Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Vaikuttajat raivostuivat Paola Suhoselle

Vierailija
25.03.2022 |

”Suomalainen muotimerkki Ivana Helsinki on päättänyt poistua sosiaalisesta mediasta 4. huhtikuuta 2022. Tämä ei todellakaan ole tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa, vaan vaatemerkin perustaja Paola Suhonen on saanut lausunnoillaan sosiaalisen median vaikuttajat närkästymään.”

” En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.”

” Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.

– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”

Vaikuttajat sitten hiiltyivät näistä kommenteista ja alkoivat ottaa esille Suhoselta saamaansa ”epäreilua” ja huonoa kohtelua, joka tässä kontekstissa tarkoittaa siis sitä, että heille on ehdotettu yhteistöitä ilmeisesti pelkästään tuotteita vastaan? Rahaa ei ole influenssereille tarjottu brändin tuotteiden käyttämisestä ja siitä somettamisesta.

Kyllä ihmettelen tätä nykymenoa aika paljon. Aikamoinen syy jälleen ”raivostua”. Ymmärtäisin, jos nämä vaikuttajat oikeasti pyörittäisivät vaikka studiota, jossa otetaan ammattimaiset mainoskuvat tuotteista, tekstit olisi muutakin kuin mutua ja minä #kaupallinenyhteistyö. Mikä on edes kaupallinen yhteistyö, muuta kuin maksettu tuotearvostelu?

Minusta blogit menivät pilalle, kun kaikki alkoi olla kaupallista yhteistyötä. Koko somen idea oli alunperin aitous ja kotikutoisuus, ei brändidiilit. Ei kukaan jaksa niitä maksettuja mainoksia lukea, vaan aitoja kokemuksia ja mielipiteitä. On todella rasittavaa nykyään yrittää ottaa mistään selvää, kun monet tuotearvostelut alkaa sanoilla ”tuote saatu”. Siitä ei sitten ota enää mitään selvää.
Tsemppiä Paolalle ”someraivoon”!

Kommentit (842)

Vierailija
201/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vaatevalmistajia, jotka tyytyvät niihin instavaikuttajien onnettomiin kännykkätasoisiin kuviin. Jollain Siepillä saattaa olla jopa järjestelmäkamera(?) mutta kuvaaja on siskon kaiman kummi tms. ja kuvat on sitten korjailtu jälkikäteen edes jotenkin siedettäviksi. Taitaa kyseiset vaatefirmat olla yhtä väliaikaisia kuin influensseritkin.

Minä puolestani ihmettelen teitä kateellisia betonilähiöämmiä jotka kittaatte sidukkaa ja kritisoitte Saraa.

Vierailija
202/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella epäammattimaista käytöstä Paolalta. Eiköhän kohta joku kriisiviestinnän asiantuntija saa hänet ymmärtämään, että kannattaa pyytää anteeksi ja pian.

Ja kun mulla tuli taas tarve alkaa tutkia, että mitä olisi tarjolla. Ihanaa, kun vastedes jos jollain näkee Ivanaa yllä, niin tietää, että omilla rahoillaan on hankkinut, koska tykkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuote-esittelijöillä on hätä kun ihmiset ovat korviaan myöten täynnä vaikuttamista ja haluavat eroon mainoksista siinä missä puhelinmyyjistä. Tällä kohulla tekevät itselleen lisää hallaa.

Vierailija
204/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän Suhosen pointin ja kannatankin sitä, uutinen somen jättämisestä oli uusi ja virkistävä.

Mutta minusta on erikoista, että hän haluaa julkisesti lytätä toisten tekemää työtä. Erityisesti uusimman tiedon valossa, että ilmeisesti tätä surkeaa epäammattikuntaa on hänen firman toimesta kuitenkin hyödynnetty vuositolkulla. Olisi varmaan kannattanut jättää tämä ulostulo tekemättä.

En ole tutustunut tuotemerkkiin ja eilisen uutisen jälkeen ajattelin tutkia heidän verkkosivuja, mutta täkäänteen myötä meni maku koko firmasta. Kannatan positiivista asennetta ja toisten kunnioittamista.

Minä en yhtään ymmärrä. Yhteistyötä kun tehdään, palkka kuuluu työstä maksaa. Ei ne videotkaan itsestään synny ja jos myynnit kasvaa sen ansiosta, osa tuotosta kuuluu vaikuttajalle. Tietysti, eihän tuossa ole kahta sanaa. Lapsellista yrittäjältä alkaa nyt toisten työtä arvostelemaan. Olisi hiljaa tyytyväinen kun on tuollaista yhteistyötä saanut tehdä, etenkin kun tietää vaatteiden laadun.

