Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Vaikuttajat raivostuivat Paola Suhoselle

Vierailija
25.03.2022 |

”Suomalainen muotimerkki Ivana Helsinki on päättänyt poistua sosiaalisesta mediasta 4. huhtikuuta 2022. Tämä ei todellakaan ole tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa, vaan vaatemerkin perustaja Paola Suhonen on saanut lausunnoillaan sosiaalisen median vaikuttajat närkästymään.”

” En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.”

” Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.

– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”

Vaikuttajat sitten hiiltyivät näistä kommenteista ja alkoivat ottaa esille Suhoselta saamaansa ”epäreilua” ja huonoa kohtelua, joka tässä kontekstissa tarkoittaa siis sitä, että heille on ehdotettu yhteistöitä ilmeisesti pelkästään tuotteita vastaan? Rahaa ei ole influenssereille tarjottu brändin tuotteiden käyttämisestä ja siitä somettamisesta.

Kyllä ihmettelen tätä nykymenoa aika paljon. Aikamoinen syy jälleen ”raivostua”. Ymmärtäisin, jos nämä vaikuttajat oikeasti pyörittäisivät vaikka studiota, jossa otetaan ammattimaiset mainoskuvat tuotteista, tekstit olisi muutakin kuin mutua ja minä #kaupallinenyhteistyö. Mikä on edes kaupallinen yhteistyö, muuta kuin maksettu tuotearvostelu?

Minusta blogit menivät pilalle, kun kaikki alkoi olla kaupallista yhteistyötä. Koko somen idea oli alunperin aitous ja kotikutoisuus, ei brändidiilit. Ei kukaan jaksa niitä maksettuja mainoksia lukea, vaan aitoja kokemuksia ja mielipiteitä. On todella rasittavaa nykyään yrittää ottaa mistään selvää, kun monet tuotearvostelut alkaa sanoilla ”tuote saatu”. Siitä ei sitten ota enää mitään selvää.
Tsemppiä Paolalle ”someraivoon”!

Kommentit (842)

Vierailija
181/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttajat vain nostivat esille laajemman ongelman. Paola on systemaattisesti yrittänyt teetättää ammattimaista työtä ilmaiseksi tai harjoittelupanoksella. On kaksinaismoralistista puhua arvojen tärkeydestä, kun oma toiminta on ollut jo pitkään vähintään kyseenalaista. Somesta on varmaan lähtenyt siksi pois, ettei ole löytänyt sitä kautta riittvästi maksavaa asiakaskuntaa. Kyllä myyntikin lähtee vetämään, kun tekee hommansa hyvin ja on myös arvostettu työnantaja ja yhteistyökumppani.

Vaikuttajat ovat itse omasta vapaasta tahdostaan lähteneet hommiin joista saa palkaksi vain tuotteita. Turha itkeä mistään riistosta tai hyväksikäytöstä, sellaisesta olisi kyse jos olisi luvattu rahaa mutta sitten jätetty maksamatta.

Vierailija
182/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en seuraa ensimmäistäkään somessa mainostavaa tyyppiä. Älkää seuratko niitä. Sylettää semmosen keikailun kutsuminen työksi. Toivon että kaikki kuvaa hyödyntävät somealustat vain poistuisivat. Jäljelle jäisi teksti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä 400 euron Ivana mekko ei ole huono palkka vaatteen esittämisestä instastoryssa. Kun vaikuttajat sanovat, että esittelevät vain tuotteita, joista tykkäävät ja jota voisivat hankkia. Tavan tallaaja joutuu tienaamaan 600 euroa, jotta verojen jälkeen pystyy ostamaan 400 euron mekon.

Toisekseen, esim. Kolmistaan Karoliina käy jatkuvasti ilmaiseksi kampaajalla, hierojalla, kynsi ja ripsihuollossa. Miksi hän ei ole valmis maksamaan heille tehdystä työstä mutta itse kiukuttelee, kun Ivana ei maksa kuin mekolla…

Miksi kukaan möisi itseään noin halvalla kun on yhteistöitä, joista saa neljä, jopa viisinumeroisia summia?

No tehkää sitten niitä yhteistöitä, joista saa neli- ja viisinumeroisia summia. Eihän kenenkään ole pakko suostua kannattamattomaan diiliin eikä Paola Suhosen ole pakko olla somessa myöskään. Aivan älytöntä ruikutusta. Kun mikään ei riitä.

Jos Paulan tai jonkun muun brändin kanssa on niin vaikeaa ja epäreilua ja riistoa, niin älkää tehkö niitä yhteistöitä heidän rättejä vastaan. Sanotte hintanne ja homma on selvä. Näin ammattilaiset toimii. Mitäs läskit.

Ylipäätään brändien olisi järkevää pysyä erossa wannabe-julkkistyrkyistä nettituote-esittelijöistä, jolla leimaantuvat negatiivisesti. Kannattaa vaikuttaa omalla tilillä ja mainostaa itse tuotteitaan. Näin monet onnistuneesti tekevätkin.

No niinhän nuo on kieltäytyneet, mutta Paula vaan sen kun jatkaa häiriköintiä puoli-ilmaisesta mainostuksesta.

Vierailija
184/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttajat vain nostivat esille laajemman ongelman. Paola on systemaattisesti yrittänyt teetättää ammattimaista työtä ilmaiseksi tai harjoittelupanoksella. On kaksinaismoralistista puhua arvojen tärkeydestä, kun oma toiminta on ollut jo pitkään vähintään kyseenalaista. Somesta on varmaan lähtenyt siksi pois, ettei ole löytänyt sitä kautta riittvästi maksavaa asiakaskuntaa. Kyllä myyntikin lähtee vetämään, kun tekee hommansa hyvin ja on myös arvostettu työnantaja ja yhteistyökumppani.

Vaikuttajat ovat itse omasta vapaasta tahdostaan lähteneet hommiin joista saa palkaksi vain tuotteita. Turha itkeä mistään riistosta tai hyväksikäytöstä, sellaisesta olisi kyse jos olisi luvattu rahaa mutta sitten jätetty maksamatta.

Ja näinhän ON myös raportoitu. Sovittu korvaus ei ole koskaan saapunut.

Vierailija
185/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko nyt sitä, että vaikuttajille on tarjottu vain tuotteita esittelypalkaksi ja ei rahaa? Sori nyt vaan, mutta tuo ei ole sellainen epäkohta, jolla voitte vetää koko brändin lokaan, vaan ihan normaalia toimintaa. Eihän kenenkään ole pakko suostua.

Minulla on myös muuta tietoa tästä merkistä. Osittain on tullut jo julkisestikin esille, että kyse ei ole vain tästä vaikuttaja-asiasta.

Aha. Eli lokakampanja someen seuraavaksi vai? Kuka uskaltaa enää sen jälkeen käyttää mitään vaikuttajamarkkinointia, kun meininki on tämä, että jos et kiltisti pulita kaiken muun kestitsemisen ja tuotelahjojen lisäksi mainittuja neli- ja viisinumeroisia summia, tai haluat lopettaa yhteistyön, joudut someraivon kohteeksi ja nimi tahrataan?

Ei mitään lokakampanjaa synny aiheetta. Maineen ja mammonan mukana tulee myös vastuuta. Se pitäisi muistaa.

Kyllä niitä syntyy aiheetta kostonhalusta, katkeruudesta, kateudesta ja muista negatiivisista tunteista. Kun ei osata käsitellä asiaa ammattilaisen tavoin ja mennä eteenpäin.

Lupaan olla käymättä näiden valittaja-vaikuttajien tileillä koskaan. Eivät osaa käyttäytyä ammattimaisesti ja uhriutuvat jouduttuaan väkisin juomaan skumppaa. He antavat kovin negatiivisen kuvan itsestään ja työstään.

Vierailija
186/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin jos kyse olisi graafikoists tmv ammattilaisista joiden työpanos on jätetty korvaamatta, mutta blogin kirjoittaminen ei ole työtä.

Vierailija
187/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Kaikkia asioita pitää voida kyseenalaistaa ilman, että joutuu teilatuksi, hiljennetyksi ja somerähinän kohteeksi. Onneksi olen nyt sen ulkopuolella."

Sanoo Paola Suhonen, joka juuri teilasi ja hiljensi somevaikuttajat.

Voi herranpieksut nyt sentään. Niin sanoi, että hän jättäytyy pois somesta, koska ei itse koe sitä tärkeäksi ja tulevaisuuden suunnaksi.

Miten hiljensi kenetkään? Ehkä korkeintaan itsensä poistumalla somesta. Nyt on kyllä vaikuttajat niin herkkänä, eiköhän niitä rahakkaita kampanjoita riitä teille ihan ilmankin, kun olette kerran niin ammattilaisia?

Vierailija
188/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin jopa olla samaa mieltä itse asiasta Paolan kanssa, mutta tapa, jolla hän on asian ja asioita hoitanut on kestämätön ja kaksinaismoralistinen. En haluaisi elää maailmassa, jossa menestyminen tapahtuu keinottelemalla.

Vierailija
189/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en seuraa ensimmäistäkään somessa mainostavaa tyyppiä. Älkää seuratko niitä. Sylettää semmosen keikailun kutsuminen työksi. Toivon että kaikki kuvaa hyödyntävät somealustat vain poistuisivat. Jäljelle jäisi teksti.

Toivon että jäljelle jäisi kuvien kera ne jotka itse tekevät jotain. Ei yhtään rahasta pyllistelevää myyntiesittelelijää.

Vierailija
190/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain edelläkävijä ja luultavasti oikeassa, kyllähän jo nyt monet pitää influensseja noloina ja monet heistä eivät kyllä ole tuoneet mitenkään hyvää julkisuutta yhteistyökumppaneilleen. Antaa influensserien huutaa.

Vierailija
191/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa meistä voi huudella mutu-tuntumalla ja julistaa itsensä vaatesuunnittelijaksi, taiteilijaksi, muotoilijaksi elokuvantekijäksi tai influensseriksi 😌

Vierailija
192/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ne arvot siis ovat, kun edelleen hän myy trikoorytkyjä Tokmannilla, jonka valikoima perustuu halpatuotannolla teetettyyn ”Kiina-krääsään”.

Vierailija
193/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän Suhosen pointin ja kannatankin sitä, uutinen somen jättämisestä oli uusi ja virkistävä.

Mutta minusta on erikoista, että hän haluaa julkisesti lytätä toisten tekemää työtä. Erityisesti uusimman tiedon valossa, että ilmeisesti tätä surkeaa epäammattikuntaa on hänen firman toimesta kuitenkin hyödynnetty vuositolkulla. Olisi varmaan kannattanut jättää tämä ulostulo tekemättä.

En ole tutustunut tuotemerkkiin ja eilisen uutisen jälkeen ajattelin tutkia heidän verkkosivuja, mutta täkäänteen myötä meni maku koko firmasta. Kannatan positiivista asennetta ja toisten kunnioittamista.

Minä en yhtään ymmärrä. Yhteistyötä kun tehdään, palkka kuuluu työstä maksaa. Ei ne videotkaan itsestään synny ja jos myynnit kasvaa sen ansiosta, osa tuotosta kuuluu vaikuttajalle. Tietysti, eihän tuossa ole kahta sanaa. Lapsellista yrittäjältä alkaa nyt toisten työtä arvostelemaan. Olisi hiljaa tyytyväinen kun on tuollaista yhteistyötä saanut tehdä, etenkin kun tietää vaatteiden laadun.

Vierailija
194/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vaatevalmistajia, jotka tyytyvät niihin instavaikuttajien onnettomiin kännykkätasoisiin kuviin. Jollain Siepillä saattaa olla jopa järjestelmäkamera(?) mutta kuvaaja on siskon kaiman kummi tms. ja kuvat on sitten korjailtu jälkikäteen edes jotenkin siedettäviksi. Taitaa kyseiset vaatefirmat olla yhtä väliaikaisia kuin influensseritkin.

Vierailija
195/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ns. somevaikuttajat ovat lähinnä narsisteja, joilla ei ole mitään koulutusta ja jotka luulevat olevansa jotenkin tärkeitä. Ei voin kuin nauraa.

Ihan yhtä samaa osastoa löytyy taiteilija- ja suunnittelijakunnasta. Olisiko nytkin kyse siitä, että pata kattilaa soimaa.

