?

Yhdelläkään lihansyöjällä tai etuliitevegetaristilla ei ole varaa moralisoida vegaaneja lääkkeiden tai villasukkien käytöstä.

Vierailija
44/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:26"]

En ymmärrä tätä lihansyöjien mustavalkoista joko-tai ajattelua. Syyllistetään vegaaneja lääkkeiden käytöstä kun samalla ite vedetään määrättömästi jotain teurasjätepullia ja maitoa? Siis oikeesti?

Yhdelläkään lihansyöjällä tai etuliitevegetaristilla ei ole varaa moralisoida vegaaneja lääkkeiden tai villasukkien käytöstä.

[/quote]

Ei tässä ole kyse lihansyöjien harjoittamasta moralisoinnista. Lähinnä kyse on siitä että vegaanilla joka näitä tuotteita käyttää ei ole varaa moralisoida ketään sillä hekään eivät ole täydellisiä. Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven jne

Vierailija
45/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:30"]

[/quote]

Ei tässä ole kyse lihansyöjien harjoittamasta moralisoinnista. Lähinnä kyse on siitä että vegaanilla joka näitä tuotteita käyttää ei ole varaa moralisoida ketään sillä hekään eivät ole täydellisiä. Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven jne

[/quote]

Helvetin paljon enemmän sillä vegaanilla on kuitenkin varaa moralisoida kuin muilla.

Vierailija
46/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:34"]

Helvetin paljon enemmän sillä vegaanilla on kuitenkin varaa moralisoida kuin muilla.

[/quote]

helkkarin fundamentalistit :D

Vierailija
47/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:50"]Eläimien hyötykäyttö ja ruuaksi, nahaksi ym. tappaminen on ok, koska sitä tapahtuu muuallakin luonnossa koko ajan. Oleellista on se, miten eläimiä niiden elinaikana kohdellaan ja että kuolema tapahtuu nopeasti ja humaanisti. Sen jälkeen eläin on vain raaka-ainetta ja ravintoa. On joku ihmeellinen viherharha, että luonnollisuus ja luonnossa eläminen olisi jotenkin pyhää ja autuasta ja hyvää. Oikeasti eläimet kärsivät koko lyhyen luontoelämänsä nälästä ja sairauksista ja vammoista, kituvat ja kuolevat kärsien, eläinten poikasista kuolee valtaosa nälkään tai sairauksiin tai jonkun muun eläimen saaliina. Mietipä millaista on vaikkapa jäniksen elämä nollakelin räntäsateessa ja pikkupakkasessa nykytalvena. Maa jäässä, vettä sataa, hankeen ei pääse suojaan, sielläpä sitten kärsit pajunvarsia ja puunkuoria jäystäen pitkän pimeän talven, onni jos kettu syö tai auto ajaa yli eikä tarvi tuntikausia enempää kärsiä ennen kuolemaa. Mieluummin olisi liha- tai turkiskani, jolle tuodaan ruoka valmiina lämpimään koppiin ja kun aika on, lähtö tulee äkkiä. 
[/quote]

Ei ole todellista. :D Tämänkö takia ihmiset edelleen kannattavat esimerkiksi turkistarhausta ja delfinaarioita? "Luonnossa eläimet kärsivät, mutta häkissä ne ovat onnellisia"?? Mieti omalle kohdallesi: olisitko todella onnellisempi pienessä häkissä, jossa hädin tuskin mahdut liikkumaan (esim. suomalaisella turkistarhalla täysikasvuisen ketun häkin koko on 0,8 neliömetriä), kuin vapaana? Säännöllinen ruokinta ja katto pään päällä ei ole yhtä kuin onnellisuus. Eivät eläimet kärsi pimeästä säästä tai sateesta. :D Eläimen hyvinvointi koostuu fyysisestä JA psyykkisestä hyvinvoinnista, sekä mahdollisuudesta toteuttaa lajilleen ominaisia käyttäytymistarpeita. Luonnon eläinten koko elämä ei ole kärsimystä alusta loppuun - turkiseläinten elämä sen sijaan on.

Vierailija
48/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ette usko vegaaniuteen niin joudutte helvettiin!!! Te LIHAANIT olette vääräuskoisia, VEGAANIUS on ainoa oikea uskonto ja sen vuoksi saa valehdella, vääristellä faktoja ja unohtaa omat ristiriitaisuutensa!! kunhan levittää vegaaniuden sanomaaaaaa!! vegaanius on ainoa oikea uskonto ja meillä TODELLAKIN ON VARAA TUOMITA MUITA!!!!!

Vierailija
49/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mikä tarve sulla on moralisoida yhtään ketään? O_o Jokainen elää elämäänsä omien arvojensa mukaan, ei mulla ole siihen mitään sanottavaa vaikka olisin asiasta eri mieltä. 

