Miksi päiväkodeissa on aamupala?
Miksei lapset syö kotonaan. Meillä söivät aina kotona kun olivat pk-ikäisiä.
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 16:14"]Mutta kuinka moni lapsi menee oikeasti päiväkotiin ennen klo 7. Meidän päiväkodissamme ei yksikään. Tiedän sen siitä, että olemme yleensä ensimmäisiä tai joskus harvoin toisia kun viemme lapsemme klo 7.10. On toki kätevää, kun lapsen voi viedä ilman aamiaista hoitoon, säästyy paljon aikaa ja vaivaa mutta toisaalta kyllä olen sitä mieltä, että siinä olisi oiva säästökohde. Aamupala voitaisiin vaihtaa pieneen välipalaan (hedelmä/kasviksia) ja se varsinainen aamupala jäisi pois tai laitettaisiin maksulliseksi. Suurin osa vanhemmista kun vie lapsensa klo 7 jälkeen päiväkotiin. Poikkeuksena tästä tietysti vuoropäiväkodit.
[/quote]
Oletko kuullut että AIKA MONEN suomalaisen työaika on 7-15:30? Ihan yleinen työaika siis esim. kone- ja metallialalla, hoitotyössä, lvis- ja rakennuspuolella. Metsurit ja logistiikkapuoli menee sitäkin aikaisemmin töihin jopa klo 5! Vain virastotyöaikaa tekevät menevät töihin klo 8 ja jotkut muut jotka tekevät asiakaspalvelutyötä klo 8-16 välillä, siksi teillä siellä kaupungissa on ne ruuhkat hieman ennen klo 8 kun niillä aspa- ja toimistotyöntekijöillä on kiire työpaikoilleen. Me muut ollaan siinä vaiheessa oltu töissä jo tunti ja lapset menee hoitoon jo heti klo 6 jälkeen. Eli aamupala olisi klo 5! Kuinkakohan monelle lapselle maistuu ruoka heti kun nousee ylös? Siinä pitäisi mättää iso kuppi puuroa ja siitäkin olisi jo todella pitkä aika sinne "kevyelle välipalalle" ja siitä vielä pitkä aika lounaalle! Ai että ois niillä hoitajilla mukavaa...
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:55"]Turhaahan se päiväkodin aamupala on. Ei minkäänlaista ravintoarvoa siinä.
[/quote]
Meidän PK:ssa lapset sai aamulla maitoon keitettyä luomuruispuuroa voisilmällä, omenan lohkoja, viinirypäleitä ja lasin maitoa
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:58"]
Mä menen töihin klo 7, mies vie lapset hoitoon päiväkotiin aamupalalle ja menee sitten itse töihin. Lasten pitäisi herätä paljon aikaisemmin, jotta ehtisivät syödä aamiaisen kotona kuin että menevät päiväkotiin syömään. Mä koen, että arkiaamiainen kiireessä ei ole laatuhetki vaan vietetään mieluummin aikaa iltapäivällä. Jos lapset söis kotona, olisimme myöhemmin töissä eli pääsisimme myöhemmin kotiin eikä lapset ehtis harrastuksiin jne. Mä syön itse aamiaisen 6.30 ja mulla on kova nälkä jo klo 10, niin varmaan lapsillakin mikäli päiväkodissa ei aamupalaa olisi.
Voisko ap ajatella että vaikka TEIDÄN lapset ei KOSKAAN syöneet aamupalaa päiväkodissa niin on paljon perheitä, joiden mielestä päivähoidossa tarjoiltava aamupala on tärkeä ja arkea helpottava juttu?
[/quote]
No on sulla itselläs tosi huono aamiainen, jos nälkä on jo kymmeneltä. Olisko aihetta panostaa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:55"]Turhaahan se päiväkodin aamupala on. Ei minkäänlaista ravintoarvoa siinä. [/quote] Puuroa ja leipä :/ Eikös se ole ihan normi aamupala? Ne lounaat onkin sitten ihan toinen juttu. Ei eineksissä ole paljoa mitään.
[/quote]
On ihan normi suomalainen aamupala, toki se normi ei tee siitä hyvää ravinnollisesti.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:55"]
Turhaahan se päiväkodin aamupala on. Ei minkäänlaista ravintoarvoa siinä.
[/quote]
Ai, kyllä musta on ihan hyvä, kun tarjotaan puuroa, hedelmiä,vihanneksia,ruisleipää, juustoa - mikä siinä nyt on niin huonoa ? Ja joo, en jaksa kuunnella noita "protsku"-inisijöitä. Ihan hyviä aamupaloja ainakin meidän pk:ssa tehdään.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:28"]
Terveisiä Tanskasta! Päiväkodissa ei todellakaan tarjoilla aamiaista. Muksut syö kotona aamupalan, ihan riippumatta siitä, menevätkö hoitoon klo 7 vai 9. Lounas syödään päiväkodilla mutta sen jokainen lapsi tuo eväslaatikossa itse mukanaan. Iltapäivän välipala samalla periaatteella. Suomalainen päivähoidon ruokapolitiikka kuulostaa todella luxukselta mutta ihan mainiosti tämä tanskalainenkin systeemi pelittää. Päivähoitomaksu on täällä silti reippaasti suurempi kuin Suomessa, niin ainakin suomalaiset ystäväni sanovat. Mutta jos päivähoidossa jostain pitää säästää niin kyllä tuo aamupala voisi olla ihan hyvä kohde. Tanskalaisilla lapsilla on muuten varsin vähän ylipaino-ongelmaa verrattuna suomalaisiin lapsiin. En tiedä, onko päiväkotiryokailuilla asian kanssa mitään tekemistä mutta ihan mielenkiintoista kuitenkin.
[/quote]
Kyllä ylipaino täällä Suomessa johtuu siitä, että vanhemmat syöttävät rasvatonta ja huonoa ruokaa lapsille.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 19:12"]
[/quote] monessako kodissa on aamulla kaurapuuroa? muroja monet syö.
[/quote]
Ei se puuro sen parempaa ole.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:55"]Turhaahan se päiväkodin aamupala on. Ei minkäänlaista ravintoarvoa siinä. [/quote] Puuroa ja leipä :/ Eikös se ole ihan normi aamupala? Ne lounaat onkin sitten ihan toinen juttu. Ei eineksissä ole paljoa mitään.
[/quote]
Olen pk:ssä töissä ja ihmettelen näitä einesjuttuja. Suurin osa lounaista on kuitenkin keittoja,laatikoita,perunaa ja kalaa, pastoja ja kalaa/lihaa. Eineksiä kuitenkin vaan sillouin tällöin. Kannattaisiko vähän miettiä taas mitä suustaan päästää. Olen kuitenkin pk:n keittiössä töissä, että voin vannoa, ettei todellakaan eineksillä mennä. Ja joka päivä kaksi eri salaattia tai salaatti ja lämpimät kasvikset. Ihme valittajia täällä on.
[/quote]
Jännä juttu, meidän pk:ssa ei ole muroja syöty puoleentoista vuoteen kuin kerran - sekin sen takia, että sijainen jäi tulematta keittiöön. Ja kyllä, olen siis keittiön puolella töissä. Ei kannata puhua jollei tiedä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 19:34"]
[/quote]
Jännä juttu, meidän pk:ssa ei ole muroja syöty puoleentoista vuoteen kuin kerran - sekin sen takia, että sijainen jäi tulematta keittiöön. Ja kyllä, olen siis keittiön puolella töissä. Ei kannata puhua jollei tiedä.
[/quote]
Meidän päiväkodissa muroja on joskus. Yleensä aamupalaksi on puuroa, leipää, maitoa, vihannes/hedelmälohkoja yms. Eli ihan sitä samaa, mitä lapsi kotonakin söisi.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 16:14"]Mutta kuinka moni lapsi menee oikeasti päiväkotiin ennen klo 7. Meidän päiväkodissamme ei yksikään. Tiedän sen siitä, että olemme yleensä ensimmäisiä tai joskus harvoin toisia kun viemme lapsemme klo 7.10. On toki kätevää, kun lapsen voi viedä ilman aamiaista hoitoon, säästyy paljon aikaa ja vaivaa mutta toisaalta kyllä olen sitä mieltä, että siinä olisi oiva säästökohde. Aamupala voitaisiin vaihtaa pieneen välipalaan (hedelmä/kasviksia) ja se varsinainen aamupala jäisi pois tai laitettaisiin maksulliseksi. Suurin osa vanhemmista kun vie lapsensa klo 7 jälkeen päiväkotiin. Poikkeuksena tästä tietysti vuoropäiväkodit.
[/quote]
Meinaatko, ettei kukaan ole esim. Kaupassa töissä ja kauppa aukee usein seiskalta? Miehellä alkaa työt seiskalta ja siksi en itse halua ottaa seiskalta alkavaa työtä, ettei tarvi 6.30 hoitoon viedä.
Tämähän nyt on taas tyhmä provo, mut vastaanpa silti, meillä kyllä syödään aamupala kotona, yleensä vähän jogurttia/hedelmä/marjoja/riisipiirakka/porkkana/tms mikä nyt sattuu lapselle maistumaan klo 5.00! Olisi melkoisen pitkä aika ilman ruokaa 4v:lle, kun herätys on 04.45, päiväkodissa ollaan 06.00, lounas vasta 11.30.. Ja vaikka ap:n lapsen päiväkodissa muka kaikki tulee vasta 7 jälkeen, niin useimmissa monet tulee jo jopa klo 6!
Meidän päiväkodissa saattaa olla jo kymmenkunta lasta ennen seitsemää hoidossa. Yli 5 tuntia on lapselle pitkä aika olla syömättä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 19:20"]
Mä menen töihin klo 7, mies vie lapset hoitoon päiväkotiin aamupalalle ja menee sitten itse töihin. Lasten pitäisi herätä paljon aikaisemmin, jotta ehtisivät syödä aamiaisen kotona kuin että menevät päiväkotiin syömään. Mä koen, että arkiaamiainen kiireessä ei ole laatuhetki vaan vietetään mieluummin aikaa iltapäivällä. Jos lapset söis kotona, olisimme myöhemmin töissä eli pääsisimme myöhemmin kotiin eikä lapset ehtis harrastuksiin jne. Mä syön itse aamiaisen 6.30 ja mulla on kova nälkä jo klo 10, niin varmaan lapsillakin mikäli päiväkodissa ei aamupalaa olisi.
Voisko ap ajatella että vaikka TEIDÄN lapset ei KOSKAAN syöneet aamupalaa päiväkodissa niin on paljon perheitä, joiden mielestä päivähoidossa tarjoiltava aamupala on tärkeä ja arkea helpottava juttu?
[/quote]
No on sulla itselläs tosi huono aamiainen, jos nälkä on jo kymmeneltä. Olisko aihetta panostaa.
[/quote]
Täh?! Syön aamupalaksi yleensä rahkaa ja hedelmiä. Hirveesti ei herättyä maistu ja työmatkat sujuu pyörällä. En mä nyt kovin ihmeellisenä pidä jos nälkä tulee 3,5 tunnissa. :)
Mitä sä itse syöt arkiaamuna? Ei mullakaan ollut nälkä kympiltä silloin kun menin töihin julkisilla ja huomattavasti myöhemmin.. :D
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:41"]
[/quote]
[/quote]
Täh?! Syön aamupalaksi yleensä rahkaa ja hedelmiä. Hirveesti ei herättyä maistu ja työmatkat sujuu pyörällä. En mä nyt kovin ihmeellisenä pidä jos nälkä tulee 3,5 tunnissa. :)
Mitä sä itse syöt arkiaamuna? Ei mullakaan ollut nälkä kympiltä silloin kun menin töihin julkisilla ja huomattavasti myöhemmin.. :D
[/quote]
Joku tossa jo mainitsikin, että nälkä tulee jo kympiltä, jos aamupala on huono. Tai oikeastaan paremminkin sellainen, mikä ei nälkää pidä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joku tossa jo mainitsikin, että nälkä tulee jo kympiltä, jos aamupala on huono. Tai oikeastaan paremminkin sellainen, mikä ei nälkää pidä.
