Miksi päiväkodeissa on aamupala?
Miksei lapset syö kotonaan. Meillä söivät aina kotona kun olivat pk-ikäisiä.
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:55"]Turhaahan se päiväkodin aamupala on. Ei minkäänlaista ravintoarvoa siinä.
[/quote]
Puuroa ja leipä :/
Eikös se ole ihan normi aamupala?
Ne lounaat onkin sitten ihan toinen juttu. Ei eineksissä ole paljoa mitään.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:58"]Mä menen töihin klo 7, mies vie lapset hoitoon päiväkotiin aamupalalle ja menee sitten itse töihin. Lasten pitäisi herätä paljon aikaisemmin, jotta ehtisivät syödä aamiaisen kotona kuin että menevät päiväkotiin syömään. Mä koen, että arkiaamiainen kiireessä ei ole laatuhetki vaan vietetään mieluummin aikaa iltapäivällä. Jos lapset söis kotona, olisimme myöhemmin töissä eli pääsisimme myöhemmin kotiin eikä lapset ehtis harrastuksiin jne. Mä syön itse aamiaisen 6.30 ja mulla on kova nälkä jo klo 10, niin varmaan lapsillakin mikäli päiväkodissa ei aamupalaa olisi. Voisko ap ajatella että vaikka TEIDÄN lapset ei KOSKAAN syöneet aamupalaa päiväkodissa niin on paljon perheitä, joiden mielestä päivähoidossa tarjoiltava aamupala on tärkeä ja arkea helpottava juttu? [/quote] Höpöhöpö. Vanhempi herää sen 5 minsaa aiemmin laittaakseen aamupalan. Lasten syöminen 15 min. Kauhea menetys yöunista.
[/quote]
Voi elämä, jos päiväkotiaamiainen sopii meidän rytmiin niin miten se on sulta pois? Mä mieluummin annan lasten nukkua mahd. myöhään, sitten vaatteet päälle ja hammaspesut ja ulos. Kotona osaavat kyllä vaatia eri aamupalat kuin päiväkodissa ja ne jäljet pitäis myös siivota. Ja niinä aamuina kun joutuisin viemään lapset hoitoon, päiväkodilla pitäis olla klo 7 VIIMEISTÄÄN niin väitän että aika kiukkuisia ja nälissään olisivat jos aamu-ulkoilulla jos aamupala olisi syöty kotona.
Aamupuuro ei varmasti ole päivähoidon kallein osa-alue.. vai koetko maksaneesi turhasta ap kun itse et päiväkodin aamupalaa koskaan "hyödyntänyt"?
Ps. Meidän lasten päiväkodissa aamupalaa syövät myös hoitajat. Sekin pitäis sun mielestä kieltää?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:49"]
Miksei lapset syö kotonaan. Meillä söivät aina kotona kun olivat pk-ikäisiä.
[/quote]
no mut kiva hei. Me voidaan askarrella sulle vaikka joku kunniakirja.
Terveisiä Tanskasta! Päiväkodissa ei todellakaan tarjoilla aamiaista. Muksut syö kotona aamupalan, ihan riippumatta siitä, menevätkö hoitoon klo 7 vai 9. Lounas syödään päiväkodilla mutta sen jokainen lapsi tuo eväslaatikossa itse mukanaan. Iltapäivän välipala samalla periaatteella. Suomalainen päivähoidon ruokapolitiikka kuulostaa todella luxukselta mutta ihan mainiosti tämä tanskalainenkin systeemi pelittää. Päivähoitomaksu on täällä silti reippaasti suurempi kuin Suomessa, niin ainakin suomalaiset ystäväni sanovat. Mutta jos päivähoidossa jostain pitää säästää niin kyllä tuo aamupala voisi olla ihan hyvä kohde.
Tanskalaisilla lapsilla on muuten varsin vähän ylipaino-ongelmaa verrattuna suomalaisiin lapsiin. En tiedä, onko päiväkotiryokailuilla asian kanssa mitään tekemistä mutta ihan mielenkiintoista kuitenkin.
