Tohtoriopinnot
Ovatko tohtoriopinnot vain niitä varten, jotka haluavat nimenomaan työskennellä jonkinlaisena tutkijana yliopistolla? Vai onko tohtoriopinnot myös niitä varten, jotka haluvat vielä korkeamman tutkinnon maisterintutkintoon verrattuna, mutta aikovat kuitenkin palata "normaaliin" työelämään? Voiko tohtoriksi tulla heti maisteriopintojen jälkeen vai pitääkö välissä hankkia työkokemusta? Minkälaisia tohtoriopinnot ylipäänsä ovat ja kuinka monta vuotta kestävät?
Kiitos kaikille, jotka jaksavat vastata eivätkä käske etsimään hakukoneista :)
Kommentit (57)
jos ei saa töitä ilman tohtorin tutkintoa, niin kannataisiko ennemminkin mennä ammattikouluun "jatko-opiskelemaan" ihan uutta asiaa...? Suosittelen ennemmin.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:22"]
on kyllä aika aasi jos ei saa maisterin tutkinnollakaan opettajn töitä, hohhoijjaa...
tohtorin tutkintoa ei enää edes arvosteta, HS:kin kuulemma joutui lopettamaan väitös tiedotteiden julkaisemisen lehdessään ,koska niitä alkoi tulla kuin sieniä sateella viime vuosina. Joillain teknillisillä aloilla kun tehdään nykyään "Nippuväitöksiä" eli ryhmätöinä se YKSI väitös, johon on panostanut vaikka koko ryhmä jatko-opiskelijoita, niin sillä MUIDEN työllä saa 10 ihmistä itselleen tohtorin nimikkeen siitä yhdestä työstä, .ja käytttää muiden työtä väitöksessään- menny makui koko touhusta.
Mitä arvoa tommosella ees on? toisetn työllä ratsastamista.
[/quote]
Olet melkoinen asiantuntija... Et edes tiedä, mitä tarkoittaa nippuväikkäri. Etkä paljon muutakaan tutkmusryhmien toiminnasta.
Tiijän kyllä mutta ehkä selitin huonosti.moni julkasee artikkeleita ja muut liittä ne omaksi väitökseksi koska saa oman nimensä siihen mukaan että on ollu avustamassa juurikin tutkimusryhmässä. Vähän niinkuin samaa taideteosta tekee 10 ihmistä ja jokainen saa sanoa että se on oma ja hyötyy siitä . Kusetusta siis.
Nro 19 lisää, että omat opetustyöni ovat yliopistotasolla. En osaa sanoa muista oppilaitoksista, onko tohtorintutkinnosta apua opettajantöiden saamisessa vai ei.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:58"]
Tiijän kyllä mutta ehkä selitin huonosti.moni julkasee artikkeleita ja muut liittä ne omaksi väitökseksi koska saa oman nimensä siihen mukaan että on ollu avustamassa juurikin tutkimusryhmässä. Vähän niinkuin samaa taideteosta tekee 10 ihmistä ja jokainen saa sanoa että se on oma ja hyötyy siitä . Kusetusta siis.
[/quote]
Nippuväikkäri on sama asia kuin artikkeliväikkäri, siis monografiasta poiketen väikkäri, joka koostuu erillisistä, vertaisarvioiduissa julkaisuissa julkaistuista artikkeleista. Niitä tehdään paljon, joillain aloilla se on pääsääntö. Vaikka jokainen näistä nippuväikkärin artikkeleista voi olla yksin ja ainoastaan yhden ja saman väittelijän kirjoittama. Artikkelit voivat olla myös yhteisartikkeleja, jotka toimivat osana useamman kirjoittajan väikkäreitä. Tällöin on kuitenkin tarkkaan osoitettava, mikä osuus kullakin tutkijalla on ollut artikkelin kirjoittamisessa ja siihen johtaneessa työssä. Sen perusteella tehdään arvio siitä, riittääkö tehty osuus tohtoroitumiseen. Lisäksi voi todeta, että yhteistyö tutkimusryhmässä ja yhteiskirjoittaminen antavat hyvää kokemusta niin tutkimisesta kuin työelämästäkin, eivätkä välttämättä ole sen helpompia tapoja kuin yksin tekeminenkään.
Toki joku sitten aina tekee nippuväikkärinsä vähän huonommin ja kunnianhimottomammin kuin joku toinen. Sama pätee monografioihin, ja varmaankin kaikkeen mitä ihmiset puuhailevat. Nippuväikkärin tehneet tohtorit eivät missään tapauksessa ryhmänä ole sen heikompia tai "kusettavampia" kuin muutkaan. Olet aivan hakoteillä jos niin luulet.
En luule yhtään mitää vaan tämä on oma ja kaikkien muidenkin mielipide asiasta.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:31"]
Älä rupea tekemään väitöskirjaa... Siinä sydämellinen neuvoni. Olen nyt itse vääntänyt jo liki neljä vuotta tutkimusta eikä loppua näy. Eli menee ainakin se neljä vuotta vielä että saan väitöskirjan valmiiksi.
Palkka on huono, 2200 euroa yleensä lähtö. Siitä voi saada jonkinverran vuosien saatossa ylöspäin. Ainoa hyvä puoli on tosiaan tuo että saa palkkaa. Jotkut tekevät apurahoillakin, mutta en itse lähtisi siihen. Eläkkeet ei kartu yms. Itselleni se tohtorintutkinto on oikeastaan statuskysymys, ei tässä muuten mitään järkeä ole. Ja tohtorienkin työttömyys on koko ajan noussut. En todellakaan tiedä työllistynkö Suomessa valmistuttuani. N29
[/quote]
Voiko siinä sivussa tehdä muitakin töitä vai onko tuo ihan kokopäiväistä työtä itsessään? Katsotaanko työpaikoissa tohtorintutkinto paremmaksi kuin pelkkä maisterintutkinto?
[/quote]
Kyllä tämä vie sen 50-60 tuntia viikossa, eli ei voi tehdä muuta työtä. Varaudu tosiaan siihen ettei sinulla ole ihmisarvoa, eikä enää mitään muuta elämää sen väitöskirjan lisäksi jos sille tielle lähdet. Luultavasti puolisosikin jättää, kun et ehdi ja jaksa panostaa parisuhteeseen. Ja jätä haaveet lapsista jos sellaisia on.
Riippuu paljon alasta missä työpaikoissa tutkintoa arvostetaan, kannattaa ottaa selvää. Itselleni tämä oli elämäni suurin virhe ruveta tekemään väitöskirjaa, en vaan pysty jättämään sitä enää kesken.
[/quote]
Tämän alapeukuttajat eivät taida itse olla tohtoriopiskelijoita?
[/quote]
En niin, olen tohtori. Ja totean, että olet liiankin pessimistinen. Eivät kaikki tohtorit työllisty hyvin, se on totta. Toisaalta monelle siitä on hyötyä esim.juuri opetus- ja asiantuntijatöitä haettaessa. Minulle tohtorintutkinto on ollut erittäin hyödyllinen. Puoliso ei ole jättänyt ja lapsia olen tehnyt kaksi ihan siinä tohtoriopiskelun aikana. Eläke kertyy nykyään Melan kautta apurahalla työskenneltäessä. Ja ihmisarvo? Tuota... Et ole tainnut paljoa katsella maailmaa, jos olet sitä mieltä että suomalaisella tohtoriopiskelijalla on ihmisarvo jotenkin erityisen pahassa alennuksessa.
[/quote]
No esimerkiksi sellainen asia ettei saa sairaslomapäiviä pitää pienentää ihmisarvoa. Vaikka on 39 kuumetta niin vaaditaan raahautumaan sinne yliopistolle, koska muuten kuukausien työt menisi hukkaan (näin ainakin luonnontieteissä).
Toinen asia on ylityöt, niistä ei saa mitään korvausta vaikka työskentely tapahtuisi lauantaiyönä tai jouluaattona. Lapsia ei saa tehdä, kuinka moni nainen onkaan jäänyt ryhmästä ulos ja ilman työsopimuksen jatkamista raskauduttuaan. Tiedän henkilökohtaisesti useita tapauksia.
Naisten vatsoja kytätään ja mietitään voiko tuolle nyt vielä kirjoittaa 6kk sopimuksen vai jääkö se kohta äitiyslomalle.
