Mies ei halunnut naimisiin, ja kärsii nyt siitä kun haluan pitää erilliset rahat
Ollaan siis oltu piiitkään avoliitossa. Joskus alkuvuosina puhuttiin naimisiinmenosta ja molemmat halusi naimisiin, vaikka se ei kummallekaan aivan valtavan tärkeä asia ollut (siis avioliitto sinänsä, yhteinen tulevaisuus kyllä tietenkin). Avioehtoa ei ollut tarkoitus laittaa, vaan molemmat oltiin sitä mieltä että se ei ole tarpeen. No aika kului, mies ei kosinut, elettiin kuitenkin hyvää yhteistä elämää ja nyt sitten vuosikausia myöhemmin ollaan edelleen yhdessä mutta ei naimisissa, mies ei sitten kai halunnutkaan kosia koskaan eli mennä naimisiin, avoliitto kai sitten riitti hänelle.
Minä olen aina ollut sitä mieltä, että on yhteiset rahat vasta kun mennään naimisiin, avoliitossa erilliset rahat vaikka tietenkin yhteiset asiat maksetaan yhdessä, jollain reilulla tavalla tulojen mukaan tai suunnilleen puoliksi. Mies on sotkenut muutama vuosi sitten raha-asiansa ja menettänyt sijoituksia, teki konkurssinkin ja sellaista. On työtön nyt. Minä taas olen ollut koko ajan ihan hyväpalkkaisessa työssä. Miestä harmittaa, kun meillä ei olekaan nyt yhteiset rahat. Tietenkin maksan kaikesta enemmän, koska tienaan enemmän, mutta mies ei voikaan mennä millekään yhteiselle tilille, johon tulisi minun palkka, maksamaan omia harrastushankintojaan ym. Tämä hiertää välejämme, minusta syy on hänen kun ei halunnutkaan naimisiin, turha valittaa nyt kun itse päätti olla kosimatta. MP?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Siis olitte sopineet menosta naimisiin, puhuneet asiasta avioehtoa myöten, mutta silti odotit miehen kosimista? Ja miksi ihmeessä avioliitossa pitäisi olla yhteiset rahat?
Olen eri, mutta vastaan silti. Ei avioliitossa "pidä" olla yhteisiä rahoja, mutta monella on. Meilläkin. Ja tämä toimii todella hyvin. Ei tule juurikaan riitaa rahasta ja kenenkään ei tarvitse pitää kirjaa siitä kuinka paljon on maksanut mistäkin. Olemme perhe, meillä on yhteinen koti, autot, lapset, yhteinen elämä. Syömme ja laitamme ruokaa yhdessä. Tuntuisi hassulta alkaa laskeskella kuka maksaa tästä minkäkin verran. Mutta ymmärrän toki, että toisille sellainen rahoja erotteleva malli sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä mielipiteitä tarvitset?
Ihan kiinnostaa muiden mielipiteet siitä, että toiminko väärin, olenko ”julma” kun en haluakaan yhteisiä rahoja kun mies ei kerran halunnutkaan naimisiin jne. Ap
Et mielestäni ole julma. Meillä ei ole yhteiset rahat vaikka ollaan avioliitossa.
Hei AP. Miksi et kosinut miestäsi????!!
Hohhoijakkaa taas näitä akkoja
Miksi ylipäätään olette yhdessä, kun kaikki on niin vaikeaa suun avaamisesta alkaen?
Vierailija kirjoitti:
Siis maksaisit miehen menot, jos olisitte menneet naimisiin? Siis yhden paperinpalan allekirjoittamisen takia olisit valmis elättämään toisen?
Silloin siis suhteen alkuvuosina ajattelin niin, että avioliitossa voisi olla yhteiset rahat. Aikana, jolloin meillä oli molemmilla hyvä palkka eikä kummallakaan mitään rahaongelmia. Ap
Tällä julmalla palstalla yleensä ollaan sitä mieltä että naisilla on tapana painostaa miehet naimisiin, hankkiutua tahallaan raskaaksi ja tehdä lapsia miesten kiusaksi sekä jatkaa kiusaamista eron jälkeen. Eihän ap voinut yksinkään naimisiin mennä. Mielestäni hän oli fiksu kun ei vaatinut miestä kosimaan eikä kosinut itse vain saadakseen häät ja aviomiehen ja itselleen vaimon statuksen.
