Matala ruumiinlämpö ja kuume?
Duunikaveri jäi tänään saikulle, on kuulemma todella raju kuume iskenyt. Miehensä kävi tiputtamassa saikkulapun töihin ja mainitsi tässä poiketessaan, että tällä työkaverilla on "kuumetta 37,2 astetta". On kuulemma todella raju kuume, kun työkaverin luontainen ruumiinlämpö on alhainen, n. 35,5 astetta.
Asiahan ei mulle kuulu, joten en sitä sen kummemmin puimaan jäänyt, mutta onkohan homma tosiaan näin? Siis että jos on alhaisempi ruumiinlämpö, niin myös kuumeraja on normaalia alempi? Meillä on perheessä aina pidetty 37,5 astetta ns. "kuumerajana", ja oon käsittänyt, että vasta 38-39 asteen kuume olisi korkea aikuisella.
Auttakaa hämmentynyttä.
Kommentit (22)
Mullakin on joitain kavereita, jotka sanovat että normaalisti on niin alhainen ruumiinlämpö että jo 37 vetää ihan romuksi. He tosin eivät koskaan kutsu sitä "korkeaksi kuumeeksi", ovat vaan herkempiä lämmönnousun negatiivisille tuntemuksille.
Toi menee ihmisen luontaisen lämpötilanvaihtelun piikkiin. Ruumiinlämpöhän voi vaihdella päivän aikana asteen tai pari sinne tänne, kuumetta kohonnut lämpötila alkaa olla vasta lähempänä 38 astetta. Ehkä työkaveris otti eilen pari liikaa. :)
Noinhan se juuri onkin, että jos oma normaalilämpö on alhainen, niin kuumetta on jo tyyliin 36.5->
Mulla on (ilmeisesti kilpparin vajiksen takia) laskenut normilämpö pari vuotta sitten 35.6 :een ja olen tosi kipeä, kun lämpö nousee esim 37.0:aan.
Joo ihan luuserihan se työkaverisi on. Voisitk ilmiantaa den jonnekin?
Musta tuntuu että kaikki sellaiset, jotka ovat normiflunssaa sairastaessaan tosi kipeitä ja huonovointisia (tämä on yksilöllistä miten kukakin kokee samat oireet ja onko perussairauksia), selittävät asiaa tuolla normaalia matalammalla peruslämmöllä. Sillä ikäänkuin haetaan hyväksyntää sairastamiselle. Mutta mitä noloa siinä muka on, että yksi on työkyvytön 37.3 lämmöllä ja toisella olo voi pysyä vielä varsin siedettävänä?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:04"]Musta tuntuu että kaikki sellaiset, jotka ovat normiflunssaa sairastaessaan tosi kipeitä ja huonovointisia (tämä on yksilöllistä miten kukakin kokee samat oireet ja onko perussairauksia), selittävät asiaa tuolla normaalia matalammalla peruslämmöllä. Sillä ikäänkuin haetaan hyväksyntää sairastamiselle. Mutta mitä noloa siinä muka on, että yksi on työkyvytön 37.3 lämmöllä ja toisella olo voi pysyä vielä varsin siedettävänä?
[/quote]
Samaa mieltä. Minä olen ihan normaalikuntoinen ja -kykyinen vielä lähempänä 38 astetta, sen jälkeen alkaa tuntua vähän epämukavalta. Mutta ei se tee minusta parempaa ihmistä kuin sellaisesta, jolle 37 tuntuu jo pahalta :D
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:01"]Joo ihan luuserihan se työkaverisi on. Voisitk ilmiantaa den jonnekin?
[/quote]otahan asiasta selvää ennen ku teet mitään mulla on kanssa 37.5 korkea kuume . Paleltaa ja välillä kuuma. 38.5 oon ihan muissa maailmoissa. Normi lämpö 35.2
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 16:58"]
Mullakin on joitain kavereita, jotka sanovat että normaalisti on niin alhainen ruumiinlämpö että jo 37 vetää ihan romuksi. He tosin eivät koskaan kutsu sitä "korkeaksi kuumeeksi", ovat vaan herkempiä lämmönnousun negatiivisille tuntemuksille.
[/quote]
"lämmönnousun negatiivisille tuntemuksille" xD
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:01"]Joo ihan luuserihan se työkaverisi on. Voisitk ilmiantaa den jonnekin? [/quote]otahan asiasta selvää ennen ku teet mitään mulla on kanssa 37.5 korkea kuume . Paleltaa ja välillä kuuma. 38.5 oon ihan muissa maailmoissa. Normi lämpö 35.2
[/quote]
Jos sun normaalilämpö on 35,2, mä menisin suna kyllä jo tutkituttamaan itseni.
Mä oon ainakin ihan kuollut, kun ruumiinlämpö on yli 37. Joskus mennyt hakemaan kouluterkkarilta buranaa päänsärkyyn, niin mut on lähetetty kotiin kuumeen takia, vaikka lämpöä oli vain 37.2°C.
Mulla 37-37,5 lämmöt vetää niin huonoon happeen ja makaan vaan sängyssä kärsien kivuista. Tosta korkeammalle mennessään kuume aiheuttaa jopa hallusinaatioita ja ihan kunnon horkkaa. Ja keikun lähes tajuttomana.
Eli kyllä joillekin jo pieni lämpökin voi aiheuttaa voimakkaitakin oireita, mut ns. kuumerajana minäkin tuota 37,5 astetta pidän.
Musta tää mentaliteetti on ihan ihmeellinen, että tuijotellaan ruumiinlämpöä ja pidetään kuumetta jonain sairautena. Kuume on kuitenkin vaan oire, ei sairaus, joten parempi olis aina vaan katsoa voinnin mukaan ja ryhtyä kyttäämään ruumiinlämpöä vasta sitten.
Olin esimerkiksi ite keväällä tosi kipeenä, ei edes huvittanut lähteä sängynpohjalta mihinkään, mutta ruumiinlämpö ylitti hädintuskin 37. Ja myöhemmin kesällä huitelin 38 asteen kuumeessa omilla synttäreilläni eikä ollut kuin vähän tukala olo. :D
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:01"]Joo ihan luuserihan se työkaverisi on. Voisitk ilmiantaa den jonnekin?
[/quote]otahan asiasta selvää ennen ku teet mitään mulla on kanssa 37.5 korkea kuume . Paleltaa ja välillä kuuma. 38.5 oon ihan muissa maailmoissa. Normi lämpö 35.2
[/quote]
Et sitten oikein ymmärtäny. Huumori on vaikea laji.
Tietysti normaalilla ruumiinlämmöllä on merkitystä siihen, milloin on kuumetta. Vai ajattelitko ap oikeasti, että se 37,5 on joku maaginen raja normaalilämmöstä riippumatta? Että 37,5 tuntuisi täysin samalta oli normaalilämpö sitten 35,5 tai 36,5?
Jossakin korkeammassa instanssissa om määrätty, että 37,5 on kuume.
Me ollaan yksilöitä.
Häh. Mä oon aina ollut siinä käsityksessä, että yli 37 astetta on kuume. Mistä te ton 37,5 ootte repineet? Niin joo mutta kainalosta mitattuna lämpö on aina matalampi kuin oikea lämpötila. Onko toi 37,5 sit peräaukosta mitattuna?
1. Kuume on yksilöllistä. Minulla ruumiinlämpö on normaalisti 36,4 joten yli 37 tuntuu jo kuumeelta.
2. Kovaa flunssaa voi sairastaa ihan ilman kuumettakin. Näin minulla yleensä on, kerran tai kaksi vuodessa.
3. Meillä onneksi työnantaja luottaa työntekijän sanaan, ja työterveydenhuoltoon. Kaverigallupille "onko se oikeasti sairas" ei ole tarvetta.
Mulla norm.lämpö on siinä 35 asteen pintaan, 37 asteessa toivon jo kuolevani. Kukaan ei tätä ota tosissaan joten pakko aina valehdella että on enemmän kuumetta. Surullista sinänsä, ihmiset eivät yleensä ymmärrä että yksilöitä on erilaisia kuin mitä itse on.
Itselläni normilämpö on 35,3-35,5 hujakoilla ja +37 on minulla todellakin jo kuumetta, johon liittyy heikkoa oloa = sänkypotilaaksi. Onneksi kuumetta on kerran kaksi kymmenessä vuodessa :)
Mulla on suht alhainen normaalilämpö mutta en siitä huolimatta pidä alle 37,5 astetta kuumeena, korkeintaan lievänä lämmönnousuna, jonka takia en jäisi saikulle.