Mistä voisin saada lisätietoa opettajan pätevyydestä?
Poikamme lukiossa oli eräs n.25-30-vuotias opettaja, joka opetti historiaa, yhteiskuntaoppia, filosofiaa ja et:tä. Nyt hän on tyttäreni yläkoulussa opettajana, ja opettaa hissan ja yh:n lisäksi äidinkieltä ja kirjallisuutta. Laskin, että näin monen aineen pätevyyteen tarvittaisiin vähintään 420 op opinnot + muut pakolliset kurssit. Googlettamalla selvisi vain, että hän on todella tehnyt gradunsa historiaan 3 vuotta sitten. Mistä voisin saada lisätietoa hänen pätevyydestään virkaan?
Kommentit (26)
Ei hänellä välttämättä kaikkien näiden aineiden pätevyyttä olekaan, mutta jos kyse on pikkupaikkakunnasta, pätevää opettajaa on vaikea löytää, jos aineyhdistelmä on harvinainen tai tunteja vähän.
Kunnan kouluvirastosta voi kysyä, on nääs virallista ja julkista tietoa. Sinne on pitänyt todistukset toimittaa nähtäväksi ennen työn vastaanottamista.
Lyhyissä sijaisuuksissa saa palkata epäpätevän. Sitäpaitsi historian/yhteiskuntaopettajan opettaja voi olla ihan hyvä myös kirjallisuudessa.
Mitäpä jos hankkiait ensiksi elämän.
Virkaan voidaan valita vain muodollisesti pätevä, eli kaikki virassa vaadittavien aineiden pätevyys on oltava. Toki tällainen virkaan valittu voi opettaa myös muitakin aineita (satunnaisesti). Esim. historian ja yhteiskuntaopin virassa oleva voi opettaa vaikkapa äidinkieltä 7A:lle.
Määräaikaiseen toimeen, vaikkapa vuodeksi, voidaan ottaa myös epäpätevä, jos päteviä ei ole tarjolla.
Tosin hi-yh aineyhdistelmällä on aina päteviä saatavilla, tuhansia tällä kombolla olevina on muissa hommissa tai työttömänä.
kannattaa käyttää kyttäys.fi palvelua.
Jännä että opettajien koulutustaustan selvittäminen on kyttäystä, mutta hoitoalan ihmiset maksavat itse pääsystään rekisteriin jonka kuka vaan voi netissä tarkistaa. Siellä on nätisti koko nimi (tarkoitan siis toista/kolmatta etunimeä myöten) ja syntymävuosi. Erittäin helppo häiriintyneiden selvittää loputkin tiedot siitä "päivystyksen veemäisestä sairaanhoitajasta joka ei päästäny lääkäriin kun mulla oli kuumetta 37,5 astetta".
Ohis, jatkakaa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 08:46"]
Jännä että opettajien koulutustaustan selvittäminen on kyttäystä, mutta hoitoalan ihmiset maksavat itse pääsystään rekisteriin jonka kuka vaan voi netissä tarkistaa. Siellä on nätisti koko nimi (tarkoitan siis toista/kolmatta etunimeä myöten) ja syntymävuosi. Erittäin helppo häiriintyneiden selvittää loputkin tiedot siitä "päivystyksen veemäisestä sairaanhoitajasta joka ei päästäny lääkäriin kun mulla oli kuumetta 37,5 astetta".
Ohis, jatkakaa.
[/quote]Minä ainakin ehdotin, että ap kysyisi tältä opettajalta. Kun hänellä kerran on oikeus tietää asiasta, niin kukapa muu sen paremmin osaisi kertoa?
Työhakemukset ovat osin julkista tietoa, joten voit kysyä asiaa koululta. Toisaalta vaikka hän olisi epäpätetä, niin et voi vaikuttaa asiaan mitenkään. Hänet on valittu opettajaksi ja hän opettaa luokkaa työsopimuksensa mukaisesti.
