Astianpesukonetta ostamassa.
Edellinen, ikää 10v. Toimii edelleen hyvn ja on hiljainen. On vaan kori rikki ja se on lisäosana niin arvokas ettei kannata/raaski ostaa ton ikäiseen koneeseen. (150€).
Nyt olen katsonut Electrolux, Siemens, Bosch ja Whirpool. Gigantissa olisi yksi kone tarjouksessa alle 300€.
Jos joku on tässä lähikuukausina ostanut astarin niin saa kehua/haukkua koneensa ominaisuuksia.
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 10:27"]Meidän Bosch ostettiin noin 3kk sitten, olen ollut tyytyväinen. Markantalosta saatiin kuljetettuna ja asennettuna halvimmalla, suosittelen sinuakin sieltä katsomaan tarjontaa. No koneen hinta ei ole vielä mihinkään tippunut, edelleen on noin 400€ masiina. Itse ihastuin aterintasoon, niin ei ole aterinkoria viemässä tilaa alahyllyltä. Koneen ylähyllyn (tai keskihyllyn, jos aterintasonkin laskee hyllyksi) korkeutta saa helposti säädettyä, niin alas saa mahtumaan isommatkin lautaset. Valitettavasti jalalliset olutlasit ovat kuitenkin keskihyllylle liian korkeat, joskin 0,5l tuopit kyllä mahtuvat kunhan hylly on alimmillaan. Koneessa on monta pesuohjelmaa ja -ominaisuutta mutta tähän asti olemme vain käyttäneet "vario speed" -pesua jolloin normaali pesuaika 3h 30min lyhenee 1h 23minuuttiin. Kun pesuohjelma on valmis, kone sammuu itse. Kuivausteho ei ole kovin kummoinen, astiat eivät siis ole saman tien kaappikuivia, mutta niin se taitaa olla vähän joka koneessa ellei tonnia halua maksaa. Mitähän vielä voisin kertoa? Tyytyväinen olen koneeseen, hiljaisuuteen ja pesutulokseen sekä nestemäisellä aineella että tableteilla.
[/quote]
Vai olikohan sittenkin 499, eli 500€ kone :D! Pahoitteluni, vertailimme tuolloin noin kymmentä eri konetta ja ostimme samalla tilauksella muutakin, niin on hinta jo vähän päässyt unohtumaan. Taisi aterinKORILLA oleva kone olla halvempi ja tämä meidän tasollinen sitten sen 500€. No eipä se hinta nyt tuossa se tärkein asia tainnut olla :D.
299e Rosenlew ja ei häviä yhtään kalliimmille koneille. Pelannut moitteetta 3 vuotta ja aikaisempi kallis noin 600e Bosch oli niin monesta paikkaa rikki 5 vuoden ikäisenä ettei kannattanut korjata.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 10:27"]
Meidän Bosch ostettiin noin 3kk sitten, olen ollut tyytyväinen. Markantalosta saatiin kuljetettuna ja asennettuna halvimmalla, suosittelen sinuakin sieltä katsomaan tarjontaa. No koneen hinta ei ole vielä mihinkään tippunut, edelleen on noin 400€ masiina. Itse ihastuin aterintasoon, niin ei ole aterinkoria viemässä tilaa alahyllyltä. Koneen ylähyllyn (tai keskihyllyn, jos aterintasonkin laskee hyllyksi) korkeutta saa helposti säädettyä, niin alas saa mahtumaan isommatkin lautaset. Valitettavasti jalalliset olutlasit ovat kuitenkin keskihyllylle liian korkeat, joskin 0,5l tuopit kyllä mahtuvat kunhan hylly on alimmillaan. Koneessa on monta pesuohjelmaa ja -ominaisuutta mutta tähän asti olemme vain käyttäneet "vario speed" -pesua jolloin normaali pesuaika 3h 30min lyhenee 1h 23minuuttiin. Kun pesuohjelma on valmis, kone sammuu itse. Kuivausteho ei ole kovin kummoinen, astiat eivät siis ole saman tien kaappikuivia, mutta niin se taitaa olla vähän joka koneessa ellei tonnia halua maksaa. Mitähän vielä voisin kertoa? Tyytyväinen olen koneeseen, hiljaisuuteen ja pesutulokseen sekä nestemäisellä aineella että tableteilla.
[/quote]
Kiitos vastauksesta. Eilen kävin jo yhdessä liikkeessä katsomassa tarjontaa. Tutkin koneita. Koreja, ohjelmia yms. Tässä meidän kylässä ei ole kovin montaa liikettä. Valitettavasti. Olen valmis tilaamaan netin kautta jos pakko. Löytyy vaan se "oma kone". Sit voi vertailla hintoja kuljetuksineen.
Eilen koreja katsellessa oli hieman ymmällään, että mitä kaikkea nippelinappelia onkaan tullut. Osa ihna jees ja osa turhia mun tarpeisiin. Katselin onko metalli vai muoviosia. Jne.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 10:27"]
Meidän Bosch ostettiin noin 3kk sitten, olen ollut tyytyväinen. Markantalosta saatiin kuljetettuna ja asennettuna halvimmalla, suosittelen sinuakin sieltä katsomaan tarjontaa. No koneen hinta ei ole vielä mihinkään tippunut, edelleen on noin 400€ masiina. Itse ihastuin aterintasoon, niin ei ole aterinkoria viemässä tilaa alahyllyltä. Koneen ylähyllyn (tai keskihyllyn, jos aterintasonkin laskee hyllyksi) korkeutta saa helposti säädettyä, niin alas saa mahtumaan isommatkin lautaset. Valitettavasti jalalliset olutlasit ovat kuitenkin keskihyllylle liian korkeat, joskin 0,5l tuopit kyllä mahtuvat kunhan hylly on alimmillaan. Koneessa on monta pesuohjelmaa ja -ominaisuutta mutta tähän asti olemme vain käyttäneet "vario speed" -pesua jolloin normaali pesuaika 3h 30min lyhenee 1h 23minuuttiin. Kun pesuohjelma on valmis, kone sammuu itse. Kuivausteho ei ole kovin kummoinen, astiat eivät siis ole saman tien kaappikuivia, mutta niin se taitaa olla vähän joka koneessa ellei tonnia halua maksaa. Mitähän vielä voisin kertoa? Tyytyväinen olen koneeseen, hiljaisuuteen ja pesutulokseen sekä nestemäisellä aineella että tableteilla.
[/quote]
Kiitos vastauksesta. Eilen kävin jo yhdessä liikkeessä katsomassa tarjontaa. Tutkin koneita. Koreja, ohjelmia yms. Tässä meidän kylässä ei ole kovin montaa liikettä. Valitettavasti. Olen valmis tilaamaan netin kautta jos pakko. Löytyy vaan se "oma kone". Sit voi vertailla hintoja kuljetuksineen.
Eilen koreja katsellessa oli hieman ymmällään, että mitä kaikkea nippelinappelia onkaan tullut. Osa ihna jees ja osa turhia mun tarpeisiin. Katselin onko metalli vai muoviosia. Jne.
[/quote]
Tuo meidän kone on materiaaliltaan pääsääntöisesti muovia, myös sisäosa on jotain "uutta" muovisekoitetta. Koneella painoa muistaakseni vain 36kg. Helppo siis muutossa ottaa mukaan muutaman vuoden päästä, jos kone vain pysyy ehjänä :). Tämä on meille ensimmäinen tiskari, joten yritimme ennen ostoa perehtyä tarjontaan ja ominaisuuksiin mahdollisimman paljon ettei tulisi hutiostosta ja että astiamme myös mahtuvat koneeseen.
Oma Whirlpool löytyi edullisesti niinkin yllättävästä paikasta kuin verkkokauppa.com. Maanantai-iltana tilasin ja keskiviikkona oli aamupäivällä kone kotona.