Palkkaa ja osa tuotoista maksetaan vain jos niin on sovittu. Mutta jos on sovittu että palkaksi riittää mekko ja rahaa ei makseta niin sitten se mekko tietenkin riittää. Tubettaja päättää itse millaisiin työtarjouksiin lähtee mukaan.

Vierailija
205/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttajat vain nostivat esille laajemman ongelman. Paola on systemaattisesti yrittänyt teetättää ammattimaista työtä ilmaiseksi tai harjoittelupanoksella. On kaksinaismoralistista puhua arvojen tärkeydestä, kun oma toiminta on ollut jo pitkään vähintään kyseenalaista. Somesta on varmaan lähtenyt siksi pois, ettei ole löytänyt sitä kautta riittvästi maksavaa asiakaskuntaa. Kyllä myyntikin lähtee vetämään, kun tekee hommansa hyvin ja on myös arvostettu työnantaja ja yhteistyökumppani.

Tarkoitatko nyt sitä, että vaikuttajille on tarjottu vain tuotteita esittelypalkaksi ja ei rahaa? Sori nyt vaan, mutta tuo ei ole sellainen epäkohta, jolla voitte vetää koko brändin lokaan, vaan ihan normaalia toimintaa. Eihän kenenkään ole pakko suostua.

Minulla on myös muuta tietoa tästä merkistä. Osittain on tullut jo julkisestikin esille, että kyse ei ole vain tästä vaikuttaja-asiasta.

Aha. Eli lokakampanja someen seuraavaksi vai? Kuka uskaltaa enää sen jälkeen käyttää mitään vaikuttajamarkkinointia, kun meininki on tämä, että jos et kiltisti pulita kaiken muun kestitsemisen ja tuotelahjojen lisäksi mainittuja neli- ja viisinumeroisia summia, tai haluat lopettaa yhteistyön, joudut someraivon kohteeksi ja nimi tahrataan?

Ei mitään lokakampanjaa synny aiheetta. Maineen ja mammonan mukana tulee myös vastuuta. Se pitäisi muistaa.

Aika äkkiä unohtuivat esim.

-Makian

-Finlaysonin

-Marimekon

plagiointikohut. Olen oikeasti pöyristynyt, että kaikki painetaan villaisella ja meno jatkuu.

Muistin virkistämiseksi ja kun Ukraina on nyt tapetilla:

Kristina Isolan Marimekolle suunnittelema Metsänväki-kuosi on kopioitu ukrainalaisen kansantaiteilijan Maria Primatšenkon yli 40 vuotta aikaisemmin julkaisemasta työstä Rotta matkalla.

"Hauskinta" tuossa kohussa oli, että ainakin yhden Finnairin koneen pyrstöön oli maalattu tuo Metsänväki-kuosi, oikeasti siis Rotta matkalla. 😁

Vierailija
206/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä voisi verrata suoraan siihen, että joku teini menisi haravoimaan naapurinsa pihan ja palkkioksi olisi sovittu 50€ Zalandon lahjakortti jonka naapuri on saanut jostain lahjaksi mutta ei itse sitä halua käyttää.

Vuosia myöhemmin teini alkaisi syytellä naapuria riistosta, kun sai pelkän lahjakortin eikä oikeaa rahaa.

Vierailija
207/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen enemmän niiden vaikuttajien puolella kuin tämän yrityksen. Ei siinä mitään vikaa pitäisi olla jos toivoo mainostamisesta saavansa rahaa vastineeksi.

Ja lisään vielä, että kyllä hyvän bloginkin pitämisessä työtä on. Tein sitä harrastusmielessä enkä ollut edes mikään huippu mutta paljon aikaa ja vaivaa siihen meni.

Jos sitä ansaintamielessä yrittää, niin kyllä se ihan oikeaa työtä on.

Samoin hyvien kuvien ottaminen.

Vierailija
208/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän Suhosen pointin ja kannatankin sitä, uutinen somen jättämisestä oli uusi ja virkistävä.

Mutta minusta on erikoista, että hän haluaa julkisesti lytätä toisten tekemää työtä. Erityisesti uusimman tiedon valossa, että ilmeisesti tätä surkeaa epäammattikuntaa on hänen firman toimesta kuitenkin hyödynnetty vuositolkulla. Olisi varmaan kannattanut jättää tämä ulostulo tekemättä.

En ole tutustunut tuotemerkkiin ja eilisen uutisen jälkeen ajattelin tutkia heidän verkkosivuja, mutta täkäänteen myötä meni maku koko firmasta. Kannatan positiivista asennetta ja toisten kunnioittamista.

