Matala ruumiinlämpö ja kuume?
Duunikaveri jäi tänään saikulle, on kuulemma todella raju kuume iskenyt. Miehensä kävi tiputtamassa saikkulapun töihin ja mainitsi tässä poiketessaan, että tällä työkaverilla on "kuumetta 37,2 astetta". On kuulemma todella raju kuume, kun työkaverin luontainen ruumiinlämpö on alhainen, n. 35,5 astetta.
Asiahan ei mulle kuulu, joten en sitä sen kummemmin puimaan jäänyt, mutta onkohan homma tosiaan näin? Siis että jos on alhaisempi ruumiinlämpö, niin myös kuumeraja on normaalia alempi? Meillä on perheessä aina pidetty 37,5 astetta ns. "kuumerajana", ja oon käsittänyt, että vasta 38-39 asteen kuume olisi korkea aikuisella.
Auttakaa hämmentynyttä.
Kommentit (22)
Minullakin on normaalia matalampi tavan ruumiinlämpö ja kun menee vähän yli 37 olo alkaa tuntua kipeältä. Tuntuu ettei silloin vielä saisi hakea sairaslomaa ja saatan särkylääkkeen voimalla käydä töissä ennen kun olo on ihan ventti, jolloin koen että olen oikeutettu sairaslomaan, teen ruumillista työtä. Raskaana ollessani en kuitenkaan näin uskaltanut tehdä ja soitin että olen kuumeessa. Minulla oli silloin vähän vetämätön olo, kuume lukemaa en muista enkä edes muista oliko siitä puhekkaan. Mielestäni riippuen ihan ihmisen ns. Normaalilämmöstä voi erilaiset lämpötilat olla kuumetta tai sellaista joka koetaan kuumeeksi.
Ihan sama mikä oma ruumiinlämpö normaalisti on sillä 37,2 ei ole kuume vaan lämmönnousua.
Oma normaalilämpö 36,6 ja vasta 39 tuntuu kunnon kuumeelta. Jos mittarissa 40 niin sitten olen ihan tööt.
Tytöllä oli kuumetta 42 ja ihme ettei aivot käristyneet...