Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaani: Miten perustelet itsellesi lääkkeiden käytön?

Vierailija
08.09.2015 |

Jos et käytä lääkkeitä niin ei myöskään kannata vastata.

Viittaan tässä nyt toiseen ketjuun, jossa vegaani kirjoitti palkokasvi- ja pähkinäallergikolle näin: "En voisi edes sinun tilanteessasi syödä lihaa, vaan eläisin epäterveesti pelkillä vihanneksilla."

Lääkkeet on testattu eläimillä. Jotkut lääkkeet sisältävät eläinperäisiä raaka-aineita. (esim. sidosaineet, hormonit) Niitä syödään oman terveyden vuoksi, kuten tämä palkokasvi- ja pähkinäallergikko syö lihaa oman terveytensä vuoksi. Missä menee raja?

Toinen kysymys, joka liittyy nahkaan: Miksi nahka on ylipäätään niin huono asia. Minun mummolassa oli lampaita vielä 80-luvulla, ja kun niistä aika jätti (tai pistettiin lihoiksi) niin eläin nyljettiin ja siitä tehtiin jos jonkinmoisia käyttöesineitä. Minulla on jopa mummon tekemä ylijäämäpaloista tehty laukku tallessa!

Voiko villaa käyttää ja miten se eroaa nahkasta? 

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:56"]

Käytän lääkkeitä tarvittaessa. Oma terveys menee kaiken edelle.

[/quote]

Itse en käytä, mutta johtuu siitä "etuoikeudesta" että mulla ei ole lapsia tai puolisoa, joten olen vapaa lähtemään sairauden myötä koska vaan. Ymmärrän kuitenkin sen, että jos minulla olisi lapsi, niin hänen kohdallaan käyttäisin tarvittaessa lääkehoitoa, ja luultavasti itseenikin jos olisi tosiaan alaikäinen lapsi huollettavana. 

[/quote]

Jos lasta ei vie hoitoon eikä anna lääkäreiden hoitaa tarvittavilla lääkkeillä, niin äitinähän joutuisit vastuuseen kuolemantuottamuksesta. Eli siis järkevämpää vain antaa ne lääkkeet, kuin päätyä lehtiin vegaaniäitinä, joka antoi lapsensa kuolla.

Vierailija
22/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö vegaanit kuinka paljon maanviljelys tappaa pelloilla asuvia eläimiä. Kuinkahan monta matoa, myyrää, hiirtä ja lintua kuolee puimureihin ja kyntövehkeiden piikkeihin.

Joihinkin muoveihin tällätään eläinperäisiä lisäaineita. Seuraavan kerran kun otat sen tupperin kupin käteesi, niin siinä saattaapi olla sitä naapurin mansikkia ja mustikkia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:40"]

Mietitäänpä, että mikä olisikaan se pienempi paha eläimiä ajatellen. Lääkkeiden käyttö + lihan sekä muiden eläinkunnan tuotteetteiden syöminen + nahkatuotteiden ostaminen VS. Lääkkeiden käyttö T. Terveydellisistä syistä vegaaniksi kääntynyt

[/quote] mutta etkös sinä samalla  syö omat periaatteesi kun vedät lääkettä napaasi vai mikä oikeuttaa moiseen kaksinaismoralismiin?
[/quote]
Käännyin itsekkäistä syistä vegaaniksi. Huhuu?
[/quote]
Onko veganius uskonto johon käännytään? Jotenkin outoa, että pitää elää jonkin tiukan säännön mukaan. Miksei vaan tee valintoja jotka sopii omaan elämään. Ei siihen tarvitse mitään säännöstöä ja uskontoon verrattavissa olevaa hörhöilyä.
Mua on aina ihmetyttänyt vegaanit ja niiden ajatuksen juoksu.

Vierailija
24/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:40"]

Mietitäänpä, että mikä olisikaan se pienempi paha eläimiä ajatellen. Lääkkeiden käyttö + lihan sekä muiden eläinkunnan tuotteetteiden syöminen + nahkatuotteiden ostaminen VS. Lääkkeiden käyttö T. Terveydellisistä syistä vegaaniksi kääntynyt

[/quote]

Toisaalta toki näin. Toisaalta sellainen etiikka vähän kammottaa, jossa ajatellaan että hyvällä syyllä toisille saa tuottaa kärsimystä ja näitä tappaa. Tulee mieleen ihmisten kesken olleet poliittiset ideologiat ja hallitsijat, joiden mielestä ihmisiä on ollut oikeus tappaa hyvästä syystä, esim. juutalaisuuden, vääräuskoisuuden, silmälasipäisyyden (Pol Pot murhautti tosiaan silmälasien käyttäjiä) jne perusteella, tai ihmistä saa kiduttaa jos puolustusvoimat on sitä mieltä että tiedustelutarpeet sitä vaatii. 

[/quote]

Moni sekasyöjähän perustelee syömisiään sillä, että eläimen saa tappaa, koska se eläin tulee ruoaksi. Eli tässähän ajatellaan, että on ok tappaa eläin, koska ihminen saa siitä syötävää. Vaikka ihminen ei edes tarvitse lihaa, maitoa tai munia, niin silti tuota pidetään hyvänä syynä.

[/quote]

Miten sitten juurikin palkokasvi-ja pähkinäallergikolle, joka todellakin tarvitsee lihaa terveellisen ruokavalion muodostamiseen? Onko ok että hän syö lihaa pitääkseen terveytensä?

Jos ei, niin silloin ei pitäisi myöskään olla ok käyttää lääkkeitä. Käyttämällä lääkkeitä tuet eläinkokeita, vaikka lääke olisikin kehitetty sata vuotta sitten. Raha menee edelleen lääkeyhtiölle, joka tekee eläinkokeita.

Vierailija
25/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:58"]

Tuskin mun sulle tarvii mitään perustella

[/quote]

Tässähän siis piti perustella itselleen. Sun henki näemmä on kuin onkin tärkeämpi kuin eläimen henki, vai? =)

Vierailija
26/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:40"]

[/quote] mutta etkös sinä samalla  syö omat periaatteesi kun vedät lääkettä napaasi vai mikä oikeuttaa moiseen kaksinaismoralismiin?
[/quote]
Käännyin itsekkäistä syistä vegaaniksi. Huhuu?
[/quote]
Onko veganius uskonto johon käännytään? Jotenkin outoa, että pitää elää jonkin tiukan säännön mukaan. Miksei vaan tee valintoja jotka sopii omaan elämään. Ei siihen tarvitse mitään säännöstöä ja uskontoon verrattavissa olevaa hörhöilyä.
Mua on aina ihmetyttänyt vegaanit ja niiden ajatuksen juoksu.
[/quote]
Voidaan sopia, että olen tyhjäpäinen hihhuli, jos se mieltäsi lämmittää :D

Vierailija
27/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:52"]

Nykyään kehitetään menetelmiä, joilla eläinkokeet voisi korvata. Esim rottien sijasta askarreltaisiin keinotekoisten ihmiskudosten parissa. T: Ei-vegaani

[/quote]

Totta, valitettavaa kuitenkin on että eläinkokeita ei voi täysin korvata. Myös tietokonemallinnuksella tehdään niin paljon kuin mahdollista, mutta esimerkiksi käytöstä tutkivia kokeita ei voida toteuttaa tietokoneella tai keinotekoisella kudoksella. 

Vierailija
28/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ehdottomasti lääkkeitä, koska minulla on parantumaton pitkäaikaissairaus. Lääkkeiden avulla pystyn elämään lähes normaalia elämää. T. Lakto-ovo-vegetaristi

[/quote]

Sinun elämänlaatu on tärkeämpää kuin eläimen henki. Olet aivan yhtä paha kuin lihansyöjät.

Vierailija
29/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska johonkin on raja vedettävä, ja se raja minulla on oma henkiinjääminen, vaikka sitten joutuisi niitä lääkkeitä käyttämään :) Vielä en ole joutunut kertaakaan elämäni aikana *kop kop*

Vierailija
30/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:38"]

En siis ota vastaan lääkehoitoa enkä muutakaan lääkärin hoitoa lainkaan vaan kuolen sitten kun luonto niin määrää.

[/quote]

Terveenä on helppo olla tuota mieltä, kun tlanne iskee päin naamaa, voi olla vaikeampi pysyä kannassa ja tosiaan oikeasti mielummin kuolla, kuin käyttää mahdollisesti täysin parantavaa lääkitystä. Onnea valitsemallesi tielle kuitenkin, maailmassa on muutenkin ylikansoitusta, joten hyvä vaan, jos kaikkia kuolemansairaita ei lääkitä terveiksi.

Vierailija
31/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:09"]

Noista lääkkeistä sen verran, että monihan niistä on kehitetty aikoja sitten, jolloin ne eläinkokeet olivat arkipäivää eikä niitä niin paljon vastustettu kuin nykyisin. Nämä lääkkeet on testattu turvallisiksi silloin vuonna nakki eikä niitä nykypäivänä enää tarvitse testata. Koska näitä lääkkeitä ei ole järkevää kehittää uudestaan eläinkokeettomasti, kun tehokkaat lääkkeet on jo olemassa. Olisi siis jokseenkin tyhmää olla käyttämättä vanhoja aikoja sitten turvalliseksi testattuja lääkkeitä vain siksi, että on vegaani eikä hyväksy eläinkokeita. Tällä ideallahan vegaanit eivät ikinä saisi käyttää lääkkeitä, jotka on kehitetty joskus aikoinaan eläimillä.

Mitä taas tulee lääkkeiden sisältämiin ainesosiin, niin itse ainakin hankin aina sen lääkkeen, joka on ainesosiltaan vegaaninen. Lääkkeitähän on olemassa eri muodossa (kapseli, pilleri, neste) ja eri valmistajilta, joten useimmiten ainakin normaalit lääkkeet löytää myös ilman liivatteita ja maitoa yms. Eli en itse ainakaan näe lääkkeitä mitenkään ongelmallisena.

[/quote]

Myös ne lääkkeet jotka eivät laktoosia ym. sisällä on testattu eläimillä. Se raha minkä käytät lääkkeeseen menee lääkeyhtiölle, joka tekee eläinkokeita. Näistä eläinkokeista syntyy myös kosmetiikkaa lääketeollisuuden sivutuotteena. Eikö se ole siinä tapauksessa myös ihan sama mitä kosmetiikkaa ostaa? Sitä ei sentään valmiina testata eläinkokeilla, ja niiden raaka-aineiden eläinkokeet ovat osittain sinun kustantamiasi. 

Mitä jos tarvitsemasi lääke sisältäisi eläinperäistä hormonia, eikä vaihtoehtoa ole (esim. kilpirauhaslääkkeissä on tällaisia lääkkeitä). Käyttäisitkö? 

Jos kyllä, mikä sinä olet tuomitsemaan ketään lihansyöjää tai eläinperäisten tuotteiden käyttäjää?

Vierailija
32/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:35"]

Koska johonkin on raja vedettävä, ja se raja minulla on oma henkiinjääminen, vaikka sitten joutuisi niitä lääkkeitä käyttämään :) Vielä en ole joutunut kertaakaan elämäni aikana *kop kop*

[/quote]

Jokainen vetää sen rajan henkilökohtaisesta, ja minusta on mautonta että sinä oikeutat oman toimintasi sanomalla että "raja on vedettävä johonkin" mutta samaan aikaan ihmiset jotka jakavat aatteesi (kuten mahdollisesti sinäkin!) tuomitset ihmiset jotka vetävät rajan johonkin muualle. Aloitetuksessa ihminen joka jakaa aatteesi tuomitsee ihmisen joka joutuu syömään lihaa ppitääkseen terveytensä. 

Siihen aiempaan ketjuun vastauksena: tämä on se syy miksi en pidä aattellisista vegaaneista.

Vierailija
33/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:58"]

Tuskin mun sulle tarvii mitään perustella

[/quote]

:DDDD
Eipä tarvikkaan, mutta te vegaanit olette sen verran kovia tuomitsemaan muita että olisi kiva kuulla miten perustelette harjoittamanne kaksinaismoralismin. Ette näemmä osaa! Olette vaan parempia ihmisiä ihan näin muuten vaan. D:

Vierailija
34/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teistä vegaaneista ok käyttää second-hand nahkatuotteita, kuten turkista, laukkua, kenkiä jne. Tuolla eläinkoelogiikalla: tuote on jo valmistettu, ja minä olen oikeutettu hyötymään siitä.

Vierailija
35/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:38"]

En käytä lääkkeitä, vaikka en ole edes vegaani. En itse asiassa vastusta eläinten nopeaa tappamista ruoaksi, mutta eläinkokeissa kiduttamista kyllä. En siis ota vastaan lääkehoitoa enkä muutakaan lääkärin hoitoa lainkaan vaan kuolen sitten kun luonto niin määrää.

[/quote]

Tiesitkö, että jotkut ihmiset voivat kärsiä jopa vuosikymmeniä kivuista jotka eivät edes ole tappavia? Jos itse sairastut hermokipuun niin aiotko todella kituuttaa ilman lääkitystä :D Terveenä sitä tosiaan voi olla vaikea ymmärtää sairaiden valintoja.

