Puhelinmyyntikielto - auttaako?
Viime aikoina alkanut ihan järjetön soittelu muutamista firmoista. Ihan selkeitä kaupustelijoita, ja tyyli on todella aggressiivinen eli soittelevat jatkuvasti ja aina eri numerosta (estän sitä mukaa kun soittavat). En siis halua vastata puheluun, kun netissä on ollut joillain outoja kokemuksia eli en halua vahingossakaan joutua mihinkään tilausansaan.
Eli onko kenelläkään kokemusta, että auttaako tuo puhelinmyyntikielto tällaisiin yrityksiin? Ja mitä kautta tuo kielto kannattaa asettaa?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta. Helpoimmalla pääset, kun et vastaa ja laitat estoon ko. numerot.
Kiitos vastauksesta! Tätä vähän uumoilinkin, että ei taida auttaa näihin kyseenalaisimpiin firmoihin.
Turhauttava tilanne kyllä, kun soitot vaan lisääntyy. Alunperin oli yksi firma, mutta nyt jo kolmesta eri firmasta rimputtelevat. Todennäköisesti kuitenkin ovat samaa yritystä, kun soittavat samanalkuisesta numerosta.
Kaikkein todennäköisin vaihtoehto on, että sama puhelinmyyntifirma kaupittelee sinulle monen eri yrityksen juttuja. Itsekin puhelinmyynnissä kaupittelin välillä lehtiä, välillä vakuutuksia, välillä vitamiineja jne. Kaikki eri toimeksiantajia ja aina esittelin olevani eri firmasta ("sanomalta terve" tai "fennialta hei" tai "suomen terveysravinnolta hei" jne.) vaikka soitin samasta numerosta joka kerta.
Joo tätä ajattelin itsekin, tuli vaan kirjoitettua alunperin väärin :) Pointti kuitenkin, että joku linkki on toisiinsa. Kun aina löytyy uusi numero mistä soittaa. Jännästi kuitenkin näkyy aina eri firman nimi Fonectassa.
Osaatko sinä sanoa, että voiko tuolla kiellolla olla vaikutusta? Miten teidän firmassa siis suhtauduttiin tähän? Ap
Jokaisella puhelinmyyntifirman työpisteellä on oma numeronsa. Siksi niitä numeroita on monia. Alkuosa on sama, mutta pari viimeistä numeroa erilaiset. Näin myös turvataan se, että asiakkaalle voi soittaa, vaikka tämä laittaisi yhden versioista estoon. Melkolailla loputon suo, kun myyntipisteitä on niin paljon ympäri Suomea. Kieltoon tuossa entisessä työpaikassani suhtauduttiin suoraan sanottuna niin, että asiakkaalle toki lupailtiin laittaa numero pois listoilta jne. mutta ikinä niin ei tehty. Ei ollut muutenkaan järin puhtaat jauhot pussissa sillä firmalla.
Kiva kun vastasit. Luultavasti sama firma kyseessä (tuo terveysravinto on siis yksi "soittelija").
Pitääpä tosiaan selvittää tuo esto tälle koko numeroalulle, niin josko sillä pääsisi eroon rimputtelusta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein markkinointikiellon viime syksynä. Tuli niin päällekäyviä ja pelottavia soittoja että pelästyin jos TV:ssä soi puhelin.
Maksoin 6,- vuodeksi.
Sen jälkeen tuli neljä puhelua. Niistä aika, puhelinnumero ja myytävä tuote/palvelu ylös ja raportoin sinne firmaan. Nyt ei ole tullut yhtä ainoaa soittoa noiden neljän jälkeen.
Edellisen kiellon tein maistraatissa. Ei mitään apua.
Toinen vaihtoehto josta olen kuullut hyvää on maksuton Robinsonrekisteri. Uumoilen että se koskee vain lehtimyyjiä. En ole varma.
Onneksi ei tarvinnut vaihtaa puhelinnumeroa.
Tuo 6 euron maksu on vedätys, älkää sitä käyttäkö.
Robinson ei maksa paljoakaan ja on kolme vuotta voimassa.No ei ollut vedätys. Hyvin on toiminut.
-se joka teki markkinointikiellon
Mitään tilitietoja ei tarvi antaa, vaan ihan reilu lasku jonka maksoin.
Jos joku firma kyselee pankkikortin numeroa niin se on vedätys mihinkä ei pidä suostua.
Robinson olisi maksanut 39snt, sinua on viilattu linssiin tuolla 6€ liikamaksulla.