Vierailija
50/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:56"]

Käytän ehdottomasti lääkkeitä, koska minulla on parantumaton pitkäaikaissairaus. Lääkkeiden avulla pystyn elämään lähes normaalia elämää. T. Lakto-ovo-vegetaristi

[/quote]

Sinun elämänlaatu on tärkeämpää kuin eläimen henki. Olet aivan yhtä paha kuin lihansyöjät.

[/quote]

Höpsö. Onhan siinä iso ero toimia pakon edessä selviytyäkseen kun murhailla elukoita vaan kun pihvihammasta sattuu kolottamaan.

[/quote]

Ohis mut niinkuin tuolla apn mainitsemalla palkokasviallergikolla vaan kolottaa pihvihammasta :DDD voi luoja.

Ole hyvä ja muodosta terveellinen ja monipuolinen vegaaninen ruokavalio josta poissuljetaan palkokasvit ja pähkinät!

Vierailija
51/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oma terveys menee vegaaninakin eläinten totaalisen hyvinvoinnin edelle. En itse tarvitse lihaa enkä muitakaan eläintuotteita tai nahkatuotteita voidakseni hyvin. Tarvitsen kuitenkin lääkkeitä, joten syön lääkkeitä. Näin yksinkertaista.

Mutta miksi kaikkien vegaanien pitää perustella lääkkeiden käyttöä, kun ap lukee yksittäisen vegaanin kommentin, että juuri hänen mielestään eläintenoikeudet menee myös yksilön terveyden edelle?

Luuletko kaikkien vegaanien olevan täysin yhtenäisesti ajatteleva ryhmä?

Vierailija
52/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteluita ei ole edelleenkään tullut. Ainoa mitä olen saanut vegaaneilta irti on se että heillä todellakin on vara moralisoida ihmisiä jotka eiväät jaa näkemyksiään heidän kanssaan.

Vierailija
53/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:48"]

Mulle oma terveys menee vegaaninakin eläinten totaalisen hyvinvoinnin edelle. En itse tarvitse lihaa enkä muitakaan eläintuotteita tai nahkatuotteita voidakseni hyvin. Tarvitsen kuitenkin lääkkeitä, joten syön lääkkeitä. Näin yksinkertaista.

Mutta miksi kaikkien vegaanien pitää perustella lääkkeiden käyttöä, kun ap lukee yksittäisen vegaanin kommentin, että juuri hänen mielestään eläintenoikeudet menee myös yksilön terveyden edelle?

[/quote]

Eikö ole siinä tapauksessa kaksinaismoralistista arvostella muita ihmisiä siitä että heidän rajansa menevät eri kohdassa kuin sinun?

Vierailija
54/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:48"]

[/quote]

Eikö ole siinä tapauksessa kaksinaismoralistista arvostella muita ihmisiä siitä että heidän rajansa menevät eri kohdassa kuin sinun?

[/quote]

Mä olen kirjoittanut tasan yhden kommentin tähänkin keskusteluun (eli ton ylemmän), jossa en arvostele kenenkään lihansyöntiä enkä harrasta sitä myöskään vapaa-ajallani. Miksi luulet mun tekevän niin?

Vierailija
55/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo

http://anna.fi/tyo-ja-yhteiskunta/ymparisto-yhteiskunta/brasilian-karjankasvatus-suurin-syy-amazonin-sademetsien-tuhoutumiseen

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:34"]

[/quote]

Mikä tarve sulla on moralisoida yhtään ketään? O_o Jokainen elää elämäänsä omien arvojensa mukaan, ei mulla ole siihen mitään sanottavaa vaikka olisin asiasta eri mieltä. 
[/quote]

Niinno - karjankasvatus tuottaa enemmän kasvihuonekaasupäästöjä kuin liikenne ja lihantuotanto on suurin syy Amazonin sademetsien tuhoutumiseen. Tehotuotannossa eläimet elävät tehdasmaisissa oloissa lyhyen ja luonnottoman elämän.

Itse en moralisoi, kerron vain faktoja. :)

Vierailija
56/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:46"]

[/quote]

[/quote]

Ihan tosissaanko susta kukaan ei saisi moralisoida mitään toisten tekemiä valintoja? Eli toiset ihmiset saa susta esim. murhata tai raiskata ihan vapaasti, eikä niiden valintoja tulisi moralisoida millään tavalla...

Vai saako niitä sittenkin moralisoida!? No miksei sitten eläinten turhan tappamisen tukemista saa moralisoida?

Vierailija
57/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanin kanssa on turha yrittää käydä järkevää keskustelua, he kuvittelevat olevansa niin paljon parempia kuin muut ettei heidän tarvitse edes vastata tai perustella mitään. Sama kuin odottaisi kuulevansa jotain fiksua ääriuskovaisen suusta.

Kun verrataan pihvinsyöjiä ja vegaaneja niin ne hulluimmat tapaukset kyllä löytyvät jälkimmäisestä ryhmästä (esim. kissan pito täysin lihattomalla ruokavaliolla ja sitten ihmetellään kun se tekee hidasta kuolemaa). Lihansyöjä ymmärtää että eläimet syövät toisiaan ja ruokaeläimen kärsimykset minimoidaan, siinä missä vegaani syöttää kissalleen rehua koska lihansyönti on väärin.

Vierailija
58/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:59"]

Käytän lääkkeitä tarvittaessa. Oma terveys menee kaiken edelle.

[/quote]

Itse en käytä, mutta johtuu siitä "etuoikeudesta" että mulla ei ole lapsia tai puolisoa, joten olen vapaa lähtemään sairauden myötä koska vaan. Ymmärrän kuitenkin sen, että jos minulla olisi lapsi, niin hänen kohdallaan käyttäisin tarvittaessa lääkehoitoa, ja luultavasti itseenikin jos olisi tosiaan alaikäinen lapsi huollettavana. 

[/quote]

Jos lasta ei vie hoitoon eikä anna lääkäreiden hoitaa tarvittavilla lääkkeillä, niin äitinähän joutuisit vastuuseen kuolemantuottamuksesta. Eli siis järkevämpää vain antaa ne lääkkeet, kuin päätyä lehtiin vegaaniäitinä, joka antoi lapsensa kuolla.

[/quote]

Niinhän tuo kirjoittaja sanoi tekevänsä! Miksi meuhkaat??

Vierailija
59/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kannattaa muistaa, että veganismi on ennen kaikkea pyrkimys välttää eläinperäisien tuotteiden käyttöä. Nykymaailmassa on täysi mahdottomuus elää täysin vegaanisesti. Tietokoneissa, filmirullissa, liimoissa jne. on eläinperäisiä ainesosia. Jos haluaisi olla 100% vegaani, niin etpä voi mennä elokuviin, et voi käydä töissä (siellähän on tietokoneita, jota joutuu käyttämään yms.), et voi varmaan edes asua missään talossa (varmaan näissäkin rakennusaineissa jotain epävegaanista voi olla). Olisi siis täysi mahdottomuus elää täysin vegaanisesti. Se, mihin kukin sen rajan vetää, on yksilön oma tehtävä. Jotkut vegaanit käyttävät lääkkeitä, jotkut eivät ja kuolevat sitten jos pahempi sairaus osuu kohdalle. Jotkut eivät koe ongelmaksi ostaa turkis- ja nahkatuotteita kirpputoreilta, toiset eivät halua pitää päällään ollenkaan kyseisistä aineista tehtyjä tuotteita. Ei ole annettu mitään tiettyä rajaa, jolloin voi nimittää itseään vegaaniseksi. Jokainen saa päättää sen itse. On toki selvää, ettei itseään voi väittää vegaaniksi, jos pyrkimys kaatuu jokaiseen baari-iltaan, jonka jälkeen himoissaan käy syömässä makkaraperunoita. Mutta muutoin se raja on aika vaikea vetää.

Enkä ymmärrä tuota joidenkin kauheaa moralisointia, jos vegaani ei olekaan täysin vegaani (mikä on mahdottomuus!). Vegaani sentään yrittää tehdä jotakin eläinten hyväksy. Ei asiat sillä muutu, jos jokainen ajattelee, että en voi tehdä tätä nyt sataprosenttisesti, joten ihan sama, jatkan lihansyöntiä ja nahkatuotteiden ostoa.

Vierailija
60/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:59"]

Käytän lääkkeitä tarvittaessa. Oma terveys menee kaiken edelle.

[/quote]

Itse en käytä, mutta johtuu siitä "etuoikeudesta" että mulla ei ole lapsia tai puolisoa, joten olen vapaa lähtemään sairauden myötä koska vaan. Ymmärrän kuitenkin sen, että jos minulla olisi lapsi, niin hänen kohdallaan käyttäisin tarvittaessa lääkehoitoa, ja luultavasti itseenikin jos olisi tosiaan alaikäinen lapsi huollettavana. 

[/quote]

Jos lasta ei vie hoitoon eikä anna lääkäreiden hoitaa tarvittavilla lääkkeillä, niin äitinähän joutuisit vastuuseen kuolemantuottamuksesta. Eli siis järkevämpää vain antaa ne lääkkeet, kuin päätyä lehtiin vegaaniäitinä, joka antoi lapsensa kuolla.

[/quote]

Niinhän tuo kirjoittaja sanoi tekevänsä! Miksi meuhkaat??

[/quote]

Tiedän, mutta siis kommentoin tuota juttua vain yrittäen saada muutkin ymmärtämään, että ei vegaaniäidillä tuossa ole juuri mitään muuta vaihtoehtoa kuin antaa ne lääkkeet lapselle, koska olisi muuten aiheuttanut lapsensa kuoleman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme