Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani: Miten perustelet itsellesi lääkkeiden käytön?

Vierailija
08.09.2015 |

Jos et käytä lääkkeitä niin ei myöskään kannata vastata.

Viittaan tässä nyt toiseen ketjuun, jossa vegaani kirjoitti palkokasvi- ja pähkinäallergikolle näin: "En voisi edes sinun tilanteessasi syödä lihaa, vaan eläisin epäterveesti pelkillä vihanneksilla."

Lääkkeet on testattu eläimillä. Jotkut lääkkeet sisältävät eläinperäisiä raaka-aineita. (esim. sidosaineet, hormonit) Niitä syödään oman terveyden vuoksi, kuten tämä palkokasvi- ja pähkinäallergikko syö lihaa oman terveytensä vuoksi. Missä menee raja?

Toinen kysymys, joka liittyy nahkaan: Miksi nahka on ylipäätään niin huono asia. Minun mummolassa oli lampaita vielä 80-luvulla, ja kun niistä aika jätti (tai pistettiin lihoiksi) niin eläin nyljettiin ja siitä tehtiin jos jonkinmoisia käyttöesineitä. Minulla on jopa mummon tekemä ylijäämäpaloista tehty laukku tallessa!

Voiko villaa käyttää ja miten se eroaa nahkasta? 

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, muuten iha hyvä yritys, mutta lääkkeet eivät sisällä eläinperäisiä tuotteita. Mitkään sidosaineet, niin niitä ei saada eläimistä. Ja samalla periaatteellahan kukaan ei saisi käyttää lääkkeitä, joka vastustaa natseja, koska esimerkiksi natsit saivat aikaan huikeaa lääkekehitystä, koska testasivat lääkkeitä juutalaisiin.

Vierailija
62/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän surullinen kun jotkut lihansyöjät odottaa kasvissyöjien/vegaanien olevan täysin ehdottomia valinnoissaan ja jos ei ole niin sit hän on kaksinaismoralisti. Eikö voisi hyväksyä sitä että jokainen tekee omalla kohdallaan ne ehdot joilla kykenee elämään omatuntonsa mukaan? Miksi pitää olla kaikki tai ei mitään? Useasti olen kuullut tämmöstä hyökkäystä lihansyöjien puolelta. Voiko olla että he kokevat että tää vegaani nyt yrittää olla ihmisistä mainioin ja muiden yläpuolella ja siksi suoltavat tommosta? Itse en ole kokenut että mun pitää ruokavaliostani tai muista valinnoista paasata kenellekään lihansyöjälle, toki olen valmis keskustelemaan ja se on ihan antoisaa jos kummallakin on valmiutta ymmärtää toisen pointteja. Itsekin jos lähtisin noin ehdottomalle kannalle niin voisin lihansyöjää vaatia syömään oman koiransa jos asioiden tulee olla noin mustavalkoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:18"]

Vegaanin kanssa on turha yrittää käydä järkevää keskustelua, he kuvittelevat olevansa niin paljon parempia kuin muut ettei heidän tarvitse edes vastata tai perustella mitään. Sama kuin odottaisi kuulevansa jotain fiksua ääriuskovaisen suusta.

Kun verrataan pihvinsyöjiä ja vegaaneja niin ne hulluimmat tapaukset kyllä löytyvät jälkimmäisestä ryhmästä (esim. kissan pito täysin lihattomalla ruokavaliolla ja sitten ihmetellään kun se tekee hidasta kuolemaa). Lihansyöjä ymmärtää että eläimet syövät toisiaan ja ruokaeläimen kärsimykset minimoidaan, siinä missä vegaani syöttää kissalleen rehua koska lihansyönti on väärin.

[/quote]

Aikamoinen olkiukko vetää esiin tuollainen yksittäinen tapaus ja yleistää se kaikkia vegaaneja koskevaksi ja hyökätä sitten sitä vastaan pitäen heitä hulluina. Vai puhutko nyt yksittäisestä vegaanista ja yksittäisestä lihansyöjästä? Ja sitten tuo ettei saa moralisoida jos ei itse tee kaikkea täydellisesti ja "vetää rajan eri kohtaan" - siinä tapauksessahan esimerkiksi kansanmurhan masinoijia ei saisi arvostella, koska varmasti jokainen on itsekin tehnyt joskus jotain moraalisesti epäilyttävää. Heikkoa argumentointia.

Vierailija
64/65 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet ovat vekaaniruokavaliossa ihan ok.

Vierailija
65/65 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se lääkkeiden käyttäminen hyvältä näin tunnu. Kuitenkin omalta osaltani olen karsinut kaiken muun ei vegaanisen ja parhaani mukaan vältän lääkkeidenkin syömistä ellei ole aivan pakko. Monet lääkkeet ovat jo vanhoja tuotteita, joten niitä ei ole enää tarpeen testata eläimillä. Uudet lääkkeet ovat sitten eri asia. Esim rokotteethan on testattu aina eläimillä, mutta useissa rokotteissa on ihan kyse myös muiden ihmisten turvallisuudesta.

Vastaisin, että jokainen voi tehdä oman osansa muiden kärsimyksen vähentämiseksi sillä tavoin kun pystyy. Jos jollakulla on vaikka palko ja pähkinäallergia, voi valita esim. Kaura,vehnä, riisiproteiinin eli palko/pähkinä ei ole ainoa vaihtoehto. Jos terveys vaarantuu liiallisten ruokaaine allergioiden takia eli esim ei voisi syödä vaikka mitään noista mainituista niin sitten en suosittelisi veganismia ollenkaan.

Ei kannata liikaa tuijotella muiden tekemisiä vaan katsoa peiliin ja tehdä se minkä voi ja rehellisesti kokee oikeaksi. Sillä pärjää aika pitkälle. Ja lääkkeiden käyttö ei ole vegaanina tosiaan ongelmaton ja todellakin aihe jota olisi hyvä pohtia, mutta se ei kuitenkaan ole suoraan verrannollinen lihansyöntiin ellei lihaa ole aivan pakko syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän