Olen sairaana kotona, pomo juuri
soitti ja tivasi syytä. Olen kertonut hänelle puhelimitse sairastuneeni keuhkoputkentulehdukseen. Ääneni on lähes kokonaan pois (puheammatti) sekä lämpöilyä ja yskää. Todistukset on olemassa kaikilta päiviltä. ( nyt neljäs päivä menossa). Pomoni totesi soitettuaan juuri minulle, että palaveri alkoholin käytöstäni on tulossa heti kun menen yöihin.
wtf?! En ole alkoholisti, poissaolopäiviä sairastumisen vuoksi minulla on noin 15 kpl vuodessa. Olen pari kertaa sairas keväällä, pari syksyllä, keskimäärin.
mitäs nyt? Miten todistan, etten dokaa?
Kommentit (165)
Oikeassa elämässä työnantajat eivät kiirehdi mihinkään keskusteluihin saikuista, koska niissä yleensä ilmenee työturvallisuusasioita, mikä lisää kuluja työnantajalle. Jos työpaikalla saikutetaan paljon, on siellä usein hometta tai työergonomia huono tai ilmapiiriongelma. Näistä kaikista tulee työnantajalle lisäkuluja.
Siksi vain aaveella pidetään palavereita muutaman päivän saikun takia.
Siis15 päivää muka paljon?! Se on kyllä aika normaalia, tai vähän pikemminkin. Olen töissä kaupungilla ja kyllähän ihmiset pari-kolme flunssaa vuosittain sairastaa. Ja monet paljon enemmänkin. Pahin tapaus on varmaan yhtä usein saikulla kuin töissä ja jatkanut tätä vuosia ja mitään ei voida asialle pomon mukaan tehdä. Että mukavaa olla tämän henkilön sijainen.
Mä oon myös niitä onnekkaita joihin tarttuu kaikki räkätaudit ja ne vie todellakin sängynpohjalle useammaksi päiväksi. Mieheni taas tuskin huomaa jos saakin jonkun, vähän nenä vuotaa mutta töissäkin pystyy hyvin käymään. Toisaalta itselläni on myös työ jossa ei kipeänä saa ollakaan, tulee välittömästi sanomista.
Meillä on myös kaksi lasta joista toinen on kuten isänsä, nenä vuotaa mutta jaksaa leikkiä ja touhuta normaalisti eikä esim nuku normaalia enempää, näin siis vauvasta asti. Vuotta nuorempi pikkusisarus taas on kuten minä: Väsynyt, kiukkuinen, tarvitsee unta ja syliä kipeänä. Jännä juttu miten täsmälleen sama tauti vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoin.
Vatsatautiin sairastutaan erittäin harvoin (viimeisen kolmen vuoden aikana kerran).
Minulla on vuodessa noin 3-4 kuumeflunssaa ja poissaoloja kertyy noin 2-3 päivää/kerta. Jään aina heti kotiin sairastuttuani, koska olo on sellainen, että teen helposti tyhmiä virheitä. Lisäksi minulla on ahtaat poskiontelot ja tulehdus seuraa helposti flunssaa. Siksi pyrin ottamaan heti rauhallisesti, koska jos flunssa pääsee pahaksi ja seuraa poskiontelotulehdus niin se pitää kuumetta yllä ja sitten olenkin koko viikon pois töistä.
Ap:n esimies on kyllä omituinen! Itse en ole kertaakaan joutunut tuollaiseen selvitykseen. Tiedän meillä yhden henkilön joka joutui, mutta hän oli aidosti alkoholisoitumaan päin (jos ei vielä silloin ollut alkoholisti).
Minkälaisia töitä ap tarkkaan ottaen tekee?
Puhelinmyyntiä?Ainakin yhdellä isolla lehtitalolla on ainakin tyyli tuo sairaslomien närppiminen ja pistäminen dokaamisen piikkiin aiheettomasti.
On muuten työnantajalta täysin asiatonta ottaa yhteyttä kesken sairasloman ja perusteettomasti vihjailla alkoholiongelmasta.
Olet kyllä yritykselle turha kulu, pelkkien flunssien vuoksi 3 kokonaista vkoa poissa per vuosi + vuosilomat 6vkoa. Milloinka Sä olet tekemässä tulosta?
15 sairauspäivää normitilanteessa on PALJON. Jos olet kunnalla, siellähän lusmuillaan ja valtiolla, mutta 3 viikkoa vuodessa flunssien takia. Huhhuh!!
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:12"]
Siis miten teidän mielestä 15pv saikkua VUODESSA on paljon? Kyllä mulla tulee enemmänkin, vaikka olen melko nuori ja ihan perusterve. Vaikuttaakohan sitten, että joudun töissä liikkumaan ulkona säässä kuin säässä ja sen takia pikkuflunssa pääsee nostamaan kuumetta.. Mutta ei 15pv vuodessa silti ole paljon.
[/quote]
Keskimääräinen sairauspoissaoloprosentti on 4, joka tarkoittaa noin 8 työpäivää. 15 on paljon henkilöltä, jolla ei ole mitään varsinaista perussairautta tai tapaturmaa, ja antaa aiheen puheeksiottoon. Varhaisen tuen malliin muuten kuuluu myös alkoholiepäilyjen esiin nostaminen.
Vuodessa on 56 viikkoa. Kolme viikkoa tuosta ei ole edes kuutta prosenttia.
5% pois, 95% paikalla.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 19:56"]Vuodessa on 56 viikkoa. Kolme viikkoa tuosta ei ole edes kuutta prosenttia.