Vierailija
36/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimien hyötykäyttö ja ruuaksi, nahaksi ym. tappaminen on ok, koska sitä tapahtuu muuallakin luonnossa koko ajan. Oleellista on se, miten eläimiä niiden elinaikana kohdellaan ja että kuolema tapahtuu nopeasti ja humaanisti. Sen jälkeen eläin on vain raaka-ainetta ja ravintoa. On joku ihmeellinen viherharha, että luonnollisuus ja luonnossa eläminen olisi jotenkin pyhää ja autuasta ja hyvää. Oikeasti eläimet kärsivät koko lyhyen luontoelämänsä nälästä ja sairauksista ja vammoista, kituvat ja kuolevat kärsien, eläinten poikasista kuolee valtaosa nälkään tai sairauksiin tai jonkun muun eläimen saaliina. Mietipä millaista on vaikkapa jäniksen elämä nollakelin räntäsateessa ja pikkupakkasessa nykytalvena. Maa jäässä, vettä sataa, hankeen ei pääse suojaan, sielläpä sitten kärsit pajunvarsia ja puunkuoria jäystäen pitkän pimeän talven, onni jos kettu syö tai auto ajaa yli eikä tarvi tuntikausia enempää kärsiä ennen kuolemaa. Mieluummin olisi liha- tai turkiskani, jolle tuodaan ruoka valmiina lämpimään koppiin ja kun aika on, lähtö tulee äkkiä. 

Vierailija
37/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:40"]

[/quote]

Toisaalta toki näin. Toisaalta sellainen etiikka vähän kammottaa, jossa ajatellaan että hyvällä syyllä toisille saa tuottaa kärsimystä ja näitä tappaa. Tulee mieleen ihmisten kesken olleet poliittiset ideologiat ja hallitsijat, joiden mielestä ihmisiä on ollut oikeus tappaa hyvästä syystä, esim. juutalaisuuden, vääräuskoisuuden, silmälasipäisyyden (Pol Pot murhautti tosiaan silmälasien käyttäjiä) jne perusteella, tai ihmistä saa kiduttaa jos puolustusvoimat on sitä mieltä että tiedustelutarpeet sitä vaatii. 

[/quote]

Moni sekasyöjähän perustelee syömisiään sillä, että eläimen saa tappaa, koska se eläin tulee ruoaksi. Eli tässähän ajatellaan, että on ok tappaa eläin, koska ihminen saa siitä syötävää. Vaikka ihminen ei edes tarvitse lihaa, maitoa tai munia, niin silti tuota pidetään hyvänä syynä.

[/quote]

Imettääkö vagaanit lapsiaan?

Vierailija
38/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:31"]

Käytän ehdottomasti lääkkeitä, koska minulla on parantumaton pitkäaikaissairaus. Lääkkeiden avulla pystyn elämään lähes normaalia elämää. T. Lakto-ovo-vegetaristi

[/quote]

Sinun elämänlaatu on tärkeämpää kuin eläimen henki. Olet aivan yhtä paha kuin lihansyöjät.

[/quote]

Höpsö. Onhan siinä iso ero toimia pakon edessä selviytyäkseen kun murhailla elukoita vaan kun pihvihammasta sattuu kolottamaan.

Vierailija
39/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:35"]

[/quote]

Jokainen vetää sen rajan henkilökohtaisesta, ja minusta on mautonta että sinä oikeutat oman toimintasi sanomalla että "raja on vedettävä johonkin" mutta samaan aikaan ihmiset jotka jakavat aatteesi (kuten mahdollisesti sinäkin!) tuomitset ihmiset jotka vetävät rajan johonkin muualle. Aloitetuksessa ihminen joka jakaa aatteesi tuomitsee ihmisen joka joutuu syömään lihaa ppitääkseen terveytensä. 

Siihen aiempaan ketjuun vastauksena: tämä on se syy miksi en pidä aattellisista vegaaneista.
[/quote]

Miksi oletat että tuomitsen ketään? Minulle aivan sama mitä muut syövät tai käyttävät, tärkeintä on että itse välttelen eläinperäisiä tuotteita niin hyvin kuin mahdollista. Ihme oletuksia teillä :D

Ps. Tein vegaanina jopa liharuokaa lapselleni kunnes hän muutti pois, sekä satunnaisesti ostan vieraille grillattavaa jos tulevat kylään. Että niin kovasti tuomitsen, minä ilkeä vegaani :((

Vierailija
40/65 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista kiihkoilua. Sehän on vaan hyvä, jos osa elää ilman eläintuotteita. Eläin on kuitenkin eläin. Lääkkeiden kehittäjät yrittävät auttaa sekä ihmisiä että elämiä uusilla lääkkeillä. Ei niitä eläimiä huonosti kohdella, ei vaan inhimillistetä älyttömyyksiin asti. Eläimen turha rääkkäys on aina tuomittavaa, mutta sellaiset ihmiset ovatkin sekopäitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi