Sairaslomalta kuntoutustuelle?
Olen ollut yli puoli vuotta sairaslomalla keskivaikean/vaikean masennuksen vuoksi. Jäädessäni sairaslomalle, opiskelin TE-toimiston luvalla omaehtoisesti. Nyt olen opiskellut osa-aikaisesti max 40 % vs. kokoaikaiseen opiskeluun, ja voimat ovat ihan loppu. Edellisen kurssin ja tentin jälkeen olen pitänyt paussia useamman viikon. Yritän silti kohta jatkaa opiskelua osa-aikaisesti.
Jos en kuntoudu vielä 1 vuoden sairasloman jälkeen opiskelukykyiseksi, voinko päästä kuntoutustuelle? Miten tuen suuruus lasketaan? Sairaspäiväraha laskettiin ansiosidonnaisen päivärahan mukaan. Onko kuntoutustuki pienempi? Onko se pienimmillään takuueläkkeen verran?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:36"]Minä sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, enkä siitä heti toipunutkaan. Olin ensin sairaslomalla ja sitten kuntoutustuella, jolloin maksettiin n. 1000 e / kk. Ammatiltani olen lääkäri. Joku kirjoitti, että lääkärin pitäisi kirjoittaa "pätevät paperit" kelaan, mutta kyllä se niin on, että vaikka kuinka pätevät paperit kirjoittaisi, niin Kelan lääkärit voi ne hylätä potilasta näkemättä.Ihan millä mielellä nyt sattuvat olemaan.
[/quote]
Toipumista sinulle! Pidä itsestäsi huolta!
En löytänyt mistään tilastoa, kuinka paljon takuueläkettä/kansaneläkettä saa, jos työeläkekarttuma on vähän päälle 700 € (mukana oikea karttuma + 1,5 % karttuma odotettavista työtuloista) ja jääkin määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Onko kellään tietoa?
Kuinka helposti pääsee määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle, kun sairauspäiväraha loppuu, eikä vieläkään ole työ/opiskelukykyinen?
up