Minä en yhtään ymmärrä. Yhteistyötä kun tehdään, palkka kuuluu työstä maksaa. Ei ne videotkaan itsestään synny ja jos myynnit kasvaa sen ansiosta, osa tuotosta kuuluu vaikuttajalle. Tietysti, eihän tuossa ole kahta sanaa. Lapsellista yrittäjältä alkaa nyt toisten työtä arvostelemaan. Olisi hiljaa tyytyväinen kun on tuollaista yhteistyötä saanut tehdä, etenkin kun tietää vaatteiden laadun.

Palkkaa ja osa tuotoista maksetaan vain jos niin on sovittu. Mutta jos on sovittu että palkaksi riittää mekko ja rahaa ei makseta niin sitten se mekko tietenkin riittää. Tubettaja päättää itse millaisiin työtarjouksiin lähtee mukaan.

Usko jo, että huhut ovat totta. Hän EI ole maksanut kaikista sovituista töistä korvausta. Työnantajana on käyttäytynyt epäasiallisesti (mm. haukkumalla harjoittelijoita aiheetta). On yrittänyt laittaa palkattoman harjoittelijan avaamaan uutta liikettään. Olen itse ollut mukana projektissa hänen merkkinsä kanssa vuosia sitten. Arvaatteko jo, että sainko mitään korvausta. Kekseliästä tietysti yrittää hyödyntää kaikki mahdolliset ilmaiset kanavat. Mutta mutta. Ei kannattaisi yrittää puhua arvoista sen jälkeen.

Vierailija
209/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vaatevalmistajia, jotka tyytyvät niihin instavaikuttajien onnettomiin kännykkätasoisiin kuviin. Jollain Siepillä saattaa olla jopa järjestelmäkamera(?) mutta kuvaaja on siskon kaiman kummi tms. ja kuvat on sitten korjailtu jälkikäteen edes jotenkin siedettäviksi. Taitaa kyseiset vaatefirmat olla yhtä väliaikaisia kuin influensseritkin.

Minä puolestani ihmettelen teitä kateellisia betonilähiöämmiä jotka kittaatte sidukkaa ja kritisoitte Saraa.

Miksi olisin kateellinen yli-ikäiselle missille? Olen koulutettu ja minulla on ammattiosaamista, tienaan hyvin, minulla on varaa ostaa haluamani tavarat, pidän huolta itsestäni, minun ei tarvitse käyttää seitsemää kerrosta pakkelia tai hankkia tekoripsiä ja muita tekovaraosia näyttääkseni nätiltä, eikä tarvitse muokata kuvia. Huolehdin itsestäni liikkumalla ja syömällä terveellisesti. Ja elämässäni näyttää tapahtuvan paljon enemmän kuin näiden instamissukoiden, heillä vain kuvia itsestään päivästä toiseen, ilmeisesti vain ovat kotona päivästä toiseen meikkaamassa itseään kun ei kuvia näy mistään muusta.

En muuten juo siideriä.  

Vierailija
210/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen enemmän niiden vaikuttajien puolella kuin tämän yrityksen. Ei siinä mitään vikaa pitäisi olla jos toivoo mainostamisesta saavansa rahaa vastineeksi.

Ja lisään vielä, että kyllä hyvän bloginkin pitämisessä työtä on. Tein sitä harrastusmielessä enkä ollut edes mikään huippu mutta paljon aikaa ja vaivaa siihen meni.

Kaikki harrastaminen on aikaavievää ja vaativaa. Mutta harva harrastuksellaan elää, koska on vain harrastaja. Silti siitä voi olla iloa itselleen ja harrastuskavereilleen. Tätä eroa ei kaikki influensserit näytä tajuavan. 

Vierailija
211/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhosta vtuttaa, kun instagramissa on 26k seuraajaa, mutta kuvat ei saa edes sataa tykkäystä. Eli hyvin todennäköisesti on ostanut seuraajia. Tämä somen jättäminen on vain markkinointitemppu.

Tai sitten seuraajat ovat passiivisia? Noinhan se melkein kaikilla on somessa. Jollain Martina Aitolehdellä taitaa olla lähemmäs 150k seuraajaa, mutta osa julkaisuista saa vain 1000 tykkäystä.

En yhtään ihmettele miksi kokee turhauttavaksi. Instagram ei varmasti edes näytä kaikkia julkaisuja kaikille seuraajille.

Niin, kokee turhauttavaksi, koska ei itse saa somejulkisuudella niin paljon kuin haluaisi. 

Ei takuulla valittaisi yhtään, jos tienaisi miljoonan päivässä. Nyt esittää muira parempaa "somesta poistumisellaan". 

Ja mammat menee ihan täydestä. 

Vierailija
212/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ne arvot siis ovat, kun edelleen hän myy trikoorytkyjä Tokmannilla, jonka valikoima perustuu halpatuotannolla teetettyyn ”Kiina-krääsään”.

Tokmannilla on myynnissä monia suosittuja brändejä, Vallilasta Hackmaniin. Ei pelkästään ”Kiina-krääsää”.

Vierailija
213/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ne arvot siis ovat, kun edelleen hän myy trikoorytkyjä Tokmannilla, jonka valikoima perustuu halpatuotannolla teetettyyn ”Kiina-krääsään”.

Tokmannilla on myynnissä monia suosittuja brändejä, Vallilasta Hackmaniin. Ei pelkästään ”Kiina-krääsää”.

Tokmanni jakelukanavana on arvovalinta. Nordic Tricot’n hintataso on myöskin sellainen, että siihen hintaan ei pääse ilman halpatuotantoa Kaakkois-Aasiassa.

Vierailija
214/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisin kateellinen yli-ikäiselle missille? Olen koulutettu ja minulla on ammattiosaamista, tienaan hyvin, minulla on varaa ostaa haluamani tavarat, pidän huolta itsestäni, minun ei tarvitse käyttää seitsemää kerrosta pakkelia tai hankkia tekoripsiä ja muita tekovaraosia näyttääkseni nätiltä, eikä tarvitse muokata kuvia. Huolehdin itsestäni liikkumalla ja syömällä terveellisesti. Ja elämässäni näyttää tapahtuvan paljon enemmän kuin näiden instamissukoiden, heillä vain kuvia itsestään päivästä toiseen, ilmeisesti vain ovat kotona päivästä toiseen meikkaamassa itseään kun ei kuvia näy mistään muusta.

En muuten juo siideriä.  

Sun ulkoinen kauneutesi (jos sitä edes oikeasti on), häviää tuo sisäisen rumuutesi alle. 

Vierailija
215/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokmanni jakelukanavana on arvovalinta. Nordic Tricot’n hintataso on myöskin sellainen, että siihen hintaan ei pääse ilman halpatuotantoa Kaakkois-Aasiassa.

Nordic Tricot’n tuotteita valmistetaan mm. ihmisoikeuksia polkevassa Kiinassa.

Vierailija
216/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki harrastaminen on aikaavievää ja vaativaa. Mutta harva harrastuksellaan elää, koska on vain harrastaja. Silti siitä voi olla iloa itselleen ja harrastuskavereilleen. Tätä eroa ei kaikki influensserit näytä tajuavan. 

Siinä ei ole mitään vikaa jos joku yrittää tehdä harrastuksestaan työn. Siinä sen sijaan on vikaa jos tällaista ihmistä lähdetään somessa haukkumaan.

Vierailija
217/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikkuset on nyt niin herkkähipiäisiä tän Paulan vuoksi. Tuli ilmeisesti iso lovi vaatekaappiin ja cv:hen.

Työhön kuuluu kliseet:

Brunssit, skumpat ja salaatit

Kuvat kannuista ja kankuista

Salihikeä, taas kankut ja kannut

Rohkea avautuminen kun tykkäykset on vähenemään päin

Kertakäyttöiset luottovaatteet, saatu ja myyntiin

Valveutunut kuluttaminen ja Dubain orjakaupunki

Tekoripset ja kampaamoposet

Unohdinko jotain?

Kysymys onkin: MIKSI tämmöisillä on tuhansittain seuraajia? Tekisikö joku heistä, seuraajista, analyysin; keitä he ovat?

Seuraajien takiahan nämä keikistelijät ovat hyödyllisiä mainoskasvoja. Ei heissä itsessään ole kuin feikit kuoret.

Vierailija
218/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaidotonta kuvien räpsimistä maksutta saaduista kamoista. Ennen näitä kutsuttiin helppoheikeiksi.

Vierailija
219/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä miespuolinen ammattikuvaaja, en juo sidukkaa enkä varsinkaan kritisoi Saraa. Vaan niitä kuvia, joihin vaatefirmat tyytyy. Saralla on aikaisemmin ollut ammattimaisia kuvaussessioitakin mutta nykyään en sellaisia ole nähnyt. 

Vierailija
220/842 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää mulle, miksi vaikuttajat ovat tehneet työtä Paolan kanssa, vaikka eivät ole hyötyneet siitä mitenkään? Tuskin Paola on heille valehdellutkaan? Varmaan Paolasta on jo pitkään tuntunut, että vaikuttajayhteistyö on huono juttu, mutta kamppaillut asian kanssa, koittanut tehdä kompromisseja (koska ihmiset harvoin ovat johdonmukaisia). Nyt sitten vaan mitta tullut hänellä täyteen, ahdistus kasvanut liian isoksi ja halunnut puhua suunsa puhtaaksi. 

Vaikuttajat ovat ottaneet asian tosi henkilökohtaisesti, mikä ei nyt ehkä ole kovin "ammattimaista". Parhaillaan aikamoinen lokakampajansa menossa. Piiri pieni pyörii.