Poika haki apua masennukseen -leimattiin narkomaaniksi ja pakotettiin nöyryyttävään huumeseulaan
Pojallani ei siis ole minkäänlaista huumetaustaa, vaan hän joutui seuloihin kun sai lähetteen mielialahäiriöpoliklinikalle.
Samalla hän sai lähetteet laajoihin labrakokeisiin (verikokeet josta katsottiin paljon kaikkea) ja valvottuun huumeseulaan. Poika pyysi samaa sukupuolta olevaa valvojaa, mutta sitäkään ei saanut "koska siellä nyt on se työntekijä joka on".
Huumetestit olivat negatiiviset, mutta mitään pahoittelua tms. ei turhasta nöyryyttämisestä tullut. Pojalla oli jo valmiiksi iso kynnys hakea apua, ja hänen hoitomyönteisyytensä laski tämän tapauksen jälkeen. Pelkään että meneekö hän nyt sinne poliklinikalle ollenkaan ja pystyykö luottamaan työntekijöihin.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Opeta nyt hyvä ihminen lapsellesi, että mt-puoleen ei ole luottamista. Nosta hänet pois mt-hoidosta, ennenkuin hänestä tulee toimintakyvytön zombie.
Aivan. Ensin annetaan diagnoosit, määritellään hoitojakson pituudet, lääkitykset, asiakkaan oikeudet ja mahdollisuudet vaikuttaa niihin ovat olemattomat, vaikka muuta väitettäisiin. Sitten kun on diagnosoitu, niin sinut on stigmatisoitu koko loppuelämän ajaksi. Lääkitystä joutuu käyttämään koko loppuelämän ajan. Joissakin masennuslääkkeissä on hirvittäviä sivuvaikutuksia. Joista ei tietenkään saa mainita, tai valittaa hoitotaholle. Jos joutuu siihen systeemiin ja sen pyöriteltäväksi, niin olet tahdoton orja, jolla ei saa olla mitään mielipiteitä. Psykiatrinen hoito on lähinnä vain kontrollointia ja lääkitystä. Mitään kunnollista ja oikeata keskusteluapua, esim. avoimen dialogin mallia siellä ei ole käytössä.
Jotkin psyykelääkkeet, etenkin pitkäaikaiskäytössä heikentävät kognitiivisia kykyjä. Ja vaikuttavat ihmisen persoonallisuuteen ja tunne-elämään.
Siis , jos haluaa pysyä terveempänä ja onnellisempana, niin älkää ihmeessä käyttäkö koskaan mitään mt-palveluita. Koska jatkossa et tule saamaan osaksesi asiallista kohtelua ja palvelua. Etkä mitään mitään hoitoa somaattisiin sairauksiin.
Terv. Kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei taida olla mitään käsitystä siitä, miten moni huumeiden tai alkoholin väärinkäyttäjä hankkii niillä itselleen masennuksen. Sitten lähdetään hakemaan masennukseen apua ilman aikomusta raitistua. Ja kennellekään heistä eivät päihteet tietenkään ole mikään ongelma....
Huumeet voivat aiheuttaa myös unettomuutta ja muita somaattisia vaivoja, mutta siltikään kaikkia unettomuudesta kärsiviä ei pakoteta valvojan nähden pöntölle jotta saisi hoitoa.
Psykiatriset potilaat on otettu jonkinlaiseksi silmätikuksi, koska miltään muulta potilasryhmältä ei vaadita huumeseuloja hoidon saamiseksi.
Mitä valittamista siinä on, että suljetaan pois mahdolliset masennuksen aiheuttajat.
Tue poikaasi ja selitä miksi niin toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeseula on täysin normaali juttu näissä hommissa, sillä poissuljetaan mahdollisuuksia. Meinaatko, että potilaan omaan sanaan luotetaan tällaisissa asioissa...
Sellaisella lääkärillä joka ei luota potilaaseen ei tee yhtään mitään
Mennyvittuun
Kas näin on curling-mamma taas saatellut maailmaan yhden lumihiutaleen.
Vierailija kirjoitti:
Kas näin on curling-mamma taas saatellut maailmaan yhden lumihiutaleen.
Sinulleko ei olisi ongelma, että seuraavan kerran mennessäsi lääkäriin joutuisit ensin riisumaan valvojan nähden ja sitten virtsaamaan valvotusti? Ja jos et onnistuisi esim. virtsaummen tai paruresiksen takia niin jäisit ilman hoitoa?
Miksi tällainen on jollekin ongelma? En tajua, ellei sitten ole nisti eikä halua paljastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeseula on täysin normaali juttu näissä hommissa, sillä poissuljetaan mahdollisuuksia. Meinaatko, että potilaan omaan sanaan luotetaan tällaisissa asioissa...
kuka noihin hulluihin nisteihin luottaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennyvittuun
lyhyt ja ytimekäs
Vierailija kirjoitti:
Mitä valittamista siinä on, että suljetaan pois mahdolliset masennuksen aiheuttajat.
Tue poikaasi ja selitä miksi niin toimitaan.
Seula olisi voitu ottaa myös verestä, ei ole mitään syytä pakottaa ketään potalle valvojan tarkkailevan katseen alle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällainen on jollekin ongelma? En tajua, ellei sitten ole nisti eikä halua paljastua.
Minulle olisi ongelma, jos hoidon saamisen ehtona olisi virtsaaminen toisen ihmisen katsellessa. Onneksi olen saanut apua silmätulehdukseen, kahteen raskauteen/synnytykseen ja murtuneeseen ranteeseen ilman että on alettu vaatia huumeseulaa.
Jos on kehdannut vedellä aineita niin sitten kehtaa mennä huumetestiinkin. Ei pitäisi olla valittamista, kun on järjestetty ihan yksityinen tilakin sitä varten.
Minulle tehtiin huumeseula synnytyksen jälkeisen masennuksen vuoksi. Olin silloin äitiyslomalla, joten oli pakko ottaa vauva mukaan labraan.
Sain niin kylmää kohtelua osakseni ettei mitään rajaa. Ihan turha sanoaa kenenkään että nuo ovat samanlaisia rutiinijuttuja kuin verikokeet! Verikokeissa olen aina saanut asiallista kohtelua mutta huumeseulassa kohdeltiin kuin narkomaania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni ei muistaakseni tehty huumeseulaa kun sain lähetteen psykiatriselle polille. Sellainen tehtiin kuitenkin kun sain lähetteen ECT-hoitoon. Ystävälleni tehtiin kun hän hakeutui ADHD-tutkimuksiin.
En ymmärrä miksi olisin tuosta ottanut nokkiini. Järkeväähän se on sulkea pois niin paljon kuin mahdollista että löydetään sopiva hoito. Siksihän verikokeitakin ym otetaan. Turha olisi hoitaa jonkun uupumusta psykologilla jos uupumuksen syy on esim. raudanpuute.
Ja eiköhän päihdeongelmien piilottelu ole aika yleistä. Yrittäisin varmasti itsekin kaunistella tilannetta jos olisi ongelmia päihteiden kanssa.
Minä voin ihan ilman testiäkin sulkea pois sen mahdollisuuden, että mielenterveysongelmani johtuisivat jotenkin päihteidenkäytöstä. Siinä on perustavanlaatuinen ero, olenko minä saamassa apua ongelmiini vai olenko vain joku epäluotettava, omaa tilannettaan ymmärtämätön potilas terveydenhuollon rattaissa. Minun mielenterveyteni kannalta on tärkeää, että olen subjekti. En täytä pakkohoidon kriteerejä, joten minulla on oikeus kieltäytyä tarjotuista hoidoista tai tutkimuksista. En tarvitse huumetestiä. Jos jonkun mielestä tarvitsen huumetestiä, en usko että hänen kanssaan olisi muutenkaan paljon mahdollisuuksia rakentaa toimivaa hoitosuhdetta. Niin se vain menee. Luottamusta tarvitaan. Lääkärit, joiden kanssa olen asioinut, ovat kyllä nähneet, että suhtaudun pikemminkin varauksella lääkkeisiin enkä todellakaan ole haalimassa itselleni reseptejä.