Voin myös kertoa, että laskelmasi 420 opintopisteestä eivät pidä paikkaansa. Sivuaineista riittää vähäisemmät opintosuoritukset.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 08:52"]Työhakemukset ovat osin julkista tietoa, joten voit kysyä asiaa koululta. Toisaalta vaikka hän olisi epäpätetä, niin et voi vaikuttaa asiaan mitenkään. Hänet on valittu opettajaksi ja hän opettaa luokkaa työsopimuksensa mukaisesti.
Voin myös kertoa, että laskelmasi 420 opintopisteestä eivät pidä paikkaansa. Sivuaineista riittää vähäisemmät opintosuoritukset.
[/quote]
Lain mukaan näin:
Historia 120 op
Yh 60 op
Filosofia 60 op
Suomen kieli 60 op
Kirjallisuus 60 op
Elämänkatsomustieto 60 op
T. opettaja (katsokaa laista jos ette usko)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 08:52"]Työhakemukset ovat osin julkista tietoa, joten voit kysyä asiaa koululta. Toisaalta vaikka hän olisi epäpätetä, niin et voi vaikuttaa asiaan mitenkään. Hänet on valittu opettajaksi ja hän opettaa luokkaa työsopimuksensa mukaisesti.
[/quote]
Lain mukaan näin:
Historia 120 op
Yh 60 op
Filosofia 60 op
Suomen kieli 60 op
Kirjallisuus 60 op
Elämänkatsomustieto 60 op
T. opettaja (katsokaa laista jos ette usko)
[/quote]
Ei riitä äikkään tuo määrä. Pitää olla vanha laudatur, cumu ja appro, kolmessa aineessa siis yhteensä.
Ei jumalauta mitä paskaa. Olet ottanut oikein elämäntyöksesi asian selvittämisen?
Entäs sitten kun asia selviää? Mitä teet?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 08:52"]Työhakemukset ovat osin julkista tietoa, joten voit kysyä asiaa koululta. Toisaalta vaikka hän olisi epäpätetä, niin et voi vaikuttaa asiaan mitenkään. Hänet on valittu opettajaksi ja hän opettaa luokkaa työsopimuksensa mukaisesti. Voin myös kertoa, että laskelmasi 420 opintopisteestä eivät pidä paikkaansa. Sivuaineista riittää vähäisemmät opintosuoritukset. [/quote] Lain mukaan näin: Historia 120 op Yh 60 op Filosofia 60 op Suomen kieli 60 op Kirjallisuus 60 op Elämänkatsomustieto 60 op T. opettaja (katsokaa laista jos ette usko) [/quote] Ei riitä äikkään tuo määrä. Pitää olla vanha laudatur, cumu ja appro, kolmessa aineessa siis yhteensä.
[/quote]
Miten niin tarvii? Äidinkielen open pitää olla opiskellut sekä suomen kieli että kirjallisuus, mutta riittää, että aineenopetasolle. Ts. "cumut" riittää kummastakin ja pääaine voi olla vaikka valtio-oppi, markkinointi tai kasvatustiede. Käytännössä aineenopettajilla on usein pääaine opetettava aine, mutta ei sen tarvi olla. Pätevyysvaatimus: ylempi kk-tutkinto, pedagogiset ja opetettavista aineista vähintään aineopinnot. Lukion opettajalla pitää sitten olla jostain opetettavasta aineesta syventävät opinnot, mutta niidenkään ei tarvi olla niistä aineista, joita opettaa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 09:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 08:52"]Työhakemukset ovat osin julkista tietoa, joten voit kysyä asiaa koululta. Toisaalta vaikka hän olisi epäpätetä, niin et voi vaikuttaa asiaan mitenkään. Hänet on valittu opettajaksi ja hän opettaa luokkaa työsopimuksensa mukaisesti. Voin myös kertoa, että laskelmasi 420 opintopisteestä eivät pidä paikkaansa. Sivuaineista riittää vähäisemmät opintosuoritukset. [/quote] Lain mukaan näin: Historia 120 op Yh 60 op Filosofia 60 op Suomen kieli 60 op Kirjallisuus 60 op Elämänkatsomustieto 60 op T. opettaja (katsokaa laista jos ette usko)
[/quote]
pedagogiset unohtui +60 op
Kysy siltä.En suosittelisi arvailemaa toisten iän perusteella mitään.Olen itse 35 ja mua luultiin viime viikolla 20-vuotiaaksi kahden ihmisen toimesta.Eli ei hänkään välttämättä ole 25-30 vuotias...useat opet opettaa monia aineita.
Serkkuni asui lapsuutensa lapissa ja siellä yläasteen suorittamisen jälkeen siirryttiin opettajaksi. Tasoa löytyy. Kun hän oli jo muuttanut pois, koululle saatiin pariskuntaopettaja. Oli kuntalaiset ihmeissään kun ensimmäistä kertaan vuosikymmeniin oli pätevät opettajat opettamassa.
Asuin vähän aikaa naapurustossa, jossa oli lapsinero. Hän kävi heittämässä vanhaan kouluun keikkaa, kun itse kärsi siitä aikoinaan ettei saanut tarpeeksi laadukasta opetusta. Puhuu useita kieliä sujuvasti, pääsi ilman pääsykokeita Tekuun ? en muista, mutta sai Nokialta viran opiskeluaikoina jo ja on jo vuosia asunut ulkomailla, tienaa miljoonia ja tekee liikaa töitä.
2 ääripäätä ja kummatkin olivat taatusti parempia kuin mitä oli tarjolla.
Tänä päivänä opetusmateriaali tulee aika hyvänä, eli jos on kokenut opettaja ja vaan viitsii etukäteen selvittää, selviää tunneista. Kysymyksistä ei sitten välttämättä. Tai kokeiden tekemisestä, saati sitten arvostelemisesta, tai numeroiden antamisesta yleisestikään.
Itse kävin lukion jälkeen pari vuotta tekemässä keikkaa kouluissa. Tienasi kivasti ja jos opettaja etukäteen tiesi olevansa poissa, oli valmiina tuntisuunnitelma tehtynä. Sitä oli helppo käydä läpi.
Itse aikoinaan tykkäsin opiskella ja opiskelinkin hyvin laajasti. Yliopistossa sai mennä vähän tunnille sun toiselle ja siellä sitten suorittelin niitä valinnaisia reippaasti ylikin. Opiskeleminen oli minulle helppoa, joten pidin sitä lähinnä harrastuksena.
Jos sinua kiinnostaa, kysy ! Varmasti opettaja vastaa.
Ap, oletko sitä mieltä, että opettaja on saanut paikkansa jotenkin vilungilla, vai etkö pidä häntä soveliaana opettajana nuorillesi vai oletko muuten vain kiinnostunut hänen pätevyydestään? Siinä kuin kaikkien muidenkin opettajien`
Meidän koulussa ei ole ikinä pätevää ET-opea, vaan homma lankeaa jollei oo n, jolla on oman aineen tunteja vähän. Minä opetan oman aineeni lisäksi matikkaa ilman matikan pätevyyttä, koska minulla on aineenopettajan pätevyyden lisäksi erityisopettajan pätevyys. En ole opiskellut matikkaa lukion lyhyen matikan jälkeen, mutta erityisopettajien oletetaan osaavan opettaa mitä vaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 09:30"]Meidän koulussa ei ole ikinä pätevää ET-opea, vaan homma lankeaa jolleKIN, jolla on oman aineen tunteja vähän. Minä opetan oman aineeni lisäksi matikkaa ilman matikan pätevyyttä, koska minulla on aineenopettajan pätevyyden lisäksi erityisopettajan pätevyys. En ole opiskellut matikkaa lukion lyhyen matikan jälkeen, mutta erityisopettajien oletetaan osaavan opettaa mitä vaan.
[/quote]
Ne et-opinnot koostuu muutenkin just esim. hissan, yhteiskuntaopin ja filosofian kursseista, ei siihen ole mitään omaa kurssikokonaisuutta.
Jospa kysyisit häneltä?