Taiteilijat ja suunnittelijat tekevät luovaa työtä, joka tuotteistetaan. Ei välttämättä ole tarpeellista, saati järkevää, mutta luovat uutta kumminkin.

Juu, voihan markkinointikin olla luovaa, uudenlaista. En ole tämmöiseen törmännyt kenenkään somemainostajan kohdalla. Se vaatii muutakin ammattitaitoa kuin kuvan otto ja videon editointi. Ammattimaisesti tehdyt mainokset ovat tolkuttoman kalliita, eivätkä välttämättä tavoita kohderyhmäänsä.

Uskon, että somettajat ovat valikoituneet markkinointikanavaksi juuri näistä syistä: tulevat halvemmiksi ja näkyvyyttä on ainakin yhtä paljon kuin somettajalla seuraajia.

Vierailija
196/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen enemmän niiden vaikuttajien puolella kuin tämän yrityksen. Ei siinä mitään vikaa pitäisi olla jos toivoo mainostamisesta saavansa rahaa vastineeksi.

Vierailija
197/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Kaikkia asioita pitää voida kyseenalaistaa ilman, että joutuu teilatuksi, hiljennetyksi ja somerähinän kohteeksi. Onneksi olen nyt sen ulkopuolella."

Voi herranpieksut nyt sentään. Niin sanoi, että hän jättäytyy pois somesta, koska ei itse koe sitä tärkeäksi ja tulevaisuuden suunnaksi.

Miten hiljensi kenetkään? Ehkä korkeintaan itsensä poistumalla somesta. Nyt on kyllä vaikuttajat niin herkkänä, eiköhän niitä rahakkaita kampanjoita riitä teille ihan ilmankin, kun olette kerran niin ammattilaisia?

Sanoi vaikuttajia noloiksi, narsistisiksi ja mutupohjalta huutelijoiksi. Somesta olisi voinut poistua tyylikkäämminkin ketään lyttäämättä.

Vierailija
198/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkuset on nyt niin herkkähipiäisiä tän Paulan vuoksi. Tuli ilmeisesti iso lovi vaatekaappiin ja cv:hen.

Työhön kuuluu kliseet:

Brunssit, skumpat ja salaatit

Kuvat kannuista ja kankuista

Salihikeä, taas kankut ja kannut

Rohkea avautuminen kun tykkäykset on vähenemään päin

Kertakäyttöiset luottovaatteet, saatu ja myyntiin

Valveutunut kuluttaminen ja Dubain orjakaupunki

Tekoripset ja kampaamoposet

Unohdinko jotain?

Vierailija
199/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoi vaikuttajia noloiksi, narsistisiksi ja mutupohjalta huutelijoiksi. Somesta olisi voinut poistua tyylikkäämminkin ketään lyttäämättä.

Loistavaa että nosti esille keisarin uudet vaatteet ilmiön

Vierailija
200/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän Suhosen pointin ja kannatankin sitä, uutinen somen jättämisestä oli uusi ja virkistävä.

Mutta minusta on erikoista, että hän haluaa julkisesti lytätä toisten tekemää työtä. Erityisesti uusimman tiedon valossa, että ilmeisesti tätä surkeaa epäammattikuntaa on hänen firman toimesta kuitenkin hyödynnetty vuositolkulla. Olisi varmaan kannattanut jättää tämä ulostulo tekemättä.

En ole tutustunut tuotemerkkiin ja eilisen uutisen jälkeen ajattelin tutkia heidän verkkosivuja, mutta täkäänteen myötä meni maku koko firmasta. Kannatan positiivista asennetta ja toisten kunnioittamista.

Minä en yhtään ymmärrä. Yhteistyötä kun tehdään, palkka kuuluu työstä maksaa. Ei ne videotkaan itsestään synny ja jos myynnit kasvaa sen ansiosta, osa tuotosta kuuluu vaikuttajalle. Tietysti, eihän tuossa ole kahta sanaa. Lapsellista yrittäjältä alkaa nyt toisten työtä arvostelemaan. Olisi hiljaa tyytyväinen kun on tuollaista yhteistyötä saanut tehdä, etenkin kun tietää vaatteiden laadun.

Viimeinen lause pudottaa pohjan koko tekstiltä.