Ainakin meidän perheen tohtorit ovat molemmat palanneet liike/työelämään. Tutkimustyö antaa valmiuksia ongelmanratkaisuun, luennointiin yms. Toki saman aseman monella alalla saavuttaisi varmaan silkalla työkokemuksellakin. Väikkäriin työvuosia paloi 5-7 vaikka aloiteltiin opintojen loppusuoralla.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:49"]
Älä rupea tekemään väitöskirjaa... Siinä sydämellinen neuvoni. Olen nyt itse vääntänyt jo liki neljä vuotta tutkimusta eikä loppua näy. Eli menee ainakin se neljä vuotta vielä että saan väitöskirjan valmiiksi.
Palkka on huono, 2200 euroa yleensä lähtö. Siitä voi saada jonkinverran vuosien saatossa ylöspäin. Ainoa hyvä puoli on tosiaan tuo että saa palkkaa. Jotkut tekevät apurahoillakin, mutta en itse lähtisi siihen. Eläkkeet ei kartu yms. Itselleni se tohtorintutkinto on oikeastaan statuskysymys, ei tässä muuten mitään järkeä ole. Ja tohtorienkin työttömyys on koko ajan noussut. En todellakaan tiedä työllistynkö Suomessa valmistuttuani. N29
[/quote]
Voiko siinä sivussa tehdä muitakin töitä vai onko tuo ihan kokopäiväistä työtä itsessään? Katsotaanko työpaikoissa tohtorintutkinto paremmaksi kuin pelkkä maisterintutkinto?
[/quote]
Kyllä tämä vie sen 50-60 tuntia viikossa, eli ei voi tehdä muuta työtä. Varaudu tosiaan siihen ettei sinulla ole ihmisarvoa, eikä enää mitään muuta elämää sen väitöskirjan lisäksi jos sille tielle lähdet. Luultavasti puolisosikin jättää, kun et ehdi ja jaksa panostaa parisuhteeseen. Ja jätä haaveet lapsista jos sellaisia on.
Riippuu paljon alasta missä työpaikoissa tutkintoa arvostetaan, kannattaa ottaa selvää. Itselleni tämä oli elämäni suurin virhe ruveta tekemään väitöskirjaa, en vaan pysty jättämään sitä enää kesken.
[/quote]
[/quote]
En niin, olen tohtori. Ja totean, että olet liiankin pessimistinen. Eivät kaikki tohtorit työllisty hyvin, se on totta. Toisaalta monelle siitä on hyötyä esim.juuri opetus- ja asiantuntijatöitä haettaessa. Minulle tohtorintutkinto on ollut erittäin hyödyllinen. Puoliso ei ole jättänyt ja lapsia olen tehnyt kaksi ihan siinä tohtoriopiskelun aikana. Eläke kertyy nykyään Melan kautta apurahalla työskenneltäessä. Ja ihmisarvo? Tuota... Et ole tainnut paljoa katsella maailmaa, jos olet sitä mieltä että suomalaisella tohtoriopiskelijalla on ihmisarvo jotenkin erityisen pahassa alennuksessa.
[/quote]
Tuli vahinkoalapeukku!
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:19"]
En luule yhtään mitää vaan tämä on oma ja kaikkien muidenkin mielipide asiasta.
[/quote]
No mielipide on tässä tapauksessa sama asia kuin luulo. Faktaakin tästä asiasta on, ja itsekin sitä sinulle juuri vaivauduin kirjoittamaan. Jos tiedät tapauksia, joissa nippuväikkärin tekoon liittyy tieteellistä vilppiä, niin ole hyvä ja ilmianna vilpintekijä yliopistolleen. Mutta älä panettele niitä ties kuinka monia nippuväikkärin tekijöitä, jotka ovat tehneet työnsä huolella ja mahdollisesti edenneet hyvinkin pitkälle tutkijanurallaan.
En tunne yhtään tohtoriopiskelijaa jotka jatko-opiskelivat mistään muusta syystä kuin työttömyydestä. Mielummin jatko-opiskellaan kuin ollaan kortistossa. Tämä vaihtoehto ei tietenkään toimi kuin niillä jotka ovat opiskelleen aiemmin hyvällä menestyksellä. Väitöskirjan arvostus Suomessa on aivan olematonta eikä paranna työllisyysnäkymiä juuri ollenkaan. Henkilölle joka on ollut työelämässä vaikka 10-20v väitöskirja voi jotain hyötyä antaakkin.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:25"]
Ovatko tohtoriopinnot vain niitä varten, jotka haluavat nimenomaan työskennellä jonkinlaisena tutkijana yliopistolla? Vai onko tohtoriopinnot myös niitä varten, jotka haluvat vielä korkeamman tutkinnon maisterintutkintoon verrattuna, mutta aikovat kuitenkin palata "normaaliin" työelämään? Voiko tohtoriksi tulla heti maisteriopintojen jälkeen vai pitääkö välissä hankkia työkokemusta? Minkälaisia tohtoriopinnot ylipäänsä ovat ja kuinka monta vuotta kestävät?
Kiitos kaikille, jotka jaksavat vastata eivätkä käske etsimään hakukoneista :)
[/quote]
No tohtorintutkinnon jos suorittaa alalta, joka on tutkimukseen suuntautunut, silloin oletus on että tutkijanuraa tehdään. Mutta kuten moni on sanonut, monissa työpaikoissa arvostetaan tohtorintutkintoa vaikka tyätehtävät eivät olisi suoraan "tutkijantyötä", ja kyllä useissa tehtävissä voi olla vaatimuksenakin tohtorintutkinto tai sitten sillä saa työnhaussa etulyöntiaseman. Toinen näkökulma on se, että väitöskirjaa tehdessään erikoistuu ko. aiheeseen, joten siitä osaamisesta on hyötyä jos työtehtävät siihen liittyvät.
Myös tutkijana voi tehdä töitä muuallakin kuin yliopistoissa. Erilaisia tutkimuslaitoksia on jokin verran, lisäksi on tehtäviä, jotka sisältävät tutkimustyötä ta sen johtamista tai sen ostamista tai opettamista.
Toisaalta tutkija voi myös toimia itsenäisenä tutkijana eli hän ei ole yliopiston tai minkään muun tutkimuslaitoksen palveluksessa.
Kun on maisterintutkinnon suorittanut, voi hakea jatko-opiskelulupaa. Se on hakemus, jota varten pitää olla keksittynä laitoksen professorin (ohjaajan) kanssa sovittu aihe ja sen työsuunnitelma (sis. aikataulun). Hakemusessa otetaan myös huomioon maisteriopintojen sujuminen ja työsunnitelman toteutettavuus.
Työkokemusta ei välttämättä tarvita, mutta varmasti tutkimusapulaisena tms. toimiminen ikään kuin vahvistaa vaikutelmaa, että kykenee toteuttamaan suunnittelemansa väitöskirjan.
Jos jatkoluvan saa, on siis jatko-opiskelija ja voi aloittaa väitöskirjan teon. Lisäksi pitää suorittaa tiettyjä opintoja kuten maisterivaiheessakin. Jos alan töitä on tehnyt, ne voidaan lukea hyväksi opinnoissa, koska opintosuunnitelmaan kuuluu työelämätaidot tms.
Tohtori-opiskelijoita on useanlaisia. Jos yliopistolla on haussa tohtorikoulutettavan (työ)paikka, ja sen saa, silloin on töissä yo:lla ja saa palkkaa. Tehtäviin kuuluu väitöskirjan ja opintojen lisäksi laitoksen antamia tehtäviä. Joillakin aloilla on tutkimushankkeita, joissa väitöskirjaa voi tehdä osana hanketta (johon siis on rahoitus). Sitten voi hakea apurahaa, jolloin voi saada yliopistolta työhuoneen yms. mutta on käytännössä vapaa tutkija. Sitten on niitä, joilla ei ole apurahaa, ja jotka tekevät väitöskirjaa työn ohessa tai omalla kustannuksella muuten.
Väitöskirjan aikataulu tehdään siis heti alussa ja yleensä se mitoitetaan neljän vuoden pituiseksi, mutta riippuen rahoitus- ja työtilanteesta, useimmiten siihen menee enemmän aikaa. Se siis riippuu tohtoriopiskelijasta ja siitä mitä hän sopii ohjaajansa kanssa.
