Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tohtoriopinnot

Vierailija
07.09.2015 |

Ovatko tohtoriopinnot vain niitä varten, jotka haluavat nimenomaan työskennellä jonkinlaisena tutkijana yliopistolla? Vai onko tohtoriopinnot myös niitä varten, jotka haluvat vielä korkeamman tutkinnon maisterintutkintoon verrattuna, mutta aikovat kuitenkin palata "normaaliin" työelämään? Voiko tohtoriksi tulla heti maisteriopintojen jälkeen vai pitääkö välissä hankkia työkokemusta? Minkälaisia tohtoriopinnot ylipäänsä ovat ja kuinka monta vuotta kestävät?

Kiitos kaikille, jotka jaksavat vastata eivätkä käske etsimään hakukoneista :)

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä rupea tekemään väitöskirjaa... Siinä sydämellinen neuvoni. Olen nyt itse vääntänyt jo liki neljä vuotta tutkimusta eikä loppua näy. Eli menee ainakin se neljä vuotta vielä että saan väitöskirjan valmiiksi. 

Palkka on huono, 2200 euroa yleensä lähtö. Siitä voi saada jonkinverran vuosien saatossa ylöspäin. Ainoa hyvä puoli on tosiaan tuo että saa palkkaa. Jotkut tekevät apurahoillakin, mutta en itse lähtisi siihen. Eläkkeet ei kartu yms. Itselleni se tohtorintutkinto on oikeastaan statuskysymys, ei tässä muuten mitään järkeä ole. Ja tohtorienkin työttömyys on koko ajan noussut. En todellakaan tiedä työllistynkö Suomessa valmistuttuani. N29

Vierailija
2/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:31"]

Älä rupea tekemään väitöskirjaa... Siinä sydämellinen neuvoni. Olen nyt itse vääntänyt jo liki neljä vuotta tutkimusta eikä loppua näy. Eli menee ainakin se neljä vuotta vielä että saan väitöskirjan valmiiksi. 

Palkka on huono, 2200 euroa yleensä lähtö. Siitä voi saada jonkinverran vuosien saatossa ylöspäin. Ainoa hyvä puoli on tosiaan tuo että saa palkkaa. Jotkut tekevät apurahoillakin, mutta en itse lähtisi siihen. Eläkkeet ei kartu yms. Itselleni se tohtorintutkinto on oikeastaan statuskysymys, ei tässä muuten mitään järkeä ole. Ja tohtorienkin työttömyys on koko ajan noussut. En todellakaan tiedä työllistynkö Suomessa valmistuttuani. N29

[/quote]

Voiko siinä sivussa tehdä muitakin töitä vai onko tuo ihan kokopäiväistä työtä itsessään? Katsotaanko työpaikoissa tohtorintutkinto paremmaksi kuin pelkkä maisterintutkinto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:33"]

[/quote]

Voiko siinä sivussa tehdä muitakin töitä vai onko tuo ihan kokopäiväistä työtä itsessään? Katsotaanko työpaikoissa tohtorintutkinto paremmaksi kuin pelkkä maisterintutkinto?

[/quote]

Riippuu aika lailla alasta ja työpaikasta. Julkisella sektorilla ainakin korkeampi koulutus on etu virkaa haettaessa.

Vierailija
4/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kyllä tämä vie sen 50-60 tuntia viikossa, eli ei voi tehdä muuta työtä. Varaudu tosiaan siihen ettei sinulla ole ihmisarvoa, eikä enää mitään muuta elämää sen väitöskirjan lisäksi jos sille tielle lähdet. Luultavasti puolisosikin jättää, kun et ehdi ja jaksa panostaa parisuhteeseen. Ja jätä haaveet lapsista jos sellaisia on.

Riippuu paljon alasta missä työpaikoissa tutkintoa arvostetaan, kannattaa ottaa selvää. Itselleni tämä oli elämäni suurin virhe ruveta tekemään väitöskirjaa, en vaan pysty jättämään sitä enää kesken.

Vierailija
5/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apurahoistahan on maksettu melamaksua ja ne ovat keränneet eläkettä jo kohta kymmenkunta vuotta.

Vierailija
6/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omaan aiheeseen sopii, todennäköisesti kannattaa tehdä artikkeliväitöskirja. Siinä tulee samalla joka tapauksessa julkaisuja, jotka ovat sitten olemassa, vaikka vk jäisi jostain syystä tekemättäkin tai tauolle pitkäksi aikaa. Monografia on joko tai, se on julkaistu kirja tai sitten vain julkaisematon kasa tekstiä.

Vierailija
7/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:39"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä tämä vie sen 50-60 tuntia viikossa, eli ei voi tehdä muuta työtä. Varaudu tosiaan siihen ettei sinulla ole ihmisarvoa, eikä enää mitään muuta elämää sen väitöskirjan lisäksi jos sille tielle lähdet. Luultavasti puolisosikin jättää, kun et ehdi ja jaksa panostaa parisuhteeseen. Ja jätä haaveet lapsista jos sellaisia on.

Riippuu paljon alasta missä työpaikoissa tutkintoa arvostetaan, kannattaa ottaa selvää. Itselleni tämä oli elämäni suurin virhe ruveta tekemään väitöskirjaa, en vaan pysty jättämään sitä enää kesken.

[/quote]

Tämän alapeukuttajat eivät taida itse olla tohtoriopiskelijoita?

Vierailija
8/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella sektorilla voisin kuvitella, että tuo tohtorintutkinto on ehdottomasti iso meriitti. Palkassa se ei välttämättä valtavasti näy, mutta jos ajattelee vaikkapa opettajanvirkaa, johon hakee 100 maisteria ja yksi tohtori, niin rekrytoivan kunnan on äärimmäisen vaikea löytää perusteita jos eivät tuota tohtoria siitä joukosta palkkaa.

Vierailija
9/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:52"]Julkisella sektorilla voisin kuvitella, että tuo tohtorintutkinto on ehdottomasti iso meriitti. Palkassa se ei välttämättä valtavasti näy, mutta jos ajattelee vaikkapa opettajanvirkaa, johon hakee 100 maisteria ja yksi tohtori, niin rekrytoivan kunnan on äärimmäisen vaikea löytää perusteita jos eivät tuota tohtoria siitä joukosta palkkaa.
[/quote]
Hyvä perustelu on että ei ole työkokemusta opetustehtävistä siltä tasolta. Terveisin tohtori
Tutkimustehtäviin julkisella puolella kyllä plussaa

Vierailija
10/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:52"]Julkisella sektorilla voisin kuvitella, että tuo tohtorintutkinto on ehdottomasti iso meriitti. Palkassa se ei välttämättä valtavasti näy, mutta jos ajattelee vaikkapa opettajanvirkaa, johon hakee 100 maisteria ja yksi tohtori, niin rekrytoivan kunnan on äärimmäisen vaikea löytää perusteita jos eivät tuota tohtoria siitä joukosta palkkaa.
[/quote]
Hyvä perustelu on että ei ole työkokemusta opetustehtävistä siltä tasolta. Terveisin tohtori
Tutkimustehtäviin julkisella puolella kyllä plussaa
[/quote]

Jos työllistyt maisterina, niin se kortti kannattaa katsoa ensin. Väitelleitä on jo niin paljon, ettei se välttämättä tuo etulyöntiasemaa työmarkkinoilla. Aina on toki heitä, joille tutkijanura on se ainoa oikea ja sitä kohti silloin kannattaa mennä.

Vierailija
11/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:52"]

Julkisella sektorilla voisin kuvitella, että tuo tohtorintutkinto on ehdottomasti iso meriitti. Palkassa se ei välttämättä valtavasti näy, mutta jos ajattelee vaikkapa opettajanvirkaa, johon hakee 100 maisteria ja yksi tohtori, niin rekrytoivan kunnan on äärimmäisen vaikea löytää perusteita jos eivät tuota tohtoria siitä joukosta palkkaa.

[/quote]

Julkisella sektorilla ei palkata tohtoreita, koska maisterit on halvempia.

Vierailija
12/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tohtoriksi kannattaa opiskella vain, jos siihen on joku kunnon syy. On ammatteja, joissa tohtorintutkintoa edellytetään, esim. AMK:n yliopettaja (jolla ei välttämättä ole paljoa vars. tutkimusta työnkuvassaan). Jos opiskelee tohtoriksi asti ilman visiota siitä, että oikeasti tavoittelee jotain tohtoriutta vaativaa positiota, siitä voi olla jopa haittaa. Yksityisellä sektorilla saatetaan vierastaa "liian" korkeaa koulutusta, ja onhan se vielä ikävämpi paikka henkisesti olla työtön tohtori kuin työtön maisteri.