Soitat sinne "Robinson"-rekisteriin, jolloin saat sen puhelinmarkkinointikiellon.
Sen jälkeen loppui lähes kaikki myyntipuhelut. Loppuihin vastaat ja kun yrittävät jotain kaupata, kivahdat, että miksi minulle soitat, minulla on puhelinmarkkinointikielto. Siinä vaiheessa yleensä lyövät luurin korvaan tai pahoittelevat. Joku voi nikotella, ettei hänellä mitään kieltoa näy, hänelle voi sanoa, että voi saman tien merkitä sen, GDPR:n mukaan kielto pitää vastaanottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein markkinointikiellon viime syksynä. Tuli niin päällekäyviä ja pelottavia soittoja että pelästyin jos TV:ssä soi puhelin.
Maksoin 6,- vuodeksi.
Sen jälkeen tuli neljä puhelua. Niistä aika, puhelinnumero ja myytävä tuote/palvelu ylös ja raportoin sinne firmaan. Nyt ei ole tullut yhtä ainoaa soittoa noiden neljän jälkeen.
Edellisen kiellon tein maistraatissa. Ei mitään apua.
Toinen vaihtoehto josta olen kuullut hyvää on maksuton Robinsonrekisteri. Uumoilen että se koskee vain lehtimyyjiä. En ole varma.
Onneksi ei tarvinnut vaihtaa puhelinnumeroa.
Tuo 6 euron maksu on vedätys, älkää sitä käyttäkö.
Robinson ei maksa paljoakaan ja on kolme vuotta voimassa.No ei ollut vedätys. Hyvin on toiminut.
-se joka teki markkinointikiellon
Mitään tilitietoja ei tarvi antaa, vaan ihan reilu lasku jonka maksoin.
Jos joku firma kyselee pankkikortin numeroa niin se on vedätys mihinkä ei pidä suostua.
Robinson olisi maksanut 39snt, sinua on viilattu linssiin tuolla 6€ liikamaksulla.
Lisäksi hämää maksulla sellaisia ihmisiä jotka eivät tajua että suomi.fi ja maistraatin(nyk DVV) sivuilta voi itse ihan kirjautumalla pankkitunnuksilla tehdä saman asian ilmaiseksi.
"Henkilötietojen myynti
Tiesitkö, että Traficom ja Digi- ja väestötietovirasto voivat myydä henkilötietojasi suoramarkkinointitarkoituksiin yrityksille? Voit samalla lopettaa tietojesi myynnin sekä estää puhelimen pirinän. Liity kannattajajäseneksemme 6 euron vuosimaksulla ja kytke esto päälle!"
Traficom eli ajoneuvorekisteristä en nyt tiedä saako sen tehtyä sen kiellon nykyään sähköisesti, kuvittelisin kyllä.
Yksi paperimainosspämmeri on Bisnode, en tiedä kenen asiakastietokannat ovat ostaneet, mutta sieltä tulee osoitteellista moskaa postin kautta, sitä ei voi kieltää netissä, pitäisi tehdä kirjallisesti kielto sinne.
Liikaa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Soitat sinne "Robinson"-rekisteriin, jolloin saat sen puhelinmarkkinointikiellon.
Sen jälkeen loppui lähes kaikki myyntipuhelut. Loppuihin vastaat ja kun yrittävät jotain kaupata, kivahdat, että miksi minulle soitat, minulla on puhelinmarkkinointikielto. Siinä vaiheessa yleensä lyövät luurin korvaan tai pahoittelevat. Joku voi nikotella, ettei hänellä mitään kieltoa näy, hänelle voi sanoa, että voi saman tien merkitä sen, GDPR:n mukaan kielto pitää vastaanottaa.
Tein tuon kiellon nyt. Oli helppo ja halpa vieläpä :)
Muttaniin, kyse ei tosiaan ole ns. normaaleista puhelinmyyjistä (lehtikauppiaat yms), vaan näistä kyseenlaisista pikkufirmoista, joita ei säännöt paljon kiinnostele. Tähänkin ketjuun on jo kirjoitettu entisen työntekijän toimesta, että ei nuo firmat kielloista välitä. Niin siinä mielessä turha heille vastailla, estoon vaan kaikki kyseiset numerot. Ap
Siis tuo telemarkkinointiliitro on se kallis. Eli sama telefirmojen etupulju repii ihmisiltä rahaa että he eivät soittele. Ei se ole t**** joka pyytää vaan se joka maksaa....