[/quote]
Ei mun mielestä voi sanoa että aamupala on huono jos nälkä on siihen ja siihen aikaan. Sehän nyt riippuu ihan täysin siitä moneltako se aamiainen syödään ja mitä sen jälkeen tehdään! Toiset syö kaks ateriaa vuorokaudessa ja toiset 5, annoskoot voi olla eri. Mutta kyllä mä ihan normaalina pidän että 4h aamiaisen jälkeen on jo nälkä. (Meidän lasten päiväkodissa aamiainen on klo 8 ja lounas 11.15, ei siinäkään sen pidempää väliä ole..)
[/quote]
[/quote]
Töitä on erilaisia. Kun olin lapseton ja menin bussilla töihin puoli yhdeksän, niin eihän mulla ollut aamulla nälkä ennen lounasaikaa. Jos silloinkaan. Enhän varsinaisesti tehnyt mitään. Nousin aamulla, puin vaatteet päälle, söihn jogurtin ja siitä eteenpäin istuin, ensin bussissa ja sitten töissä. Eihän siinä kuluta energiaa.
Kun lapset tuli, aamut oli sellaisia, että siinä oli yhtäkkiä älyttömästi hommaa. Lapset piti viedä kahteen päiväkotiin, oli monenlaista pukemista ja huolehtimista ja kantamista ja rattaiden raahaamista portaita alas ja ylös ja näin päin pois. Seiskaksi töihin, ja sitten potilaine nostelua ja avustamista ja kyykkimistä kuumissa suihkutiloissa. Hiki virtasi, energiaa kului, ja kyllä todellakin on kymmeneltä jo aivan tajuton nälkä. Kello yhdeksän kahvitauko on oikeasti se päivän tärkein tauko, siihen mennessä on oltu jo monta tuntia hereillä ja on tehty suurin osa päivän fyysisesit raskaista töistä. On ihan sama vaikka aamiaiseksi vetäis purkillisen laardia, ei se pidä sitä nälkää yhtään sen kauemmin. :)
Meilläkään ei lapset syö koskaan aamupalaa päiväkodissa. Nykyään nuorempi enää eskarissa, menee hoitoon klo 8-8.30. Aina on lapset menneet aikaisintaan kahdeksalta, ehkä muutaman kerran elämässään esim puoli kahdeksan. Mutta miehellä onkin joustava työaika ja minä taas yleensä hän lapset kun pääsen aiemmin kotiin.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:19"]
[/quote]
[/quote]
Töitä on erilaisia. Kun olin lapseton ja menin bussilla töihin puoli yhdeksän, niin eihän mulla ollut aamulla nälkä ennen lounasaikaa. Jos silloinkaan. Enhän varsinaisesti tehnyt mitään. Nousin aamulla, puin vaatteet päälle, söihn jogurtin ja siitä eteenpäin istuin, ensin bussissa ja sitten töissä. Eihän siinä kuluta energiaa.
Kun lapset tuli, aamut oli sellaisia, että siinä oli yhtäkkiä älyttömästi hommaa. Lapset piti viedä kahteen päiväkotiin, oli monenlaista pukemista ja huolehtimista ja kantamista ja rattaiden raahaamista portaita alas ja ylös ja näin päin pois. Seiskaksi töihin, ja sitten potilaine nostelua ja avustamista ja kyykkimistä kuumissa suihkutiloissa. Hiki virtasi, energiaa kului, ja kyllä todellakin on kymmeneltä jo aivan tajuton nälkä. Kello yhdeksän kahvitauko on oikeasti se päivän tärkein tauko, siihen mennessä on oltu jo monta tuntia hereillä ja on tehty suurin osa päivän fyysisesit raskaista töistä. On ihan sama vaikka aamiaiseksi vetäis purkillisen laardia, ei se pidä sitä nälkää yhtään sen kauemmin. :)
[/quote]
Oletko koskaan kokeillut vetää purkillista laardia?? Voisit vaikka yllättyä :D