5% pois, 95% paikalla.
[/quote]
Siitä kuuluu poistaa vuosilomat.. :)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:04"]
soitti ja tivasi syytä. Olen kertonut hänelle puhelimitse sairastuneeni keuhkoputkentulehdukseen. Ääneni on lähes kokonaan pois (puheammatti) sekä lämpöilyä ja yskää. Todistukset on olemassa kaikilta päiviltä. ( nyt neljäs päivä menossa). Pomoni totesi soitettuaan juuri minulle, että palaveri alkoholin käytöstäni on tulossa heti kun menen yöihin.
wtf?! En ole alkoholisti, poissaolopäiviä sairastumisen vuoksi minulla on noin 15 kpl vuodessa. Olen pari kertaa sairas keväällä, pari syksyllä, keskimäärin.
mitäs nyt? Miten todistan, etten dokaa?
[/quote]Vähillä saikuilla oot pärjännyt, jos sulla on noin häiriintyny pomo. Sun e tarvi todistaa mitään, mutta ottaisin mukaan luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutetun. T: Mun pomo on vähintään yhtä häiriintynyt ja hankala.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:12"]
Siis miten teidän mielestä 15pv saikkua VUODESSA on paljon? Kyllä mulla tulee enemmänkin, vaikka olen melko nuori ja ihan perusterve. Vaikuttaakohan sitten, että joudun töissä liikkumaan ulkona säässä kuin säässä ja sen takia pikkuflunssa pääsee nostamaan kuumetta.. Mutta ei 15pv vuodessa silti ole paljon.
[/quote]
Keskimääräinen sairauspoissaoloprosentti on 4, joka tarkoittaa noin 8 työpäivää. 15 on paljon henkilöltä, jolla ei ole mitään varsinaista perussairautta tai tapaturmaa, ja antaa aiheen puheeksiottoon. Varhaisen tuen malliin muuten kuuluu myös alkoholiepäilyjen esiin nostaminen.
[/quote]
ei kai niitä kuitenkaan aivan mielivaltaisesti rohkaista nostamaan esiin?
ilman siis mitään konkreettista todistetta?
voinko minäkin siis epäillä työnantajaani insestistä ja nostaa asian esille?
Alkoholin suurkulutukseen ja alkoholismiin on todella vaikea puuttua työpaikalla. Puheeksi ottaminen ja hoitoonohjaus on kumminkin esimiehen työtä. Jokainen loukkaantuu kun asia otetaan puheeksi. Omasta mielestä ollaan suurinpiirtein raivoraittiita, mutta työkaverit on ihan kypsiä krapulapäiviin ja siihen että tullaan krapulassa töihin. Joskus henkilö juo myös työpaikallaan ja pullot vaan kilisee laatikossa tai niitä on jemmattu eripaikkoihin työpaikalla.
Pahimmillaan tulee asiakkailta palautetta netin kautta kun meidän työntekijä on ollut päissään asiakastilanteessa. Suomessa on puoli miljoonaa alkoholinsuurkuluttajaa ja valtaosa heistä työelämässä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 19:56"]
Vuodessa on 56 viikkoa. Kolme viikkoa tuosta ei ole edes kuutta prosenttia.
5% pois, 95% paikalla.
[/quote] Meidän toisten vuodessa on vain 52 viikkoa ja siitäkin ollaan yksityisellä puolella yhteensä viisi viikkoa lomalla. Ja muut vapaat vielä päälle. Ja julkisella ollaan sitten lomalla paljon paljon enemmän, kun viikossa ei lomapäiviäkään mene kuin viisi. Jopa kaksinkertainen määrä yksityiseen nähden, eli kymmenen viikkoa.
230 päivää töissä on suurin piirtein realistinen luku, yksityisellä puolella. Ja julkisella taas 205 päivää. Joten laskepa prosenttilaskusi uudelleen, jos sitäkään osaat.
No minä enjuo kuin noin 2 annosta akloholia kuukaudessa. Laukussani kilisee ainoastaan avaimet.
Minulla on kuitenkin hengitystieinfektio/keuhkoputken tulehdus verrattain usein.
luulen että työnantajalleni nauretaan päin naamaa työterveydessä.
ap
Ap: taisi kalikka kalahtaa.. eihän tuo muuten haittais
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:19"]
Ap: taisi kalikka kalahtaa.. eihän tuo muuten haittais
[/quote]
voin ilmoittaa samoin työnantajalleni kun teen hänen lapsistaan lastensuojeluilmoituksen harhaisen huoltajan vuoksi?
ap
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:18"]
No minä enjuo kuin noin 2 annosta akloholia kuukaudessa. Laukussani kilisee ainoastaan avaimet.
Minulla on kuitenkin hengitystieinfektio/keuhkoputken tulehdus verrattain usein.
luulen että työnantajalleni nauretaan päin naamaa työterveydessä.
ap
[/quote]
Nyt tais ap:lla mennä päivät ja kuukaudet sekaisin. Kannattaa mennä tähän puheeksiottokeskusteluun selvinpäin.
Rehellisesti sanoen, jään aika kepeästikin nykyisin töistä saikulle. Päiviä tullee vuosittain n. 20, niistä n. 13-15 aiheellisia. Tai aina on lääkärintodistus, mutta työ on nykyisin niin rankkaa, etten jaksa yksinkertaisesti enempää. Voi voi. Työsuojelupiirikin selvitellyt työpaikan asioita, mutta mikään ei muutu. Saikut on mun keino jaksaa.