Nykin näytää olevan jotain boschin malleja 300€.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 11:19"]
Oma Whirlpool löytyi edullisesti niinkin yllättävästä paikasta kuin verkkokauppa.com. Maanantai-iltana tilasin ja keskiviikkona oli aamupäivällä kone kotona.
Nykin näytää olevan jotain boschin malleja 300€.
[/quote]
Olen katsonut verkkokaupankin. Halvimmat siellä ei täytä kriteereitäni. Jäljellä olevan ajannäyttö, ei ulokkeita nappuloissa, db lukemat.
Kiitos vastauksesta.
Tuo kannattaa myös tsekata:
https://www.direct123.fi/tuotteet/s/572/kodinkoneet/astianpesukoneet
Like on Virossa, mutta toimitus kotiovelle. Itse ostin marjastusaikaan pakastimen tuolta, kun totesin että saan nopeammin kuin mistään paikallisesta liikkeestä. Niissä olisi pitänyt tilata liikkeeseen (2 viikkoa) ja sitten vielä itse noutaa tai maksaa toimituksesta.
Ota astioitasi mukaan sinne kauppaan, kun menet ostamaan konetta. Näet, miten ne sovittuu koreihin. Meillä tammikuussa ostettu Bosch silenceplus aterintasolla, tykkään. Keskikorin korkeutta voi pikkaisen laskea, jos isompia siinä pesee. Bosch ja Siemens sama kone, tulevat samalta linjalta. Siemens ehkä vähän kalliimpi.
Meillä on ollut aina Bosch ja uusinkin on. Olen todella tyytyväinen sekä pesutulokseen, että kuivaukseen. KOne todella hiljainen käynnissä ollessaan, juuri lähellä ollessa tietää, että käynnissä on. Hintansa väärtti!
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 11:26"]Ota astioitasi mukaan sinne kauppaan, kun menet ostamaan konetta. Näet, miten ne sovittuu koreihin. Meillä tammikuussa ostettu Bosch silenceplus aterintasolla, tykkään. Keskikorin korkeutta voi pikkaisen laskea, jos isompia siinä pesee. Bosch ja Siemens sama kone, tulevat samalta linjalta. Siemens ehkä vähän kalliimpi.
[/quote]
Se, että kaksi konetta on valmistettu samalla linjalla ei tarkoita että kyseessä on sama kone.
Itse ainakin olen katsonut desibelejä. Kone jauhaa keittiössä, jossa vietetään paljon vapaa-aikaa, joten konee on syytä olla mahdollisimman hiljainen. En muista onko nykyinen kone Bosh vai Siemens, mutta se oli ilmoituksen mukaan Gigantin valikoiman hiljaisimpia, ellei peräti hiljaisin.
Euroopassa ei taida olla kovin montaa tehdasta, joissa tehdään astianpesukoneista. Onkin huvittavaa kun joku kehuu yhtä merkkiä ja haukkuu toisen, vaikka kyseessä on täysin sama kone merkki on vain eri.
Tämä pätee muihinkin kodinkoneisiin nyt mitään tarkistamatta, siis nykytilanteesta, nimenomaan Eletktolux oli markkaaikana sama kone, kuin joku vähemmän arvostettu, mutta hintaa oli yli tuhat markkaa enemmän ja kauppa kävi.
Astianpesukoneista tehdään monella merkillä myös Turkissa. Käsittääkseni rahtikulut ovat pitäneet kaukoidän laitteet pois markkinoilta, mutta tietoni on kyllä vanhempaa, kuin APn vanha tiskikone.
Unohda merkki, koska se ei oikeasti ole tae mistään, keskity sisuksiin onko helppokäyttöisen korit ja no aika muovisia taitavat olla kyllä kaikissa, mutta että toimivat käytössä.
Sitten sisukset että ei ole, nykyään tuskin onkaan, mitään korroosio alttiita osia.
Sitten nuo pesuohjelmat, puolitäyttö on sinkulle hyvä juttu, lapsiperheessä turha ominaisuus.
Jostain pitäisi voida nähdä energian ja veden kulutusta ohjelmittain, mutta se ei olebaitoa säästöä, kun joutuu laittamaan koneen uudestaan päälle.
Ainoa mikä tulee vielä mieleen, on tuo pesukoneiden meteli. Esitteiden numeroita ei normaali järki ymmärrä mutta on niissä eroaja.
Yksi vinkki näin ulkosuomalaiselta Whirpool on keskiruroopassa arvostettu laatumerkki ja ei edullisesta päästä lainkaan. Suomessa taas perinteisesti ollut vastaavan tasoisia kilpailijoitaan edullisempi. Tietoa kyllä löytyy, mutta varmasti jo vanhentunutta.
Yksi rshanarvoinen asia on uuden koneen kuljetus sekä vanhan koneen pois vieminen. Jos teet kaupat ja alat vasta sen jälkeen keskustelemaan näistä asioista voi tulla yllättävän kalliksi.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 11:26"]
Ota astioitasi mukaan sinne kauppaan, kun menet ostamaan konetta. Näet, miten ne sovittuu koreihin. Meillä tammikuussa ostettu Bosch silenceplus aterintasolla, tykkään. Keskikorin korkeutta voi pikkaisen laskea, jos isompia siinä pesee. Bosch ja Siemens sama kone, tulevat samalta linjalta. Siemens ehkä vähän kalliimpi.
[/quote]
Miellä tuo kolmas aterintaso oli poissulkeva ominaisuus. Perinteinen aterinkori on mielestäni paljon helpompi ja nopeampi käyttä kuin erillinen taso.
-13-
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 11:26"]
[/quote]
Tämä kannattaa tehdä, mutta ei onnistu nettikaupassa, vaan silloinhan on vielä palautusoikeus. Mulla on nyt (taas ) joku halpa Rosenlew, johon ei meidän tavalliset astiat sovi oikein mihinkään. Pienille lautasille ei ole olemassakaan hyvää paikka, eikä kapeille ja korkeille laseille ja mukeille, vaan keikahtavat nurin. Tämän suihkuvarsia ei voi irrottaa puhdistusta varten.
Miksi minä sitten tämän ostin? Siksi kun oli halpa ja sen sai nopeasti, ja siinä on 65 asteen pikaohjelma. Enkä minä noita aluksi mainitsemiani vikoja siinä vaiheessa tiennyt, kun tilasin .
Meillä on Asko, ja olen tyytyväinen siihen.
Kannattaa tosiaan kokeilla, että lautaset ja lasit mahtuvat. Se ei aina ole itsestäänselvyys.
hei jos astianpesukone on kestänyt jo 10v niin se varmaan kestää seuraavatkin 10v. uuden kun ostat niin se on 5v sisällä kaput.
minä ostaisin vain uuden korin.
Ostin muutamia vuosia sitten halvimman tiskarin, jossa on aterintaso. Taisi olla Whirlpool, n. 350€? Jälkiviisaana olisi kannattanut vähän muitakin ominaisuuksia katsella: alahyllyn kääntyvät lautaspiikit oli tuettu jollain muovisilla kiinnikkeillä, jotka napsahteli yksi kerrallaan halki. Piikit ei pysyneet pystyssä lopulta ollenkaan. Vaihtokiinnikkeet sai toki valittamalla maahantuojalle, mutta vähän paska maku jäi joka tapauksessa.
Aterintaso oli kyllä hyvä.
Tsekkaa siis korien kääntyvien/liikkuvien osien valmistusmateriaalit, että ne kestää.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 12:05"]hei jos astianpesukone on kestänyt jo 10v niin se varmaan kestää seuraavatkin 10v. uuden kun ostat niin se on 5v sisällä kaput.
minä ostaisin vain uuden korin.
[/quote]
Ei välttämättä, voi hajota vaikka viikon sisällä korin ostosta. Esim. poistopumppu tai ohjelmakortti voi hajota.