Avoparin on helpompi erota kuin avioparin, edellyttäen että yhteisiä lapsia ei ole.
Nyt ap:n miehen on enää myöhäistä kosia.
Voidaan myös kääntää sukupuoliasetelma toisinpäin.
(Kun minä menin naimisiin, mies ehdotti yhteistä pankkitiliä. Se olikin sitten aina miinuksella, ja sain omat raha-asiani kuntoon vasta eron jälkeen.)
Meillä ei ole yhteistä tiliä, vaikka naimisissa 20 vuotta oltu, eikä tule. Haluan ostaa omilla rahoillani ihan mitä haluan ilman selitysvelvoitetta kellekään. Vähän vanhanaikainen ajattelutapa sinulla mielestäni.
Miksi ihmeessä olisi kosinut, kun jo oli saanut kaiken. Ehkä jos väläytät elättäväsi hänet, hän kosiikin nyt. Sitäkö tosiaan haluat?
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Haluatko sinä kosia ilman varmuutta siitä että toinen vastaa tahdon?
Jos suhteen nainen olisi työtön, jokainen naisen vastaus ketjussa olisi täysin toinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko hyvältä kun mies kärsii?
Miten mies kärsii, kun nainen maksaa isomman osan menoista mitä mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis maksaisit miehen menot, jos olisitte menneet naimisiin? Siis yhden paperinpalan allekirjoittamisen takia olisit valmis elättämään toisen?
Silloin siis suhteen alkuvuosina ajattelin niin, että avioliitossa voisi olla yhteiset rahat. Aikana, jolloin meillä oli molemmilla hyvä palkka eikä kummallakaan mitään rahaongelmia. Ap
Siis silloin kun asiat olivat hyvin. Nyt et ole valmis tukemaan miestä. Tyhmä mies, kun on kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olisi kosinut, kun jo oli saanut kaiken. Ehkä jos väläytät elättäväsi hänet, hän kosiikin nyt. Sitäkö tosiaan haluat?
Ei, en todellakaan halua sitä enkä aio niin tehdä. Kirjoitin jo aloituksessa, että ei minullekaan avioliitto statuksena tai instituutiona ole niin valtavan tärkeä. Silloin alkuvuosina tuntui kivalta ajatukselta, että mentäisiin naimisiin. Mutta halusin naimisiin vain, jos mies tekisi selväksi, että hänkin sitä paljon haluaa. Ap
Raha antaa valtaa vaikka ei ole ns yhteisiä rahoja. Onko kiva kyykyttää miestä? Miten jos tilanne olisi toisin päin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Haluatko sinä kosia ilman varmuutta siitä että toinen vastaa tahdon?
😂
Yhteiset menot ja lasten kulut hoidetaan puoliksi tai tarvittaessa tuloerot huomioiden. Mutta muuten tilit erillään, tietysti. Oli avioliitossa tai ei. Aikuiset ihmiset vastaavat omista tuloistaan ja menoistaan eivätkä ole selitysvelvollisia omista hankinnoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos suhteen nainen olisi työtön, jokainen naisen vastaus ketjussa olisi täysin toinen.
Ansiosidonnaisella pystyy kyllä maksamaan oman osuutensa perheen menoista. Jos ei pysty, niin sitten voi tehdä enemmän kotitöitä, töissä oleva maksaa silloin enemmän menoista.
Oletko sinä sitä mieltä, että toisen ajalla saa kyllä loisia, mutta rahalla ei?
Mies vedättää sinua ihan 100-0. Ei sinun kuulu maksaa yhtään enempää vaikka tienaat enemmän. Yhteiset kulut puoliksi ja muut omasta pussista.
Me ollaan naimisissa, eikä ole edes harkittu, että olis yhteiset rahat. Yhteinen asuntolainatili, jonne molemmat laittaa saman summan, mut muuten ei sotketa rahojamme. Yhteiset menot maksetaan puoliksi sen suuremmin keskustelematta. Esim. mies maksoi viimeksi eläinlääkärilaskun ja kun näin laskun eteisen pöydällä, niin siirsin puolet siitä hänen tililleen. Meillä on niin hauskaa yhdessä ja mielenkiintoisempiakin keskustelunaiheita, niin yhtään en halua raha-asioita avioliittoomme sotkea.