Kyllä se näin on. Minulta kysyi mt-hoitaja käytyäni puhumassa hänelle traumoista ja uupumuksesta jo yli puolen vuoden ajan yhtäkkiä, että käytänkö huumeita. Siinä meni luottamus ihan täysin: eihän se ihminen tuntenut mua ollenkaan, käsittänyt ollenkaan mun elämäntilannetta ja ilmeisesti myöskään ongelmiani. Tästä on jo vuosia, mutta omalla tavallaan kokemus painaa yhä.
Yksityisellä puolella minua ei ole laitettu huumeseulaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kehdannut vedellä aineita niin sitten kehtaa mennä huumetestiinkin. Ei pitäisi olla valittamista, kun on järjestetty ihan yksityinen tilakin sitä varten.
Siis se tila nimenomaan ei ole yksityinen, vaan sinne tulee joku mukaan valvomaan. Ja huumeseulaan voi joutua vaikka ei koskaan olisi huumeita käyttänytkään, esim. juuri psykiatrisen hoidon tai työhöntulotarkastuksen vuoksi.
Tuo on pojan omaksi parhaaksi. Jos käyttäisi huumeita, mikään hoito ei auttaisi masennukseen ennen kuin lopettaa huumeet.
Mielestäni alkoholia käyttävienkin pitäisi vaatia lopettamaan käyttö ennen kuin saavat hoitoa mt ogelmiin, alkoholi yleensä syy mt ongelmiin.
Mitään mt-puolen palveluita ei kannata koskaan käyttää. Koska se ja lääkkeet pitkäaikaiskäytössä tuhoavat ihmisen, hänen terveytensä ja koko loppuelämän. Mitään todellista apua esim. masennuksen tai muun oireilun takana oleviin asioihin ei tule koskaan saamaan. Koska hoito ei perustu tasa-arvoon ja vertaiseen suhteeseen hoitotahon ja potilaan välillä. Ei myöskään avoimeen dialogiin ja keskusteluihin. Psykiatrinen "hoito" perustuu" vain ja ainoastaan potilaiden alistamiseen, nöyryyttämiseen; arveluttaviin ja tehottomiin lääkemääräyksiin. Ja ne lääkkeetkin sivuvaikutuksineen aiheuttavat somaattiselle ja henkiselle puolelle enemmän ongelmia, kuin mitään varsinaisia hyötyjä. Ottakaa asioista selvää, ennen kuin avaatte minkään terveystahon, ja etenkään mt-puolen ovia.
Älkää koskaan menkö julkiselle puolelle, tai tk: een kertomaan masennus tms. oireista. Muuten menetätte asemanne, ihmisarvonne, terveytenne ja hyvinvointinne.
Uskokaa minua. Koska minä tiedän siitä kaiken, kokemuksesta.
Naistentautien polilla otetaan kaikilta sukupuolitestit! Kystan takia jouduin sinne, mutta nyt on testattu onko mitään sukupuolitauteja. Kaikilta kuulemma otetaan. Olo tuntui joltain hutsulta tai huoralta, jolta pitää testata.
Teillä ei taida olla mitään käsitystä siitä, miten moni huumeiden tai alkoholin väärinkäyttäjä hankkii niillä itselleen masennuksen. Sitten lähdetään hakemaan masennukseen apua ilman aikomusta raitistua. Ja kennellekään heistä eivät päihteet tietenkään ole mikään ongelma....