Minusta välipala pitäisi poistaa kokonaan. Aivan turha ja todella huono vanhempi kyseessä jos lasta pitää niin kauan hoidossa että välipalaakin pitää syödä. Miksette syö sitä yhdessä heti hoitopäivän jälkeen?
Eiku miten se menikään...
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:00"]
Tämä olisi kyllä hyvä paikka säästää ja normalisoituisi perheissä aamiaisen nauttiminen yhdessä. Kannatan.
[/quote]
Onko mun ihan pakko herättää mies puoli kuusi kun on kuitenkin tullut töistä yhdeltä yöllä? Voi nimittäin olla pikkusen kiukkuinen noin lyhyiden unien jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:34"]Minä olen aina niin ilahtunut siitä, että joku ei tajua, kuinka monessa ammatissa työvuoro alkaa jo klo 7. Että aivan oikeasti ihminen voi elää sellaisessa kuplassa, ettei koskaan tule ajatelleetksi, että yhteiskunta toimii täysillä tosiaan jo varhain aamulla, ja kukas ne työt tekee jos ei ihmiset.
[/quote]
Niinpä. Ja ihan näin opeperheessäkin viedään lapset siinä seiskan aikaan hoitoon . Joskus harvoin kasiin. Sitä myöhemmin ei ikinä. Jotkut elää jossain kuplassa jossa töitä tehään ööö vasta ysin aikaan?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:21"]
Alle kouluikäisten lasten kuuluu syödä aamiainen kotona oman äidin tai isän kanssa! Päiväkoti on säilytyspaikka, jossa ei minkäänlaista yksilöllistä huomioimista. Sääliksi käy niitä lapsiraukkoja! Kenelläkään ei ole aikaa heille. Eivät opi edes puhumaan normaalisti vaan "lättyttävät" vielä aikuisinakin.
[/quote]
Mikä v*tun jeesus se sinä olet?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:21"]
Alle kouluikäisten lasten kuuluu syödä aamiainen kotona oman äidin tai isän kanssa! Päiväkoti on säilytyspaikka, jossa ei minkäänlaista yksilöllistä huomioimista. Sääliksi käy niitä lapsiraukkoja! Kenelläkään ei ole aikaa heille. Eivät opi edes puhumaan normaalisti vaan "lättyttävät" vielä aikuisinakin.
[/quote]
Oih, melkein putosin tuolilta, kun nauroin niin kovasti.
Ihanko okeasti olet tuota mieltä?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:58"]Mä menen töihin klo 7, mies vie lapset hoitoon päiväkotiin aamupalalle ja menee sitten itse töihin. Lasten pitäisi herätä paljon aikaisemmin, jotta ehtisivät syödä aamiaisen kotona kuin että menevät päiväkotiin syömään. Mä koen, että arkiaamiainen kiireessä ei ole laatuhetki vaan vietetään mieluummin aikaa iltapäivällä. Jos lapset söis kotona, olisimme myöhemmin töissä eli pääsisimme myöhemmin kotiin eikä lapset ehtis harrastuksiin jne. Mä syön itse aamiaisen 6.30 ja mulla on kova nälkä jo klo 10, niin varmaan lapsillakin mikäli päiväkodissa ei aamupalaa olisi. Voisko ap ajatella että vaikka TEIDÄN lapset ei KOSKAAN syöneet aamupalaa päiväkodissa niin on paljon perheitä, joiden mielestä päivähoidossa tarjoiltava aamupala on tärkeä ja arkea helpottava juttu? [/quote] Höpöhöpö. Vanhempi herää sen 5 minsaa aiemmin laittaakseen aamupalan. Lasten syöminen 15 min. Kauhea menetys yöunista.
[/quote]
Voi elämä, jos päiväkotiaamiainen sopii meidän rytmiin niin miten se on sulta pois? Mä mieluummin annan lasten nukkua mahd. myöhään, sitten vaatteet päälle ja hammaspesut ja ulos. Kotona osaavat kyllä vaatia eri aamupalat kuin päiväkodissa ja ne jäljet pitäis myös siivota. Ja niinä aamuina kun joutuisin viemään lapset hoitoon, päiväkodilla pitäis olla klo 7 VIIMEISTÄÄN niin väitän että aika kiukkuisia ja nälissään olisivat jos aamu-ulkoilulla jos aamupala olisi syöty kotona.
Aamupuuro ei varmasti ole päivähoidon kallein osa-alue.. vai koetko maksaneesi turhasta ap kun itse et päiväkodin aamupalaa koskaan "hyödyntänyt"?
Ps. Meidän lasten päiväkodissa aamupalaa syövät myös hoitajat. Sekin pitäis sun mielestä kieltää?
[/quote]
Kyllä siitä pitkä penni venyy jos puiroka ei enää keitellä joka suomen päiväkodissa kurkkusiivuineen. Säästäminen pitää jostain aloittaa. Ja tämä hyvä kohde. Ei tapa kenenkään talouttaa keittää se puuro kotona.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:28"]Terveisiä Tanskasta! Päiväkodissa ei todellakaan tarjoilla aamiaista. Muksut syö kotona aamupalan, ihan riippumatta siitä, menevätkö hoitoon klo 7 vai 9. Lounas syödään päiväkodilla mutta sen jokainen lapsi tuo eväslaatikossa itse mukanaan. Iltapäivän välipala samalla periaatteella. Suomalainen päivähoidon ruokapolitiikka kuulostaa todella luxukselta mutta ihan mainiosti tämä tanskalainenkin systeemi pelittää. Päivähoitomaksu on täällä silti reippaasti suurempi kuin Suomessa, niin ainakin suomalaiset ystäväni sanovat. Mutta jos päivähoidossa jostain pitää säästää niin kyllä tuo aamupala voisi olla ihan hyvä kohde.
Tanskalaisilla lapsilla on muuten varsin vähän ylipaino-ongelmaa verrattuna suomalaisiin lapsiin. En tiedä, onko päiväkotiryokailuilla asian kanssa mitään tekemistä mutta ihan mielenkiintoista kuitenkin.
[/quote]
Onnitteluni Tanskaan. Mikäs se olikaan tää jotain mätää Tanskanmaassa
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:21"]
[/quote]
Oih, melkein putosin tuolilta, kun nauroin niin kovasti.
Ihanko okeasti olet tuota mieltä?
[/quote]
Jospa se oli sitä hjumööriä
Tunsitko piston sydämessäsi? En ikinä olisi voinut enkä halunnut hoidattaa lapsiani muilla.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:48"]En ikimaailmassa voisi viedä lastani päiväkotiin ennen kello 8. Karmeaa lastenrääkkäystä kiskoa pienet puolinukuksissa ylös ja kauhealla hädällä kiikuttamaan muiden hoivattaviksi. Siellä pitkä päivä, kunnes töistä väsyneet vanhemmat hakevat kotiin. Mitä elämää tuo on?
[/quote]
Me kaikki emme valitettavasti voi elää sitä arkea 8 -16 aikataululla. Sinunkin onneksesi on ihmisiä jotka pitävät tätä yhteiskuntaa pyörimässä mitä mielettömimpiin kellonaikoihin. Ja meillä vuorotyöläisilöäkin joskus saattaa olla katos lapsia ja meidän pomot ei oikeen tykkää jos me ei tulla töihin vuorolistan mukaan. Vaikka se sitten tarkoittaa että pitää lähteä "rääkäämään" lasta ja viedä se päiväkotiin ennen kahdeksaa. Äst! Sä vakuutit mut! Eijän tämä ole elämää! Soitankin tästä heti töihin etten tule huomenna kun vasta ysiltä... Hoitakoot joku muu mun hommat! T: Sairaanhoitaja ja äiti
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:29"]
Minusta välipala pitäisi poistaa kokonaan. Aivan turha ja todella huono vanhempi kyseessä jos lasta pitää niin kauan hoidossa että välipalaakin pitää syödä. Miksette syö sitä yhdessä heti hoitopäivän jälkeen? Eiku miten se menikään...
[/quote]
tai monen työviikko on 40 tuntia eli noin 8 tuntiä päivä. jos on päiväkoti ei ole kodin lähellä ja työ vielä toisessa suunnassa, lapsen normaali hoitopäivä kestää 10 tuntia. mielestäni lapsi pitäisi hakea ennen välipalaa kotiin, eli kello 14 eli tällöin lapsi vietäisiin hoitoon jo kello 4 aamulla.
JA vuoropäiväkodissa lapset voivat joutua olla jopa 4 päivää putkeen. tilanteita on erilaisia.
minä lastentarhanoettajana arvostan niitä vanhempia, jotka "uhraavat" pari ensimmäistä vuotta lapsilleen, eikä laita heitä hoitoon heti kun on mahdollista. ensimmäiset vuodet ovat lapsen kehityksen kannalta kaikista tärkeimpiä.
Meillä lapset söivätkin aamupalan ensin kotona ja sitten päiväkodissa. Mutta kun klo 6:15 lähtee taapertamaan päiväkodille ja siellä on aamiainen vasta klo 8, niin pakko oli antaa lapsille aamiainen jo klo 5:30. Eikä sillä 5:30 aamiaisella taas olisi jaksanut lounaaseen asti.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 16:14"]Mutta kuinka moni lapsi menee oikeasti päiväkotiin ennen klo 7. Meidän päiväkodissamme ei yksikään. Tiedän sen siitä, että olemme yleensä ensimmäisiä tai joskus harvoin toisia kun viemme lapsemme klo 7.10. On toki kätevää, kun lapsen voi viedä ilman aamiaista hoitoon, säästyy paljon aikaa ja vaivaa mutta toisaalta kyllä olen sitä mieltä, että siinä olisi oiva säästökohde. Aamupala voitaisiin vaihtaa pieneen välipalaan (hedelmä/kasviksia) ja se varsinainen aamupala jäisi pois tai laitettaisiin maksulliseksi. Suurin osa vanhemmista kun vie lapsensa klo 7 jälkeen päiväkotiin. Poikkeuksena tästä tietysti vuoropäiväkodit.
[/quote]
Johan ne vanhemmat maksaa siitä aamupalasta! Meillä tuli ennen klo 7 jo 20 lasta parhaillaan. Joten kyllä aamupala on must!
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:41"]
Tunsitko piston sydämessäsi? En ikinä olisi voinut enkä halunnut hoidattaa lapsiani muilla.
[/quote]
En tuntenut. Ei tämä maa pyöri sillä, että joko isä tai äiti on lapsen kanssa kotona ekat seitsemän vuotta.
hmm...Menen töihin klo 7 eli lapsi puoli setsemän hoitoon. Ei meidän lapsi siihen aikaa syö kyllä mitään. Viivytän herättämistä kun se muutenki niin aikaisin eli lapsi ylös sängystä ja vessan ja pukemisen kautta autoon. Päiväkodissa sitten syö hyvällä ruokahalulla vähän paremmin herättyään.
Ap oikein taas järjenjättiläinen joka ei osaa yhtään ajatella asioita toiseltakin näkökannalta tai asioiden syitä. Jotkut nyt vaan joutuu herättää ne lapset hieman aikaisemmin.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:55"]Turhaahan se päiväkodin aamupala on. Ei minkäänlaista ravintoarvoa siinä.
[/quote]
Meidän päiväkodissa aamupalana on puuro ja lisäksi esim. kurkkuviipaleita. Plus tietenkin maito tai vesi. Ei mitään ravintoarvoa??