Opinnot ovat todella mukavia, koska saat tutkia itse valitsemaasi aihetta. Jokaisella opiskelijalla on siis väitöskirjan ohjaaja (pitää sopiva jo ennen kun jatko-opintolupaa hakee), jonka kanssa käydään keskustelemassa kun tarvitsee. Laitoksella on usein tutkijaseminaari eli sinne tulee laitoksen väki ja tohtoriopiskelijat, ja vuorotellen käsitellään jokaisen työtä ja saat siihen kommentteja.
Meidän laitoksella tohtoriopiskelija on osa henkilökuntaa ja ilmapiiri on hyvä ja kannustava. Voi saada opiskeluaikana myös laitokselta opetustehtäviä yms. Idea on että olet siis osa oman alasi tiedeyhteisöä. Meillä esim. osallistumme laitoksen opetuksen suunnitelluun yms.
Väitöskirjaa tehdessä kannattaa kirjoittaa useampi tieteellinen artikkeli, jonka yrittää julkaista, ja myös tehdään pari esitelmää, jotka esittelee kansainvälisessä konferensseissa. Jos saa mahdollisuuden osallistua jonkun kirjan kirjoittamiseen yms. sekin on hyvä.
Opinnot siis etenevät siinä vauhdissa kun sitä teet. Jos saa oman alan töitä, niitä tietysti haluaa ottaa vastaan, vaikka se saattaa hidastaa aikataulua. Yllä esitin enemmän omaa suunnitelmaani tutkijanuralle. Jos taas haluaa lähinnä suorittaa vain tutkinnon nopeasti työnhakua varten, sitten moni ottaa vapaata työstä tai tekee väitöskirjan vapaa-ajalla urakalla --- silloin voi saada valmiiksi jotain nopeastikin. Ennen kuin aiheen valitsee, kannattaa siis miettiä mihin on suuntaamassa ja toimia sen mukaan. Tutkijaksi suuntautuvalle nopeus ei ole välttämättä tärkeintä vaan se että tutkimus menee hyvin.
Työtä tässä saa tehdä paljonkin, itse en ole mitään 7 h työpäiviä tehnyt vaan enemmänkin menee yli 10 h per päivä ja viikonloputkin. Mutta omasta mielestäni aivan parasta työtä. Sopii mulle. Ainoastaan rahoituksen järjestäminen on stressaavaa, mutta jos on omaa rahaa säästössä tai muita tuloja, niin ei se helpottaa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No esimerkiksi sellainen asia ettei saa sairaslomapäiviä pitää pienentää ihmisarvoa. Vaikka on 39 kuumetta niin vaaditaan raahautumaan sinne yliopistolle, koska muuten kuukausien työt menisi hukkaan (näin ainakin luonnontieteissä).
Toinen asia on ylityöt, niistä ei saa mitään korvausta vaikka työskentely tapahtuisi lauantaiyönä tai jouluaattona. Lapsia ei saa tehdä, kuinka moni nainen onkaan jäänyt ryhmästä ulos ja ilman työsopimuksen jatkamista raskauduttuaan. Tiedän henkilökohtaisesti useita tapauksia.
Naisten vatsoja kytätään ja mietitään voiko tuolle nyt vielä kirjoittaa 6kk sopimuksen vai jääkö se kohta äitiyslomalle.
[/quote]
On varmasti tapauksia joissa on toimittu väärin, varsinkin naisia kohtaan. Se on tökeröä, olen aivan samaa mieltä, ja toivontodella että asiat siltä osin muuttuvat. On kuitenkin ensinnäkin harhaanjohtavaa yleistää joidenkin alojen ja ryhmien toimintatavat kaikkien tohtoriopiskelijoiden elämään (en ole todellakaan myöskään ainoa tietämäni lapsia jatko-opintojen aikana tehnyt!) ja toiseksi melko mautonta puhua "ihmisoikeuksien menettämisestä" kun suomalaisen tohtoriopiskelijan asiat kuitenkin yleisesti ottaen ovat todella hyvin verrattuna todella monen ihmisen ihmisoikesutilanteeseen maailmassa. En osaa olla näkemättä liioittelua tällaisissa lausunnoissa, joissa saman hengenvetoon vielä todetaan, että puolisokin tulee taatusti jättämään...
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:39"]
En tunne yhtään tohtoriopiskelijaa jotka jatko-opiskelivat mistään muusta syystä kuin työttömyydestä. Mielummin jatko-opiskellaan kuin ollaan kortistossa. Tämä vaihtoehto ei tietenkään toimi kuin niillä jotka ovat opiskelleen aiemmin hyvällä menestyksellä. Väitöskirjan arvostus Suomessa on aivan olematonta eikä paranna työllisyysnäkymiä juuri ollenkaan. Henkilölle joka on ollut työelämässä vaikka 10-20v väitöskirja voi jotain hyötyä antaakkin.
[/quote]
Et ehkä tunne kovin paljoa tohtoriopiskelijoita, jos et tunne edes yhtään tutkijaksi tähtäävää...?
Nippu väitös eli nipussa tohtoreita joiden sama artikkeli on hyödynnetty kymmenessä väitöksessä. tkymmenen henkilöö laittaa nimensä yhteen artikkeliin että on osallistunut niin kymmene uutta tohtoria yhdestä työstä. Näin on. Älä valehtele muuta.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:39"]
[/quote]
Et ehkä tunne kovin paljoa tohtoriopiskelijoita, jos et tunne edes yhtään tutkijaksi tähtäävää...?
[/quote]
Pitää paikkansa. Muutaman kuitenkin. Näistä jokaisella oli kovat odotukset tulevaisuudesta ja tarkoitus oli kääriä rahaa ja mainetta. Sitten kuitenkin kävi heikommin mutta kun ovat älykkäitä ja ahkeria, niin jatko-opiskelu oli vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
On varmasti tapauksia joissa on toimittu väärin, varsinkin naisia kohtaan. Se on tökeröä, olen aivan samaa mieltä, ja toivontodella että asiat siltä osin muuttuvat. On kuitenkin ensinnäkin harhaanjohtavaa yleistää joidenkin alojen ja ryhmien toimintatavat kaikkien tohtoriopiskelijoiden elämään (en ole todellakaan myöskään ainoa tietämäni lapsia jatko-opintojen aikana tehnyt!) ja toiseksi melko mautonta puhua "ihmisoikeuksien menettämisestä" kun suomalaisen tohtoriopiskelijan asiat kuitenkin yleisesti ottaen ovat todella hyvin verrattuna todella monen ihmisen ihmisoikesutilanteeseen maailmassa. En osaa olla näkemättä liioittelua tällaisissa lausunnoissa, joissa saman hengenvetoon vielä todetaan, että puolisokin tulee taatusti jättämään...
[/quote
Eikö olisi korrektimpaa verrata suomalaisten tohtoriopiskelijoiden oikeuksia muiden suomalaisten työläisten oikeuksiin? Kukaan läääkäri, sairaanhoitaja tai opettaja ei suostuisi työskentelemään niillä ehdoilla ja oikeuksien tallomisella mitä yliopistoissa tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote
Eikö olisi korrektimpaa verrata suomalaisten tohtoriopiskelijoiden oikeuksia muiden suomalaisten työläisten oikeuksiin? Kukaan läääkäri, sairaanhoitaja tai opettaja ei suostuisi työskentelemään niillä ehdoilla ja oikeuksien tallomisella mitä yliopistoissa tapahtuu.
[/quote]
Juu, työntekijän oikeuksien soisi toteutuvan myös yliopistolla, olet oikeassa. Ihmisoikeuksilla itse käsitän jotain vielä perustavampaa, ja kokonasiuudessaan alkuperäinen kirjoitus, johon reagoin (en edes tiedä oliko se sinun) oli liioitteleva ja ylipessimistinen, niin kuin jo totesin. Mutta ei tätä kinaa varmaan kannata jatkaa. Tuskin olemme lopulta niin valtavan eri mieltä edes.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:58"]
Nippu väitös eli nipussa tohtoreita joiden sama artikkeli on hyödynnetty kymmenessä väitöksessä. tkymmenen henkilöö laittaa nimensä yhteen artikkeliin että on osallistunut niin kymmene uutta tohtoria yhdestä työstä. Näin on. Älä valehtele muuta.
[/quote]
No niin. Ehkä kannattaa jo mennä nukkumaan.
Muista, että väitöskirjan tekeminen tuskin johtaa esim. isompaan palkkaan työpaikassa tms. Se on kuitenkin aika spesifiin asiaan perehtymistä, ei oikeastaan lisää muuten ammattipätevyyttä. Jos haluat itsesi takia tehdä, niin miksei