Vierailija
13/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä näe, että opetustehtäviin tohtorin tutkinnosta olisi hyötyä (paitsi kk-tasolla), mutta julkisen sektorin hallinnossa tohtorin tutkinto on iso meriitti. Jos siis haluat päälliköksi, ihan sama mihin virastoon tai viraston yksikköön tai osastolle, tohtorin tutkinnosta on hyötyä.  

Kyllä kaikenlaisia tohtoriopiskelijoita on, osa tähtää tutkijan uralle mutta aina on osa joka tekee tutkinnon "muuten vain" ja tähtää työelämään sillä. Mahdollisesti tietty tutkimustehtäviin yliopiston ulkopuolelle. Osa tekee kokopäiväisesti ja apurahalla, osa varsinaisen ansiotyön ohella uhraen illat, viikonloput ja loma-ajat väikkärille.

Vierailija
14/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtorintutkinnosta on aivan varmasti hyötyöä, jos aktiivisesti hakeutuu koko ajan vaativimpiin tehtäviin. Mielestäni kuitenkin on hyvä ymmärtää, että tohtorintutkinnon suorittaminen vaatii usein todellista paloa tutkimusaihetta kohtaan eikä kyse ole välttämättä sellaisesta päätöksestä, että onko tutkinnosta hyötyä vai ei.

Vierailija
15/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanttaisiko ensin pyrkiä sinne yliopistoon ?

Vierailija
16/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä olisi kyllä mielenkiintoa tutkimusaihettani kohtaan, mutta todennäköisesti tohtorintutkinnosta ei olisi minulle mitään hyötyä. Puntaroin sitä, että kannattaako kuukausien/vuosien stressi ja ahdistus, jos hyöty on plusmiinusnolla. Olisihan toki kivaa olla tohtori, mutta se todellinen hyöty työmarkkinoilla...puuh.
Valitettavasti on niin, että on mahdollista olla ylikoulutettu "tavalliseen" työhön hakiessa.

Vierailija
17/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohtoriksi ei kannata kouluttautua, ellei sitten ole joku tosi spesifi ja mediaseksikäs aihe väitellä. Tohtoreita pilvin pimein työttöminä ja Alepan kassoina.

Vierailija
18/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:39"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tämän alapeukuttajat eivät taida itse olla tohtoriopiskelijoita?

[/quote]

En niin, olen tohtori. Ja totean, että olet liiankin pessimistinen. Eivät kaikki tohtorit työllisty hyvin, se on totta. Toisaalta monelle siitä on hyötyä esim.juuri opetus- ja asiantuntijatöitä haettaessa. Minulle tohtorintutkinto on ollut erittäin hyödyllinen. Puoliso ei ole jättänyt ja lapsia olen tehnyt kaksi ihan siinä tohtoriopiskelun aikana. Eläke kertyy nykyään Melan kautta apurahalla työskenneltäessä. Ja ihmisarvo? Tuota... Et ole tainnut paljoa katsella maailmaa, jos olet sitä mieltä että suomalaisella tohtoriopiskelijalla on ihmisarvo jotenkin erityisen pahassa alennuksessa.  

Vierailija
19/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin töissä tohtoriopintojeni ohella (suoritin ne kuudessa vuodessa, joten hidasti siten hieman), tein artikkeliväitöskirjan eräältä fysiikan alalta. Itse ainakin sain nyt ensimmäisen ns. "oman alan" työn juurikin siksi, että olen tohtori. Hakijoissa oli niin paljon väitelleitä, että se tuli loppuvaiheessa hakuprosessissa jopa vaatimukseksi.

Vierailija
20/57 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä aika aasi jos ei saa maisterin tutkinnollakaan opettajn töitä, hohhoijjaa...

tohtorin tutkintoa ei enää edes arvosteta, HS:kin kuulemma joutui lopettamaan väitös tiedotteiden julkaisemisen lehdessään ,koska niitä alkoi tulla kuin sieniä sateella viime vuosina. Joillain teknillisillä aloilla kun tehdään nykyään "Nippuväitöksiä" eli ryhmätöinä se YKSI väitös, johon on panostanut vaikka koko ryhmä jatko-opiskelijoita, niin sillä MUIDEN työllä saa 10 ihmistä itselleen tohtorin nimikkeen siitä yhdestä työstä, .ja käytttää muiden työtä väitöksessään- menny makui koko touhusta. 

Mitä arvoa tommosella ees on? toisetn työllä ratsastamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi